Zdroj úvodní fotky: Jiří Babický
Test: Honda CBR650R – technologická dokonalost s pořádnou porcí adrenalinu

Test: Honda CBR650R – technologická dokonalost s pořádnou porcí adrenalinu

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Ve světě motorek existuje slušná sbírka mašin, které si za svou historii získaly téměř ikonický status. Honda CBR je jednou z nich. Když jsem začínal jezdit na motorce, CBRo bylo bylo něco, co chtěl mít každý frajer. Když se tedy naskytla možnost sednout na CBR ročníku 2024, neváhal jsem ani minutu. I když už jsem velkej a línej, tohle jsem si nemohl nechat ujít. Otázka teda zní: je Honda CBR 650R pořád ta mašina, co slibuje adrenalinovou jízdu spojenou s technologickými inovacemi a komfortem, kterou ocení každý nadšenec do motocyklů?

Motocykly řady CBR jsou jedny z nejúspěšnějších sportovních motocyklů, které se kdy vyráběly. S kořeny sahajícími do 80. let 20. století tyto motocykly vždy kombinovaly vysoký výkon, pokročilé technologie a elegantní design. Díky tomu byly vždy na špičce své kategorie a platí to o nich dodnes. Honda uvedla svůj první model CBR, CBR600F, už v roce 1987! Motorka dostala čtyřválcový řadový motor o objemu 598 cm³ a jako každá z rodiny CBR se vyznačovala skvělým poměrem váha ku výkonu. CBR rodina ale zanechala v historii mnohem víc stop. Mezi to nejlepší, co Honda vyrobila, patří takové legendy jako CBR900RR z roku 1992 – první Fireblade. Legendou a jednou z prvních sériově vyráběných motorek, které si sáhly na 300 km/h je ikonický CBR1100XX Super Blackbird z roku 1996 a mezi klasiku dnes patří i CBR1000RR z roku 2004, který byl v podstatě GP speciálem našlapaným elektronikou, co se překvapivě dostal do sériové výroby. A jako třešničku na dortu tady máme celou řadu sportovních úspěchů, které mají na svědomí RR verze téhle úžasné mašiny.

A na tuhle historii navazuje právě Honda CBR 650R. Tak jako všechny CBR i tahle motorka byla navržena tak, aby poskytovala vysoký výkon, spolehlivost, spoustu zábavy, ale zároveň aby to byla motorka pro každodenní ježdění. Navazuje tak na CBR 600F, který byl právě pro tuto kombinaci vlastností ceněný a oblíbený. 

 

Sportovní zvenku i zevnitř

Honda CBR 650R je skutečně krasavec. První věc, která upoutá vaši pozornost, je její ostrý, agresivní design, který ztělesňuje sportovní charakter motorky. Linie jsou elegantní a plynulé, s jasným důrazem na aerodynamiku. Přední světla, vybavená LED technologií, dodávají motocyklu moderní a futuristický vzhled, který se na silnici snadno odlišuje od ostatních motocyklů. Model 2024 hodně připomíná většího Fireblade a ten se sakra povedl!

Na motorce je ze všech stran vidět sportovní charakter a skvělá aerodynamika. Z ostrého předku s precizně tvarovaným plexi přechází kapotáž na sportovně posazenou nádrž. Sedlo je zakousnuté ve středu a konec linie motorky přechází nahoru na bidýlko pro spolujezdce. To jsem – přiznám se – netestoval. Na mašině určitě můžete vozit bábovky, ale já jsem si chtěl primárně užít řezání zatáček a sportovní jízdu a na to se prostě spolujezdec moc nehodí…

Pod sportovní kapotu CBR 650R Honda posadila čtyřválcový řadový motor o objemu 649 cm³, který poskytuje výkon 93 koní při 12 000 otáčkách za minutu. To je na „650ku“ slušná porce síly jak pro svižné kličkování po městě, tak pro řezání zatáček na okreskách. Nebo můžete zkusit tuhle krásku vytáhnout na okruh. Křivka výkonu je hladká a motor reaguje rychle a precizně na každý pohyb plynu. To vše doprovází úžasná symfonie vysokootáčkového motoru. 

Pokud se mrkneme blíže na komponenty, které Honda pro nové CBR použila, je jasné, že to se sportovním zaměřením motorky myslí fakt vážně a že rozhodně nešetřila. Podvozek je konstruován tak, aby poskytoval maximální stabilitu a ovladatelnost. Přední vidlice Showa SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) zajišťuje vynikající tlumení, což poznáte při vyšších rychlostech, na nerovném povrchu a při agresivním brzdění. Zadní tlumič je plně nastavitelný, což vám umožní přizpůsobit jízdu vašemu stylu. Brzdový systém je dalším prvkem, který si zaslouží jen tu největší pochvalu. Přední brzdy jsou vybaveny dvoupístkovými třmeny Nissin a 310mm kotouči, zadní brzda je osazena jednopístkovým třmenem a 240mm kotoučem. Samozřejmostí je ABS. Brzdy fungují absolutně skvěle, přesně tak, jak se sluší na sportovní motorku.

 

E-clutch, až se stydím jak dobře funguje…

Honda je, co se motorek týká, velkým inovátorem v oblasti elektroniky a jde jí to na výbornou. Určitě si vzpomenete na modely, které se nám dostaly do redakce a měli převodovku DCT – automat. Když jsem prvně o DCT četl, skepse byla veliká. Proč automat??? Ale ono to funguje. A z motorky to skútr neudělalo. No a teď tady máme e-clutch, neboli elektronickou spojku. První dojem, když sednete na motorku s e-clutchem, zní asi takhle: „sakra, spojka je v tahu.“ Páka na levé ruce je jak leklá ryba… Jenže… Je to funkční a vysoce návykové. Úplně zjednodušeně funguje elektronická spojka jako normální quickshifter, plus se na jedničku chová jako automat – tj. se zařazenou rychlostí můžete úplně zastavit a motor nezhasne. Při rozjezdu můžete mít zařazenou rychlost a jak skočí zelená, jen otočíte plynem a motorka vystřelí jako raketa.

Mašinu si zkusil projet i úspěšný závodník a kamarád František Janda. Byl jsem zvědavý, jak se mu bude líbit civilní verze motorky, kterou již několik sezón úspěšně prohání po okruhu. Podle názoru odborníka motorka funguje výborně, má delší zadní kyvku, což přispívá k celkové stabilitě motorky, výborné brzdy, hladký a plynulý náběh výkonu a e-clutch je perfektní kus techniky, i když ho na závodní motorku jednoduše nechce. E-clutch zkrátka posouvá zábavu zas o kousek dál. Pokud ale preferujete klasiku, stačí podržet páčku spojky a máte zpátky starou dobrou klasiku. 

 

Nekonečná zábava s porcí adrenalinu

Hned, jak jsem se uvelebil za řídítky Hondy CBR 650R a vyrazil na cestu, byl jsem nadšený výkonem a skvělou ovladatelností motorky. Brzdy, plyn, podvozek, všechno reaguje přesně a rychle. Žádné prodlení, žádná hluchá místa. Zkrátka perfektně nabroušená sportovní mašina. Ve městě se dá motorka skvěle ovládat a i při nižších rychlostech reaguje pohotově, snadno jsem se proplétal mezi auty a užíval si rychlé starty na semaforech. Tady za vás udělá e-clutch hodně práce a je to fakt zábava. Překvapením pro mě bylo sedlo a celková pozice. Při mých 180 cm výšky a lehce přes 90 kg váhy jsem čekal, že budu na motorce jak vosa na bonbónu a každých 100 km budu muset zastavit, abych se rozhýbal, ale realita je úplně jiná. Sedlo je pohodlné, posez a tvar motorky sice sportovní, ale člověk nepadá na řídítka, ta nejsou tak ostře skloněná dolů, jak by se dalo čekat, a pokrčená kolena sice máte, ale rozhodně to není nepohodlné. Na motorce se dá v klidu a pohodlně jezdit v nižších rychlostech, nebo pořádně zalehnout na nádrž a řezat to, co to dá. Oboje v pohodě a překvapivě komfortně. 

Ač to dělám fakt nerad, vzal jsem CBRo i na dálnici. Přeci jen, tady, nebo na okruhu se dá vyzkoušet další potenciál tohoto stroje. Honda CBR 650R zrychluje plynule a bez námahy, a při vyšších rychlostech zůstává stabilní a jistá. Ochrana proti větru je dobře vyřešená, díky čemuž si můžete vychutnat opravdu rychlou jízdu.

Po dálnici a městě jsem velmi svižně vyrazil na oblíbené okresky. Na klikatých cestách je jízda na téhle Hondě skutečným požitkem, radostí ze sportovní jízdy a skvělou zábavou. Motocykl reaguje přesně na každý váš pohyb, což dává pocit absolutní kontroly. Podvozek a tlumení fungují skvěle, ať už se jedná o ostré zatáčky, rychlé změny směru nebo hlazení nerovností. Prostě přesně tak, jak má mašina s touhle historií fungovat. 

 

Tradice pokračuje

Honda CBR 650R 2024 je motocykl, který spojuje to nejlepší z historie a moderních technologií. Je to stroj, jenž nabízí adrenalinovou jízdu, spolehlivost a komfort, který ocení každý motocyklový nadšenec. Ať už hledáte motorku pro každodenní dojíždění nebo stroj pro víkendové adrenalinové výlety, CBR 650R vás nezklame. Je to motocykl, který si zaslouží své místo mezi legendami.

Motorka nabízí atraktivní a moderní design, technické specifikace jsou na špičkové úrovni a jízdní vlastnosti naprosto úžasné. Jízdní pozice je sportovní, ale zároveň pohodlná, což vám umožní plně se soustředit na jízdu. Motocykl se drží silnice jako přibitý a každý průjezd zatáčkou je čistý, jistý a neskutečně zábavný.

 

Jirka Babický

Sdílet: