TEST: Suzuki GSX-8S – Modrý blesk
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýSuzuki v názvu tohoto modelu písmenky zrovna nešetří a motorka se nedočkala ani žádného “bojového” jména, jako je Hayabusa nebo Katana. Proto jsem jedno hodil do nadpisu. Jelikož je to GSX, tak dle standardu značení Suzuki můžeme čekat, že mašina bude aspoň trochu sportovní a „S“ pak napoví, že se jedná o naháče.
Překvapivě nenajdeme přímého předchůdce
Suzuki si pro letošní sezónu připravila zbrusu nový nabroušený naháč ve střední váhové kategorii. Musím zcela neobjektivně a upřímně přiznat, že tahle kategorie motorek mě baví čím dál tím víc. Zásluhu na tom má pokrok v technice a materiálech, které dělají z této kategorie motorek agilní a zábavné mašiny se slušným výkonem a krouťákem. To vše v kompaktním balení, s rozumnou váhou a v případě Suzuki tradičně i za rozumnou cenu.
Dobrou tradicí všech značek na trhu je, že nové modely navazují na povedené kousky z minulosti. V tomto případě je to ale trochu jinak. Jako předchůdce téhle konkrétní Suzuki bychom asi mohli označit GSX-S1000 nebo GSX-S750, které jsou také naked biky se sportovním duchem. V případě GSX-8S se ale bavíme o zcela novém modelu, který toho upřímně řečeno s těmi původními nemá moc společného, takže se dá říct že je to sice svým způsobem nástupce, ale z trochu jiného těsta, nebo spíš železa, hliníku, slitin a plastů.
Nová motorka s novým motorem
Design GSX-8S je takovým Suzuki standardem posledních let – klasická motorka s ostře řezanými rysy, které v přední části přechází do futuristické a agresivní masky charakterizované nad sebou posazenými hranatými světly. Dvě menší LED světla pro denní svícení jsou zapuštěná po stranách v masce, kterou asi někdo obšlehnul z filmu o transformerech. Jinak veškeré kapotované části – naštěstí jich není moc – jsou pojaty minimalisticky, což dodává motorce takový hezky ostrý a zároveň štíhlý tvar, který podtrhuje dynamiku a lehkost motocyklu. Hodnocení designu je čistě individuální záležitost, tak nechám na vás, jestli se vám líbí nebo ne. Za mne je to hezké a navíc to dobře vyzařuje charakter motorky.
Absolutní novinkou Suzuki GSX-8S je motor. Až překvapivě lehký a kompaktní. Nutno uznat, že inženýrům Suzuki se povedlo vytvořit jeden z nejlepších dvouválců na trhu, který má nejen silný točivý moment a hladký chod, ale v Suzuce přidali také systém vyvažování Suzuki Cross Balancer. Ten eliminuje vibrace způsobené 270stupňovou fází zapalování a zároveň zachovává charakteristický zvuk klasického véčkového dvouválce. Díky tomu, jak je motor kompaktní, je kompaktní a subtilní i celá motorka, což se skvěle povedlo zúročit v ovladatelnosti. Navíc vám GSX-8S za ty peníze nabídne i hromadu dalších kvalitních komponentů a spoustu elektronických pomocníků. Vše je usazeno na novém ocelovém rámu, který dává motorce potřebnou stabilitu, pak tady máme velmi dobré odpružení KYB, radiální brzdy Nissin s ABS a plné LED osvětlení. A jak už jsem zmínil, ještě je tu hromada elektroniky. Suzuki vybavilo GSX-8S pokročilým elektronickým systémem S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System), který obsahuje Drive Mode Selector, tedy tři režimy jízdy označené A, B, C, kde A je nejagresivnější a poskytuje nejvyšší výkon a odezvu motoru. Režim B je taková pohoda třeba do města a C je tak do deště. Pak tu máme čtyři úrovně kontroly trakce (Suzuki Traction Control System), rychlořazení nahoru i dolů (Suzuki Quick Shift System), elektronickou kontrolu škrtící klapky (Suzuki Ride-by-Wire System), snadné startování (Suzuki Easy Start System) a asistent pro rozjezd (Low RPM Assist). Vše si můžete nastavovat pomocí tlačítka na levé straně řídítek.
Jedeme testovat
Nedočkavě sedám na motorku a jsem zvědavý co tenhle modrý blesk dokáže. Sedlo je široké a pohodlné, navíc je jen 810 mm vysoko, takže není problém zůstat nohama na zemi. Přístrojová deska (respektive barevný TFT displej) zobrazuje všechny potřebné informace ve srozumitelné grafice a zároveň vám umožňuje nastavovat motocykl. Posez je lehce předkloněný, ale pořád ještě dost příjemný, aby vás po půl hodině nebolelo celé tělo. Zároveň zachovává ten správný sportovní dojem. Nádrž o objemu 14 litrů je ergonomicky velmi dobře tvarovaná a dobře zapadá do nohou řidiče.
I když by se dalo říct, že na osmistovku je 202 kilo celkem dost, motorka je krásně hravá a ovladatelná. Velkou jedničku si zaslouží Suzuki za elektronický plyn a vůbec za elektroniku motorky jako takovou. Vzpomínám si na první ročník V-Stroma s elektronickým plynem a od té doby udělala Suzuki neskutečný pokrok. Výbornou ovladatelnost dokazuje motorka jak na okreskách, tak i ve městě. I když to není nejsilnější ani nejrychlejší mašina, celek funguje skvěle, je to doslova harmonická směs síly, stability, pohodlí a zábavy pro každý den. Motor má velmi slušný zátah už od spodu a hezky plynule dávkuje výkon. V horním konci otáček už sice lehce ztrácí, ale zase máte k dispozici velmi rozumně odstupňovanou převodovku, která to bez problémů vyrovnává. Navíc je to opravdu nahatej naháč, takže si budete stejně nejvíc užívat jízdu do cca 140 km/h. Váha motorky není díky dobrému těžišti a vyvážení vůbec znát. Přehazování ze strany na stranu jde velmi lehce a projíždění zatáček vás nepřestane bavit ani po celém dni ježdění. Odpružení a pevný rám drží motorku ve stopě jak přibitou a když se budete hodně snažit, klidně si můžete dát i kolínko. Velmi příjemným překvapením jsou brzdy Nissin, krotí motorku naprosto spolehlivě a předvídatelně. Díky tomu a možnosti pořídit utaženou verzi GSX-8S pro A2 je to motorka, se kterou se vyblbne zkušený motorkář, ale zároveň je dost přátelská i k začátečníkům.
Modrá je dobrá (ale i jiné barvy)
GSX-8S je ideální odpovědí na poptávku po středně velkém naháči. Má dobré výkony, skvělou ovladatelnost a navíc Suzuki přidala i pořádný balík elektroniky a kvalitních komponent. Tahle motorka má potenciál být skvělou volbou pro široké spektrum jezdců, bez ohledu na jejich věk a zkušenosti. Motocykl Suzuki GSX-8S nabízí vynikající jízdní vlastnosti a zábavu na silnici nebo skvěle povedený motor nové generace, který má navíc nádherný zvuk. Mašina je agilní, přesná a stabilní a celkově velmi dobře zpracovaná. Za cenu těsně pod dvě stě tisíc korun tak pořídíte motorku, která vás bude bavit hodně dlouho a zaručeně vám přinese spoustu zábavy.
Jirka Babický