Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd.
Zklamání pro DS Penske, sláva pro Ticktuma: Jakarta E-Prix plná dramat, kolizí a zlomových momentů

Zklamání pro DS Penske, sláva pro Ticktuma: Jakarta E-Prix plná dramat, kolizí a zlomových momentů

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

Dvanácté kolo světového šampionátu ABB FIA Formula E, které se odehrálo v Jakartě v sobotu 21. června 2025, nabídlo jedno z nejdramatičtějších dějství sezóny. V tropickém horku a na extrémně prašné trati se zrodil překvapivý vítěz – Dan Ticktum z týmu CUPRA KIRO – a zatímco některé favorizované stáje slavily body, jiní, včetně DS Penske, museli skousnout tvrdou realitu motorsportu.

 

Start jako z učebnice, ale konec v troskách: víkend zapomenutí pro DS Penske

Po rekordním víkendu v Šanghaji přijížděl tým DS Penske do Jakarty s vysokými ambicemi. Ty navíc posílil skvělý výkon Maximiliana Günthera ve volném tréninku, kde zajel nejrychlejší čas. Jenže samotný závodní den přinesl sérii nepříjemností.

Jean-Éric Vergne startoval z osmého místa a měl dobře nakročeno k bodům. Už ve čtvrtém kole se ale připletl do kolize poté, co vozy před ním nečekaně zpomalily. Poškozené přední křídlo ho poslalo do boxů a následně až na chvost pole. Závod dokončil až na 16. místě.

Ani Maximilian Günther neměl důvod k radosti. Po nevýrazné kvalifikaci bojoval o posun do top 10, ale v šestém kole byl vytlačen do prachu a narazil do zdi – konec závodu a další nula na kontě

Zklamaný Vergne doplnil:

„Závod neodpovídal našim očekáváním. Měli jsme rychlost, ale všechno šlo proti nám,“ uvedl Günther po svém odstoupení.
„Věděli jsme, že jsme na tom výkonnostně dobře, ale kolize a smůla rozhodly jinak.“

 

Ticktum a CUPRA slaví historický triumf

Zatímco DS Penske odjížděl s prázdnou, Dan Ticktum zaznamenal největší úspěch své dosavadní kariéry. Jezdec CUPRA KIRO startoval z pátého místa a dokázal využít kolapsu favoritů. Jake Dennis (Andretti) a Nyck de Vries (Mahindra) dlouho určovali tempo, ale jeden po druhém ze závodu vypadli – Dennis kvůli potížím po Safety Caru, de Vries kvůli penalizaci a technické poruše.

Ticktum předvedl rozhodující manévr v rámci druhé aktivace ATTACK MODE, kdy se dostal před Dennise, a poté ubránil vedení před dotírajícím Edoardem Mortarou. Po 60 startech se dočkal svého prvního vítězství ve Formuli E – zároveň šlo o první triumf pro značku CUPRA od moskevského závodu v první sezóně v roce 2015.

Ticktum komentoval svůj výsledek takto:

„Dnes se splnil sen. Dlouho jsem věřil, že to mám v sobě – a teď jsem to konečně dokázal. Jsem na tým nesmírně hrdý.“

 

Mortara a Müller doplnili stupně vítězů, Rowland trestán za kontakt s Güntherem

Mortara (Mahindra) dlouho držel s Ticktumem krok a nebýt nešťastného načasování Safety Caru a Full Course Yellow, mohl pomýšlet na vítězství. Přesto bral druhé místo a první pódium sezóny. Třetí skončil Nico Müller (Andretti), který si polepšil o 10 míst oproti startu.

Zajímavý byl i výkon Antónia Félixe da Costy (Porsche), Nicka Cassidyho (Jaguar) a Taylora Barnarda (NEOM McLaren), kteří doplnili top šest. Naopak lídr šampionátu Oliver Rowland (Nissan) sice v úvodu získával pozice, ale následně obdržel penalizaci za kontakt právě s Maximilianem Güntherem a odjel z Jakarty bez bodů.

 

Šest různých vítězů v šesti závodech: Formule E nabízí neuvěřitelnou vyrovnanost

Vítězství Ticktuma znamená, že posledních šest závodů Formule E mělo šest různých vítězů. Šampionát tak nabírá na dramatičnosti. V hodnocení týmů vede TAG Heuer Porsche (203 bodů), před Nissanem (191), zatímco DS Penske drží třetí místo (s body 145).

Na čele individuálního žebříčku zůstává Oliver Rowland (172 bodů), za ním Wehrleinem s „pouhými“ 103 body a da Costou (s body 100).

 

Formule E v Jakartě: nejen závody, ale i pomoc komunitám

Sarina Jakarta E-Prix byla také oslavou společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Program FIA Girls on Track přivítal 120 dívek a mladých žen, které absolvovaly workshopy, pitlane prohlídku i herní simulace. Série navíc věnovala 25 000 € na podporu projektu Climateability, zaměřeného na klimatickou odolnost a rovnoprávnost.

Do iniciativ se zapojili i jezdci a týmy – například v rámci rozsáhlého plážového úklidu, kdy přes 100 dobrovolníků včetně jezdců odstranilo 150 kg odpadu z pobřeží. V rámci doprovodného programu vystoupili místní umělci Putri Una Thamrin a skupina Dewa19. Fanoušci si závod užili i díky bohatému doprovodnému programu ve Fan Village.

POPRVÉ NA FORMULI E ANEB JE TO HUKOT, PŘÁTELÉ: BERLIN E-PRIX OČIMA FANOUŠKA

 

Závěr: DS Penske zůstává ve hře, ale musí rychle reagovat

I přes neúspěšný víkend si DS Penske udržel třetí místo v týmovém šampionátu. Výkonnost vozu i jezdců byla zřejmá, ale smůla a kolize ovlivnily výsledek. Všechny síly se teď soustředí na dvojzávod v Berlíně, kde se rozhodne o mnohém. A v Berlíně budeme opět fyzicky i my a budeme pro vás mít to nejdůležitější a nejaktuálnější přímo z místa dění.

„Motorsport je o extrémech. V Šanghaji jsme slavili, dnes se učíme. Ale zůstáváme silní a odhodlaní,“ uzavřel víkend šéf DS Performance Eugenio Franzetti.

 

Konečné pořadí – 2025 Sarinah Jakarta E-Prix (Round 12)

  1. Dan Ticktum (CUPRA KIRO) – 48:33.418

  2. Edoardo Mortara (Mahindra Racing) – +0.371 s

  3. Nico Müller (Andretti Formula E) – +2.936 s

  4. António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche) – +4.316 s

  5. Nick Cassidy (Jaguar TCS Racing) – +4.833 s

  6. Taylor Barnard (NEOM McLaren) – +5.741

 

Jan Novotný

Sdílet: