Suzuki V-Strom 1050 DE: stvořen pro dobrodružství

Suzuki V-Strom 1050 DE: stvořen pro dobrodružství

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Na dnešním trhu motocyklů není nouze zavadit o cestovní enduro. Tahle kategorie si získala obrovskou popularitu díky své univerzálnosti a pohodlnosti. Zajímavé na této kategorii motorek je, že jak je univerzální, tak je zároveň rozmanitá. Každý výrobce a snad každý model je trochu jiný. Když budete trochu googlit, najdete spoustu motorek, které se řadí to této kategorie, ale při troše pátrání zjistíte, že každá je šmrncnutá trochu jinam. Někteří výrobci vsázejí na výkon, jiní na pohodlí, jiní na schopnosti v terénu, a tak máte k dispozici nepřeberné množství variant, konfigurací a specializací. Pokud jste někdy chtěli mít motocykl, který by byl schopen jet po silnici, ale byl fakt použitelný i v terénu a tím nemyslím 2 km po šotolině, pak zbystřete. Suzuki si pro rok 2023 připravila V-Strom 1050 DE. 

 

První dojmy

Suzuki V-Strom není žádný nováček a i u nás v redakci se tenhle kousek už několikrát otočil. Mašina má dlouhou a bohatou historii, která sahá až do roku 2002. Respektive v roce 2002 byl představen první model motorky s názvem V-Strom 1000. Design téhle motorky však hledal inspiraci ještě o kousek hlouběji v historii – v legendárním modelu Suzuki DR-Z 800 z roku 1988. A do dneška si všechny modely V-Stromu nesou něco z designu tohohle dakarského speciálu. Ostré linie, dynamické tvary s klasickými prvky, jako jsou kulaté světlomety, hliníkové rámy a klasický zobák odlišují V-Stromy od ostatních modelů na trhu.

Původní model byl založen na motoru z modelu Suzuki TL1000S a nabízel na svou dobu celkem vysoký výkon, pohodlí a hlavně univerzálnost pro různé typy terénu. V roce 2004 se k němu přidal menší model V-Strom 650, který měl motor z modelu Suzuki SV650. V roce 2014 prošel velký V-Strom 1000 kompletním upgradem. Dostal nový motor s vyšším výkonem a točivým momentem, nový design, novou vidlici, brzdy, výfuk a novou elektroniku s ABS a kontrolou trakce a vrátil se i přepracovaný ikonický zobák. Dalším milníkem v rodokmenu V-Stroma byl rok 2020, kdy byl uveden model V-Strom 1050. Tento model dostal design inspirovaný Suzuki DR-Z z roku 1988, novou elektroniku s TFT displejem, režimy jízdy a systém Suzuki Intelligent Ride System (SIRS) a hlavně motor, který splňuje Euro 5. 

 

Dual Explorer (DE) = Drsnější V-Strom

V letošním roce, tj. 2023 přišel do rodiny V-Stromů nový model s označením 1050DE. Tahle varianta má stejný motor, který dává 106 koníků / 101 Nm a stejnou elektroniku jako model V-Strom 1050. To, čím je ale jiný, je nejen to, že má boční kufry s objemem 37 litrů, ale hlavně to, že je to drsňák do terénu. Do standardní výbavy tak dostal naložený nastavitelný plex a ochranné lišty kolem motoru a podvozku, ochranné mřížky světlometů, LED mlhová světla a hlavně 21palcové přední kolo. DE se tak snaží posunout víc do terénu a víc k dobrodružství. Standardní V-Strom se sice taky tváří, že se terénu nebojí, ale bez vypínatelného ABS, s 19palcovým předním kolem a omezeným zdvihem odpružení to je upřímně tak na standardně zmasakrovanou českou okresku, nebo pro ježdění na chalupu za slušného počasí. 

DEčko se to tedy pokusilo změnit a nabídnout variantu i pro ty, kteří se nebojí víc umazat nebo zaprášit. Takže jak se to povedlo a jak se na tom jezdí? Začátek cesty byl jako vždy po městě a navíc ve špičce. Sice jsem byl po dvaceti minutách jízdy utahanej jak po skládání vagónu uhlí, ale zase jsem si mohl vyzkoušet, jak dobře se V-Strom ovládá v městských podmínkách. Je to sice macek, ale ovládá se fakt lehce a ani proplétání se v koloně není žádný problém, sice to není zábava, ale na tak velkou motorku se s tím V-Strom popral parádně. A já taky… Když jsem se z toho pekla vymotal, konečně jsem mohl trochu otočit plynem a projet své oblíbené úseky s pěknými rovinkami a zatáčkami se slušným asfaltem. Tady by měla být 21 na předku teoreticky horší než devatenáctka standardního V-Stroma, ale žádné zlo se nekonalo. Motorka drží jak přilepená a ochotně se skládá do zatáček. Upřímně, když nepojedete úplně na krev, tak rozdíl velikosti kola nebude na jízdních vlastnostech v podstatě vůbec znát.  

 

Hurá za dobrodružstvím

Když už si ale u Suzuki dali tu práci a udělali model DE, byla by škoda nevyzkoušet nějaký prach a bláto. Tady konečně pochopíte, proč je ta 21 na předku tak dobrá volba. Motorka přes nerovnosti krásně pluje. Když ji nebudete křečovitě držet, přenese vás naprosto v pohodě přes všechny nerovnosti a poloviny z nich si ani nevšimnete. Navíc má super ergonomii a stání ve stupačkách je přirozené, pohodlné a v pohodě dosáhnete jak na řazení tak na zadní brzdu. A jelikož je to litr, určitě je dobré si v terénu pohrát i s nastavením palivových map, trakce a ABS. Motorka se dá přizpůsobit a je perfektně ovladatelná i v malých rychlostech. Odezva na plyn je plynulá a velmi dobře regulovaná resp. regulovatelná. Trochu znát je naopak váha motorky. Nový V-Strom schytal dost kritiky za její relativně velkou porci. 252 kg provozní hmotnosti (při plném palivu) – to není žádný drobek. Těžiště a celá váha jsou ale dobře rozložené, takže pokud to někde nepoložíte, tak to není nic zásadního, z čeho se budete v noci budit. Ruku na srdce, pokud se mrknete na motorky v téhle kategorii, tj. 1000 ccm plus, tak je tam takových drobečků víc a V-Strom nijak zásadně, co se váhy týká, nevyčnívá. V čem ale určitě najdete rozdíl, to je cena. Tam je rozdíl zásadní a to výrazně ve prospěch Suzuki. 

Jak už jsem zmínil, motorku si můžete přizpůsobit a nastavit, jak je libo. Můžete měnit, nebo úplně vypnout kontrolu trakce i ABS (vzadu) nebo vybírat palivové mapy, ale upřímně musím říct, že já byl úplně spokojený s režimem Gravel. Jinak se dá všechno snadno nastavit a ovládat z bloku spínačů na levém řídítku, údaje pak máte na TFT obrazovce. Tady velké díky Suzuki za to, jak rozumně a uživatelsky přívětivě udělala menu a ovládání! 

 

Stojí to DE za to?

V-Strom 1050 DE je opravdu univerzální motorka s dostatečným výkonem a krouťákem do všech podmínek. Univerzál tady znamená, že mimo silnici si jedete užít cestu, ne se trápit. Motorka funguje perfektně na každém povrchu. V-Strom je stabilní, pohodlný, ovladatelný a má dost výkonu. Motor ve spojení s velmi povedenou převodovkou, elektronikou, tlumiči a brzdami představuje skvěle fungující celek. Navíc je motorka opravdu pohodlná, i když je to pořádný macek. Daní za pohodlnost je trochu menší světlá výška, ale pro mě to během testování byl nedostatek čistě teoretický, nebo spíš papírový. Reálně jsem s tím problém nikdy neměl a naopak jsem ocenil, že sedlo je v rozumné výšce a dosáhnu pohodlně nohama na zem. No a kdybyste někdy narazili na překážku, kde světlá výška nebude stačit, máte na spodku motoru pořádný kus železa (to už snad ani neni plech). Pokud tedy nechcete jezdit jen po asfaltu, ale toužíte objevovat, Suzuki V-Strom 1050 DE je určitě jednou z nejlepších motorek v poměru cena / výkon (resp. užitná hodnota).

 

Jirka Babický

Sdílet: