BMW R 1250 RT: cestování první třídou

BMW R 1250 RT: cestování první třídou

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Napadlo vás někdy při cestě v letadle nebo ve vlaku, že by bylo fajn alespoň na malou chvilku přesednout do první třídy a užít si trochu luxusního cestování? Přesně takové cestování – akorát na dvou kolech – umožňuje BMW R 1250. Zprvu je nutno říct, že to rozhodně není žádný líný tlusťoch. Naopak, ikonický boxer o objemu 1254 kubíků je špička a díky vylepšenému vstřikování a proměnlivému časování ventilů má dost výkonu na to, abyste si jízdu užili „na plný plyn“.

F 1250 RT je jako stvořená pro dlouhé cesty, navíc za maximálního pohodlí. Na první pohled zaujme perfektně aerodynamicky řešená kapota. Na proplétání v koloně to sice úplně není, ale pokud zatáhnete za plyn, budete se culit od ucha k uchu. Perfektně funguje kapota motorky. Snad na žádné jiné mašině není aerodynamika tak vybroušená. Stroj sedí na silnici i v rychlostech vysoko nad naše dálniční limity. Necítíte žádné třepání, nárazy větru, nic. Prostě jen plynule zrychluje, až se divíte, jaké číslo se vám objeví na tachometru. A to se bavíme o motorce s váhou 279 kilo!

 

Ach ta technika…

Není to samozřejmě jen o aerodynamice. Srdcem RTčka je také už zmiňovaný motor boxer naladěný na rovných 100 kW. S naladěním motoru si u BMW vyhráli, a tak má krásně hladký náběh výkonu. Táhne hned od nízkých otáček a výkon se plynule zvyšuje adekvátně tomu, jak otáčíte plynem. Táhne už od 2500 otáček, od 6000 ožívá a postupně se motorka z velkého bručícího cesťáku mění ve stíhačku. Velmi dobře funguje quickshifter, řazení bez spojky rychle přijdete na chuť. Samozřejmostí je pak pořádná porce elektroniky. Ta už se stala nezbytností. Přeci jen výkon motorek neustále roste a veškerá elektronika ho pomáhá účinně krotit a usměrňovat. A hlavně vám umožní dostat z motorky daleko více, aniž byste měli pocit, že se vás snaží zabít. BMW je zkrátka mistr v oboru. Pro bezpečí a komfort má řidič k dispozici dynamickou kontrolu trakce, inteligentní ABS, elektronické nastavování semiaktivního podvozku a spoustu dalších vychytávek.

 

Full HD a spousta vychytávek

Motorka je velice efektivně přizpůsobena cestování. Už jen když usednete za řídítka, láká vás to vyrazit na dlouhou cestu. Posed je pohodlný, jak se na cesťáka takové velikosti patří. Před vámi se rýsuje palubní deska „made in BMW“, na motorku opravdu impozantní kus elektroniky. Velký displej s Full-HD rozlišením zobrazuje všechny důležité údaje o jízdě. Displej můžete používat jako jeden jediný centrální, nebo ho můžete rozdělit na dvě části. Na pravém menším displeji pak můžete sledovat například navigaci nebo základní údaje o motorce. Po stranách displeje jsou nepřehlédnutelné reproduktory. Ty dokážou až překvapivě kvalitně přehrávat hudbu i za jízdy, takže to není jen ozdoba ale opravdu stoprocentně funkční audiosystém. Nicméně to je jen výčet toho nejvíc viditelného příslušenství.

Po pár kilometrech a zastávkách začnete postupně objevovat spoustu drobných detailů a dalších vychytávek, které zpříjemňují cestování. Určitě se vyplatí pořídit si balíček doplňkové výbavy. Není to sice úplně levná záležitost, na druhou stranu, pokud si kupujete motorku téhle třídy, dá se předpokládat, že si chcete užít trochu luxusu a ne zrovna šetřit každou korunu. Prostě si udělejte radost. Motorka se za to o vás královsky postará.

 

Radar pro bezpečnost i vychytávky pro spolujezdce

V plné výbavě máte k dispozici tolik funkcí, že vypsat je všechny by vydalo na nejeden článek. Druhou možností je napsat, co motorka nemá. To by bylo ale zase pro změnu opravdu krátké čtení, takže opět volím první možnost. Nebo tedy spíš vybírám jen to nejzajímavější. Na cestu budete mít elektricky nastavitelný přední štítek, vyhřívané sedáky a řídítka. Vyhřívání zadního sedadla pro spolujezdce – věřte tomu nebo ne – je ovládané nezávisle. Spolujezdec na to má k dispozici vlastní tlačítko, váš baťůžek ho bude také milovat. Pro bezpečnou a pohodlnou jízdu BMW vybavilo RTčko quickshifterem, asistentem rozjezdu do kopce a automatickou “ruční” brzdou.

Třešničkou na dortu je pak adaptivní tempomat. Ten funguje na výbornou. Motorka má v předku radar a hlídá odstup od překážek – aut před vámi. Zkoušel jsem to několikrát a je to paráda. Dokonce funguje, i když během jízdy řadíte. Pro ještě větší pohodlí je motorka vybavena například dvěma praktickými a uzamykatelnými přihrádkami na přední části nádrže. V jedné z nich je i USB. Hodně praktické jsou 4 programovatelná tlačítka na levé straně kapoty. Dá se k nim snadno dostat i v rukavicích a oblíbené funkce tak nemusíte hledat v menu. Perfektní vychytávkou je bezklíčové otevírání kufrů tlačítkem na řídítkách nebo třeba takový detail jako zakrytování válců boxeru, takže si o ně neomlátíte holeň. Jak už jsem zmínil, na motorce najdete spoustu dalších drobností, které udělají z cestování neskutečný zážitek. Jediné, co mi trochu chybělo, je jeden sportovní mód navíc. Chápu, že motorka není stavěná na řezání zatáček a na dravou sportovní jízdu si motorkáři pořizují jiné stroje, ale i tahle na to podle mého názoru prostě má. K dokonalosti by to chtělo jen trochu přitvrdit tlumiče. Tak, jak je motorka nastavená, sice hezky žehlí i rozbité silnice, ale na víc zvlněném povrchu má tendenci tancovat lambádu.

Reportáž – 5 států, 4 dny, 4 motorky a 3 kopce aneb velkolepý roadtrip

 

Verdikt: stvořen pro cestování

BMW F1250 RT je vytříbený kousek techniky se spoustou inovací, který definuje luxusní cestování na motorce. Určitě můžete namítat, že velkých, drahých motorek existuje mnohem víc, ale BMW se povedlo udělat stroj, který je pořád ještě primárně motorkou. Má výkon rychlost, dravost a skvěle se ovládá. Navíc je vyrobena s úžasným citem pro detail, což je možné pozorovat na logu, prošívané sedačce nebo třeba jen na navíjecích lankách v kufrech. K tomu všemu je tu navíc konektivita BMW a mobilní appka, na které můžete kontrolovat svůj logbook, servis, nastavení mapy atd. Naprosto bezkonkurenční je za mě pak aerodynamika, i když ta kapota působí hodně mohutně a na cestě mě tak začalo zdravit překvapivě velké množství skůtrařů. To už je ale jen opravdu malá piha na kráse…

 

Jirka Babický

Sdílet: