LEXUS RC 300h F SPORT: opravdu sportovní hybrid.?

LEXUS RC 300h F SPORT: opravdu sportovní hybrid.?

V souvislosti s účastí týmu MOTORVIZE.CZ na závodu pravidelnosti FIA ECO energy Rally Bohemia 2019, o kterém jste si už mohli v magazínu MOTORVIZE přečíst, jsme dostali příležitost otestovat Lexus RC 300H F SPORT. Vzhledem k poněkud protichůdným vlastnostem vozu jsem byl opravdu zvědavý na jeho projev v rámci běžného života a samozřejmě i soutěže. Protichůdné – RC 300 h je hybridní verzí sportovního kupé RC, které se nabízí dnes už v podstatě jen ve dvou různých výkonových specifikacích. Právě spojení s hybridním pohonem může být pro ekologicky smýšlející zákazníky (a vyznavače japonské kultury v luxusním podání Lexusu) zajímavým argumentem. Jak se tedy žije s ekologickým sportovním vozem? Dokáže uspokojit sportovní choutky, ušetřit peněžence a zároveň ulevit svědomí? Osobně nemám s těmito alternativními pohony mnoho zkušeností, a tak jsem byl o to zvědavější, a to zvlášť když Lexus patří mezi lídry v tomto segmentu.


První dojmy : Budeme se bavit…

První dojem je pro RC silným argumentem. Při jeho převzetí jsem byl doslova ohromen agresivně řezanými tvary karoserie a skvěle padnoucí tmavě červenou metalízou, která design ještě zvýrazní. Výjimečně dobře pasují i adekvátně velká 19“ kola v tmavém titanovém odstínu. Běžně mně černá kola nebaví, většinou zaniknou jejich detaily a opticky působí menším dojmem. Tady je ale vše bez výhrad. Kontrast je silný a není pro každého, mne ale designem Lexus přesvědčil. Okamžitě jsem měl chuť se konečně projet.


Interiér: komfort a bílá kůže

Konečně je administrace za námi a mohu se poprvé posadit do bílou kůží čalouněného interiéru. Ten zapůsobil na první pohled příkladným a luxusním provedením. Kabina vozu využívá přímé linky a působí díky tomu jednoduchým a přehledným dojmem. Kaplička přístrojů je kompletně digitální, konektivita je samozřejmostí a uprostřed palubní desky je poměrně velký displej infotainmentu. U toho bych se na moment rád zastavil. Provedení a grafika koresponduje se vzhledem interiéru. V menu jsem se zorientoval poměrně rychle, odezva systému je bez výhrad a najdete zde vše, co je potřeba. Má bohužel jedno slabší místo, a tím je ovládání. Našel jsem ho intuitivně za pákou voliče převodovky, dostupné je tedy skvěle, jen haptická odezva dotykové plochy, na kterou jsme zvyklí z mobilních telefonů, mi zde nevyhovuje. Poměrně často jsem svoje volby opakoval, abych se trefil na požadovaný pokyn.

Použité materiály v interiéru jsou prvotřídní a náš vůz byl čalouněn bílou kůží, která byla opět v jasném kontrastu s černými prvky. Lexus je také dostatečně prostorný a zadní sedačky jsme opravdu využili a obsadili dvěma dospělými pasažéry. Svou téměř dvoumetrovou postavu nikdy nevnímám jako ideální vzorek. Přesto jsem se vešel na místo řidiče, spolujezdce a s trochou dobré vůle jsme obsadili i zadní sedadlo za mnou, to se dá považovat jednoznačně za úspěch. Bohužel pár slabších míst jsem objevil, a to nepočítám ani fakt, že nad mojí hlavou nebyl ani milimetr – v kupé bych ani nic jiného nečekal. Spodní část palubní desky je z tvrdého plastu, který neodpovídá danému segmentu. Stejný problém jsem zaznamenal u obložení dveří, vrchní část na mne zapůsobila jako návrat do roku 2000, a to včetně tlačítek paměti nastavení sedadla řidiče, tím ale kritika končí. Oproti tomu je střed dveří zpracovaný náramně, polstrovaný kůží v barvě interiéru a velmi příjemný na pohled i na dotek. Celkový dojem je velmi dobrý, luxusní a sedadla jsou i na delší cestě velmi pohodlná. 


Technika: opravdu spojením neslučitelného? 

Na první dojem tedy zapůsobil Lexus skvěle, a to vnějším designem a řešením interiéru. Dostáváme se ale k tomu nejzásadnějšímu, čímž je bezpochyby spojení poměrně protichůdných vlastností. Jak se to podařilo a jak RC 300h jezdí? Hned na úvod je potřeba zmínit, že i přes poměrně agresivní design je tato specifikace vozu zaměřena spíš na poklidnou jízdu a komfort, než sportovní výkony. Podvozek je výborně utlumený, poddajný a tichý. Jízda odpovídá kvalitou rodinnému sedanu, a to pro mne bylo velkým překvapením. Za uvolněný jízdní styl vás odmění nečekanou pohodou na palubě. Pokud přidáte a začnete tlačit kupé do sportovního stylu jízdy, objevíte, že funguje i v zátěži a zůstává nadále velmi stabilní, čitelný a to včetně zpětné vazby ve volantu, která už dnes není pravidlem. Podvozek je dobře nastavený. Tužší, ale stále příjemně komfortní. Umožňuje lehké, ale kontrolované a stabilní náklony karoserie. S rostoucí rychlostí působí jistějším dojmem a skvěle žehlí nerovnosti českých cest. Na limitu pak zůstává neutrální a dává dostatečně včas najevo, co se s vozem děje. Pokud přeženete nájezdovou rychlost, projeví se nedotáčivostí, ze které se po zpomalení vrátí do původní stopy. Stejně čitelně se projeví i při vypnutých asistentech prokluzu kol a stabilizace podvozku. Na mokré vozovce se s ním pak dá vykouzlit při troše odvahy i přetáčivý výjezd ze zatáčky nebo kruhového objezdu. Na suchu se ale musíte pro tento projev podvozku zachovat jako barbar… Nemyslím si ale, že by člověk zaměřený na tento typ vozu předpokládal výjezdy z křižovatek dveřmi napřed. Cílová skupina je určitě jinde a hned si ukážeme kde.

Kombinace 2,5litrového benzinového čtyřválce spojeného s elektromotorem dává tušit slibný dynamický potenciál. Je potřeba si ale uvědomit, že v tomto modelu není koncipován pro maximální výkon, ale především pro ekologický a ekonomický provoz. Při běžném režimu funguje vše naprosto hladce a způsob pohonu poznáte jen podle zvuku sepnutí motoru, případně pomocí vizualizace toku energie v kapličce přístrojů nebo na středovém panelu. Elektromotor je zde především jako pomocný agregát pro řadový čtyřválec a snižuje spotřebu v městském provozu. Lexus se umí rozjet čistě na elektřinu a udržovat rychlost cca 50 km/h, musíte se ale dosti snažit a své požadavky držet hodně na uzdě, já bych za hranici uvažoval zhruba 1/6 stlačení akcelerátoru (dříve plynu). Pomáhá případně i při rychlostech okolo 70 km/h „plachtěním“ za využití elektrické energie. Takto funguje při nízké zátěži. V reálném provozu se k čistě elektrické jízdě nedostanete příliš často. Energetické toky a změny v hnací síle (pouze elektromotor, pouze spalovací motor nebo jejich kombinace) z pozice posádky nevnímáte jinak, než změnou zvuku. Přechod i pohyb vozu je naprosto hladký bez jakýchkoliv negativních projevů. Reálný přínos tohoto systému je evidentní především při jízdě ve městě a samozřejmě v rámci předpisů, při plné zátěži je to o něco horší a pocitově bych mu tak 220 koní vyloženě netipoval. 

S dynamický projevem úzce souvisí převodovka CVT, která plynule mění stálý převod, je tzv. „bezestupňová“. Na ni jsem si upřímně za dobu testu nezvykl. Při klidné jízdě je fantasticky plynulá, ale ve chvíli, kdy začnete využívat dynamické možnosti především podvozku, působí jako nejslabší článek řetězu. Odezva na plynový pedál je opožděná a neodpovídá parametrům vozu. Převodovka a řízení pak mají k dispozici i sportovní režimy, které zajistí tužší odezvu volantu a ostřejší reakci na plynový pedál společně s možností volit šest nadefinovaných „převodových stupňů“, a to i s využitím pádel pod volantem. Ve chvíli, kdy dáte plný plyn (až po tlačítko „kickdown“), bohužel bez ohledu na číslo na displeji přechází předovka do CVT režimu, motor stejnoměrně hučí a výkon jakoby se ztrácel. Dnes 161 kW zřejmě nikoho neohromí, i tak jsem ale očekával živější projev. Pro běžný provoz, předjíždění a další manévry je však naprosto dostatečný. Způsob, jak jet rychle, je tedy nabrat rychlost, spolehnout se na podvozek a příliš nebrzdit. Lexus zvládne v zatáčce dost. Dobře maskuje hmotnost okolo 1700 kg. Tohle číslo za volantem nevnímáte. Ztracenou rychlost na nájezdu výkonem ale nedoženete. Je třeba ji udržet při průjezdu zatáčkou. Jestli máte zájem o sportovní vůz, je v případě RC lepší podívat se po v současnosti jediné dostupné alternativě – ultimativně sportovním RC F, rozdíl v ceníkové ceně je pak bohužel hodně znatelný zhruba milion korun. Pokud ale chcete stylové a jedinečné auto, za kterým se každý otočí a víc než sportovní jízda vás potěší ekologie a ekonomika provozu – je Lexus RC 300h velmi příjemným společníkem pro každý den. S každodenním provozem souvisí samozřejmě spotřeba. A ta je jednoduše řečeno – nízká… Při běžné a uvolněné jízdě se v podstatě drží u 6 l a nepřekročí 7 l na 100 km, včetně provozu ve městě. Díky naší účasti na uvedené ECO ENERGY Rally Bohemia 2019 jsme si mohli vyzkoušet i plné dynamické zatížení a v něm jsme se dostali na průměrných 9 l benzinu na 100km, což stále považuji za výborný výsledek, vzhledem k jízdnímu stylu, kterým se pravděpodobně zákazník RC 300h nebude téměř nikdy zatěžovat. Nad tuto hodnotu se mimochodem v podstatě nemáte šanci dostat.


Závěr: příjemný společník pro každý den

Abych odpověděl na všechny otázku, připomenu hlavní myšlenku – podařilo se tedy spojit poměrně protichůdné vlastnosti sportovního vozu s hybridní technologií? Dá se říct, že ano, Lexus dělá vše dobře a dojem mi osobně kazí snad jen převodovka E-CVT. Lexus RC300h F sport není plnokrevným sportovním vozem, ale v rámci třídy prakticky nemá konkurenci a při změně přístupu k jízdě a možnosti deaktivace jízdních asistentů dokáže vykouzlit úsměv na tváři při nejmenším dostatečně. Od toho tu ale primárně není – ekologicky i ekonomicky jezdit rozhodně dokáže a vše ostatní (kromě patřičného komfortu a notné dávky luxusu) je tu prostě navíc.

Osobně jsem byl hybridním Lexusem mile překvapen. Protichůdné parametry jsem hodil za hlavu a užíval si nové přednosti této koncepce. Lexus RC 300h F Sport je zkrátka velmi dobré auto. Je na něj potřeba nahlížet optikou hybridu a jeho priorit. Sportovní koncepci a styl pak vnímat jako příjemný bonus, nikoliv jako základní parametr. Hybridní a úsporné vozy většinou nejsou v nabídce s karoserií kupé a nízkou siluetou. Nevidím díky tomu ani přímou konkurenci pro Lexus. Většina takových vozů je praktická, ať už se jedná o městský hatchback, rodinné kombi či SUV. Pokud toužíte po hybridu a zároveň máte rádi sportovní styl a jedinečnost, bude pro vás Lexus RC 300H F SPORT opravdu příjemným společníkem. Nabídne pohodlí, luxus a prestiž značky, kterou si můžete užívat každý den. Za tohle vše a samozřejmě i za patřičnou exkluzivitu si ale připlatíte – konkrétně nyní se tohle auto s naší (maximální výbavou) po oficiálním zvýhodnění ve výši 200.000 Kč dostane na částku 1.430.000 Kč, a to rozhodně není málo. Moje preference by byla jiná, benzinová, tento vůz však mohu i tak zájemcům o nové technologie jednoznačně doporučit.


Petr Jakušev


Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..