Napínavá bitva na Jeddah E-Prix: v druhém závodě vítězí Rowland, Günther smolně končí
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles & Formula E Operations LtdPo napínavém prvním závodě Jeddah E-Prix, kde Maximilian Günther z DS PENSKE slavil vítězství po poslední zatáčce, přinesl druhý den zcela odlišný scénář. Tentokrát se vítězem stal britský jezdec Oliver Rowland (Nissan Formula E Team), který v dominantním stylu ovládl čtvrtý závod sezóny. Rowland si díky skvělé strategii a preciznímu řízení připsal 25 bodů a upevnil si vedení v celkovém hodnocení jezdců.
„Bylo to skvělé – klíčovým momentem byl začátek závodu. Ocitl jsem se na správném místě a povedlo se mi vyhnout problémům. Jakmile jsem se dostal do čela, věděl jsem, že si musím udržet tempo a správně hospodařit s energií,“ řekl po závodě vítězný Oliver Rowland.
Den Britů: Čtyři na vrcholu
Britští jezdci předvedli v sobotním závodě fenomenální výkony. Taylor Barnard (NEOM McLaren Formula E Team), který se v Džiddě stal nejmladším pole-sitterem v historii Formule E, část závodu vedl, ale nakonec skončil na druhém místě. Třetí příčku obsadil Jake Hughes (Maserati MSG Racing), který tak zaznamenal svůj premiérový podium v barvách Maserati. Čtvrtý skončil Jake Dennis (Andretti Formula E), jenž předvedl dechberoucí comeback z 19. místa na startu.
„Bylo to trochu na hraně, ale s dneškem jsem velmi spokojený. Poté, co jsem pokazil třetí trénink, jsem se dostal v duelech do semifinále a pak pro tým získal pódium, takže jsem si opravdu nemohl přát víc. S ATTACK MODE jsme si vedli opravdu dobře, využili jsme energii, když jsme potřebovali, a naše představení tak bylo skvělé,“ s radostí komentoval výsledky v cíli Jake Hughes.
Tento historický výsledek znamenal, že poprvé v dějinách Formule E obsadili britští jezdci první čtyři pozice v závodě. Výsledek také podtrhl sílu britských týmů, především Nissan Formula E Team a NEOM McLaren Formula E Team, kteří byli v průběhu víkendu velmi konzistentní a efektivní.
„Po tak těžkém víkendu je druhé místo obrovským úspěchem. Musel jsem se hodně bránit a bojovat o každý metr trati. Dvě pódia v jednom víkendu? Nečekal jsem to, ale je to neuvěřitelné!“ sdílel mladičký Taylor Barnard.
Strategická bitva bez PIT BOOST
Na rozdíl od prvního závodu se tentokrát jezdci nemohli spolehnout na inovativní systém PIT BOOST, což znamenalo, že klíčem k úspěchu byla dokonalá správa energie a dobře načasované aktivace ATTACK MODE. Rowland využil výhodu brzkého posunu do čela, vyhnul se kolizím a díky efektivní strategii si udržel náskok až do cíle.
Jean-Éric Vergne (DS PENSKE) v sobotním závodě exceloval a chvíli bojoval o podium, ale po akční poslední fázi závodu, kdy jej v předposlední zatáčce vytlačil Jake Dennis, nakonec skončil sedmý. Jeho týmový kolega Günther naopak doplatil na kontakt v úvodním kole a musel odstoupit.
„Dnes to pro nás bylo obtížné. Po startu jsem měl kontakt a nebylo možné pokračovat. Každopádně jsem pyšný na to, jak jsme závodili v pátek. Ukázali jsme, že máme silné auto a skvělý tým,“ uvedl zklamaný Günther.
Rowlandův triumf nebyl pouze výsledkem skvělého řízení, ale také promyšlené strategie týmu Nissan. Správné načasování ATTACK MODE a efektivní využití energie během klíčových momentů závodu byly rozhodující faktory, které mu zajistily vítězství. Taylor Barnard, který odstartoval z pole position, musel na konci závodu tvrdě bránit svou pozici proti Jakeovi Hughesovi, který na něj v posledních kolech tlačil s agresivní strategií.
Hvězdy na tribunách a u trati
Jeddah E-Prix přilákalo i druhý den řadu hvězd. Britský boxer Chris Eubank Jr. se projel ve voze FIA Safety Car a poté mával šachovnicovou vlajkou. Mezi VIP hosty nechyběli ani hudební hvězdy jako Lil Baby nebo Akon (již v pátek), kteří se postarali o hudební doprovod. Další osobnosti, jako fotbalista Riyad Mahrez či F1 Academy šampionka Abbi Pulling, si užily atmosféru Formule E naplno.
Zajímavostí bylo i to, že FIA Girls on Track hostila 120 dívek, které se poprvé mohly zapojit do speciálních aktivit, včetně workshopů, simulátorů a setkání s jezdci. Organizace také pokračovala v podpoře autismu – Formula E věnovala 25 000 eur na vybudování speciální senzorické místnosti v Džiddě, která bude pomáhat dětem s poruchami autistického spektra.
Shrnutí víkendu v Džiddě
Dvoudenní závodní program v Saúdské Arábii přinesl napínavou podívanou, dramatické souboje i nové rekordy. Güntherovo vítězství v prvním závodě ukázalo sílu DS PENSKE, zatímco druhý den patřil Nissan Formula E Team. Rowland se po dvou závodech v Džiddě dostal do čela šampionátu se 68 body, zatímco tým Nissan vede jak v hodnocení týmů, tak výrobců.
„Dnes byl závod velmi odlišný od prvního dne. JEV bojoval statečně, ale kvůli dramatickému závěru se propadl. Günther měl smůlu hned na začátku, což je škoda po jeho skvělém výkonu v pátek. Celkově jsme ale ukázali velkou sílu a jsme motivováni na Miami,“ zhodnotil výkon týmu DS PENSKE jeho šéf Eugenio Franzetti.
Tým DS PENSKE přesto zanechal silný dojem. Günther byl dominantní v prvním závodě, připsal si maximum bodů a ukázal, že jeho vůz DS E-TENSE FE25 má rychlost a efektivitu. Vergne se ve druhém závodě probojoval do přední skupiny, a přestože v posledních metrech ztratil několik pozic, jeho výkony potvrzují, že tým je připraven bojovat o čelo šampionátu.
Co nás čeká dál?
Dalším závodem v kalendáři Formule E bude Miami E-Prix 12. dubna, kde se očekává další souboj mezi vedoucími týmy. Po dramatickém víkendu v Džiddě bude zajímavé sledovat, jak se situace v šampionátu vyvine dál. Bude Rowland pokračovat ve své dominanci, nebo se Günther a DS PENSKE vrátí do boje o vítězství? Sehraje ATTACK MODE v dalším závodě opět klíčovou roli?
Jisté je jedno – sezóna 2025 Formule E se vyvíjí v jednu z nejnapínavějších v historii. Každý závod přináší nové hrdiny, dramatické souboje a technologické inovace, které posouvají svět elektrického motorsportu stále dál. Fanoušci po celém světě tak mají před sebou další vzrušující kapitoly této elektrizující sezóny.
Jan Novotný