Reportáž z Barum Czech Rally Zlín 2022: jedna z nejtěžších rally vůbec, nejen pro jezdce

Reportáž z Barum Czech Rally Zlín 2022: jedna z nejtěžších rally vůbec, nejen pro jezdce

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Je už takovou tradicí, že jedním z vrcholů českého motorsportu je Barum Czech Rally Zlín. Bylo tomu tak snad vždy kromě pandemického roku 2020. Snad každý motoristický fanoušek, který aspoň trochu sleduje rally, si tak zhruba rok předem ve svém kalendáři blokuje poslední srpnový víkend a s dostatečným předstihem plánuje výlet do Zlína, který již tradičně ožívá a bývá alespoň pro jeden víkend městem motorsportu. Ta atmosféra bývá okouzlující, výjimečná, tradiční a především příjemná pro nás, co máme rádi vůni benzínu. Nejinak tomu bylo i v letošním roce, kdy jsme u tratí v okolí Zlína nemohli chybět ani my. Svou kvalitu ukázali i čeští jezdci, kteří tradičně obsazovali nejvyšší pozice nejen v čele celého závodu, ale i v jednotlivých třídách. Zahanbit se nenechali ani závodníci startující v rámci českého Peugeot Rally Cupu, kteří měli šanci poměřit síly s evropskou špičkou. Letošní Barumka byla ale přeci jen v určitých ohledech výjimečná. Začít bych mohl především počasím, které v průběhu závodu několikrát hodně zamíchalo kartami, přes náročné rychlostní zkoušky a pokračovat bych mohl novým promotérem či obtížnou organizací spojenou se sníženým přídělem financí pro organizátory. Ať tak či onak, tohle byl opravdu náročný ročník, což potvrzují i samotní závodníci. Nejeden muž z předních příček ERC (Mistrovství Evropy v rally) se o tom na vlastní kůži přesvědčil… Zpět ale na tratě, jak se dařilo našim posádkám, co dělalo závodníkům největší vrásky a jak že se s nástrahami popasovali nadějní talenti z Peugeot Rally Cupu?

 

Kopecký slaví desátý titul, skvěle si vedl i Mareš

Jednapadesátý ročník Barum Czech Rally Zlín patřil k nejnáročnějším. Proměnlivé počasí měnilo podmínky na rychlostních zkouškách každou minutou a nikdo si nemohl být jistý správnou volbou pneumatik. Dešťové přeháňky byly navíc velmi silné a lokální. Nebyla tak nouze o spektakulární havárie, které se naštěstí obešly bez újmy na zdraví. V cíli se ale v rámci absolutního pořadí nekonalo žádné velké překvapení. I 51. ročník Barum Czech Rally Zlín vyhrál Jan Kopecký na svém voze Škoda Fabia Rally2 Evo se spolujezdcem Janem Hlouškem. Čtyřicetiletý soutěžní jezdec triumfoval na zlínském rally pojedenácté, z toho podesáté v rámci evropského šampionátu. Pro Kopeckého to bylo zároveň sedmé vítězství v řadě, díky čemuž může s předstihem slavit devátý český titul. Kopecký si soutěž podmanil hned od začátku. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas, první místo bral také v pátek večer na noční divácké Super rychlostní zkoušce. V sobotu pak vyhrál třetí, čtvrtou i pátou RZ a vybudoval si náskok 32 vteřin. Hodně se Kopeckému povedla zejména první Držková, kde vyhrál před Marešem o 18,4 vteřiny. Získaný náskok už úspěšný jezdec z Kostelce nad Orlicí nepustil. Ačkoli v neděli už ze šesti RZ nevyhrál ani jednu, první pozici si pohlídal a do cíle dojel s náskokem 37,5 vteřiny. Celkově rally o délce 202,51 km zvládl za 1:59:27,6 hod.
Opravdu skvělého výsledku dosáhl i Filip Mareš, jehož talent objevil před lety právě Peugeot Rally Cup. Se spolujezdcem Radovanem Buchou bojovali až do posledního metru, po jehož projetí obsadili nakonec skvělou druhou příčku. Před startem závěrečné RZ Pinduly byl rozdíl mezi druhým a pátým místem velmi těsný, nakonec se ale české posádce podařilo dostat hned za suveréna Kopeckého. Třetí pozici nakonec obsadila rakouská posádka Simon Wagner, Gerald Winter. Ti se na poslední RZ dostali mimo trať a byli malý kousek od nehody, nakonec ale spatřili cíl Barum rally, navíc na pódiovém umístění. Kopec smůly si podobně jako loni na poslední RZ vybral Erik Cais. Letos sice nehavaroval, ale udělal defekt a obsadil čtvrté místo.

Ve dvoukolkách i Peugeot Rally Cupu dominovala opět posádka T&T, předvedly se ale i další Peugeoty

I ve dvoukolkách bylo o zábavu jednoznačně postaráno. V kategorii RC4, kam spadají i obě specifikace populárního závodního speciálu, Peugeot 208 (verze R2 a Rally4), se na start podívalo hned 27 závodníků v čele se špičkou evropského šampionátu. Ani pro posádky českého Peugeot Rally Cupu to tak letos nebyla posádka růžovým sadem. Ačkoliv se v cíli z prvního místa radovala francouzská posádka a na druhém místě se pak umístili Italové s náskokem pouhých 6,7 vteřiny na třetí, českou dvojici, rozhodně to bylo hodnotné poměření sil a ani diváci či čeští fanoušci nemohli být zklamaní.

Letošními králi seriálu Peugeot Rally Cup a Mistrovství ČR v rallye v hodnocení dvoukolek se s předstihem stali Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát. Do náročného závodu nastoupilo celkem sedm posádek Peugeot Rally Cupu. Kromě pravidelně startující dvojice T&T a polské posádky Pindel – Pietruzska se přidali ještě bulharští jezdci Daniel Popov a Nikola Mishev. Tato čtveřice jela s vozy Peugeot 208 Rally4, zbylé tři vozy původní specifikace R2 pilotovali Miroslav Číž, Filip Šipoš a David Ševčík. Zahraniční posádky se český Peugeot Rally Cup pochvalují a startuje jich stále více.
Podle očekávání začal nejrychleji Jaromír Tarabus, který si brzy vypracoval značný náskok. Za ním se však rozhořela bitva mezi Danielem Popovem a Miroslavem Čížem. I když měl bulharský jezdec po sobotní etapě už celkem slibný náskok, mladoboleslavský jezdec ho začal velmi rychle dohánět. Miroslav Číž zabral natolik, že v pěti testech nedělní etapy ukrojil z náskoku Popova bezmála minutu. Poslední rychlostní zkoušku projel téměř o 20 vteřin rychleji a na poslední chvíli pro sebe urval druhou příčku. Třetí dokončila bulharská posádka Daniel Popov – Angel Bashkehayov.

Nádherná podívaná – to byl Peugeot Rally Cup na slunné Rally Hustopeče 2022

 

Pokulhávající organizace a náročné počasí – to jsou jmenovatele letošní Barumky

Věděli nebo slyšeli jste o tom, že by se Barumka jednou mohla stát součástí Mistrovství světa v rally? Shodou okolností bylo i tohle letos na stole. Situace se ale pár měsíců zpět obrátila a organizátorům tak nakonec ještě pár týdnů před soutěží chyběla část financí na uspořádání „tradičního“ uspořádání v rámci ERC (mistrovství Evropy). I to se alespoň v našich očích podepsalo na organizaci letošního ročníku. Nejvíce jsme si pak všímali nedostatku pořadatelů na příjezdech k jednotlivým diváckým místům. Ty totiž hlídala výhradně policie, která nevybavena potřebnými instrukcemi buď příjezdy k tratím nepouštěla vůbec nikoho nebo naopak každého. Vrcholem pak bylo rozdávání pokut za porušení zákazu vjezdu, který však na základě oprávnění od pořadatele (pro media nebo VIP) porušen vůbec nebyl. A to jsme úplně na začátku. Nepříjemné bylo i dlouhé čekání, které bylo způsobeno nejdřív dvouminutovými odstupy mezi vpředu jedoucími závodníky, později pak několika nehodami. Už jste mimochodem slyšeli o startovním čísle 76 pro Václava Pecha s Fordem Focusem WRC, z určitého úhlu pohledu nejrychlejším vozem ve startovním poli? Jasně, za to pořadatelé tak úplně nemohou, upřímně ale mohu říci, že jsme tohle auto za celý víkend viděli jen jednou – při páteční divácké RZ v ulicích Zlína, která patřila k tomu nejtradičnějšímu a stále nejatraktivnějšímu, co Barumka mohla nabídnout.
Pojďme ale zpět k tomu objektivnímu a tak trochu blíže k závodům jako takovým. To, co bezpochyby hrálo největší roli v obtížnosti letošního závodu, bylo počasí. Nejeden závodník doplatil na svou volbu pneumatik. Ostatně jsme se o tom přesvědčili i my v neděli dopoledne, kdy na RZ 9 poměrně vydatně pršelo a o zhruba půl hodiny později bylo víceméně sucho na RZ 10. Právě to mokro bývá hodně zrádné, a to tím spíše, že často většina trati mokrá není a na posádky čekají nástrahy v podobě několika „mokrých“ bodů třeba v lese nebo jen v podobě hlubokých loužích. Co si z toho odnést? Letošní Barumka byla rozhodně zajímavá a určitě na ni nelze zanevřít, byť po loňském 50. ročníku ten 51. nepatřil k těm divácky nejatraktivnějším. Mně osobně třeba těší to, v jak skvělém světle se ukázaly české posádky. Do Zlína se každopádně budu rád vracet, očekávám ale a těším se zároveň, že nám, motoristickým nadšencům a hlavně jezdcům bude příští rok hrát počasí více do karet a pořadatelům pak držím palce, aby se podařilo vrátit organizaci tam, kde byla dříve…

 

Miroslav Tarabus, vítěz Peugeot Rally Cupu a třetí ve dvoukolkách, dodává:

„Trochu mě mrzely tři zrušené rychlostní zkoušky, ale s ohledem na těžké havárie, které byly příčinou, je to pochopitelné. Jsem opravdu rád, že se nikomu nic vážného nestalo, to je nejdůležitější. Počasí nám ukázalo, jak náročná může být volba pneumatik, párkrát jsme zvolili nevhodné obutí. Ale to letos potkalo asi každého. Pro nás bylo důležité udržet vedení v cupu i českých dvoukolkách. To se nám povedlo, ale pochopitelně jsem pokukoval i po nejrychlejších Evropanech. Nebýt dvou horších přidělených časů, dostali bychom se podle mého před Mabelliniho, za kterým jsme zůstali necelých sedm vteřin. Na vítězného Pelliera by to tentokrát nedalo, je opravdu velmi rychlý. Jinak jsme velice spokojení. Pět vítězství v řadě a zisk maximálního počtu bodů je parádní výsledek. Za celou sezónu jsme neměli žádné technické problémy ani defekt. Díky moc Danovi a celému týmu.“

Miroslav Číž, druhý v Peugeot Rally Cupu, komentuje Barum Czech Rally 2022:

„Vůbec jsem nedoufal v takový výsledek. Sobota mně moc nesedla, kvůli častým nehodám se posunoval časový harmonogram, takže závěrečné erzety první etapy jsme odjeli bez světelné rampy téměř po tmě. Nebylo vidět kde je mokro a kde sucho. Tuhle sekci jsme prodali, byli jsme opatrní víc, než jsme původně chtěli. Neděle byla o poznání lepší. Když jsem viděl, že stahujeme Daniela Popova, dal jsem do toho všechno. Před poslední Pindulou jsme ztráceli asi dvanáct vteřin, při prvním průjezdu jsme mu dali patnáct. Takže jsem viděl, že by to mohlo vyjít. Na druhou stranu jsem to nechtěl někde zahodit, protože k tomu bylo letos na Barumce velmi blízko. Vyšlo to a jsem moc rád. Díky moc všem, po vydařené Bohemce je to další skvělý výsledek.“

Do třetice Daniel Popov, bulharský závodník, hodnotí obtížnost letošní Barumky:

„Barum rally je zdaleka nejtěžší soutěž, kterou jsem absolvoval. Věděli jsme, že vzhledem k našim malým zkušenostem nemůžeme pomýšlet na žádný špičkový výsledek, takže hlavním cílem bylo vyvarovat se chyb. A i když jsme byli naladěni na opatrný přístup, v těchto podmínkách jsme měli mnoho velkých momentů. Auto ale fungovalo jako vždy bezchybně. Jsem velmi rád, že jsme dostali šanci zažít Barum rally a navíc být poprvé součástí Peugeot Cupu. Jsem velkým příznivcem takových pohárů, protože podle mě poskytují nejvyrovnanější podmínky. A Peugeot Cup CZ má oproti jiným pohárům výhodu v osobě Jaromíra Tarabuse. Podle mého názoru je velmi důležité mít rychlého a velmi zkušeného závodníka jako je on, který je pro všechny mladé kluky referencí. Považuji tedy za štěstí, že jsem byl v této skupině pronásledovatelů. Barum Czech Rally Zlín není jen rallye, je to velkolepý zážitek a doufám, že si ji v budoucnu ještě někdy zopakuji!“

 

Jan Novotný

Sdílet: