Dajbych předvedl britské vozy na zámku, a to vč. nového Range Roveru Sport

Dajbych předvedl britské vozy na zámku, a to vč. nového Range Roveru Sport

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DAJBYCH, s.r.o.

„Britské vozy na zámku,“ přesně takhle snad až vznešeně či aristokraticky zněla první slova pozvánky na akci, jíž jsme se mohli před nedávnem zúčastnit. A víte co? Mně přesně tento přístup ke značkám Jaguar a Land Rover, které Autosalon Dajbych zastupuje, skvěle sedí. Bývá tomu zhruba jednou ročně, kdy tradiční český dealer prémiových vozů pro své zákazníky a novináře z Prahy i Plzně sezve a poskytne tak příležitost patřičně otestovat nejen žhavé novinky, ale vlastně i takřka celé portfolio nabízených vozů. Nebyl by to navíc Dajbych, kdyby pozvané ochudil o možnost podívat se do terénu – ostatně to je tak trochu i místní specialitka. Vzpomenout můžeme třeba na vojenské speciály, terénní Toyoty, INEOS Grenadier či individuální dovážené 8válcové Land Cruisery od Toyoty. A přesně v takovém duchu se nesl i letošní ročník, který ochutil nejen nedávno čerstvě otevřený Zámek Peruc a taktéž jedna žhavá automobilová novinka. Vůbec poprvé si totiž veřejnost mohla naživo „osahat“ nový Range Rover Sport, jehož první kusy začínají pomalu přijíždět do ČR. Co vše mimo jiné slibuje tahle novinka a jak vypadá současná nabídka Jaguaru a Land Rover? To a mnohem více jsme se vydali ověřit do krásného zámeckého prostředí a nyní přinášíme vše důležité!

Nejnovější modely – především v gesci SUV, včetně toho elektrického

Portfolio Autosalonů Dajbych je poměrně jasně definovatelné. Ačkoliv značku Jaguar lze (stejně jako Land Rover) považovat za tradičního britského výrobce prémiových vozidel, první SUV představil až v roce 2016. F-Pace však zaujal laickou i odbornou veřejnost a ačkoliv bylo jistým rizikem přiblížení obou značek díky nabídce v rámci jednoho segmentu, ani jedno z SUV Jaguaru Land Roverům přímo nekonkuruje. I loňské vítězství F-Pace v rámci ankety čtenářské auto roku MOTORVIZE Fans Award to koneckonců dokazuje. Určitě víte, kam tím mířím. Ano, britské vozy na zámku se stejně jako další akce od Dajbycha nesly především ve znamení vozů typu SUV. Těmi se to na Peruci opravdu jen hemžilo, začít mohu u Land Roverů, svézt jsme se mohli i zcela novým Range Roverem a pokračovat mohu Jaguary, a to včetně elektrického a do této chvíle stále poměrně unikátního elektrického SUV I-Pace. Za největší lákadla by šlo ale beze sporu považovat Range Rovery Sport. Zcela schválně mluvím v množném čísle, protože jen o kousek dále od zcela nové generace stála i ta odcházející. O té by nebylo potřeba dlouze rozmlouvat, když v podstatě plynule uvolňuje místo svému nástupci. Jenže u Dajbycha ještě stále stojí jeden unikát – Range Rover Sport SVR. Stačilo by jen připomenout, že pod jeho kapotou šlape pětilitrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec s 575 koňmi. Jenže to stále ještě není vše. Stačí se podívat na žlutou karoserii s několika černými doplňky a černobílým interiérem a věřím, že vaše oči už na místě neupoutá nic dalšího. Tohle je jednoznačně obrovský unikát a ač třeba nemusíte býti fandy obrovských aut s velkými motory, tohle jednoduše nepřehlédnete. Možná jen budete stát s údivem, kroutit hlavou, ale víte co? Mně tohle k Range Roveru prostě sedí – prémiový vůz s obrovskou mírou možné individualizace a i když bych třeba nepotřeboval trhat rychlostní rekordy s velkým SUV, po takhle nápaditém ze vnějšku budu ještě hodně dlouho toužit…

 

Nový Range Rover Sport – co přináší?

Ačkoliv nový Ranger Sport už novináři měli možnost osobně vidět již před několika měsíci, první vozy určené pro ČR teprve postupně najíždějí k dealerům. I proto byla právě Dajbychem pořádaná akce jednou z vůbec prvních tuzemských příležitostí k detailnímu prozkoumání nejen pro samotnou automobilku důležité novinky. Nový Range Rover Sport pro rok 2023 by měl definovat sportovní luxus a kombinovat výkon na silnici s propracovanými detaily modelu Range Rover, progresivním designem a pohodlným připojením. Paleta výkonných a úsporných pohonných jednotek zahrnuje hybridní vozy se šestiválcovými motory a prodlouženým dojezdem, nový výkonný osmiválcový motor a mild-hybridní pohonnou jednotku se zážehovými šestiválcovými motory Ingenium a šestiválcovými dieselovými motory.

Sofistikovaný exteriér je nezaměnitelný pro Range Rover Sport s výrazným postojem a okamžitě rozpoznatelnou siluetou, která je zdůrazněna propracovanými detaily. Dramatické proporce s krátkými převisy, výraznou přední částí a hodně skloněným čelním a zadním oknem podtrhují osobitý charakter Range Roveru Sport. Tvary karoserie jsou detailně propracované, ať už jde o mřížku masky chladiče nebo digitální LED světlomety, které vytvářejí charakteristický světelný podpis světel pro denní svícení. Tvary tohoto modelu jsou nejštíhlejší, jaké kdy byly na voze značky Land Rover vytvořeny a začínají nad tvarovaným spodním nárazníkem se dvěma vstupy vzduchu. Ty mají vložený horizontální prvek v barvě karoserie, jenž opticky vůz rozšiřuje, a jsou umocněny černými detaily.

Interiér se vyznačuje pro Range Rover charakteristickou pozicí za volantem, nejnovějšími systémy a nejkvalitnějšími materiály. Interiér připomínající kokpit udává tón dynamickému zážitku z jízdy, poskytuje vynikající výhled a zároveň řidiče obklopuje vysokou, sešikmenou středovou konzolou a intuitivně ovládanými systémy.

Základ pro požitek z jízdy nejen v terénu představují inovované nebo zcela nové systémy

Nový Range Rover Sport přináší vyspělejší systémy podvozku. Základem těchto systémů je přirozená tuhost a pevnost flexibilní architektury s rámem z různých kovů (MLA-Flex), která poskytuje až o 35 % vyšší torzní tuhost, než měl předchozí Range Rover Sport. Harmonicky spolupracuje se souborem systémů řízených systémem Integrated Chassis Control – všechny jsou speciálně naladěné pro nový Range Rover Sport.

Systém Dynamic Response Pro pracuje ruku v ruce s nejnovější generací pneumatického odpružení Dynamic Air Suspension, které poprvé představuje vzduchové měchy s přepínatelným objemem. Zajišťuje také kontrolu náklonu karoserie prostřednictvím 48V systému aktivní kontroly náklonu, který je schopen napříč každou nápravou vyvinout točivý moment až 1400 Nm, což přináší jistotu při řízení a novou úroveň kontroly pohybů karoserie a ovladatelnosti v zatáčkách.

Systém Dynamic Air Suspension je součástí výbavy každého nového Range Roveru Sport, a navíc tento inteligentní systém zvětšuje rozsah schopností odpružení. Funguje tak, že mění tlak v komorách (vyšší tlak zajišťuje tužší odpružení) a poskytuje tradiční komfort Range Roveru s dynamickými jízdními vlastnostmi. Aby byly reakce vozu optimální, systém sleduje silnici před vozem pomocí navigačních dat eHorizon a preventivně se připravuje na blížící se zatáčky. K dynamickým schopnostem vozu přispívá rovněž systém Adaptive Dynamics 2, který nepřetržitě ovládá aktivní tlumiče se dvěma ventily a potlačuje tak nežádoucí pohyby karoserie. Až 500x za sekundu monitoruje vnější faktory, aby zajistil okamžité reakce, a v součinnosti s ostatními systémy podvozku poskytuje nejpřesnější a nejvyrovnanější jízdní dynamiku ze všech modelů Range Rover Sport.

Agilita nového Range Roveru Sport v zatáčkách je díky řízení všech kol, vektorování točivého momentu za pomoci brzd a elektronicky řízenému aktivnímu diferenciálu na nové úrovni. Řízení všech kol natáčí zadní kola až o 7,3 stupně proti natočení předních kol, čímž je dosaženo vyšší agility a lepší manévrovatelnosti při nízkých rychlostech, zatímco ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčí ve stejném směru jako kola přední, čímž je dosažena výborná stabilita. Nový Range Rover Sport má díky tomu poloměr otáčení jako hatchback a obratnost na silnici jako mnohem menší vůz. Všechna provedení nového Range Roveru Sport jsou vybavena osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF a inteligentním pohonem všech kol, který intuitivně předvídá, kde je potřeba trakce, a účinně se zapojuje, aby zajistil co nejefektivnější pohyb za všech podmínek a zároveň optimalizoval účinnost.

Výkonost v terénu zvyšuje nejnovější systém Land Rover Terrain Response 2, který chytře nastavuje nejvhodnější parametry pro daný typ terénu. Nový adaptivní tempomat pro jízdu v terénu si v Range Roveru Sport odbývá svou premiéru a pomáhá řidičům překonávat obtížný terén tím, že udržuje stálou rychlost podle terénních podmínek. Řidič může zvolit jedno ze čtyř komfortních nastavení a systém podle toho chytře upraví rychlost tak, aby se řidič mohl soustředit na řízení.

 

Nejmodernější palubní technologie z dílen koncernu

Výkonná architektura elektrických vozidel značky Land Rover (EVA 2.0) podporuje ekosystém nenápadně propojených systémů, včetně dálkové bezdrátové aktualizace softwaru Software Over The Air (SOTA). Tato chytrá technologie zajišťuje vzdálené aktualizace 63 elektronických modulů, díky čemuž zůstává nový Range Rover Sport po celou dobu svého života na špičce inovací, moderních technologií a služeb. Cenami ověnčený infotainment Pivi Pro je vybaven plovoucím, zakřiveným, dotykovým displejem s úhlopříčkou 13,1 palce a vysokým rozlišením umístěným uprostřed modernistické palubní desky. Jeho prostřednictvím ovládáte vše od navigace přes média až po nastavení vozidla, učí se návykům uživatele a inteligentně přizpůsobuje zážitek.

Amazon Alexa přináší novou úroveň komfortu, protože umožňuje ovládat různá nastavení a funkce vozu pomocí přirozených hlasových příkazů a zároveň snižuje potenciální rozptylování řidiče. Alexa je zabudována v multimediálním systému Pivi Pro a lze ji jednoduše aktivovat vyslovením „Alexa“ nebo klepnutím na tlačítko Alexa na dotykovém displeji. Chytrá hlasová umělá inteligence dokonce integruje používání zařízení Alexa v domácnosti prostřednictvím aplikace Land Rover pro chytré telefony a Remote Skills.

Alexa funguje i bez chytrého telefonu – stačí, když se majitelé přihlásí prostřednictvím svého účtu Amazon, aby vestavěné eSIM ve vozidle poskytly připojení. Bezdrátová připojení k systémům Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí standardní výbavy3, což znamená, že chytré telefony mohou být odloženy na speciální 15W bezdrátové nabíječce mobilních zařízení pod displejem multimediálního systému Pivi, aniž by bylo nutné tahat kabely.

 

Range Rover Sport vedle „klasického“ Range Roveru už teď u Dajbycha

Nový Range Rover Sport je vyráběn výhradně ve výrobním závodě v Solihullu ve Velké Británii společně s novým Range Roverem, a to na nejmodernější výrobní lince umístěné ve stejné budově, v níž vznikaly první řady Land Roverů. Toto historické místo je duchovní domov značky Land Rover a jeho přestavba na nové, ultramoderní centrum pro výrobu vozů Range Rover a Range Rover Sport ztělesňuje způsob, jakým společnost chrání a oslavuje svůj jedinečný historický odkaz. A právě obě tyto novinky, z nichž ta nejžhavější (resp. nejnovější), Range Rover Sport, již hrdě stojí v autosalonech Dajbych, připraveni na první seznámení a případně i testovací jízdy. I my se na ně rozhodně těšíme. Doposud totiž do Čech nedorazily ještě ani první novinářské kousky, a tak čekáme – stejně jako vy – na první možnost klasického redakčního testu.

 

Jan Novotný

Sdílet: