Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
DS 3 E-TENSE: je tohle výjimečné auto i smysluplným elektromobilem do města?

DS 3 E-TENSE: je tohle výjimečné auto i smysluplným elektromobilem do města?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

DS 3 E-tense se v letošním roce představila s novou verzí, která slibuje dojezd 395 km a lepší průběh nabíjecí křivky. Upravený osobitý design a základní parametry mi ji řadí jako příjemné městské vozidlo. Vyzvedávám si ji standartně u importéra a první dojmy jsou dobré. Pěkná červená barva ji dělá poměrně nepřehlédnutelnou a také už z minulosti víme, že by měla být především pohodlná. Jsem tedy plný očekávání, podepisuji nutné dokumenty, beru „klíče“ a mačkám tlačítko k otevření, abych mohl usednout za volant. Tenhle týden mám naplánovanou i jednu delší cestu, což tvoří kompletní a pro elektromobil i relativně náročný testovací balíček. Pojďme tedy na to – tradičně to vezmeme od vzhledu až závěrečné zhodnocení.

Exteriér: druhé takové nenajdete, je to ale dobře?

Značka DS byla zavedena na trh jako prémiová, chcete-li luxusnější značka francouzského Citröenu. Již od prvních modelů zaujala výrazným vnějším designem a nová DS 3 není v tomto směru výjimkou. Přední části dominuje výrazná maska, originální světlomety a také „Peugeotí“ lví tesáky po stranách nárazníku, které zastávají funkci denního svícení. Černá maska a spodní část nárazníku silně kontrastují s každou zvolenou barvou, vyjma černé a uznávám, že předek se mi líbí. Z bočního profilu je to klasický crossover, ozvláštněný typickým výrůstkem u B-sloupku, který je v protisměru s celým vozem. Designově je to zajímavé, ale reálně mi to trochu vadilo při výhledu šikmo dozadu. To může být můj subjektivní problém, ale bylo to poněkud zvláštní. C sloupek je také sklopen směrem dopředu a díky tomu vypadá svažující se střecha příjemně dynamicky. Černé plastové lemování spodní části vozu pěkně ladí se stejně zbarveným a, b i c sloupkem. Pěkným detailem jsou i chromované zapuštěné kliky. Výrazná jsou i černo-stříbrná litá kola. Boční profil mě také baví a DS 3 díky němu působí příjemně kompaktním dojmem. Zadní část vozu je asi nejusedlejší, což vůbec není na škodu. Je pěkně uhlazená s pěknou grafikou zadních světel a dominantním znakem DS na středu víka kufru. Ačkoliv se nad jednotlivými designovými řešení rozplývám, s DS Automobiles a jeho designem je to složitější, než s jinými značkami. Buď se vám bude opravdu líbit a nebo ne. Je zkrátka originální. A nastává čas přesunout se do interiéru, v němž razilo DS taktéž svou vlastní cestu…

 

Interiér: ocenil bych méně odvážný přístup, tak to ale nemusí mít každý 

Sedám se za volant a první dojmy jsou příjemné. Ústřední barvou interiéru je sice výhradně černá, nutno ale uznat, že s matně kovovými rámečky výdechů klimatizace a dalších ovládacích prvků to příjemně hraje do oka. Sedačka je vysloveně pohodlná a rychle si nacházím crossoverovou pozici za volantem. Interiér má kožené čalounění s typickým čtvercovým prošíváním. Na palubní desce a dveřích je na dotek příjemný kožený pás. Materiály v interiéru jsou příjemné a v dané třídě prémiové. Páruji si telefon s bezdrátovým Apple CarPlay a za chvilku mohu vyrazit. Ještě tedy trochu alibisticky zkouším zadní místa, která pro mě určitě nebudou, ale i sám za sebe se vůči segmentu B opravdu překvapivě určitým způsobem vejdu. Takže ratolesti nebo menší osoby nebudou mít problém ani na delších cestách. Vracím se tedy za volant a vyrážím s plně nabitou DS 3 na cesty.

Pokud jste v DSku ještě neseděli, bude vás na začátku možná trochu trápit. Výbava je bohatá, i když v dnešní době je už většina prvkům standardem – plně digitální kaplička přístrojů, velký dotykový displej infotainmentu i průhledový head-up displej, vyhřívané sedačky i volant, automatická klimatizace a adaptivní tempomat funkcí držení jízdy v pruhu. To vše dnes najdeme v městském crossoveru. Vraťme se ale na chvilku k té ergonomii. DSko si jde vlastní cestou a zvyknout se sice dá na všechno, ale první kilometry jsou opravdu nezvykle náročné. Originálně tvarovaná tlačítka pro jednotlivé funkce tu sice jsou, ale cokoliv chci nastavit – hledám. Otevření okna mi dalo opravdu zabrat, ale zavzpomínal jsem na staré BMW a našel správné ovladače na středovém tunelu. Ještě větší oříšek bylo odemčení vozu, aby mohl přistoupit spolujezdec. No, upřímně, tahle ergonomie mi nesedí a mám s ní problém. Na druhou stranu je opravdu originální a jakmile jsem se trochu rozkoukal, už to nebyl problém. Jen je to takové „za každou cenu jiné“, že v tom nevidím příliš smyslu. Jinak je ale na palubě DS 3 opravdu příjemná, klidná atmosféra, která působí i díky špičkovým, prémiově zvoleným materiálům uvolněným dojmem.

 

Technika: 115 kW, 26 0Nm a dojezd až 395 km, to nezní zle.

Po zapnutí teda volím Déčko a v naprosté tichosti vyrážím na zmíněnou delší cestu. To ticho a pohoda, kterou umí zařídit jen elektromobily, je návyková. Jízda prostá hluku a vibrací má něco do sebe, zvlášť u takhle orientovaného vozu. Podvozek je příjemně komfortní, francouzsky měkký, ale sebejistý. Většinu běžných výmolů vůbec nevnímám a připadám si jak na obláčku. Tenhle dojem trochu kazí výraznější příčně nerovnosti, ale možná jsem zbytečně přísný pod tlakem toho, že ve všech ostatních situacích je jízdní projev nadprůměrně hladký. Řízení je stejně komfortní jako zbytek vozu. Samozřejmě je přeposilované, bez zpětné vazby, ale tady se nespěchá, tady se kochá a užívá ta pohoda na cestě, tak tyto aspekty nevnímám tak negativně a hlavně vůbec ne překvapivě. Navíc je řízení přesné a nemám tedy s jeho projevem v dané třídě problém.

Ve městě to byla opravdu pohoda, teď mě ale čeká silnice první třídy na České budějovice. S ohledem na délku výletu přepínám jízdní režim z Normal na Eco, abych se dostal bez nabití co možná nejdál. S tím se ale pojí i jeden nepříjemný zážitek. DSko mám na ECO a chci předjíždět, počítám tedy se slušnou dynamikou, kterou 115 kW elektromobilu musí doručit. Dávám blinkr, šlapu na plyn, dostávám se vedle auta, ale nějak to není ono, mám plný plyn a nic moc se neděje. S ohledem na auto v protisměru raději brzdím a řadím se zpět. Trochu si drbu čelo, kde je těch 115 kW. Přepínám na Normal, opakuji pokus a najednou to jde. Tak to mě opravdu překvapilo. Bylo mi jasné, že na ECO má auto snížený výkon, ale že je to o tolik, to mě vážně překvapilo. Tak na to tedy pozor. Na Normal, v rámci něhož DS údajně doručuje 80 % maximálního výkonu (tzn. 125 koní) vše funguje jak má a dynamika odpovídá vyšší hmotnosti vozu. Nicméně teď už jedu s jistotou. Kilometry dojezdu ubývají podle očekávání a já počítám s jedním nabíjením po cestě zpět. Směrem domů tedy stavím na 75kW chargeru a během 30 minut mám v pohodě nabito na cestu domů i s rezervou. Ok, tohle by celkem šlo. Samozřejmě bych tady mohl lamentovat nad tím, jak by to se spalovákem nebyl problém na jednu nádrž. Jako nebyl, ale 30 minut na 350 km nevnímám jako nějaký problém. Dali jsme si kafe, vyvenčili štěně a užili si trochu sluníčka na lavičce. Zbytek cesty byl už v naprosté pohodě a pohodlí, které jsou DSku opravdu vlastní. Stejně tak pokračoval i zbytek týdne, v rámci něhož jsem se pohyboval po Praze. Po té delší cestě jsem nabil jednou do 80 % a zbytek týdně už jsem stojan neviděl. Tohle už vážně nevnímám jako potíž, i když si stále myslím, že elektromobily jsou vhodné pro obyvatele měst, nebo lidi v jejich blízkosti s vlastním domem. Jako člověk bydlící v bytě proto zatím do elektromobilu vážně nespěchám.

Reportáž: s elektrickým DS 3 Crossback za finišem Formule E 2020/2021

 

Závěr: příjemné auto pro správnou cílovou skupiny, které má ale jeden výrazný problém…

DS 3 je originální především svým designem a to jak z venku, tak uvnitř. Pokud se vám líbí, budete spokojení. Pokud vám na něm něco už na pohled nesedí a nejste vysloveně nadšení, asi si vyberete jinde. To je daň za to, jak je jedinečné – nemusí sednout každému a má poměrně dost přirozené konkurence se stejnou technikou. Možná vám proto tato technika od jiného výrobce sedne líp. V čem je ale ten podle mého výrazný problém? No to je celkem jednoduché – je to cena. Chápu, že elektromobily jsou dražší, dobrá, ale DS 3 E-TENSE začíná na 1.190.000 Kč a dá se pořídit i za více než 1.350.000 Kč, obě ceny včetně DPH. To není úplně lidová cena pro městský crossover, zvlášť ve světě, kde Tesla 3 stojí v podstatě podobné peníze. Ta není crossoverem, ale je lepší elektromobilem a to ve všech směrech. Navíc nabízí také originální interiér, na jehož ovládání je potřeba si zvykat. Tak jako tak je DS 3 příjemným příměstským autem, které bez obtíží zvládá i delší cestu. Pokud se vám libí, svezte se zkuste si ji nakonfigurovat, ať už v elektrické verzi E-TENSE nebo třeba o 390.000 Kč levněji se 130koňovým benzínem nebo o 340.000 Kč levněji s dieselem o obdobném výkonu. Uvidíte sami.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelDS 3 E-Tense
Výkon115 kW
Točivý moment260 Nm
Zrychlení 0-100km/h9.1 s
Max. rychlost150 km/h
PalivoElektrická energie
PřevodovkaRedukční převodovka
Převodů1

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)15.5 kWh/100km
Emisní normaElektrické vozidlo
Velikost pneumatik215/55R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2008 kg
Prázdná hmotnost (EU)1646 kg
Náklad362 kg

modelová řada

Název generaceU
Uveden01/23
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaMalé vozy (např. Polo)

rozměry

Délka4118 mm
Rozvor2558 mm
Šířka1791 mm
Prostor pro zavazadla350 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1050 l
Max. zatížení střechy70 kg
Výška1534 mm
Průměr otáčení10.2 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: