Poprvé za volantem Škody Elroq: opravdu elektromobil, který přepíše pravidla hry?
Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Škoda Auto a.s. (Škoda Storyboard)Mallorca, ostrov plný malebných silnic, slunných pláží a zatáček, které otestují nejen řidičské schopnosti, ale i možnosti automobilů. Právě toto prostředí si Škoda zvolila pro představení svého nejnovějšího elektromobilu, modelu Elroq. Tento vůz je navržen jako bratr oblíbeného modelu Karoq, avšak s plně elektrickým pohonem a novým designovým jazykem Modern Solid. Jaký je Elroq na první pohled i za volantem? Po prvních kilometrech na mallorských cestách vám přinášíme dojmy z toho, co dokáže novinka z Boleslavi nabídnout.
Design: Škoda Modern Solid – moderně solidní
Škoda Elroq zaujme na první pohled svým sebevědomým designem, který kombinuje robustní vzhled SUV s čistým designem elektromobilů. Přední část vozu zdobí uzavřená a prosvětlená maska Tech-Deck Face, která plynule navazuje na kombinovaná světla pro denní svícení a odbočovací světlomety. Ostré linie karoserie a sportovní proporce dávají vozu dynamický vzhled, přesto si Elroq zachovává praktičnost, která je pro vozy Škoda typická.
Na Mallorce jsme měli možnost vidět několik barevných variant, ale největší pozornost přitahoval nový lak nazvaný zelená Timiano. Celkově působí Elroq moderně a prémiově, přičemž design zřetelně odráží zaměření na aerodynamiku, která je klíčová pro dojezd elektromobilu. Koeficient odporu vzduchu činí pouhých 0,26, což přispívá k lepší efektivitě a delšímu dojezdu na jedno nabití.
Interiér: Prostor, technologie a ekologie
Po otevření dveří se před námi zjeví interiér, který na první pohled působí vzdušně a přehledně. Palubní deska je nám důvěrně známá z většího brášky Enyaqa. Škoda opět ukazuje, že ví, jak vytvořit praktický a zároveň estetický interiér. Sedadla jsou pohodlná, s dostatečnou oporou i při delších jízdách. Obzvlášť sedadla výbavy Sportline jsou jako vždy špičková. Ty jsem na mallorských cestách ocenil hlavně v horách nad Palmou, kde cesty místy připomínaly tratě rallye Monte Carlo. Vnitřní prostor nabízí materiály příjemné na dotek, měkčené plasty, příjemné textilie. Některé z nich byly navíc vyrobeny z recyklovaných plastů – další krok Škody směrem k udržitelnější budoucnosti.
Dominantou palubní desky je velký dotykový displej infotainmentu o úhlopříčce 13 palců, který nabízí intuitivní ovládání a stabilní prostředí a nechybí mu ani bezdrátová konektivita Apple CarPlay a Android auto. Digitální přístrojový štít je pak standardem a poskytuje řidiči všechny důležité informace na první pohled. Ve výbavě nechybí ani head-up displej s rozšířenou realitou, což oceníte zejména při navigaci na neznámých cestách tak, jako já na Mallorce.
Prostor pro cestující je velkorysý, a to i na zadních sedadlech, kdy i s mými bezmála dvěma metry výšky najde vzadu útočiště další pasažér. Další centimetry prostoru přináší i absence středového tunelu, který Elroq nepotřebuje. Kufr nabízí základní objem 470 litrů, což je sice o něco méně než u Karoqu, ale plně dostačující pro většinu rodin nebo cestovatelů. Zavazadlový prostor nabízí spoustu Simply Clever vychytávek, ze kterých můžu vyzdvihnout síť na platu, která slouží na uložení nabíjecích kabelů, díky čemuž se potom ledabyle neválí po dně.
Technologie a bezpečnost: Špičkové systémy
Elroq přináší širokou paletu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost i komfort jízdy. Na Mallorce jsem si oblíbil adaptivní tempomat s funkcí prediktivního řízení, který dokáže reagovat na změny rychlostních limitů nebo zatáčky. K dispozici je také asistent pro jízdu v pruzích, systém monitorování mrtvého úhlu a pokročilý parkovací asistent, který dokáže zaparkovat auto bez přítomnosti řidiče ve voze jen pomocí aplikace v mobilním telefonu.
Novinkou, která nás zaujala, je systém „Travel Assist“, jenž kombinuje data z více senzorů a kamer a umožňuje částečně autonomní jízdu. Na dálnicích tak můžete nechat vůz částečně převzít řízení, což zvyšuje komfort při delších cestách.
Nabíjení a dojezd: Jak si stojí v praxi?
Baterie Elroqu mají kapacitu 55, 63 a 82 kWh, což je v rámci segmentu kompaktních SUV velmi solidní nabídka. Na rychlonabíjecí stanici lze baterii nabít z 10 % na 80 % za přibližně 30 minut. Při domácím nabíjení pomocí wallboxu trvá plné nabití kolem 7 hodin, což je pořád ideální příklad pro domácí nabíjení (přes noc nebo v pracovní době v kanceláři).
Při testovacích jízdách se ukázalo, že reálný dojezd kolem 400 km je dosažitelný i při jízdě v náročnějším terénu. Na delší cesty si však budete muset pečlivě plánovat zastávky na nabíjení, zvláště pokud chcete plně využít dynamiku vozu.
Výběr Mallorky pro představení Elroqu nebyl náhodný. Ostrov nabízí různé typy silnic – od klikatých horských cest, přes úzké ale přímé okresky, až po rychlé úseky dálnic. Na úzkých cestách se ukázala skvělá ovladatelnost vozu, zatímco na dálnicích jsme ocenili komfortní odpružení a tichost interiéru. Navíc malebné prostředí dodalo jízdám jedinečnou atmosféru, která perfektně ladí s ekologickým zaměřením vozu. Při jízdách jsem vyzkoušel jak verzi 50, tak 85, kdy oba vozy disponovaly hnanou zadní nápravou. Už základní motorizace s výkonem 125 kW dodává vozu velmi slušnou dynamiku, která bude vyhovovat řidičům, co nepotřebují trhat asfalt a ujíždět na křižovatkách majitelům spalovacích aut. Druhá varianta 85 už nabízí výkon 210 kW a propůjčuje Elroqu – dá se říct – až sportovní geny. Velkým překvapením pro mě byla spotřeba, která u silnější varianty nepřekročila 18 kWh/100 km a byla dokonce nižší než u slabší varianty 50. Rozhodně ale nejde o měření, které by šlo považovat za paušalizovatelné pro každodenní použití. Na nějaké větší závěry si budeme muset počkat ke klasickému redakčnímu testu, jehož se už teď nemůžeme dočkat.
Závěr: Elektromobil, který má co nabídnout
Škoda Elroq se na Mallorce předvedla jako vůz, který spojuje moderní technologie, atraktivní design a praktické využití. Ačkoliv jde o elektromobil, který přirozeně vyžaduje určité kompromisy, jako je nutnost plánování nabíjení, nabízí také mnoho benefitů – od tichého provozu až po nízké provozní náklady.
Pro české zákazníky bude klíčová cena, která byla u základu stanovena na 799 900 Kč vč. DPH. To znamená, že má Elroq šanci stát se oblíbeným elektromobilem pro rodiny i jednotlivce, kteří hledají ekologické a praktické řešení.
Škoda Elroq je důkazem toho, že i v segmentu kompaktních SUV může elektromobil nabídnout skvělou kombinaci praktičnosti, pohodlí a moderních technologií. Už teď se těšíme, až ho budeme moci vyzkoušet i v českých podmínkách při standardním redakčním testu.
Míra Jeništa