Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
10 % baterie za 30 sekund! Rozhovor s šéfem DS Performance o technologii, která nemění jen motorsport

10 % baterie za 30 sekund! Rozhovor s šéfem DS Performance o technologii, která nemění jen motorsport

Autor: Jan Novotný, Zdroj: DS Automobiles & Formula E Operations Ltd · Fotografie: Jan Novotný

Stojím na okraji boxové uličky v Jeddahu, vzduch je prosycen napětím a jelikož se začíná stmívat, světla reflektorů pomalu dávají trati až surrealistickou atmosféru. Právě zde se odehrává historický moment – poprvé se již za pár hodin v závodě Formule E využije Pit Boost, revoluční systém ultrarychlého dobíjení při zastávce v boxech. O této inovaci, její strategii a vlivu na průběh závodu jsme hovořili s Eugeniem Franzettim, šéfem týmu DS Penske.

 

První závod s Pit Boostem: Nejen technologická výzva

Tento závod je v mnoha ohledech prvním svého druhu,“ říká mi Franzetti s nadšením, zatímco za námi se mechanici připravují na mimořádně důležitý a strategicky náročné klání. „Je to první závod v Jeddahu, první noční závod sezóny, ale hlavně první závod, kde se v praxi ukáze Pit Boost. Všichni jsme na tento moment čekali a i když jsme trať pečlivě studovali v simulátoru, reálné podmínky jsou vždy jiné.“

Pravidla pro použití Pit Boostu stanovují, že každé auto musí během závodu zajet do boxů k nabíjecí stanici mezi 60 % a 40 % zbývající kapacity baterie. To znamená, že ideální okno pro zastávku trvá přibližně 6 až 8 kol.

„Je to naprosto nová proměnná v závodní strategii. Doposud jsme se soustředili hlavně na správné využití Attack Modu a řízení spotřeby energie a pneumatik. Teď je tu další velký faktor – správně načasovat Pit Boost,“ vysvětluje Franzetti.

 

Jak Pit Boost funguje?

„Tato technologie je extrémně výkonná,“ zdůrazňuje šéf DS Penske. „Nabíjecí stanice má výkon 600 kW, což je mnohem více než standardní rychlodobíjecí stanice dostupné pro veřejnost. Během 30 sekund dokážeme do baterie dodat necelé 4 kWh, což odpovídá zhruba 10 % celkové kapacity.“

„Piloti musí auto přesně zastavit mezi dvěma bílými čarami. Pokud zastaví mimo, musí absolvovat další kolo a přijet znovu, což prakticky znamená konec šancí na dobrý výsledek,“ varuje Franzetti. „Navíc je třeba počítat s tím, že máme pouze jednu nabíjecí stanici na tým, takže je klíčové správně načasovat zastávky obou jezdců.“

Ředitel DS Performance také zdůrazňuje, že nová technologie mění dynamiku závodění nejen v rámci výkonu vozů, ale i strategických rozhodnutí. „Je to jako šachová partie. Pokud se rozhodnete špatně, může vás to stát závod. Ale pokud to provedete správně, můžete z ničeho nic získat obrovskou výhodu.“

 

Pit Boost v akci: Dramatické okamžiky závodu

Jakmile první vozy zamířily do boxů k Pit Boostu, napětí na trati vzrostlo. Stál jsem u DS Penske, kde mechanici a závodní inženýři s neuvěřitelnou precizností koordinovali a prováděli zastávky. Maximilian Guenther, který startoval z pole position, ztratil několik míst po zastávce, zatímco Oliver Rowland a Nyck de Vries dokázali zastávkou v boxech trochu vydělat.

„Tohle není jen o tom, kdo má nejrychlejší auto, ale také o tom, kdo dokáže nejlépe přemýšlet strategicky,“ zdůrazňuje Franzetti. „Je to úplně jiná hra. Pokud zvolíte špatné načasování zastávky, může vás to stát nejen vedení, ale i celou šanci na vítězství.“

„Měl jsem strategii šetřit energii na závěrečnou fázi závodu,“ popisoval Guenther po závodě. „Po Pit Boostu jsem se propadl, ale věřil jsem, že s energií navíc to dokážu vrátit.“

Poslední kola byla čiré drama. Guenther se postupně probíjel dopředu a v posledním kole zaútočil na Rowlanda v poslední šikaně před cílem. Diváci stáli na nohou, když Guenther předjel Rowlanda jen několik metrů před šachovnicovou vlajkou!

„Nemohl jsem tomu uvěřit,“ říká Guenther s úsměvem. „Nechtěl jsem to nechat na poslední zatáčku, ale nebyla jiná možnost. Rowland jel skvělý závod, ale moje energie navíc mi dala výhodu.“

Rowland po závodě sportovně uznal: „Měl jsem náskok, ale možná jsem měl lépe spravovat energii. Nečekal jsem, že mě Guenther takhle dostane.“

 

Budoucnost Pit Boostu v motorsportu

Jak se dívá na budoucnost Pit Boostu sám Franzetti? „Tato technologie nemá význam jen pro závodění, ale i pro běžné elektromobily. Chceme ukázat, že nabíjení nemusí být dlouhý proces. Pokud můžeme během závodu dodat tolik energie během půl minuty, představte si, co to znamená pro běžnou dopravu.“

Franzetti však přiznává, že technologie ještě potřebuje určité vyladění. „Nejde jen o technickou stránku, ale i o strategické prvky. Jak jsme viděli v závodě, Pit Boost může naprosto změnit dynamiku. Musíme se dál učit, jak ho správně využít.“

Tento závod ukázal, že Pit Boost není jen technologická zajímavost, ale i klíčový strategický prvek, který může rozhodnout závod až do posledních metrů. Jak se tato inovace vyvine dál? To ukážou další závody Formule E.

Celý rozhovor s Eugeniem Franzettim si můžete pustit níže ve videu.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Jan Novotný

Sdílet: