S Land Rovery v Bahně – Defender Mission jako vyslyšení přání fanoušků

S Land Rovery v Bahně – Defender Mission jako vyslyšení přání fanoušků

Autor: #HORIZONTFULL, Vojtěch Šrein a David Sutnar · Fotografie: #HORIZONTFULL (Vojtěch Šrein a David Sutnar)

Stále mám živé v paměti den, kdy jsem poprvé na vlastní oči viděl nový Land Rover Defender a musím říct, že mi hned padl od oka. Trvalo několik měsíců a nového Defendera si vzal „do parády“ specialista na úpravy off-roadů Autosalon DAJBYCH. Výsledkem toho byla vojenská verze, která zaznamenala obrovský ohlas jak mezi zákazníky, tak mezi širokou veřejností, mezi kterou se řadíme i my. Vojenskou verzi jsme zamilovali, ale něco jí scházelo. To i mnohem více jsme se vydali prověřit na Land Rovery v Bahně s Dajbychem, akci, na níž jsme pozvánku rozhodně nemohli odmítnout.

 

PTÁTE SE CO? SCHÁZELA TOMU CIVILNÍ VERZE

Dajbych vyslyšel přání zákazníků a připravil „podobnou“ verzi Defendera s označením – Defender Mission, kterou jsme si chtěli vyzkoušet na vlastní kůži v jejím přirozeném prostředí. Proto jsme ani chvíli neváhali přijmout pozvání na akci, která se měla konat výhradně „v bahně.“ Místo si pořadatel nemohl vybrat lepší, areál vojenského muzea v Rokycanech a jeho přilehlého polygonu v „muzeu na demarkační linii“ posloužily pro praktické zkoušky naprosto skvěle. V areálu jsme navíc mohli obdivovat vnější expozici, která čítá více jak 190 kusů vojenské techniky, kde nejnovějším přírůstkem je replika tanku Panther Ausf. A. Vnitřní multimediální trasa mapuje období od roku 1938 až 1945 v Československu a její prohlídka určitě stojí za návštěvu. Teď už ale honem rychle zpět k autům.

 

SE SPRÁVNÝM VOZEM NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ

Pro představení (byť civilní verze) speciálního Defenderu by autosalon těžko hledal areál, který by více vystihoval přednosti vozidla této kadence. To ale nebylo všechno. Po celou dobu akce bylo možné se na polygonu vozit vojenskými a speciálními vozy TATRA, ale hlavně dakarským závodním speciálem týmu BUGGYRA Racing. Takové svezení bylo velkým zpestřením akce a to i vzhledem k tomu, že dakarský speciál se většinou pohybuje na vyprahlých pouštích a uhání stokilometrovou rychlostí – tady to byl ale úplný opak, zablácený polygon tak prověřil nejen jezdce, ale i techniku. Jako třešnička na dortu bylo pro několik vylosovaných šťastlivců možné zažít jízdu čistokrevným tankem v pořádném bahně, a to je zážitek, o kterém se mnohým lidem ani nezdálo.

 

DOST, JDEME JEZDIT !

Přilehlý polygon nabízel velice zajímavou příležitost k vyzkoušení vozidel Land Rover a Range Rover v opravdové akci a tou akcí myslím opravdový terén, do kterého se nebál pořadatel pustit jak vojenský speciál, civilní verze modelu Discovery, tak zlatý hřeb celého testovacího dopoledne – speciální edici Defender Mission. Po usednutí za volant jsme dostali základní instrukce práce s autem v terénu a jdeme na to!
Hned po vyjetí z přeskupovacího parkoviště vidíme, že nepůjde o pár louží a trochu „bahýnka“, ale o pořádnou nálož bahna, ve které člověk musí držet chladnou hlavu a hlavně přemýšlet nad každým dalším krokem. Auta po břicha v bahně a nebo utopené v kolejích, tomu my říkáme pořádný test a skvěle jsme si to užili.

Land Rover Defender 110 P400: do terénu bez kompromisů a s velkým „wow“

 

ELEKTŘINA A HRUBÁ SÍLA

Kdo zná model Defender od jeho počátku, který se datuje na rok 1983, ví, že uzavření diferenciálů a zařazení pomalého režimu převodovky probíhalo čistě mechanicky pomocí páky vedle klasické řadičky. To už ale ovšem v tomto modelu nenajdeme – o veškerou službu se postará elektronika a stlačený vzduch, jejichž nastavení se ovládá pomocí tlačítek infotainmentu. Váš úkol je dát vozidlu vědět, na jakém terénu se nacházíte. Poté stačí kontinuálně držet plynový pedál a sledovat, jak hravě si Defender se zvoleným terénem poradí. I tak se při testovacích jízdách jednomu z vozidel Land Rover Discovery na silničních pneumatikách podařilo dostat do fáze, kdy nemohl jet ani dopředu ani dozadu a na pomoc muselo přijet vozidlo s navijákem a terénními pneumatikami. To vše ale představovaný Land Rover Defender Mission ve svém základu nabízí, a proto by byla pro vás jako majitele obava ze zapadnutí zbytečná. Naviják je rafinovaně ukrytý pod předním výklopným podznačníkem RZ, a proto si ho na první pohled ani nevšimnete. Dokonce nám bylo řečeno, že tahle schovávačka má nemá jen desingnové opodstatnění, ale plní svůj účel i jako „nedráždění policie“ vystouplým navijákem. Takové detaily máme rádi, a určitě tak nerazí heslo „když to máš, tak to ukaž“.

 

MĚSTSKÉ SUV? ANI NÁHODOU.

Je jasné, že edice Mission bude jen pro náročné zákazníky, ale myslíme si, že si své příznivce velice rychle najde, tím spíše se bude jednat o vozidlo pro vybranou klientelu, která chce auto, na nějž se může spolehnout i v krizových situacích. Verzi Defender Mission ve svých specifických polepech Matte Black / NATO green / Expedition Yellow rozhodně není možné jen tak přehlédnout a stejně tak jako vojenská verze ve vás verze Defender Mission evokuje pocit naprosté cestovatelské volnosti. Dobrodružné pojetí doplňuje například naviják, „šnorchl“, terénní pneumatiky, expediční střešní nosič, žebřík nebo sledování hloubky brodění. Uznejte sami, že s takovou výbavičkou se člověk nebojí vyrazit ani do nepohody. Defender Mission vychází z verze D200, která nabízí pod kapotou třílitrový dieslový šestiválec o výkonu 200 koní a točivém momentu 500 newtonmetrů.

Pokud vám nový Land rover Defender padnul do oka, verzi Defender Mission budete milovat a jestli mám definovat edici Defender Mission jen pár slovy tak mě napadá jen – volnost, bezpečí a originalita. Cena speciální edice Defender Mission je 1 599 000 Kč a to stojí za dobrodružství, nemyslíte? Úprava od DAJBYCHa a testovací jízdy pořádané autosalonem dokazují, že Land Rover Defender není rozhodně „jen“ městské SUV. Tuto nálepku od nás dostalo mnoho modelů napříč celým trhem. Defender už svojí podstatou mezi tyhle vozy rozhodně nepatří a nejen to – Defender od DAJBYCHA díky verzi Defender Mission razantně praštil do stolu a nikdo nemůže pochybovat o tom, že se mluví o nejvhodnějším expedičním voze na trhu. Jednoduše vyčnívá a jako by samo říkalo „Se mnou do města nejezdi, chci do terénu a pořádně se ušpinit.“

 

#HORIZONTFULL
Vojtěch Šrein a David Sutnar

Sdílet:


Array
(
    [type] => 8192
    [message] => Creation of dynamic property Dibi\Row::$internalPath is deprecated
    [file] => /var/www/carspecslab.com/www/vendor/dibi/dibi/src/Dibi/Row.php
    [line] => 21
)