Zdroj úvodní fotky: Jan Nemrava
Kia Sportage: i se základním motorem překvapivě zajímavá volba

Kia Sportage: i se základním motorem překvapivě zajímavá volba

Autor: Autohled.cz, Jan Nemrava · Fotografie: Jan Nemrava

I když to tak na první pohled možná nevypadá, tento týden se podíváme na zoubek docela zajímavému vozu. Hlavní zajímavostí bude to, že testovaný vůz je nižší výbavy a základní je i varianta pohonu. Půjde o “tradiční” kombinaci spalovacího motoru s klasickou manuální šestistupňovou převodovku. A proč je zrovna tohle zajímavé? Jedná se totiž o variantu, která bude mnohem častěji v hledáčku kupujících, než novinářů, jimž automobilky k testům nejčastěji půjčují vozy s nejdražším pohonem, nejvyšší výbavou a obrovskými koly. Námi testovaná výbava Exclusive je z úplně jiného spektra – druhá nejlevnější. A pod kapotou je benzínová jednotka bez jakékoliv elektrifikace a nejmenší je i velikost disků kol. Překvapení? Počkejte si…

 

První dojmy: adekvátní přiměřené ceně

Kia Sportage je sesterským modelem populárního Hyundai Tucson. Se svými 4,5 metry na nabízí ideální poměr mezi vnější délkou a vnitřním prostorem. V těchto vodách budou často lovit zákazníci, pro které je Karoq malý a Kodiaq velký. Sportage s Tucsonem jsou totiž velikostně mezi nimi. Navíc se prodávají s dobrou výbavou za pořád ještě dobrou cenu. Námi testovaný vůz modré barvy totiž přijde na 720 tisíc Kč.

Designově jde o jedno z nejodvážnějších aut na trhu. Zajímavým nápadem je určitě řešení přední masky, Sportage totiž vypadá, jako by neměla hlavní světlomety. Ona je samozřejmě má, jen jsou opticky skryté v tmavé ploše, která navazuje na mřížku chladiče. Výrazné jsou dva bumerangy denního svícení a na silnici zaujme celkově docela komplikovaná architektura přední části. Zezadu je design výrazně uhlazenější, ale i přesto docela exotický. Té čistotě pomáhá i zadní stěrač chytře uklizený v horním spoileru. Do výrazné odtrhové hrany pátých dveří zasahují úzká světla a celé je to doplněno moderním logem výrobce. Pochválit musím i to, že ani s relativně malými disky kol neutrpěl design tak výrazně, jako tomu bývá u jiných modelů.

 

Uvnitř překvapí v dobrém a jen výjimečně v opačném slova smyslu

Když se přesuneme dovnitř, najdeme tu dobře zpracovaný interiér. Pohodlná sedadla mají vzduchovou bederní opěrku, příjemný volant má skvěle vyřešené ovládání multifunkce. Musím říct, že jde o jedno z nejlogičtějších ovládání z poslední doby. Za volantem se nachází obrovská jednolitá plocha dvou displejů. Ten před řidičem ale trochu kritiky snese. Nejde o plnohodnotný displej, nýbrž o jakousi podsvícenou šablonu, kde se zobrazuje na jedné straně rychlost a na druhé otáčky. Skutečný displej je celkem malý a nachází se mezi “budíky”. Tohle je trochu nešťastné řešení a obyčejné budíky s ručičkami by jistě posloužily lépe, než čtení digitálních čísel bez možnosti jakékoliv změny. Na druhou stranu je to již třetí auto z posledních testů, které má toto řešení (kromě MG HS jej měl SsangYong Torres).

O dost lépe je na tom centrální displej, který je přehledný, rychlý a dobře čitelný. Lze na něm zrcadlit CarPlay a Android Auto a umí zobrazit krásně kontrastní obraz ze všech kamer kolem vozu. Kladně hodnotím kontextovou ovládací lištu pod hlavním displejem. Je možné z ní buď plnohodnotně ovládat klimatizaci, nebo hlavní funkce velkého displeje. Dle nastaveného kontextu pak fyzickým ovladačem buď ovládáte teplotu interiéru nebo hlasitost audiosoustavy. Za mne je to skvělé řešení, ale kolegové z toho tak nadšeni nebyli. Líbilo se mi i provedení ozdobné lišty a dostatek odkládacích ploch. Kapsy ve dveřích by však mohly být větší, velká PET lahev totiž není v autě kam dát. Trochu obyčejně působí i středová konzola s držáky nápojů a lesklým plastem kolem řadící páky. Nepřekvapí spousta místa ve druhé řadě ani v kufru. Tam lze naložit 590 litrů zavazadel a do zadní řady se vejdou i dlouháni.

 

A teď možná to nejzajímavější – příjemná základní pohonná jednotka

Tak a můžeme jít jezdit. Velkým překvapením tohoto testu byl motor, čtyřválcová benzínová jednotka 1.6 T-GDI, kromě jiného vybavená technologií CVVD, tedy řízení délky zdvihu sacích ventilů. Běžně jsme zvyklí na CVVT (řízení časování) nebo CVVL (řízení zdvihu), ale řízení délky je unikátní. Zajímavé na CVVD je hlavně to, že jde o čistě mechanickou záležitost, která pomáhá s řízením emisí a má lehký dopad i na výkon i spotřebu. Zajímavé také je, jak velkou paletu pohonů nabízí výrobce s tímto motorem. Měl jsem možnost jezdit s mild-hybridem i full-hybridem, byť v Hyundai Tucson. U obou jsem měl nějaké ty výtky – u mild-hybridu ke spotřebě, u full-hybridu k jeho projevům. A jak dopadl tenhle “obyčejný” pohon? Skvěle. Motor 1.6 T-GDI se 110 kW hodnotím jako jeden z nejlepších v této kategorii, s jakými jsem měl tu čest. Je pružný a krásně se sbírá z nejnižších otáček. Jeho tah se krásně reguluje a je velmi tichý. A také úsporný. Co víc si přát? První testovací jízdu přes Prahu a zpět dosáhla naše testovací jezdkyně spotřeby 5,3 litrů na sto km. Na dálnici jsem pak nechtěl věřit tomu, když se spotřeba pohybovala lehce pod 7 litry. Motor ve stotřiceti točí 2700 otáček a má dost síly zrychlovat i bez podřazení. Průměr zápůjčky byl po 500 km 6,3 litrů na sto km. Spotřeba ale samozřejmě bude hodně citlivá na zacházení s plynovým a hlavně brzdovým pedálem. Dobré spotřeby se dosáhne hlavně řidičským umem – Sportage krásně plachtí, takže je třeba dost předvídat a vykompenzovat tak nemalou spotřebu na rozpohybování vozu.

Motor se dobře sbírá i z nízkých otáček, úplně spokojený je už kolem 2 tisíc otáček a nad 2,5 tisíce už lze řadit o stupeň výš. Když je třeba, krásně táhne, zvláště mezi 3 a 4 tisíc otáček je s ním Sportage nečekaně pružná. I řazení rychlostí jde krásně. Páka jde lehce a zvolená rychlost krásně zapadne. To je docela rozdíl oproti nedávno testovanému MG HS. Od 17palcových kol s profilovým číslem 65 jsem čekal velmi pohodlné svezení. A to se potvrdilo. Přestože KIA má naladění podvozku spíš tužší, velká bočnice pneumatiky řadu výmolů pobere. Díky tomu je auto příjemné při jízdě. Zároveň je dobře odhlučněné, hluk od kol, karoserie i od motoru je minimální. V tomhle musím smeknout klobouk. Jak tichá je Sportage na dálnici i ve městě, stojí za obdiv. Je opravdu úžasné, jak dokonalá jsou ta dnešní SUV.

 

Závěrem: od začátku až do konce vlastně překvapující…

Psát test Sportage vlastně není úplně lehké. Dělá všechno tak dobře, a hlavně tak samozřejmě, že člověka ani nenapadne, že by o tom mohl něco psát. Řízení má akurátní odezvu, motor je tichý tak, že o něm člověk neví, řazení jde lehce a rychlosti tam zapadají. Dobře se mi sedí a na limit objemu zavazadlového prostoru jsem také nenarazil. Infotainment funguje dobře a lišta vyhrazená na ovládání klimatizace znamená, že si ani na tohle nemůžu postěžovat. Mohl bych kritizovat malá kola, ale ona autu docela sluší. Mohl bych kritizovat rány od podvozku, ale KIA žádné nevydává. Tak co teď? Radši končím…

 

Jan Nemrava

Technická specifikace

motor

ModelSportage 1.6 T-GDI EcoDynamics+
Výkon110 kW
Točivý moment250 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1500 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost182 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)8 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)6 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)7 l/100km
Velikost nádrže54 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/55R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2120 kg
Prázdná hmotnost (EU)1561 kg
Přívěs s brzdami1650 kg
Náklad559 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceNQ5E
Uveden01/22
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4515 mm
Rozvor2680 mm
Šířka1865 mm
Prostor pro zavazadla562 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1751 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1650 mm
Světlá výška170 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

Hyundai Tucson
hyundai Logo 2024NX4E
Body type
SUV
Délka
4510 mm
Šířka
1865 mm
Výška
1650 mm
Rozvor
2680 mm
Boot capacity
620 l
Hmotnost
1520 kg
Dveře
5
Porovnat
Vehicle icon
2025UK
Body type
SUV
Délka
4700 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1710 mm
Rozvor
2680 mm
Boot capacity
703 l
Hmotnost
1498 kg
Dveře
5
Porovnat
Citroen C5 Aircross
citroen Logo 2022A
Body type
SUV
Délka
4500 mm
Šířka
1859 mm
Výška
1688 mm
Rozvor
2730 mm
Boot capacity
580 l
Hmotnost
1483 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Kuga
ford Logo 2019DFK
Body type
SUV
Délka
4614 mm
Šířka
1883 mm
Výška
1661 mm
Rozvor
2710 mm
Boot capacity
435 l
Hmotnost
1564 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota RAV4
toyota Logo 2019XA5
Body type
SUV
Délka
4600 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1685 mm
Rozvor
2690 mm
Boot capacity
580 l
Hmotnost
1615 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Bigster
dacia Logo 2025DJF
Body type
SUV
Délka
4570 mm
Šířka
1813 mm
Výška
1705 mm
Rozvor
2704 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1503 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda CX-30
mazda Logo 2019DM
Body type
SUV
Délka
4395 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1540 mm
Rozvor
2655 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1395 kg
Dveře
5
Porovnat
Vehicle icon
2025CW
Body type
SUV
Délka
4450 mm
Šířka
1870 mm
Výška
1620 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
551 l
Hmotnost
1442 kg
Dveře
5
Porovnat
Hyundai Kona
hyundai Logo 2023SX2
Body type
SUV
Délka
4350 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1585 mm
Rozvor
2660 mm
Boot capacity
466 l
Hmotnost
1370 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Karoq
skoda Logo 2021NU
Body type
SUV
Délka
4390 mm
Šířka
1841 mm
Výška
1624 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
521 l
Hmotnost
1365 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Kamiq
skoda Logo 2024NW
Body type
SUV
Délka
4241 mm
Šířka
1793 mm
Výška
1562 mm
Rozvor
2651 mm
Boot capacity
400 l
Hmotnost
1223 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: