TEST HD CVO Road Glide ST – Best of Harley-Davidson
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýPřed pár týdny jsme měli v redakci k dispozici HD Road Glide a byla to jízda. Super motorka s jedinečným charakterem a skvělým motorem. Na úplný závěr sezóny se mi do ruky dostala vrcholová verze tohohle drobečka s názvem Road Glide CVO ST. Ze standardní Road Glidy jsem byl dost nadšen, takže mě fakt zajímalo, co těch pár písmenek navíc sakra znamená.
Co znamená CVO?
Pokud by Harley-Davidson byla automobilka, CVO by bylo něco jako Maybach, jen lepší. CVO (Custom Vehicle Operations) je pro Harley exkluzivní limitovaná edice pro ty, co chtějí něco extra. A věřte mi, že něco extra skutečně dostanou.
Historie CVO se datuje do roku 1999, kdy Harley poprvé uvedl na trh modely upravené přímo z výroby. CVO stroje jsou synonymem pro exkluzivitu, vyšší výkon a ještě luxusnější provedení než u standardních modelů, prostě HD výkladní skříň. Nejde jen o to, že dostanete vytuněnou motorku, ale také kus motocyklového umění, které je na vrcholu toho, co Harley může nabídnout. Harley Davidson Road Glide CVO ST 2024 je nejnovějším přírůstkem v této sérii, a je to špičková mašina dotažená k dokonalosti. Na první pohled monstrózní a majestátní stroj, vyzařující eleganci, agresivitu, budící obrovský respekt, který ke Glidám prostě patří.
“Standard” vs. CVO ST
Takže jasná otázka – co vlastně za těch pár písmenek a pěknou hromádku peněz navíc dostanete? Ani “standardní” Road Glide totiž není žádné holátko, nýbrž pořádná mašina. Velký, solidní cruiser, který nabízí excelentní stabilitu a pohodlí na dlouhé cesty. Je to stroj, který vám dává pocit síly, CVO ST ale přidává ještě něco navíc – sofistikovanost, agresivnější vzhled, větší výkon, exkluzivní barvy atd.
Pokud vedle sebe postavíte standardní Road Glide a model CVO ST, rozdíly uvidíte na první pohled. Zatímco standardní Road Glide má vynikající, silný Milwaukee-Eight 114 motor, CVO ST je osazeno ještě větším a masivnějším Milwaukee-Eight 121 V-Twinem. Ten dělá z téhle mašiny řvoucí bestii, která doslova trhá asfalt. Přestože má oběma verzím podobnou siluetu, CVO ST přináší přepracované linie, sportovnější nádech a více technologie pod kapotou. Pojďme ale postupně.
Milwaukee-Eight 121 – heavy metal z ráje
A teď k tomu, co dělá tuto motorku opravdovou bestií – Milwaukee-Eight 121 V-Twin. Harley-Davidson se s touto pohonnou jednotkou drží svého klasického, ikonického V-Twin motoru, ale tady je větší, silnější a lepší. Proti standardní 117 má nová 121 V-Twin 126 koní a krouťák neskutečných 193 Nm (standard dává 107/175). Zátah tohoto motoru je prostě tak brutální, že si na tom uděláte závislost. Není to jen o číslech (která jsou i tak dost působivá), ale o tom, jak tento motor funguje v reálném světě. Každé otočení plynu přináší okamžitou odezvu a pocit brutální síly a zátahu. S plynem to chce fakt s citem, aby vás motorka nevytáhla z bot a nenechala daleko za sebou. Dobrým pomocníkem je tady sedlo. Když se mrknete zblízka, uvidíte za prvé, že motorka je jednomístná a hlavně si všimněte, jak hluboko je sedlo zapuštěné a jak vysokou máte opěrku na záda. Tohle řešení je perfektní. Sednete na mašinu, zapřete záda a můžete za to pořádně vzít. Mašina si vás podrží v sedle a když se nezkusíte zaklonit, tak zjistíte, jak sportovní tenhle drobeček dokáže být. Když si uvědomíte tu váhu a velikost, zjistíte, že to vše najednou zmizelo, motorka je lehká, ovladatelná a motor vás vystřelí jak raketa. Neskutečný pocit. Jako bonus pak dostanete jedinečný zvuk, o který se stará dvojitý výfuk s titanovými koncovkami a karbonovým zakončením – hluboký, vibrující zvuk, který rezonuje snad až do kostí. Dokonalé propojení s motorkou a neskutečná symfonie s příchutí heavy metalu.
Když elegance potká agresi
Design Harley Davidson Road Glide CVO ST 2024 je skvělou kombinací agresivního a elegantního stylu. Velikost, barevné provedení a žraločí kapota dominují na silnici. Motorka je nízká, široká a masivní, přesně jak byste čekali od strojů Harley. Prostě drsňák, za kterým se každý s respektem otočí. Zatímco standardní model je více zaměřen na pohodlí a cestování, CVO ST přidává ostřejší hrany a modernější designové prvky. Agresivnější kapotáž, temné tóny a matné prvky vytvářejí z tohoto stroje nekompromisního dravce. K tomu přidejte speciální lakování, červené detaily a máte dokonalé umělecké dílo na dvou kolech.
I když Road Glide CVO ST váží 380 kilo (provozní hmotnost), ve skutečnosti se chová až překvapivě hbitě a agilně. Díky širší zadní pneumatice a nízkému těžišti se tento kolos skvěle ovládá i v opravdu klikatých zatáčkách. A to je jedna z věcí, kterou u Harley-Davidsonu dokážou – spojit obří cruiser s precizními jízdními vlastnostmi. Jelikož je to pořád HD cruiser, je stvořený pro dlouhé výlety. Sedadlo je komfortní, krásně zpracované a správně pevné. To znamená, že při delší jízdě budete v pohodlí, ale zároveň máte dost informací a spojení s motorkou. Díky charakteristické „žraločí“ kapotě je skvěle vyřešené obtékání vzduchu. Nebere vás vítr, neprší na vás a zároveň ani nevnímáte žádný aerodynamický odpor. Velikost motorky pocítíte snad jen při silném bočním větru, ale ani to není vyloženě zásadní problém. Oproti standardnímu modelu má CVO ST sportovnější tlumiče a ty ve spojení s větším motorem dělají z tohoto žraloka skutečného dravce. Standardní Road Glida používá vepředu klasické 49mm vidlice s dvojitým průtokovým ventilem a vzadu 76.2mm dvojité emulzní odpružení s nastavením předpětí. CVO ST dostalo dopředu 47mm obrácené přední vidlice s nastavitelným předpětím a tlumením komprese a odskoku, vzadu pak emulzní odpružení s nastavitelným předpětím, tlumením komprese a odskoku. V praxi to znamená, že motorka drží jak přibitá i při agresivnější jízdě, skvěle se ovládá a dává výborně zpětnou vazbu. Pro mě super pozitivní překvapení bylo, že i když jedete ostře po ne úplně dobrém, nebo vlnitém povrchu, motorka vám ani nenamlátí zadek, ani se nerozhoupe, prostě drží a řízení a stabilitu máte pořád pod kontrolou. Celkem dobře přežehlí i větší díry, i když ty už trochu ucítíte. Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Ty si musi poradit skoro s půl tunou vč. řidiče a to je hromada hmoty a setrvačné energie, kterou musíte zkrotit. Aby to bylo ještě trochu složitější, motorka je dlouhá a má nízko těžiště. To je super pro ovládání v zatáčkách, ale pro brzdy je to další ne úplně příznivá vlastnost. V HD si s tím poradili skvěle. Motorka brzdí mnohem lépe, než jsem čekal a skvěle drží směr. Prostě vezmete za brzdu a motorka zpomaluje bez jakýchkoliv překvapení a záludností. Při opravdu ostré jízdě se mi osvědčilo mačkat jak brzdovou páčku, tak zároveň používat zadní brzdu. Žádný strach, elektronika vás podrží, takže pokud si nevypnete trakci, a nebudete na brzdu dupat, co to dá, smyk nehrozí a motorka brzdí perfektně. Navíc podle toho, jaký zvolíte způsob jízdy, máte k dispozici přednastavené jízdní režimy – tři standardní a čtyři nastavitelné jízdní režimy + nové režimy Track a Track Plus. Každý jízdní režim se skládá z kombinace nastavení výkonu, brzdění motorem, brzdového systému C-ABS (Cornering-Antilock Braking System) a kontroly trakce C-TCS (Cornering-Traction Control System)
Motorka je sice našlapaná, výkonná a brutální mašina, co trhá asfalt, ale zároveň je to pořád Road Glida. Co to znamená? Můžete s ní řezat zatáčky a jezdit hodně sportovně, ale zároveň máte k dispozici celý arzenál vychytávek a technologií, které vás budou rozmazlovat na každém kilometru cesty. Od tempomatu přes pohodlné polstrování, ergonomický posez a zvýšená řídítka až po výkonný infotainment systém obsahující navigaci, propojení na telefon až po luxusní audiosystémem Rockford Fosgate™ Stage II se čtyřkanálovým zesilovačem o výkonu 500 W RMS, který napájí integrované reproduktory v kapotáži a bočních brašnách. A když to ohulíte, je to fakt mazec – tohle zkrátka není jen další motorka, tohle je to technologická symfonie na dvou kolech.
CVO ST ano nebo ne?
Na otázku, zda si pořídit Harley Davidson Road Glide CVO ST 2024, je odpověď naprosto jednoduchá – ano. A pokud nevěříte, zkuste se svézt. Pokud máte rádi Harley-Davidson a hledáte stroj, který spojuje agresi, styl, luxus a exkluzivitu v jednom, pak není lepší volba. Tento motocykl je ztělesněním toho, proč si lidé Harley kupují – není to jen o tom, že vlastníte motorku. Je to o tom, že vlastníte legendu.
Jirka Babický
Související články:https://www.motorvize.cz/test-harley-davidson-road-glide-2024-klasika-v-novem-kabate/