Evropským autem roku 2019 je Jaguar I-Pace

Evropským autem roku 2019 je Jaguar I-Pace

Jak už tomu bývá zvykem, na Ženevský autosalon se každoročně těšíme tak, že si nemůžeme nechat ujít ani zahajovací tiskovou konkurenci nultého novinářského dne, která je určena především vyhlášení Evropského auta roku. I letos se potvrdilo, že už v podstatě neexistují špatná auta. Jak už bývá v poslední době zvykem a není tomu jinak ani letos, ve finálové sedmičce se sešlo 7 opravdu skvělých kandidátů. S většinou z nich už jsme dokonce i měli co do činění. Zmíním třeba KIU CEED, Peugeot 508 nebo Citroen C5 Aircross, všechna tři auta si vedla v letošní anketě opravdu skvěle. I na to ukazují velmi těsné výsledky, jež jen potvrzují teorii, že špatná auta už se dneska takřka nevyrábí. Celkově bylo navíc do „slosování“ umístěno hned rekordních 38 kandidátů, a to rozhodně není málo. Teď už jsme ale v Ženevě a je pondělí 4. března. Přijíždíme pouze s drobným předstihem a zcela netrpělivě očekáváme vyhlášení Evropského auta roku. Asi mi nebudete věřit, ale málem z výsledků vyplynuli hned dva vítězové, a to opět podruhé v historii. Se shodným počtem 250 bodů se totiž na pomyslném prvním místě průběžného pořadí umístil Jaguar I-Pace a Alpine A110. Rozhodnout musel až počet prvních míst za jednotlivé země, prvním se mohl stát tedy ten z kandidátů, který získal více nejvyšších bodů od jednotlivých porotců. Nebudu říkat, komu jsme fandili, ale vy už moc dobře víte, které z těchto dvou aut je a které není k dispozici na českém trhu. Vítězem se tedy stává…

 

JAGUAR I-Pace

Jaguar I-PACE kombinuje bezpečí s chytrými technologiemi umělé inteligence, praktičností pětimístného SUV a čistými liniemi a navíc nabízí sportovní výkon.

Jaguar I-PACE díky nejmodernějším 90kWh lithium-iontovým bateriím, které využívají 432 článků typu „pouch cell“ nabízí dojezd 480 km (cyklus WLTP). Při rychlonabíjení DC (100 kW) se vybité baterie nabijí na 80 % za pouhých 45 minut. Při nabíjení domácí dobíjecí stanicí AC (7 kW) lze stejné úrovně nabití dosáhnout za něco málo přes deset hodin – ideální pro dobíjení přes noc.

Mezi řadu chytrých technologií, které optimalizují dojezd, patří systém předehřívání baterie. Jaguar I-PACE po připojení automaticky zvýší (nebo sníží) teplotu baterie, čímž ještě před odjezdem maximalizuje možný dojezd.

 

Výkon

Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor navržený společností Jaguar, jejichž kompaktní rozměry umožnily hnací hřídele procházející motorem. Výsledkem je vysoký výkon a trakce pohonu všech kol na každém povrchu.Vysoká hustota točivého momentu a energetická účinnost motorů poskytují výkon sportovního vozu. I-PACE zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy. Okamžitý výkon je doplněn výjimečným jízdním komfortem a podmanivou dynamikou jízdy.

Hliníková karoserie elektromobilu je základem nejpevnější platformy značky Jaguar. Baterie je umístěna uprostřed mezi nápravami. Vpředu jsou kola zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptime Dynamics. Umístění baterií dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50, přičemž těžiště vozidla je přibližně o 130 mm níže než u modelu F-PACE.

 

Design

Na silnicích nepotkáte žádný jiný vůz, který by se řídil nebo vypadal jako Jaguar I-PACE. Je navržen a zkonstruován tak, aby naplno využil svůj chytrý elektrický pohon a maximálně zužitkoval potenciál svých kompaktních rozměrů.

Elegantní silueta vozidla I-PACE podobná kupé je ovlivněna supersportem Jaguar C-X75 a vyznačuje se krátkou, nízkou kapotou, aerodynamicky vylepšeným designem střechy a zakřiveným zadním oknem. Tento design s kabinou předsunutou až k přední nápravě kontrastuje s hranatou zadní částí, která pomáhá snížit koeficient aerodynamického čelního odporu Cx na pouhých 0,29. Aktivní lamely v masce chladiče udržují rovnováhu mezi chlazením a aerodynamikou. Když je třeba chladit, otevřou se, v opačném případě jsou zavřené a usměrňují proudění vzduchu.

Uspořádání interiéru optimalizuje prostor pro cestující v kombinaci s propracovanými materiály včetně možnosti prémiového nekoženého interiéru Kvadrat. Velká pozornost byla věnována i detailům.

Přestože I-PACE patří mezi středně velká SUV, díky designu s předsunutou kabinou a elektrickému pohonu nabízí v interiéru prostor srovnatelný s velkými SUV. Vzadu je pro nohy vyhrazeno 890 mm, a protože chybí tradiční tunel transmisí, najdete místo něj praktickou středovou odkládací schránku o objemu 10,5 litru. Pod zadními sedadly se skrývá stolek a odkládací prostor na notebook. Zavazadlový prostor vzadu nabízí objem 656 litrů a se sklopenými sedadly dokonce 1453 litrů.

 

Technologie propojeného vozu

I-PACE je prvním Jaguarem vybaveným multimediálním systémem Touch Pro Duo. Používání systému Touch Pro Duo je velmi intuitivní. Využívá inovativní kombinaci dotykových obrazovek, kapacitních senzorů a mechanických ovládacích prvků.

Nový navigační systém elektromobilu se stará o maximální pohodlí řidiče. Vyhodnocuje topografii zvolené trasy a postřehy z předchozích cest včetně stylu jízdy, na jejichž základě s mimořádnou přesností vypočítává přesný dojezd a stav nabití.

Vyspělý systém technologie Smart Settings (pracuje s algoritmy umělé inteligence) rozpozná individuální potřeby řidiče, podle kterých náležitě přizpůsobí nastavení jízdy a interiéru vozidla I-PACE.

Jaguar I-PACE bude rovněž podporovat funkce hlasové služby Amazon Alexa. To znamená, že majitelé budou moci hlasem požádat Alexu o informace uložené v aplikaci Jaguar InControl Remote. Například: Je moje auto zamčené? Jaká je úroveň nabití? Bude mi dojezd stačit na cestu do práce?

Aby zákazníci měli vždy nejnovější multimediální systém, telematiku a software pro správu energie baterie, I-PACE bude jako první Jaguar nabízet software bezdrátově, což zaručí automatické aktualizace.

 

Ojednávky v plném proudu

I-PACE bude díky optimálním celoživotním nákladům a zůstatkové hodnotě oblíbenou volbou pro všechny ty, kteří hledají způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu a náklady na vozový park.Model I-PACE je v prodeji už téměř rok. Všechny verze jsou inspirovány originálním designem původního konceptu.

 

I my meme za sebou úspěšně první novinářský den na Autosalonu Ženeva 2019 a už teď se moc těšíme na první oficiální den, který pro vás strávíme prověřováním všech novinek, jež motoristický svět aktuálně v Evropě nabízí. Určitě je, na co se těšit!

 

První dojmy s Jaguarem I-Pace: Offroadové překvapení s Dajbychem jako žádné jiné

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.