Srovnávací test dostupných elektrických SUV: Mazda MX-30 vs. Peugeot e-2008

Srovnávací test dostupných elektrických SUV: Mazda MX-30 vs. Peugeot e-2008

Autor: Jan Novotný, Jan Nemrava · Fotografie: Jan Novotný

V souvislosti s elektromobilitou se mluví hlavně o městské mobilitě, protože právě v tomto prostředí, kde převládá nižší rychlost a kratší tratě, jsou elektromobily výhodnější, příjemnější, úspornější, tišší a lokálně bezemisní. K tomu se ale takřka jako protipól staví trend zvýšených vozů s karoserií SUV, které se prý do města hodí, protože je z nich lépe vidět. Kombinací těchto dvou trendů vznikla kategorie městských elektrických SUV. A na dva zástupce této třídy se dnes podíváme. Proti sobě v rámci srovnávacího testu u nás dnes stojí Peugeot e-2008 a Mazda MX-30, k nimž samozřejmě na motorvizi najdete i klasické redakční testy.

 

Peugeot e-2008: robustní B-SUV (ne)jen jako elektromobil

Peugeot e-2008 je pohledné SUV s délkou 4300 mm a rozvorem 2605 mm. Díky tomu nabídne dost místa pro zavazadla i pro cestující vzadu. Objem kufru činí 405 litrů. Pod dvojitým dnem jsou schované kabely a ty nějaké litry uberou. K mání je s 50kWh baterií (45 kWh využitelných), 100kW elektromotorem a možností 100kW rychlonabíjení, které nabije na veřejné stanici baterii z nuly na 80 % za 30 minut. Ani AC nabíjení s 11 kW výkonu není k zahození. Dle metodiky WLTP má Peugeot ujet 310 km na jedno nabití. Uvnitř najdeme netradiční uspořádání i-Cockpit s malým volantem a nad ním digitálním přístrojovým štítem. Provedení a kvalita materiálů odpovídá nižší střední třídě. Peugeot můžete mít už od 860.000 Kč s DPH.

Mazda MX-30: elektrický crossover jakožto hodně zajímavá volba do města

Mazda MX-30 je první elektromobil japonského výrobce, který dosud na elektrifikaci spíše nevsázel. S délkou 4395 milimetrů je dokonce o téměř o 10 cm delší než Peugeot. Rozvor činí 2655 mm, tedy také o chlup více než u Peugeotu. S kapacitou baterie 35 kWh (30 kWh využitelných) ale patří spíše na spodní místa pomyslného žebříčku a díky tomu slibuje dojezd jen kolem 200 km. Se 107 kW je na tom výkonově podobně jako Peugeot. Nepotěší však rychlost nabíjení, která v případě rychlonabíjení (DC) slibuje pouze (pod)průměrných 50 kW a u typu AC pak 6,6 kW. Na obhajobu Mazdy ale nutno dodat, že 50 kW je nejrozšířenější rychlost na veřejných rychlonabíjecích stanicích u nás, takže to možná nemusí být tak zlé. Pro úplnost, v kufru je místo na 366 litrů zavazadel a cena v aktuálním ceníku startuje na 854.900 Kč s DPH.

 

Nejen rozdílné koncepty – každý láká na něco trochu jiného

Zatímco Peugeot zaujme malým volantem a celkově netradičním uspořádáním interiéru, Mazda upoutá hlavně po otevření předních dveří. V tu chvíli se odhalí otevírací mechanismus zadních dveří, které se otevírají proti směru jízdy, jako v legendární Mazdě RX-8. To je praktické pro nastupování nebo manipulaci s dětskou sedačkou, ale může být trochu nepříjemné, když vedle stojí jiný vůz a pasažéři jsou “uvězněni” v prostoru vymezeném otevřenými dveřmi. Uvnitř Mazdy najdeme klasické uspořádání palubní desky, ale zaujmou krásně sladěné rozličné materiály, přičemž nejzvláštnějším z nich je použití korku na vyplnění dna úložných prostor a na madlech dveří. Kromě ozvláštnění interiéru je to také poměrně praktické – věci nekloužou a nechrastí. Uprostřed se vyjímá mohutná středová konzole s klasickou hlavicí páky voliče převodovky. Celá konzole je hodně vyvýšená a hodně objemná, a to především z důvodu, že ovládání obrazovky infotainmentu, která není dotyková, se řeší otočným ovladačem, jenž musí být v dosahu ruky řidiče. To ovládání samotné má spoustu výhod a je velmi podobné iDrive od BMW, jen zrovna v případě řady elektromobilů bývají prostory mezi předními sedadly zcela volné a vytvářejí vzdušnější pocit z kabiny. I v Peugeotu působí ta střední konzole menší hmotou a vytváří pocitově vzdušnější kabinu.

Peugeot oblékl druhou generaci 2008 do slušivého a velmi sebevědomého kabátku. Zepředu překvapí vysoká, téměř kolmá maska s obrovskou mřížkou “chladiče”. Jen málokterý model má tak rozměrnou a kolmou masku. Už z dálky jde 2008 na silnici rozeznat díky lvím klům. Zezadu je hranatější, zepředu krásně zakulacená a z boku masivní, že se až nechce věřit, že vychází z auta segmentu B. Podíl na tom krásném vzhledu má ta velká, rovná kapota, jejíž kraje jsou ve více než metrové výšce nad zemí. Ta je zárukou vnímání mohutnosti auta zvenku i zevnitř, přes její pravou stranu ale není příliš vidět. Jinak je Peugeot věrný svému inovativnímu řešení interiéru označovanému i-Cockpit. Ten řidiče příjemně obepíná a pokud si po čase zvykne na netradiční uspořádání, kdy kouká na přístrojovou desku nikoliv skrze volant, nýbrž nad ním, pak má v zásadě vyhráno. Příjemná je i kompletně digitální přístrojová deska, která v případě elektromobilu nabízí i dodatečné animace a doplňuje „akcelerometr“. Přesto je nutno podotknout, že po stránce materiálové působí Mazda prémiověji. Tomu se ale není moc co divit, je to něco jako denní chleba Mazda – myslím kvalitní zpracování interiéru s prémiovými materiály.

 

Pocity na palubě

Oba vozy mají podobný výkon a oba nabízí podobné dynamické parametry. Devízou obou z nich jsou neslyšný pohon, okamžitá reakce na plyn a v rámci městských rychlostí skvělá pružnost. Často je tak limitem adheze předních kol, neboť obě auta pohání přední kola, která i na mokru umí občas proklouznout. Peugeot, přestože je menší, nabízí lepší využití vnitřního prostoru, hlavně na zadních sedadlech. Zatímco v Mazdě si za sebe průměrně vzrostlý člověk spíše už nesedne, v Peugeotu celkem bez problémů. Obecně v té efektivitě využití vnitřního prostoru podle mne Mazda především díky dlouhé kapotě, pod kterou je poměrně prázdno, dost zaostává. Přijde mi, že jako by byl vůz vyvíjen primárně na pohon se spalovacím motorem. Těžko se mi hodnotí pocit na předním sedadle, protože obě auta jsou v tomto ohledu opravdu jiná, ale díky volbě materiálů a útulnosti interiéru bych asi favorizoval Mazdu, která působí jako o třídu vyšší auto. A za jízdy? Asi také. Mazda nabízí perfektní naladění podvozku, který působí pevným pocitem, ale zároveň velmi dobře tlumí nerovnosti. To Peugeot je výrazně měkčí a díky přeposilovanému řízení není tak přímý na řízení. U Peugeotu se mi také nelíbí pocit na brzdovém pedálu, je v něm totiž zřetelný přechod mezi rekuperací a kotoučovými brzdami vozu a rekuperace má navíc takový „blátivý“ odpor. Takže jízdně bych se nebál říci, že je to zcela bez debat. Ty debaty totiž začnou v dalším odstavci, kde se budeme bavit o vlastnostech auta jakožto elektromobilu.

 

Z elektromobilního úhlu pohledu – kdo s koho

Při spotřebě kolem 15 kWh je dojezd Peugeotu teoreticky lehce přes 300 km. To je údaj, který udává výrobce. Takové spotřeby se povede dosáhnout opravdu jen v ideálním případě ale hlavně při ideální teplotě. My jsme se v létě pohybovali průměrně zhruba na 18 kWh/100 km (s reálným dojezdem 250 km). V zimě je to i kvůli možná až přehnané péči techniků PSA (dnes Stellantis) o teplotu baterie někde mezi 21 a 22 kWh/100 km, to představuje reálný dojezd kolem 200 km a to už není žádná velká hitparáda. A stejně s nulou na nabíječku přijet nechcete, takže spíše počítejme 180 km. A to máme o 30 % větší baterii než v Mazdě. A co teda ta Mazda? Ta kupodivu dosahuje o trochu vyšší efektivity, když se dokáže v zimě pohybovat okolo 20 kW/100 km a v létě třeba i lehce pod 17 kWh/100 km. Dejme dohromady pomalejší nabíjení, reálný dojezd v létě 170 km, v zimě 145 km a máme vůz, který je určen opravdu primárně na ježdění „kolem komína“ a najednou se možná ten jazýček naklonil na stranu e-2008 pokud hledáme vůz, který dojede pohodlně bez ohledu na podmínky třeba do 50 km vzdálené práce a zpět. Protože to už pro Mazdu v zimě může být na hraně nebo s opravdu citelným omezením.

Na slovíčko se dovolím zastavit ještě u nabíjení. Tady to od začátku, kdy jsme porovnali maximální výkony rychlonabíjení (50 vs. 100 kW) i nabíjení typu AC (6,6 vs. 11 kW) vypadalo poměrně jednoznačně. Jenže ono není 50 jako 50 a 100 jako 100. Co tím chci naznačit? Pro neznalé elektromobility především to, že se výkonová křivka nabíjení mění podle řady proměnných. Tou nejdůležitější je aktuální stav nabití baterie (obecně se říká, že do 80 % lze očekávat vysoký výkon, který nad touto hranicí znatelně slábne). Mezi ty další patří teplota (příp. zahřátí baterie) a samozřejmě nesmíme zapomínat ani na aktuální „stav“ nabíjecí stanice. Suma sumárum ani Peugeot se na slibovaných 100 kW nepodívá příliš často, nad 50 kW je ale takřka určitě právě do zmiňovaných 80 %. To pak reálně znamená dobití z 10 na 80 % (zhruba 210 km) za pěkných 26 minut. Mazda ale naráží nejen na maximální výkon (50 kW), nýbrž také na jeho průběh. Ani MX-30 bohužel na své maximum příliš často nesahá, je potřeba tak počítat s realitou někde okolo 37 kW výkonu rychlonabíjení, a to už je na rok 2022 opravdu tristní hodnota. Dobití z 10 na 80 % (zhruba 140 km) tak zabere nemalých 39 minut. U domácího nabíjení (typu AC) asi není třeba se déle pozastavovat. Většinou v daném případě není nutné nabít vyloženě rychle (během 1 nebo 2 hodin), a tak nemusíme strhávat MX-30 další drahocenné body. Celkově ale, jak už bylo zmíněno výše, to se srovnatelným výkonem, větší baterií (a vyšším dojezdem) a podstatně lepšími parametry rychlonabíjení (a lehce lepším AC nabíjením) vypadá z pohledu elektromobility na jasný prim e-2008. Jak to ale dopadne v celkovém hodnocení?

 

Závěr: je to tu zase, jedno je příjemnější a druhé představuje lepší reálné využití

Oba vozy kromě podobných výkonových parametrů nabízejí i podobnou cenovku. Oba jsou v ceníku v základu k mání kolem 860 tisíc Kč, vrcholné výbavy pak sahají cca o 150 tisíc výše. Takže co vybrat? Je to celkem snadné. Pokud preferujete jízdní vlastnosti a provedení interiéru před dojezdem, sáhněte po Mazdě MX-30. Pokud potřebuje větší dojezd a rychlejší, nabíjení bude e-2008 vaší volbou. Je to zvláštní, jako by to bylo takové malé déjà vu, neb podobného výsledku se nám už jednou v rámci srovnávacího testu elektromobilů podařilo dosáhnout. Chce se mi totiž závěrem říci, že tu před námi stojí jedno o něco příjemnější auto a jeden o něco lepší elektromobil – v každém z obou případů mám ale na mysli jiný ze srovnávaných kousků. Nechci tím ale říci, že by Peugeot e-2008 byl špatným autem nebo nebylo příjemné jej řídit. To vůbec ne. Jen ten kontrast s Mazdou, která si zakládá na jízdních vlastnostech, kvalitě zpracování a jisté dávce prémiovosti, prostě není možné přehlížet. Peugeot v tomto ohledu působí tak, jako zástupce b-segmentu a navíc v rámci něho patří k tomu lepšímu. Připomeňme ergonomicky a designově fungující i-Cockpit nebo velmi líbivý design robustního SUV. Mazda je ale Mazdou a skoro by se dalo říci, že se na její palubě posádka cítí minimálně o jednu třídu výše než v případě e-2008. Když se ale na obě auta podíváme striktně jako na elektromobily, bude to bez debat. Za shodnou cenu nabídne Peugeot daleko větší baterii a s ní související vyšší dojezd a lépe vyřešené nabíjení. Vracím se ale na začátek hodnocení – je to v tomto případě otázka preferencí. Pokud se většina vašich cest vejde do 120 km, nebude Mazda špatnou volbou. Pokud ale občas pojedete i o trochu dále, e-2008 buď nepřinese komplikace žádné (při cestě do 200 km) anebo přeci jen o dost menší než MX-30 (díky lepšímu nabíjení)…

 

Jan Nemrava a Jan Novotný

Sdílet: