BMW X1 18i sDrive: má to se základním tříválcem smysl?

BMW X1 18i sDrive: má to se základním tříválcem smysl?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Tak a je to tady… Moje oblíbená značka aut, byť v mnou nepreferované variantě, se základním motorem, který tady zastupuje 1,5 litrový 100kW benzinový tříválec. I tak jsem byl poměrně zvědavý na tuhle variantu. X1 bývala malým „SUV“, v mezičase od první generace ale zásadně narostla. Nyní je již beze sporu možné jej využívat jako jediné vozidlo v rodině. Novinářská konfigurace je bohatě vybavená a jediným „bolavým“ místem může být právě zvolená motorizace… A nebo ne? To i mnohem více zjistíte (společně se mnou) už za chvíli.

 

Exteriér: postupná evoluce designu

Díky poměrně drahé příplatkové modré metalíze v kombinaci s mnoha chromovanými doplňky působí X1 i se základní motorizací na první pohled luxusně. Kontroverzní prvky se na tomto modelu zatím nekonají. Takže to s klidným svědomím mohu vzít hezky od předu dozadu. Máme zde nezaměnitelné, moderní BMW, které si s vozem jiného výrobce nespletete. Na ikonické ledvinky, které u současné X1 nenarůstají do přílišně obřích rozměrů, navazují výrazné světlomety s FULL-LED technologií. Spodní část nárazníku je výrazně a muskulaturně tvarovaná. Stříbrné doplňky pak opticky odlehčují celkově masivní přední část vozu. Za mě je to jasné BMW se svou sebejistou a silnou vizáží. Bočnímu pohledu dominuje vyšší karoserie. Proporčně je ale vše v pořádku i díky 18palcovým výrazným kolům, která X1 doslova sednou. I ty odlehčují celkový design chromované doplňky. Výrazné lemování oken a spodní linka prakticky po celé délce dveří – to jsou výrazné „drobnosti“, díky kterým má nová X1 šmrnc. Když se přesunu k zadní části, vše pokračuje podle výše popsaného. I tady na první pohled vidíme současné BMW – moderní, ostře řezané zadní lampy, dynamické tvary a opět trocha toho odlehčení celku v podobě stříbrné spodní části nárazníku. Jako celek na mne působí nová X1 opravdu dobrým dojmem a můžu říct, že se mi minimálně v testované konfiguraci líbí. Zároveň jsem mile překvapený z vnějších rozměrů, které z ní už nedělají jen jakýsi „přizvednutý“ hatchback do města. Uvidíme, jak tomu bude, až se přesunu dovnitř, za volant.

 

Interiér: nejlepší spojení klasiky a moderního pojetí

Po nasednutí do příplatkové sportovní sedačky s efektním prošíváním si velmi rychle nacházím dobrou řidičskou pozici. Okamžitě mi sedačka padla jako dobře šitý oblek. Tohle bych rozhodně každému doporučil zaškrtnout při případné objednávce. Když se rozhlédnu kolem dokola, vidím to nejlepší z BMW za posledních pár let – kvalitní materiály, v tomto případě decentně sladěné do sportovního duchu kombinací černé a stříbrné barvy. Kaplička přístrojů je analogová, představuje tedy známou grafiku a skvělou přehlednost. Za mě je tohle dobré řešení. I když mě digitální přístrojovky baví, řešení v X1 je opravdu funkční a dobré. Navíc, ta moderna, včetně Apple CarPlay je zde zastoupená rozměrným infotainmentem s plovoucím displejem ve středu palubní desky. Odezva, grafika i ovládání systému jsou na skvělé úrovni a je zřejmé, že tady se nešetřilo. Všeobecně je tahle X1 opravdu dobře nakonfigurovaná. Máme tu dvouzónovou klimu, vyhřívané sedačky, vyhřívaný volant, adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích i nouzového brzdění. Je tu toho dost, a i přes to se podařilo ovládací prvky dobře a logicky rozmístit. Navíc tedy většina těchto vychytávek běží tak nějak na „pozadí“ a řidič se zajímá spíš o tu kapličku, volant a výhled vpřed. Tohle jednoduše funguje a X1 je v tom vážně dobrá. Dalším příjemným překvapením je i vnitřní prostor. Jediné slabší místo, a to ještě spíše jen pocitově než v rámci třídy, může být zavazadlový prostor. Kamarád má větší kočár a netvářil se nadšeně, já bych si ale vystačil v každé situaci. Prostoru na předních sedadlech je opravdu hodně a velmi si cením prostoru nad hlavou. Tohle je jedno z mála „menších“ aut, v němž jsem se necítil omezený v žádném směru a to i díky možnosti přitáhnout volant opravdu blízko k řidiči. Navíc i za mnou zůstalo opravdu hodně místa na nohy, a díky tvaru karoserie i nad hlavou. Čtyři dospělí můžou v pohodě vyrazit do Chorvatska na dovolenou a nebudou se cítit nijak omezení. X1 je zatím samé milé překvapení. Jak z venku tak zevnitř je dobrým a kvalitním autem, které plní svoje zadání snad až nad očekávání.

 

Technika: 1,5l turbo, tříválec, automat, 100 kW a přední náhon – stačí to?

To bude hodně záležet na potřebách každého možného zájemce. Zrychlení z 0 – 100 km/h zvládne za 9,7 s, a to pro běžný provoz považuji za vyhovující. Ale je to na pomyslné hraně. V případě potřeby předjíždění na okresce je potřeba „vyždímat“ každého koníka, s čímž dobře pracující převodovka ráda pomůže. Zároveň motor není vůbec proti. Ochotně se vydává do otáček, plynule táhne v celém spektru a pokud z něj zrovna neždímete jeho maximum, je velmi kultivovaný. On je kultivovaný i když to maximum žádáte, ale pak už je i slyšet, což mi nikterak nevadí a neuráží. Snad jen start-stop považuji v tomto případě za nutnost po každém nastartování vypnout. Ne, že bych v neelektrifikovaných autech start-stop standardně trpěl, ale tady je jeho přítomnost obzvláště nepříjemá. Při každém nastartování se totiž tříválec od BMW opravdu nepříjemně zatřese, což poměrně zásadně kazí jinak příjemně prémiový pocit na palubě. Je samozřejmě zcela jasné, že vypnutím start-stopu se spotřeba nijak výrazně nezvedne. I tak se ale u spotřeby na chvilku zastavím. Na tak velké auto (obecně SUV, do kterého se vejde celá rodina) vlastně testovaný kousek nijak nevyčnívá z davu. I u této X1 ale platí to, co u ostatních BMW se stejnou motorizací, mimo město (při ustálené klidně i dálniční jízdě) potěší, ve městě je pak apetitem spíše na slabším průměru. Já jsem se pohyboval nejčastěji lehce nad 8 l/100 km s tím, že mimo město bych se dostal i o litr níže, zatímco ve městě klidně i o nějaký ten litřík výš. Osobně jsem byl mile překvapený tím, jak tohle spojení v tomhle autě funguje. Těch 100 kW stačí a podvozek je mnohem dál. Při plném obsazení už bude dynamika o něco slabší. Pro nenáročného řidiče bude stále dostačující, osobně bych ale pro takový účel zvolil některou lehce výkonnější variantu. Nechápejte tohle prosím jako kritiku. Věřím, že pro cesty s rodinou a dětmi je to opravdu vyhovující varianta a otázkou zůstává, jak často jezdí vaše auto v plném zatížení. Pokud pravidelně, zvolil bych silnější motor, pokud ne, a nebo jen občas, budete s touto konfigurací spokojení. Přesunu se tedy dál, k podvozku a jízdnímu projevu. A příjemná překvapení evidentně nekončí. Skvěle do ruky padnoucím tříramenným volantem směřuju X1 přesně tam, kam chci a potřebuju. Předek se ochotně vrhá do zatáček a zadek ochotně drží stopu. Tahle X1 je předokolka, což nechci s ohledem na moje osobní preference dál rozmazávat, ale jednoduše řečeno to funguje. Auto je přesné a stabilní, netrpí zbytečnými náklony, ale také není zbytečně tvrdě naladěné. Případné nerovnosti a nástrahy našich cest zvládá s prémiovým, tlumeným, „žuchnutím“. Přesně tak, jak by měla, a to i na zmíněných 18palcových kolech. I technika si tedy drží vysoký standart a jízdu v X1 tak lze považovat za prémiovou.

TEST: BMW X1 25d xDrive – modrá střela schovaná za rodinným SUV

 

Závěr: má tedy BMW X1 18i sDrive smysl?

Ano má… Je to auto pro klidnějšího řidiče, ideálně pro manželku do města i na delší cesty s dětmi. Dynamika dovolí především díky podvozku i svižnější jízdu, zároveň k ní ale nevybízí a právě ten klid, který umí nabídnout, jsem si za ten týden užíval v podstatě nejvíc. Exteriérem i interiérem také potěší a nabídne vše, co by současný vůz nabídnout měl. Velkou roli ale sehrává otázka ceny. Model 18i s manuální převodovkou je možné pořídit někde u 800 tisíc korun, automat cenu navýší, náš testovaný kus se pak přehoupne i přes milion korun a to už je opravdu dost. Osobně bych ubral na příplatcích, vybral o něco výkonnější variantu a má drahá polovička by byla stále tak nadšená, jako byla celý týden, co nám BMW X1 dělala společnost. Líbila se nám oběma, a tak si ji dovolím považovat za povedené rodinné auto.

 

Petr Jakušev

Sdílet: