Opel insignia GS 1.6 turbo: (nejen) červená jí sluší

Opel insignia GS 1.6 turbo: (nejen) červená jí sluší

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Ne, nejedná se o krásnou dámu, které by slušely červené letní šaty. Jsme magazín zabývající se především auty, a tak jde samozřejmě o auto. Čeština nám však velmi příjemně dává možnost mluvit o autě jako o ženě. V tomto případě se jedná o Opel Insignia Grand Sport v jasně červené barvě, která jí opravdu moc sluší. Není to však barva lakování, co mě předurčilo již poněkolikáté testovat druhou generaci novodobého manažerského sedanu z Rüsselsheimu. Co se motorizace týká, naší redakcí totiž prošla už v mnoha provedení a i se všemi třemi tvary karoserie (klasický liftback i kombi). Dnes nás čeká v Insignii (staro)nový benzínový čtyřválec 1.6 Turbo, který nepřímo nahrazuje vrcholové dvoulitrové turbo a zaujímá tak se svými dvěstě koňmi pomyslný vrchol v nabídce. Z menší Astry, kde tak zaujímal obdobnou pozici, jej známe jako klidný, avšak úctyhodně výkonný TOP, i proto jsme se na jeho implementaci v Insignii hodně těšili. Dokáže však u většího a těžšího auta obstát a suplovat poněkud „základní“ jednapětce či nahradit daleko silnější dvoulitr? Pojďme se na něj podívat…


Insignia GS – ladné tvary sportovkyně. 

O tvarech Insignie druhé generace jsme tu již psali mnohokráte. Je to po čertech povedené auto, ať se na něj podívám z jakéhokoli úhlu. Navíc dodává jasně červená barva testovaného modelu punc jakési sportovnosti. K tomu přidejme vzadu dvě koncovky výfuku, jemné křídlo, a je to. V interiéru sportovní nádech dodává černá stropnice, sportovní volant se sportovními pedály z oceli a sportovní hlavice řadičky. Já osobně mám celočerné interiéry v autech raději, než ty kombinované nebo dokonce celé světlé. V interiéru je jinak místa dost ve všech směrech, možná jen to místo pro hlavu na zadních sedadlech není úplně pro čahouny, ale to je daň za ladné křivky karoserie a navíc já vzadu opravdu sedávat nebudu :-D. Za volantem si najde ideální polohu snad každý. Testovaný model byl vybaven sportovními ergonomickými sedadly s certifikací AGR v kombinaci kůže / látka, které se dodávají jako standard do vyšších výbav. Už ty mají dobré vedení a strávit v nich na cestách několik hodin nedělá problém. V „béčkové“ Insignii je posaz za volantem níže, než v její předchůdkyni, což je pro sportovně založené řidiče zajisté velké plus. Díky tomu navíc vybraní nabývají příjemně utopeného dojmu, což je i můj případ. Tříramenný volant se seříznutou spodní částí, z příplatkové sady OPC, padne dobře do ruky. Inisignia má možnost volby digitálního přístrojového štítu již od faceliftu minulé generace. Přístrojovka kombinuje klasické analogové budíky, na které navazují ty digitální z velkého 8palcového displeje. Nicméně design a rozložení se od minulé generace nijak významně nezměnil, což v žádném případě neberu jako vadu. Jako jeden z mála zástupců na trhu zobrazuje přístrojovka Insignie i informace, které by člověk u limuzíny střední třídy nečekal. Jsou to napětí v elektrickém systému a teplota nejen chladící kapaliny, ale také teplotu oleje. Ta se může hodit při sportovnější jízdě, protože olej prochází přes turbodmychadlo, které je náchylné na nesprávné zacházení. S novým modelovým rokem si však jednotlivé zobrazované hodnoty můžete volit v rámci individualizace. V centrální části displeje si může řidič zobrazit mnoho dalších informací uvnitř kruhu s ukazatelem rychlosti, i když jsem já osobně preferoval zobrazení informací na dobře čitelném HeadUp displeji. V Insignii jsou velmi dobře ergonomicky rozmístěné ovladače a tlačítka všech vymožeností, a že jich v té testované bylo. Prostě někam po paměti šáhnu a udělá to přesně to, co čekám (samozřejmě je toto částečně způsobeno dlouhodobým používáním vozů této značky). Jedinou novinkou pro mě byla nová verze multimediálního systému Intelilink. Ten nejen změnil grafické rozhraní, ale i výrazně zrychlil. Bohužel jsem v něm ale nenašel některé volby, které bych si chtěl nastavit a teď nevím, jestli byly z nabídky prostě zrušeny nebo jen přesunuty někam, kde bych je nehledal. Kvalita zpracování interiéru je na vysoké úrovni, tytam jsou vrzající plasty minulé generace. Při běžné jízdě je v interiéru výtečný akustický komfort, kterému přidávají také příplatková dvojitá boční okénka dostupná v odhlučňovací sadě za rozumných 2.600 Kč. Pak si posádka může vychutnávat hudební produkci z audiosystému společnosti Bose ještě o něco lépe. Ten mimochodem v Isnignii hraje možná zcela nejlépe z celého segmentu.


1.6 Turbo aneb „jen“ o deci více.

Červenou krásku pohání, jak už jsem zmínil na začátku, 200koňový benzín o objemu 1.6 litru s označením (1.6 SHT, 147 kW / 200 k). Ano je to ten samý motor, co je nabízen jako vrcholová varianta pro model Opel Astra. Po nástupu emisních limitů EURO6c (loni v září) Insignia přišla o svůj vrcholový benzínový dvoulitr s výkonem 260 koní (jak Insignie jezdila s ním si můžete přečíst zde https://www.motorvize.cz/opel-insignia-gs-jako-grandiozne-suprovy/). Opel pak přidal do nabídky tuto dvousetkoňovou šestnáctistovku z Astry i do Insignie a abychom předešli všem pochybnostem, jde opravdu o shodný motor (nikoliv třeba ten, který jezdil v poslední verzi Zafiry nebo Cascady). Tento motor i díky přidanému filtru pevných částic plní nejnovější emisní normu EURO6d Temp. V testovaném voze je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, která má skvěle vymezené, ač trošku delší dráhy jednotlivých rychlostí. V nabídce je i automatická převodovka, nicméně také „jen“ šesti stupňová – starší varianta hydrodynamického měniče (opět shodná kombinace s Astrou), nikoliv nový osmistupňový aisin určený výhradně Insignii. Navíc lze tento motor kombinovat s pohonem pouze předních kol. Pár sekund po nastartování se uklidní, a pak už má téměř dokonale hladký chod. Do interiéru se od něj nepřenáší žádné nežádoucí vibrace a ani hluk, tedy v nižších otáčkách. Pokud se Insignii trochu šlápne po „krku“, od motoru a výfuku se ozve tlumené bručení, no na přeturbenou 1.6 až nečekané. Jednašestka má oproti mému původnímu očekávání více než dostatek síly na 1,5 tuny vážící sedan. Na běžnou jízdu stačí „lechtat“ plynový pedál mezi dvěma a třemi tisíci otáček, motor poslouchá jako hodinky. Při takové jízdě se ale 1.6ka může zdát taková laxní, i když spořivý řidič nebo moje žena bude v těchto otáčkách spokojen/a. Ta správná legrace začíná při překročení 4000 otáček, to se v motoru probouzí ďábel a ukazuje růžky a ty postupně rostou až téměř k šesti tisícům. Vyzývá řidiče, aby „tam“ házel jeden kvalt za druhým. Při srovnání se slabší jednapětkou je tak výkonnější bráška určitě lepší jak o pouhou deci, a to i třebaže je jejich výkonový rozdíl pouze 35 koní. V ceně se pak liší při spojení s manuální převodovkou o vcelku přijatelných 36 tisíc korun, což narovinu vůbec nestojí za přemýšlení (volil bych silnější 1.6). Ve spojení se šestistupňovým automatem je však dražší o 62 tisíc korun a hned vysvětlím proč – s automatem se totiž v této variantě (trochu nepochopitelně jen u této motorizace) pojí i adaptivní podvozek FlexRide, který je jinak k dispozici pouze pro čtyřkolky a za příplatek pro dvoulitrový diesel. Insignia je jako pětimetrový koráb ideální na dlouhé cesty, však jsem si s ní také střihnul několik stovek kilometrů po našich dálnicích, tedy převážně po té naší „nejslavnější“. Podvozek je pevný, ale při tom velmi komfortní i na těch nejrozbitějších úsecích. Daná motorizace ale svádí ke svižnější jízdě po okreskách. A i to zvládá Insignia bravurně, ochotně se nechá zlomit do každé zatáčky a při výjezdech poslušně vystřeluje vpřed. Podvozek opět sedí velmi dobře, neodskakuje a přitom tlumí nerovnosti asfaltu. Posledním aspektem, na který jsem koukal, i když v tomto testu spíše přes prsty, a to díky stylu jízdy, je spotřeba. Výrobce udává, že by Insignia GS 1.6 turbo měla jezdit v kombinovaném provozu za 6,6 litrů benzinu na 100 km. Přiznám se bez mučení, že při sportovním stylu jízdy jsem o této spotřebě ani neuvažoval. Avšak výsledných 8,1 mě velice překvapilo, mile. Čekal jsem hodnoty spíše někde kolem 10, protože ve svém Opel Adam S s motorem 1.4 turbo jezdím za 8 litru, když jsem vcelku „hodnej“ a Adam je o půl tuny lehčí. Takže za mě pecka. Za týden s Insignií jsem si užil komfort i dynamiku, které mi poskytovala. Jediné, na co si musím postěžovat, je systém Start-Stop. Ten mě nechal několikrát na křižovatce s vypnutým motorem, a to i po opakovaném sešlápnutí a vyšlápnutí spojky a povolení brzdy. To je způsobeno především nastavením Opelu, který nestartuje motor po sešlápnutí spojky a zařazení (z neutrálu), ale až po puštění brzdy (to aby byl motor asi chcípnutý ještě o 0,5 vteřiny déle). Tak jsem ho pak začal vypínat a bylo…


Opel Insignia je srdcová záležitost.

Já si prostě nemůžu pomoct, ale v mých očích je Opel Insignia asi nejlepší auto ve střední třídě na současném trhu (pokud tedy vynechám prémiové automobilky). Nemluvím jen o designu, protože ten je subjektivní a co se líbí mě, nemusí se líbit druhému. Co se ale týká ergonomie interiéru a jízdních vlastností, měl jsem možnost vyzkoušet i jednotlivé konkurenty v daném segmentu. A pouze v prémiových vozech bych našel přemožitele. Dnes testovaná motorizace je velmi zábavná a přitom se s ní dá jezdit za spotřebu, která Vám neudělá vítr v peněžence.  
V Čechách se hodně srovnávají různé vozy s modely od Škodovky a já se tomu také nemohu ubránit. Opel Insigina a Škoda Superb jsou motoricky a výbavově velmi podobná auta. S oběma jsem strávil vcelku hodně času, a to i v různých motorizacích či verzích. A zodpovědně musím říct, že Superb má lepší kufr či o trochu více prostoru na zadních sedadlech. Zbytek vozu podle mého názoru lépe připravili v Rüselesheimu (u Opelu). I cenově vychází Insignie téměř stejně (řekněme spíše lépe – přes milion se dostane jen málokdo, což se u Superbu říci nedá), proto bohužel nechápu, proč u nás nezaznamenává žádné velké prodeje. Za první pololetí 2019 se prodalo pouhých 170 kusů. Jestli se čeští zákazníci bojí toho, co se bude dít s Opelem pod křídly PSA, opravdu nevím a nechápu to. No mě nezbývá nic jiného než popřát Insignii lepší prodeje, protože si to určitě zaslouží. Dnes testovaná verze je toho jednoznačným důkazem – já osobně jsem nenašel žádný závažný důvod, proč si ji v případě selekce na poli střední třídy nepořídit. Tak zase někdy, milá Insignie…

 


Jirka Simon

Technická specifikace

motor

ModelInsignia Grand Sport 1.6 DI Turbo
Výkon147 kW
Točivý moment280 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1650 RPM
Zrychlení 0-100km/h7 s
Max. rychlost235 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6 l/100km
Velikost nádrže62 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP (WLTP) 36BG-BI
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik225/55R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2090 kg
Prázdná hmotnost (EU)1503 kg
Přívěs s brzdami1410 kg
Náklad587 kg
Přívěs (bez brzd)730 kg

modelová řada

Název generaceZ-B
Uveden06/18
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4897 mm
Rozvor2829 mm
Šířka1863 mm
Prostor pro zavazadla490 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1450 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1455 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Mazda 3
mazda Logo 2019BP
Body type
Hatchback
Délka
4460 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1435 mm
Rozvor
2725 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1349 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Leon
seat Logo 2020KL
Body type
Hatchback
Délka
4368 mm
Šířka
1799 mm
Výška
1456 mm
Rozvor
2686 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1318 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota Yaris
toyota Logo 2020XP21
Body type
Hatchback
Délka
3940 mm
Šířka
1745 mm
Výška
1500 mm
Rozvor
2560 mm
Boot capacity
286 l
Hmotnost
1065 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA cee´d
kia Logo 2021CD
Body type
Hatchback
Délka
4315 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2650 mm
Boot capacity
395 l
Hmotnost
1298 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Ibiza
seat Logo 2021KJ
Body type
Hatchback
Délka
4059 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
355 l
Hmotnost
1111 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Fabia
skoda Logo 2021PJ
Body type
Hatchback
Délka
4108 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1459 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1116 kg
Dveře
5
Porovnat
Fiat Panda
fiat Logo 2020Typ 312
Body type
Hatchback
Délka
3653 mm
Šířka
1643 mm
Výška
1551 mm
Rozvor
2300 mm
Boot capacity
225 l
Hmotnost
1055 kg
Dveře
5
Porovnat
Mitsubishi Space Star
mitsubishi Logo 2020A00
Body type
Hatchback
Délka
3845 mm
Šířka
1665 mm
Výška
1505 mm
Rozvor
2450 mm
Boot capacity
235 l
Hmotnost
946 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Sandero
dacia Logo 2020DJF
Body type
Hatchback
Délka
4088 mm
Šířka
1848 mm
Výška
1499 mm
Rozvor
2604 mm
Boot capacity
328 l
Hmotnost
1089 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 308
peugeot Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4367 mm
Šířka
1852 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
412 l
Hmotnost
1329 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Focus
ford Logo 2022DEH
Body type
Hatchback
Délka
4382 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1452 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
392 l
Hmotnost
1330 kg
Dveře
5
Porovnat
Opel Astra
opel Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4374 mm
Šířka
1860 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1332 kg
Dveře
5
Porovnat
DS Automobiles DS 4
2021F
Body type
Hatchback
Délka
4400 mm
Šířka
1830 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1252 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Polo
vw Logo 2021AW
Body type
Hatchback
Délka
4074 mm
Šířka
1751 mm
Výška
1451 mm
Rozvor
2552 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1204 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.