Další dva napínavé závody Formule E: čím vším nás dokáže ještě po 10 letech Berlin E-Prix překvapit?
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Kateřina NovotnáPřed letošní, již desátou sezónou světového šampionátu ABB FIA Formula E jsem avizoval, že nám neunikne nic důležitého z centra dění. Nemohli jsme tak chybět ani na dalším „double-headeru“ a o uplynulém víkendu vyrazili do Berlína. A i když bych si dříve dovolil považovat právě berlínskou E-Prix za jednu z nejméně atraktivních z celého kalendáře, rád jsem se v dnes již tradičním prostředí historického letiště Berlin Tempelhof nechal vyvést z omylu. Společně s jezdci máme za sebou devátý a desátý podnik letošní sezóny a já musím opět zvolat „rozhodně bylo na co koukat“. Berlínský okruh dospěl, ono nové rozvržení okruhu sice nebylo žádnou revolucí, přesto představovalo divácky atraktivnější a především pak přístupnější podívanou. Není divu, že bylo vyprodáno. Teď už ale k tomu hlavnímu – co se dělo na trati a kdo odjíždí v lepší pozici do posledních šesti závodů? To a mnohem více se dozvíte na následujících řádcích.
Triumf Nicka Cassidyho v napínavém sobotním závodě
Nick Cassidy z týmu Jaguar TCS Racing předvedl neuvěřitelný comeback při sobotní SUN Minimeal Berlin E-Prix, devátém závodě světového šampionátu ABB FIA Formula E. Z 21. místa, na které se propadl v polovině závodu, se probojoval až na vrchol a zvítězil. Přestože začínal z deváté pozice na startovním roštu a čelil silné konkurenci, Cassidy využil dvě vyjetí Safety Caru ke své strategické výhodě a nakonec ve 43. kole předjel Olivera Rowlanda a Jean-Érica Vergneho, čímž se dostal do vedení.
Dramatický průběh a zlom, který by čekal málokdo
Novozélanďan Cassidy začal závod na devátém místě, ale během velmi tvrdého závodu sklouzl ve 21. kole až na 21. místo. Díky pozdějšímu nástupu se však dokázal opět probojovat vpřed, obratně manévroval během dvou výjezdů Safety Caru a přitom udržoval dostatečné množství energie.
Klíčový okamžik přišel ve 43. kole, kdy Cassidy předvedl rozhodující manévr a předjel Olivera Rowlanda a následně Jean-Érica Vergneho, čímž se ujal vedení. Díky dostatku použitelné energie, kterou si strategicky nasbíral během závodu, se Cassidy dostal do dvousekundového náskoku a nakonec zvítězil. Tento triumf ho zároveň vynesl na vrchol žebříčku jezdců ve světovém šampionátu FIA.
Stupně vítězů a další umístění
Navzdory tvrdé konkurenci obsadili Vergne z DS PENSKE a Rowland z Nissan Formula E druhé a třetí místo. Cassidyho týmový kolega Mitch Evans se umístil na čtvrtém místě, následován domácím hrdinou Pascalem Wehrleinem a jeho týmovým kolegou Antoniem Felixem da Costou z týmu TAG Heuer Porsche Formula E.
JEV v závodě ukázal, že jeho dva tituly ve Formuli E rozhodně nejsou náhodou. Díky svým zkušenostem i výborné strategii se neustále pohyboval mezi potenciálními vítězi. V závěrečných kolech si sice musel nechat Nicka Cassidyho ujet, ale i tak si jezdec DS Automobiles zajistil skvělé druhé místo pod šachovnicovou vlajkou a dalších 18 bodů. Jeho 35. pódium v kariéře znamená, že je nyní celkově šestý v průběžném pořadí jezdců. Šlo mimochodem také o celkově 50. pódium pro DS Automobiles.
Solidní výkon podal také Stoffel Vandoorne, který projel cílem na sedmém místě. Belgičan měl se svým vozem DS E-TENSE FE23 zjevně potenciál na mnohem víc, ale v polovině závodu ho zdržel incident jiných závodníků, který ho odsunul na konec celého vláčku. Po druhém Safety Caru šampion z roku 2022 silně zabojoval a posunul se zpět o zhruba 10 míst.
Historický debut Taylora Barnarda
Za zmínku stojí také debut Taylora Barnarda v šampionátu ABB FIA Formula E, který se umístil na velmi slušném desátém místě a stal se nejmladším jezdcem, který získal body v této sérii.
Nick Cassidy po svém sobotním vítězství řekl:
„Dnes jsem měl velké štěstí, ale to ve Formuli E někdy potřebujete. Bylo to zajímavé: Odstartoval jsem na P9, neměl jsem dobrý start, nebyl jsem tak rychlý, ale myslím, že jsme to zahráli chytře a vyhnuli se problémům. Máme před sebou ještě hodně práce – musíme být rychlejší. Uvidíme, jak to zítra půjde. Věci se mohou velmi rychle změnit.“
Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, druhý v závodě, dodal:
„Měl jsem velmi dobrou kvalifikaci a výborný závod. Skončit druhý je pro mě dnes vítězství. Není nic, co bychom v prvním závodě udělali jinak, a dali jsme do toho všechno. Užít si takový závod je pro mě i pro celý tým opravdovým potěšením.“
V nedělní Berlin E-Prix triumfoval Da Costa – třetí vítězství na Tempelhofu a historická výhra pro Porsche
António Félix da Costa si v desátém závodě SUN MINIMEAL Berlin E-Prix připsal vítězství, čímž se stal jediným jezdcem, který na okruhu Tempelhof Airport Street Circuit vyhrál třikrát. Tento triumf rovněž předstuje první domácí vítězství pro Porsche ve Formuli E.
Strategický náskok a úvodní fáze závodu
Da Costa převzal vedení během počátečního využití ATTACK MODE, kdy se vozy Porsche strategicky posunuly a spolupracovaly po většinu první poloviny závodu. Během 38 kol da Costa úspěšně odolával neustálému tlaku od Mitche Evanse a Nicka Cassidyho z Jaguaru.
Ve 31. kole se Evans dostal do čela po krátké pauze vyvolané druhým Safety Carem, kterým je mimochodem nově nejsilnější elektromobil od značky Porsche, Taycan Turbo GT. Da Costa měl v tu chvíli k dispozici ještě jeden ze svých dvou 50kW ATTACK MODE, který mohl využít v závěrečné fázi závodu. Da Costa později využil pozdního brzdění do zatáčky, čímž přinutil Evanse přejet zatáčku a získal tak zpět vedení.
Závěrečné manévry a vítězství
Oliver Rowland, který startoval z 16. místa, pronásledoval da Costu, ale nebyl už schopen zvýšit tlak a udržet se před Cassidym, který předjel svého týmového kolegu a posunul se na třetí místo. Tato strategická přeskupení umožnila da Costovi získat náskok, udržet pohodlné vedení a nakonec spatřit šachovnicovou vlajku – jeho první vítězství od Kapského Města v roce 2023. Da Costovo vítězství v Berlíně zvyšuje počet vítězů v této sezóně na osm. V deseti závodech tak dokázalo vyhrát celkem osm odlišných závodníků, což opět ukazuje vyrovnanost závodníků a s ní spojenou diváckou atraktivitu série.
Cassidyho finiš a další umístění
Cassidy na poslední chvíli předjel Rowlanda a zajistil si druhé místo, přičemž získal i nejrychlejší kolo závodu. Rowland si po náročném startu zajistil třetí místo před Pascalem Wehrleinem z Tag Heuer Porsche, který statečně bojoval s obhájcem titulu Jakem Dennisem (Andretti) o čtvrté místo.
Cassidyho týmový kolega Evans dokončil závod na šestém místě, zatímco Jehan Daruvala z Maserati MSG Racing předvedl působivý výkon a skončil na sedmém místě, což je jeho osobní nejlepší výsledek ve Formuli E. Devatenáctiletý Taylor Barnard z NEOM McLaren Formula E ukázal pozoruhodnou zdatnost, když se ve svém debutovém víkendu posunul z 18. na osmou pozici. Joel Eriksson (Envision Racing) dosáhl svého nejlepšího výsledku s devátým místem a první desítku pak uzavřel Jean-Éric Vergne (DS PENSKE).
Pro Stoffela Vandoorna byl nedělní závod mnohem složitější. Belgičan sice tvrdě bojoval uprostřed pole, ale v polovině závodu musel kvůli střetu s jiným závodníkem do boxů. Tím skončily jeho šance na zúročení dosavadní dobré výkonnosti.
Stav šampionátu
Cassidy odjíždí z Berlína s celkovým ziskem 45 bodů a ujímá se vedení v šampionátu s celkem 140 body, před Wehrleinem, který má bodů 124. Rowland je na třetím místě se 118 body. Jaguar TCS Racing vede týmové hodnocení s 237 body, následován je TAG Heuer Porsche s 183 body.
Po berlínském „double-headeru“ je DS PENSKE na čtvrtém místě v pořadí týmů a Jean-Éric Vergne aktuálně šestý v klasifikaci jezdců. Do konce 10. sezóny zbývá ještě šest závodů, takže co se týče boje o umístění na stupních vítězů v obou klasifikacích, pro DS Automobiles a PENSKE AUTOSPORT příběh zdaleka nekončí.
Další výzva již za 14 dní a ani tentokrát to určitě nebude nuda…
Obě Berlin E-Prix přinesly nejen napínavé momenty a strategické manévry, ale také významný historický okamžik pro tým Porsche, který mohl oslavit své první domácí vítězství ve Formuli E. Další dvě kola mistrovství světa ABB FIA Formula E se uskuteční 25.-26. května v čínské Šanghaji.
António Félix da Costa, vítěz nedělního závodu, dodává:
„Je to skvělý pocit vyhrát v domácím závodě pro Porsche, je to úžasné. Máme tu tolik hostů: tolik lidí, kteří pracují v továrně a kteří se normálně na závody nedostanou, jsou tu členové naší správní rady, takže je to určitě výjimečné.
Upřímně řečeno, měl jsem těžký začátek sezony a až postupně jsme si vybudovali opravdu dobré tempo, stále jsme snižovali odstup od lídrů šampionátu a je to dobrý pocit, že jsme tento závod zvládli. Když se nedaří, musíte tvrdě pracovat, ale když máte kolem sebe ty správné lidi, je to o něco snazší. Chci vítězství věnovat tchánovi mého inženýra, který tento týden zemřel, takže je to pro něj a jeho rodinu.“
Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance, po berlínském závodním víkendu dodává:
„Dnešní závod byl pro nás velmi odlišný od toho včerejšího. Naši jezdci se ocitli přímo uprostřed závodního pole, což je obtížná situace, protože zde často dochází k častým kontaktům. A přesně to se stalo: Stoffel se stal obětí nehody, musel zastavit a vyměnit přední křídlo, zatímco JEV utrpěl poškození vozu, které mu znemožnilo držet tempo s vedoucími jezdci. Nakonec se však jednalo o pozitivní víkend, který nám umožnil získat cenné body do šampionátu, přičemž uspokojením bylo zejména sobotní druhé místo. Domů jedeme s pocitem sebevědomí díky našim výkonům a s vědomím, že tvrdá práce se vždy vyplatí. Od dnešního večera už myslíme na další závody v Šanghaji.“
Jan Novotný