Peugeot 508 PSE: konečně sportovní liftback nebo jen výkonnější plug-in hybrid?

Peugeot 508 PSE: konečně sportovní liftback nebo jen výkonnější plug-in hybrid?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Peugeoty máme v redakci na testy docela často, a to i včetně těch dlouhodobých. Vyjma velmi schopného, nyní již ukončeného modelu 308 GTi, se většinou jedná o rozumné vozy pro každodenní použití, s širokou paletou modelů a pohonů. Emoce víří především moderním a sebevědomím designem. Pohonná ústrojí už tak odvážná nebývají. No a pak je tady tahle novinka s poměrně komplikovaným názvem. Ono tedy Peugeot 508 PSE nikterak složitě nezní, ale tady tu zkratku dokonce máme rozklíčovanou přímo od výrobce. PSE znamená „Peugeot Sport Engineered“ – ještě že se to nemuselo celé vejít na kufr… Každopádně takový název rozhodně získává mou plnou pozornost, protože právě poslední model 308 GTi uměl především díky práci Peugeot Sport opravdu mile překvapit. Jaké tedy je nové „PSE“ a s ním i sportovní pojetí většího modelu? A znamená nyní PSE to, co dříve GTi?

Exteriér: ta nejostřejší 508 (všech dob)

Obecně mám pětsetosmičky rád. Je úplně jedno, jestli se jedná o liftback či kombi, tenhle Peugeot se opravdu povedl a v dané kategorii patří mezi mé oblíbence. Vnější vzhled je jedinečný a zatím jsem nenarazil na nikoho, komu by se vysloveně nelíbil. Na tomhle autě je mnoho skvělých designových prvků, které jsou dnes naprosto typické pouze pro automobilku Peugeot a je díky nim možné tohoto výrobce s jistotou identifikovat. Za mě jsou to především velmi povedené „tesáky“ sestupující z hlavních světlometů. To je dnes jasný podpis francouzské automobilky. Tohle všechno už známe a já o tom psal v předchozích testech. Jestli se vám líbí nebo ne, nechám na vás, ale vyzdvihnu teď především ty drobné, důležité detaily, které získáte až s touto, vrcholnou verzí PSE.

Testovaný vůz byl oděn do nenápadné šedé barvy, která ale nechává vyniknout nové, zeleno-žluté rámečky průduchů chlazení brzd, které jsou součástí agresivněji tvarovaného předního nárazníku. Ten je ještě po stranách vybaven křidélky upravujícími aerodynamické proudění vzduchu, které především skvěle vypadají. Výše uvedenou barvu nalezneme i na třech šikmých čárkách za značkou modelu 508, které dávají najevo výjimečnost konkrétního vozu. Boční profil přiostřují právě ta křidélka na boku předního nárazníku. 508 PSE má také nové prahy se stejným „křidélkovým“ prvkem v jeho zadní části a při bočním pohledu jsou vidět i ta na zadním nárazníku. Takhle to možná zní trochu přeplácaně, ale opak je pravdou, vypadá to vážně dobře. Černá kola, černá zrcátka, černé lišty okolo oken – to vše přidává na agresivitě a pěkně to ladí s šedivou karoserií. Navíc i zde najdeme jemné detaily té barvy „zvýrazňovače“. Například třmeny brzd jsou nepřehlédnutelné a další připomínku „speciálního“ modelu najdeme i na zadních dveřích u C sloupku. Zadek je jednoduše „sexy“ a to tak, že dost – kompletně zatmavené zadní lampy s výraznou grafikou, dvě tmavé koncovky výfuku schované v černé části na spodku zadního nárazníku a opět ta „křidélka“. Tohle auto vypadá skvěle a já se jen začínám trochu bát, aby dokázalo naplnit moje očekávání, které není vůbec malé a agresivní look ho jen zvyšuje. Tohle je opravdu hodně svěží vítr, který bych od Peugeotu nečekal. PSE vypadá „sprostě“ a to v naprosto nejlepším smyslu toho slova.

 

Interiér: starý dobrý známý…

Interiér tohohle speciálního kousku se od svých „sourozenců“ liší pouze v detailech. Základní architektura je stejná se všemi 508 a podobná ostatním modelům značky. Milovaný/nenáviděný i-Cockpit je zde. Nechybí ale ani pěkně zpracovaná analogová tlačítka pro často používané funkce. Příjemné sedačky s masáží a výhřevem, adaptivní tempomat, různé jízdní režimy, to vše je stejné. Odlišnosti jsou v barevném provedení reflektujícím tu  barvu „zvýrazňovače“ a pár drobných odlišností. Všechny ty obvyklé věci už jsme rozebírali v předchozích recenzích, tak pokud chcete podrobnější pohled, mrkněte se prosím na ně. Já bych to shrnul tak, že se mi interiér 508 vždy líbil, i-Cockpit mi vyhovuje a jediné, co mi trochu komplikuje situaci za volantem, je prostor pro mé „hagridí“ tělo. Panoramatickou střechu, kterou testovaný exemplář vybaven nebyl, bych já také vynechal a díky tomu mi právě v PSE bylo ještě útulněji, než kdy dřív. Testované vozy totiž panoramy mívají velmi často. Čím by ale PSE měla být zajímavá, tak na to se podíváme v dalším odstavci. Design se totiž povedl z venku i uvnitř. Důležité bude, jestli jezdí tak odvážně, jak vypadá.

 

Technika: výkon 265 kW a 520 Nm aneb nejvýkonnější Peugeot všech dob… anebo ne?

Pro nás staromilce to přeložím na 360 koní a 520 Nm, což jsou vážně impozantní čísla. Tohle by mohla a měla být zábava, vždyť se jedná o nejvýkonnější sériový vůz, jaký Peugeot kdy vyráběl. Navíc s předchozí zkušeností právě s 308 GTi moje očekávání dál rostou – no ale doba je dnes trochu jiná, takže kde se ten výkon vlastně vzal.? 508 PSE svůj výkon skládá po vzoru dnešní doby z více zdrojů, jedná se o plug-in hybrid a pohonné ústrojí tomu odpovídá. PSE má v útrobách benzinový motor o objemu 1,6 l dopovaný turbem. Ten nabízí 147 kW (200 koní), 300 Nm a je nám v podstatě známý. Tady je ale naladěn na o 20 koní vyšší hodnotu než u ostatních plug-inů značky. Těží pak taktéž ze spojení s osmistupňovým automatem Aisin, do kterého přibyl elektromotor s výkonem 81 kW (110 koní) pohánějící přední nápravu. Pokud vám to přijde, že to je dneska přece pohoda, tak se dostáváme ještě ke třetímu, poslednímu motoru umístěnému u zadní nápravy, který je připojen pevným převodem. Ten má výkon 83 kW a 166 Nm – díky němu umí být 508 PSE i elektronickou čtyřkolkou. Kdybychom ta čísla jen sečetly dohromady získáme ještě o trochu zajímavější hodnoty, ale jak je vám jistě známo, takhle to nefunguje. Kombinovaný výkon celé soustavy jsem uvedl už na začátku.

Komplikované to je tedy dost, ale pojďme na to, jak tenhle silný a sebevědomě vyhlížející liftback jezdí. 508 mám plně nabitou a jedu na svoje obvyklé cesty po Praze. Dojezd čistě na elektřinu mi ukazuje hodnoty lehce pod 50 km, to už je dnes u plug-inu spíše průměr. Navíc EL značky 508 má, takže balíček výhod může plně využít. Při takovém tom normálním ježdění bych až na pár detailů rozdíl oproti klasické 508 ani nepoznal. Pohybuje se přesně tak uvolněně, jako všechny předchozí testované varianty. Bonusem může být ticho od elektrického pohonu. Proplouvám městem v naprosté pohodě a jsem rád, že se v tomhle futuristickém liftbacku opět můžu projet. PSE by ale mělo být o něčem jiném. K čemu by ve městě bylo těch 360 kombinovaných koní? Vyjíždím tedy za město a jdu vyzkoušet tu druhou stranu mince. Auto je nabité, zapínám sportovní režim a z nuly dávám plný plyn… „No a ono to jede jako blázen!“ Jasně, není to supersport, ale reálně jsem opravdu překvapený, jak agresivně PSE vyrazilo vpřed. Jakmile se všechny ty motory poskládají k sobě, projev téhle 508 se radikálně mění ve srovnání se svými běžnějšími sourozenci. S obrovskou silou se žene dopředu. Je to opravdu překvapivé – vzhledem k tomu klidu, jaký umí nabídnout v normálním režimu. Ten rozdíl je markantní. Konečně 508, která jede tak, jak celou dobu vypadá? No, ne tak úplně. Rychlost v přímce je jedna věc a PSE jí zvládá opravdu dobře. Dokonce i brzdy jsou velmi dobré a umí zkrotit necelé 2 tuny hmotnosti, kterou za volantem nijak zásadně nevnímám. Peugeot ji umí slušně maskovat. V zatáčkovité pasáži se chová sebejistě a stabilně, ochotně mění směr a prakticky řečeno – funguje. Bohužel ale úplně jinak, než právě třeba 308 GTi. Ta vás vtáhla do děje. To se tady neděje. Volant je sice přesný, ale pojem zpětná vazba mu nic moc neříká. Je tedy nutné se orientovat hlavně pohledem. Když mi přijde, že auto nezatáčí tak, jak by s ohledem na zatočení mělo, prostě lehce uberu na volantu, na plynu a oblouk se utáhne. Bohužel to musím vidět. Informace od auta nedostávám v takové míře, jak bych si představoval. Dalším atributem, který mi zde vysloveně chybí, je zvuk. 508 PSE vypadá skvěle, rovně jede jako utržená z řetězu… Ale zvuk u toho nevydává téměř žádný, nebo minimálně ničím zajímavý. To je ohromná škoda, protože PSE umí chytnout za srdce svým vzhledem, který je na jeho jízdním projevu ale bohužel tím nejlepším. Ty zbylé emoce se nedostaví. Od motoru, volantu a ani zvukového projevu nedostávám to, co bych od velmi dramatického exteriéru očekával. Nechci být zbytečně kritický… Tahle 508 PSE jezdí i díky tomu složitému pohonnému ústrojí a s tím souvisejícím pohonem všech kol, byť přes přidaný elektromotor, opravdu stabilně. Výkon přenáší bez zaváhání a pro mnoho lidí to může být až moc. Já se zkušenostmi z jiných dynamických modelů Peugeotu mám značně jiné nároky a očekávání. I tak je to ale velmi dobrý a zajímavý plug-in hybrid, který bych si i kvůli tomu vzhledu dokázal představit ve své garáži.

VIDEOREPORTÁŽ: Za Volantem 2 Peugeotů 308 GTi na roadtripu po ČR

 

Závěr: koně nejsou všechno, z určitého úhlu pohledu ale smysl dává

Peugeot 508 PSE je autem, na které jsem se opravdu dlouho těšil. Již první fotografie téhle specifikace v kombinaci s daty o jeho výkonu byly předzvěstí opravdu zajímavého a výjimečného auta. Po týdnu za volantem ale vidím nové PSE v trochu jiném světlem. 508 PSE umí být velmi schopným a stylovým plug-in hybridem. Vypadá skvěle, jezdí velmi dobře, ale vypadá vlastně mnohem líp, než jezdí. Zní to asi trochu divně, ale se všemi těmi křidélky a agresivnímu vzhledu byla moje očekávání velmi odlišná od reality, kterou PSE nabízí. Přirovnal bych ho třeba k silnější Octavii RS. To auto je dobré, je i rychlé, ale vyloženě sportovní prostě není. PSE je samozřejmě mnohem rychlejší, než zmíněné RS kdy bylo, ale s tím RS je paradoxně možná o něco lepší zábava. Tahle 508 vypadá jako silniční zabiják, ale je to spíš dálniční křižník s vysokým výkonem a možností elektrického provozu. To ale v kontextu nejsilnějšího sériového modelu a „nejsportovnějšího“ aktuálně nabízeného vozu v mém světě nestačí. S cenou od 1,7 milionu korun je to zároveň suverénně nejdražší 508, a i když tu cenu s ohledem na použité technologie chápu, protože odpovídá konkurenci, tak by nebyla zrovna mojí volbou. Od té sportovní jízdy jsem jednoduše čekal o něco víc a nevynahradí to ani brutální zátah dostupý už od nuly. Nejste-li zrovna na sportování za volantem, ale máte rádi moderní technologie, nadbytek výkonu a paradoxně s tím i rozumné provozní náklady, nebo se vám 508 PSE líbí stejně jako mně, nemohu ji nedoporučit. Je to velmi dobrý plug-in, který skvěle vypadá a každý den velmi dobře jezdí. Jen ten sport je třeba brát při nejmenším s rezervou.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

Model508 PSE HYBRID4 360
Výkon265 kW
Točivý moment520 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3000 RPM
Zrychlení 0-100km/h5 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Velikost nádrže43 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik245/35R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2340 kg
Prázdná hmotnost (EU)1925 kg
Přívěs s brzdami1260 kg
Náklad415 kg
Přívěs (bez brzd)745 kg

modelová řada

Název generaceF
Uveden05/21
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4750 mm
Rozvor2793 mm
Šířka1859 mm
Prostor pro zavazadla487 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1537 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1403 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

DS Automobiles DS 4
2021F
Body type
Hatchback
Délka
4400 mm
Šířka
1830 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1252 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Polo
vw Logo 2021AW
Body type
Hatchback
Délka
4074 mm
Šířka
1751 mm
Výška
1451 mm
Rozvor
2552 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1204 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda 3
mazda Logo 2019BP
Body type
Hatchback
Délka
4460 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1435 mm
Rozvor
2725 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1349 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 308
peugeot Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4367 mm
Šířka
1852 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
412 l
Hmotnost
1329 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Focus
ford Logo 2022DEH
Body type
Hatchback
Délka
4382 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1452 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
392 l
Hmotnost
1330 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Leon
seat Logo 2020KL
Body type
Hatchback
Délka
4368 mm
Šířka
1799 mm
Výška
1456 mm
Rozvor
2686 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1318 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota Yaris
toyota Logo 2020XP21
Body type
Hatchback
Délka
3940 mm
Šířka
1745 mm
Výška
1500 mm
Rozvor
2560 mm
Boot capacity
286 l
Hmotnost
1065 kg
Dveře
5
Porovnat
Opel Astra
opel Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4374 mm
Šířka
1860 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1332 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA cee´d
kia Logo 2021CD
Body type
Hatchback
Délka
4315 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2650 mm
Boot capacity
395 l
Hmotnost
1298 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Ibiza
seat Logo 2021KJ
Body type
Hatchback
Délka
4059 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
355 l
Hmotnost
1111 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Fabia
skoda Logo 2021PJ
Body type
Hatchback
Délka
4108 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1459 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1116 kg
Dveře
5
Porovnat
Fiat Panda
fiat Logo 2020Typ 312
Body type
Hatchback
Délka
3653 mm
Šířka
1643 mm
Výška
1551 mm
Rozvor
2300 mm
Boot capacity
225 l
Hmotnost
1055 kg
Dveře
5
Porovnat
Mitsubishi Space Star
mitsubishi Logo 2020A00
Body type
Hatchback
Délka
3845 mm
Šířka
1665 mm
Výška
1505 mm
Rozvor
2450 mm
Boot capacity
235 l
Hmotnost
946 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: