Srovnávací test prémiových C-SUV: Audi Q5 vs. Jaguar F-Pace

Srovnávací test prémiových C-SUV: Audi Q5 vs. Jaguar F-Pace

Autor: Jan Novotný - Lucie Přádová, Jiří Chomát · Fotografie: Jan Novotný

Ačkoliv nás jako redaktory baví jezdit v takřka všech novinkách, které se nám dostanou pod ruce, existuje minimálně ještě jedna zajímavější část naší práce. Jasně, že bych mohl mluvit o tom, které auto je zajímavější a které méně, na mysli mám teď ale primárně srovnávací testy. A tak, kdykoliv se naskytne příležitost a v jednom týdnu se sejdou dvě podobná (konkurenční) auta, neváháme je postavit vedle sebe. To je případ i dvou novinek, o nichž už jste se u nás mohli dočíst v rámci klasických redakčních testů. Proti sobě tak stojí dvě prémiová C-SUV. Dalo by se říci, že jde o přímé konkurenty a při nejmenším ve vnějších rozměrech či cenou jsou si hodně podobná. Už ve chvíli, kdy obě auta vedle sebe poprvé spatříte, znejistíte a říkáte si, že své odlišnosti dávají jasně najevo. I proto, že v rámci redakce měli možnost oba kousky projet hned tři redaktoři, pro vás máme klasický srovnávací test v podání motorvize. Svůj názor vám tak předá každý ze zúčastněných a pokud byste náhodou měli zájem o podrobnější informace, stačí překliknout do klasického redakčního testu. Kdo dnes dokáže zvítězit? Bude to svalnatý a odvážný Jaguar nebo komfortní a tradiční Audi?

Lucie Přádová:

„V rámci srovnávacího testu jsem měla tu možnost přeskakovat z auta do auta, přičemž jsem nejprve začínala Audi Q5 50 TDI. První dva dny jsem si s Audi Q5 velmi užila, a tak nějak jsem ani nepřemýšlela nad tím, jaký asi Jaguar může být. Nicméně pár výtek k audině se přeci jen našlo. Po dvou dnech jsem si auta vyměnila a nasedla do konkurenčního F-Pace ve variantě P400. První nastartování a bylo to. Lehké klepání nohy na pedálu a přichází neskutečný pocit natěšenosti, přesně takový pocit jsem u Q5 neměla.

Interiér – když srovnám tyto dva kousky, v úložném prostoru má jasně navrch jaguar, který nabízí logické a prostorné úložné prostory na „serepetičky“ holek, kdežto u Q5 jsme našli nepochopitelně tvarované a hlavně malé úložné prostory – tak akorát na sluneční brýle a polovinu mého telefonu. Naopak měla Audi hezky promyšlený a nenápadný prostor na nabíjení telefonu pod středovou loketní opěrkou, na rozdíl od Jaguáru.

Exteriér – i když Q5 má něco do sebe, oproti Jaguáru je to při nejmenším opticky menší bráška. Q5 je na pohled velmi moderní a elegantně vzhlížející auto, avšak velikostně mi připomíná spíše Q3, kdežto F-Pace působí opravdu dravě a mohutně, což se od prémiového SUV tak trochu očekává, i když přiznávám, že jde o věc vkusu – nejednomu se „střízlivější“ a klidnější pojetí designu u Audi bude zamlouvat více.

Co se týče motoru a pocitu z jízdy, názorově jsem zřejmě nejjistější. I když nejsem moc velký fanda Jaguaru a Audinu mám jako značku naopak velmi ráda, musím bohužel říct, že F-Pace rozdrtil novou Q5 jak hmoždíř. Nová Q5 s jediným šestiválcem v nabídce má sice krásný a charakteristický zvuk, ale je to takové – při nejmenším v nižších otáčkách – líné dítko, které se probudí kolem 2,5 tisíc otáček, pak se chvíli něco děje, ale před koncem otáčkoměru zase umírá. Já vím, nejde o žádnou novinku, nýbrž o charakteristiku dieselového motoru. Jenže Audi v současnosti ekvivalentní benzín proti nejsilnějšímu sériovému F-Pace nabídnout neumí. Stejně, jako je P400 nejsilnější konvenční variantou u F-Pace, tak u Q5 hraje tuto roli právě námi testovaná varianta 50 TDI. Možná by bylo příhodnější vedle 400koňového benzínu postavit spíše SQ5 s výkonnější variantou stejného třílitrového TDI, jenže i Jaguar nabízí sportovní variantu – SVR s pětilitrovou V8 dopovanou kompresorem by pak ale působilo jako z jiné dimenze. F-Pace P400 mi každopádně přišel živý neustále, zvuk motoru, reakce na plyn a ten pocit z jízdy byl úplně na jiné vlně, než jsem měla u Q5.

Shrnutím bych Q5 přiřadila spíše pro elegantnější a lehce klidnější a možná i nudnější jízdu s průměrným prostorem a za pěkný balík peněz. F-Pace patří k dravějším a robustním SUV, které statně zastávají své místo v segmentu. Za mě tedy rozhodně vítězí Jaguar.“

TEST: Audi Q5 50 TDI – inovativní OLED s poctivým naftovým šestiválcem

 

Jiří Chomát:

„I když patří auta téměř do stejné kategorie a na papíře jsou srovnatelné i v rámci motorizací, tak se celkem zásadně liší, tedy alespoň v zapůjčených specifikacích. Q5 je i s naftovým třílitrem laděna spíše na komfortní notu, odpovídá tomu i pohodlný vzduchový podvozek a spoustu komfortní výbavy a asistenčních systémů, které jsou v rámci Audi vždy skvěle odladěné. Příjemná je i spotřeba, avšak vykoupená ospalými reakcemi na plynový pedál – i zde je komfort prioritou a ta síla, kterou byste u naftového šestiválce pod pravou nohou chtěli cítit, tu prostě není. F-Pace je pak pravým opakem – pod jeho kapotou najdeme benzínový motor, a to ještě opatřený turbomychadlem. Jeho reakce na plyn je okamžitá, krásně se vytáčí do otáček a dává najevo, že mu takový styl jízdy vyhovuje, což doplňuje pěkným zvukem. Tedy alespoň na rovných silnicích – v zatáčkách pak už svoji váhu tak dobře maskovat nedokáže. Pro Jaguar ale také mluví neokoukaný design a minimálně subjektivně méně unifikovaný a unikátnější interiér, než jaký najdeme v Audi.“

TEST: Jaguar F-Pace P400 – po modernizaci neuvěřitelně příjemný neokoukaný Brit

 

Jan Novotný:

„Abych pravdu řekl, tohle srovnání pro mě nebylo vůbec jednoduché. Jak bylo uvedeno v úvodu, žádnému srovnávacímu testu se nebráníme. Některým ale dopředu trochu dopomůžeme, a to je přesně dnešní případ. Nebylo sporu o tom, že jde o přímé konkurenty. Předem jsme také počítali s tím, že proti sobě nestavíme přesně ekvivalentní specifikace (šestiválcový diesel v Audi proti šestiválcovému benzínu v Jaguaru). Jenže pokud toužíte (a já věřím, že ano) po šestiválci, z Ingolstadtu v Q5 přijede vždy diesel, zatímco v Anglii do Jaguaru montují šestiválcový diesel i benzín. Stojí proti sobě tak nejsilnější konvenční varianty obou vozů, a tak moc bodů Audi odpustit nejde. Neberte mě ale, prosím, špatně. On totiž šestiválcový diesel v Q5 šlape naprosto skvěle. Rozumí si navíc velmi dobře i s klasickým Tiptronicem, tedy hydrodynamickým měničem. Na rozdíl od kolegů mi u této kombinace nevadila ani lehká prodleva na plynovém pedálu, kolem dvou tisíc otáček totiž přišel nádherně plynulý zátah gradující až ve vyšších otáčkách, který byl doplněn o příjemně sametový zvuk šestiválce. Opravdu jde o jeden z nejlepších naftových motorů současnosti… Jenže když vedle tmavě šedé Audi v dieselové variantě s falešnými koncovkami výfuků postavíte červeného, svalnatého a hbitě vyhlížejícího F-Pace ve variantě P400, nepomůže vám ani s-line paket či Audi Sport brzdiče. Hnidopich by namítl, že jde jen o preference budoucího majitele a měl by z velké části pravdu, jenže ona tak či tak tato auta stojí na opačné straně spektra. Audi je tradiční, komfortní, příjemné a vlastně i docela prémiové. Od Q5 (a mezi „áčky“ od A6) se totiž Audi soustředí především na vlastní techniku, kterou nemusí příliš podřizovat mateřskému Volkswagenu, což je pro zákazníka jedině dobře. Prémie se tedy nezapře ani na palubě a vlastně mi ani nevadí to, na co si stěžuje Lucka – např. nepříliš velká míra odkládacích prostor. Líbí se mi i dobře fungující infotainment (opět na rozdíl od systému VW), i když mi trochu chybí ovládací kolečko MMI, které zmizelo v rámci modernizace. Na druhé straně ale stojí onen netradiční britský šlechtic, jehož nevšednost v tomto případě většinou spíše potěší. Zpracování interiéru je jednoduše boží. Příjemná jsou sedadla a vlastně i všechny materiály, jichž je radost se dotknout. Vtipné je srovnání digitálních přístrojových desek, které v obou případech patří k tomu nejlepšímu, co v posledních letech dokáže automobilový průmysl nabídnout. Jenže i tady jsou mé preference na straně Jaguaru, který má navíc jeden z nejhezčích a nejpříjemnějších volantů vůbec. A pak je tu taky ten infotainment, který se nachází v ideální pozici na dosah řidiče i spolujezdce, neodvádí příliš pozornost, jeho ovládání je intiuitivní, má skvělou grafiku a hlavně ideálně velký displej, který se může pyšnit naprosto minimálním rámečkem. Pecka!

Detailní srovnání obou hnacích ústrojí by možná postrádalo smysl. Mezi diesely jde v případě Audi o špičku na trhu, jejíž pihou na kráse je snad jen spotřeba o trochu vyšší, než bych čekal. Nejčastěji jsme se pohybovali okolo 8 l/100 km, což sice není vyloženě špatné, ale o moc níže už nebylo možné se dostat (nejúspornější jízdou bych to viděl na 7 l/100 km), naopak nahoru to ve městě nebo při ostřejší jízdě rostlo naprosto bez problémů. P400, šestiválcový benzín od Jaguaru, samozřejmě nebude kontrovat spotřebou (pod 10 l/100 km benzínu je opravdu těžké se dostat). Ten sametový chod, brutální zátah, skvělé chování převodovky a okamžité reakce na plynovém pedálu ale v roce 2021 nemají obdoby. Ještě dnes kroutím nevěřícně hlavou, jak je možné něco takového v dnešní době ještě vyrábět. Zpět ale k našemu srovnání. Když se odprostím od daných motorizací, jenž by neměly hrát roli v našem testu, podvozek považuji za o něco lepší v Audi. Jde ale opět o preferenci zákazníka. Jaguar je přeci jen o trochu tvrdší a na vzduchový podvozek, jimž byla naše Q5 vybavena, přeci jen trochu ztrácí. Naladění F-Pace mně osobně ale vůbec nevadilo. Atmosféra na palubě tak byla dle mého názoru podobně příjemná v obou vozech. Zbývá tak vyřknout jen finální verdikt, do kterého snad už může promluvit jen cena. Upřímně jsem si po dobu našeho testování, dokud nebyly k dispozici specifikace (a finální ceny) obou kousků, myslel, že Audi na finance vyhraje. Většinu těch dojmů, v nichž byl Jaguar o něco lepší, bych Audi odpustil, kdyby se v naší specifikaci pohybovala o alespoň čtvrt milionu níže. A víte co? Ono tomu tak nebylo, proti sobě totiž stála auta, v jejichž specifikacích byste z peněženky museli vytáhnout 2.452.700 Kč Kč (v případě Q5) a 2.532.379 Kč (v případě F-Pace). A tak máme rozhodnuto. Audi Q5 je po všech stránkách rozhodně velmi kvalitním vozem, který v rámci modernizace dospěl a jemuž toho nelze moc co vytknout. Škoda snad jen, že nejvýkonnějším benzínem zůstává dvoulitrové TSI se 195 kW. Nafta samozřejmě není vůbec špatná, tahle navíc patří k těm nejlepším vůbec. Proti Jaguaru ale občas působí jako trochu chudší bráška, a to je opravdu velká škoda. Na druhou stranu by proti takhle skvělému autu, jakým F-Pace je, bylo těžké postavit v podstatě cokoliv. Z obou velmi povedených aut tak i pro mě vítězí Jaguar, který svými výjimečně povedenými vlastnostmi odzbrojil nás všechny.“

 

Lucie Přádová & Jiří Chomát & Jan Novotný

Sdílet: