Zdroj úvodní fotky: Drivalia
Ceny padají, zájem kolísá: jak jsou na tom elektromobily v roce 2025 a co je čeká?

Ceny padají, zájem kolísá: jak jsou na tom elektromobily v roce 2025 a co je čeká?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Drivalia

Elektromobilita se za poslední dekádu stala pevným pilířem automobilového průmyslu a její vliv neustále roste. Zatímco dříve se elektromobily považovaly za drahou a neefektivní alternativu ke spalovacím motorům, dnes jsou již plnohodnotnou součástí trhu, a to nejen mezi novými vozy, ale i v segmentu ojetin. Roste také jejich podíl ve firemních flotilách a postupně se vyvracejí i mýty o jejich životnosti a servisní náročnosti.

Důvodů pro tento růst je hned několik. Na jedné straně se rozšiřuje nabídka modelů, která pokrývá široké spektrum cenových kategorií. Na druhé straně se zlepšuje infrastruktura pro nabíjení, což odbourává jednu z hlavních překážek, kvůli které se někteří zákazníci elektromobilům vyhýbali. K tomu přispívají také stále přísnější emisní normy a vládní pobídky, které dělají z elektromobilů nejen ekologičtější, ale i ekonomicky výhodnější volbu.

Přesto se však ukazuje, že navzdory zlepšující se technologii a snižujícím se cenám zájem o elektromobily v některých částech Evropy spíše klesá. Podle nejnovějších dat se například v zemích EU meziročně snížily registrace elektromobilů o 5,4 %. Tento paradoxní vývoj naznačuje, že pro mnoho koncových uživatelů stále není přijatelný cenový rozdíl mezi elektromobily a jejich spalovacími alternativami, a to i přes nižší provozní náklady.

V tomto článku se podíváme na aktuální trendy, největší výzvy i dlouhodobé ekonomické dopady elektromobility.

 

Růst zájmu o elektromobily mezi ojetými vozy

Podle nejnovějších dat platformy Carvago, specializované na online prodej ojetých automobilů, se v roce 2024 prodej elektromobilů z druhé ruky meziročně zdvojnásobil a nyní tvoří 10 % celkových prodejů. Hybridy zaujímají dalších 9 %, zatímco dieselová auta ztrácejí na popularitě.

Zakladatel Carvago Jakub Šulta k tomu říká: „V preferencích zákazníků vidíme v posledním roce zřetelný posun. Zatímco ještě v roce 2023 dominovaly na Carvago dieselové vozy, loni zájem o ně opadl právě na úkor elektromobilů a hybridů, jejichž prodej se meziročně zdvojnásobil. Je vidět, že zákazníci stále častěji hledají nejen úspornější, ale také modernější a ekologičtější alternativy.“

Nejoblíbenějšími elektromobily na trhu ojetin jsou Nissan Leaf, Tesla Model 3 a Smart ForTwo. Tento trend ukazuje, že nedůvěra v ojeté elektromobily pomalu mizí a kupující si uvědomují jejich nižší provozní náklady a větší spolehlivost.

 

Elektromobily ve firemních flotilách: rostoucí podíl, ale i výzvy

Rostoucí podíl elektromobilů ve firemních flotilách potvrzuje i leasingová společnost Drivalia. Podle jejích dat se počet firem vlastnících alespoň jeden elektromobil za posledních 18 měsíců ztrojnásobil.

Firmy si však při zařazování elektromobilů do svých flotil dávají pozor na řadu faktorů. Mezi hlavní výzvy patří celkové náklady na vlastnictví (TCO), dostupnost rychlého nabíjení a dlouhodobá spolehlivost vozidel. Ačkoliv provozní náklady elektromobilů jsou v porovnání se spalovacími vozy nižší, vyšší pořizovací cena a delší doba návratnosti investice mohou být pro podniky stále překážkou.

Jana Faltová, Business Performance Manager Drivalia, vysvětluje: „U čistých elektromobilů je situace na trhu vyrovnanější. Větší procento klientů volí v této skupině aut prémiové značky. Důvody jsou poměr ceny a dojezdu, širší nabídka modelů a také fakt, že ve flotilách elektromobily obvykle nahrazují konvenční vozy ve vyšších automobilových segmentech.“

Navzdory těmto výzvám se ale ukazuje, že některé firmy volí postupný přechod na elektromobilitu s tím, že v počátečních fázích kombinují čistě elektrické vozy s hybridními modely, aby minimalizovaly rizika spojená s novou technologií.

 

V Česku navíc dochází k výraznému zlevňování nových elektromobilů…

Jedním z hlavních faktorů, které mohou urychlit přechod na elektromobilitu, je snižování cen nových vozů. Automobilky v roce 2025 přistoupily k výrazným slevám, aby podpořily poptávku a přiblížily se cenám spalovacích vozů. Mezi významné příklady patří:

  • Fiat 500e – od 599 900 Kč vč. DPH (sleva -90 000 Kč oproti prosinci 2024).
  • Fiat 600e – od 729 900 Kč vč. DPH (sleva -90 000 Kč oproti prosinci 2024).
  • Jeep Avenger Electric – od 729 900 Kč vč. DPH (sleva -170 000 Kč oproti prosinci 2024).

Přestože se elektromobily stávají dostupnějšími, pro některé zákazníky zůstává i po těchto slevách příplatek oproti spalovacím variantám vysoký. Výrobci i prodejci tak nyní hledají způsoby, jak dále snížit výrobní náklady a nabídnout elektromobily široké veřejnosti za konkurenceschopné ceny.

 

Životnost elektromobilů: mýty versus realita

Jednou z často opakovaných kritik elektromobilů je jejich domnělá nižší životnost. Nedávná studie britského ministerstva dopravy ale ukazuje, že se elektromobily svou životností vyrovnají benzinovým vozům.

  • Benzinové vozy: průměrná životnost 18,7 roku.
  • Elektromobily: průměrná životnost 18,4 roku.
  • Elektromobily mají také nižší poruchovost (pouze 2,5 % oproti 8,4 % u benzinových aut.

Další výhodou elektromobilů je jejich jednodušší konstrukce, která obsahuje méně pohyblivých částí. To znamená menší opotřebení klíčových komponent a nižší servisní náklady. Například brzdové destičky a kotouče vydrží déle díky rekuperačnímu brzdění, které snižuje mechanické zatížení těchto částí.

Obavy z degradace baterie se také ukazují jako přehnané. Většina moderních elektromobilů je vybavena sofistikovanými systémy řízení baterie, které prodlužují její životnost. Například Tesla garantuje, že po osmi letech nebo 240 000 km zůstane kapacita baterie nad 70 %, což naznačuje dlouhodobou udržitelnost těchto vozidel. Standardem v Evropě je pak spíše 8 let / 160 000 km, což ale stále odpovídá vysokému nadstandardu oproti záručním podmínkám na vozidla se spalovacími motory.

 

Co čeká elektromobilitu v budoucnu?

Ačkoliv se jejich přijetí liší podle regionů, což je na příkladu Česka krásně vidět, elektromobily se již pevně usadily na trhu. Zatímco v některých zemích poptávka roste, jinde stagnuje či klesá. Hlavní překážkou zůstává vyšší pořizovací cena oproti spalovacím vozům a ne vždy dostatečná nabíjecí infrastruktura. I když nižší provozní náklady a delší životnost mohou vyšší investici kompenzovat, pro mnoho zákazníků je počáteční investice stále rozhodující faktor.

10 % baterie za 30 sekund! Rozhovor s šéfem DS Performance o technologii, která nemění jen motorsport

Budoucnost elektromobility bude záviset na pokračujícím poklesu jejich cen, rozšíření dobíjecí sítě a podpoře vlád (dotacích). Automobilky dále investují do technických inovací a hledají cesty ke snížení výrobních nákladů, zatímco státy se zaměřují na rozvoj infrastruktury a pobídky pro zákazníky i firmy. Navzdory těmto výzvám se elektromobilita nevyhnutelně stává klíčovou součástí automobilového průmyslu.

 

Jan Novotný

Sdílet: