Zdroj úvodní fotky: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)
2 elektrická SUV a 1 malý elektromobil od Škody Auto do roku 2026 – nejen o tom je nová identita značky

2 elektrická SUV a 1 malý elektromobil od Škody Auto do roku 2026 – nejen o tom je nová identita značky

Autor: Jan Novotný · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)

Je tomu pár dní, co česká Škoda Auto sezvala novináře a významné hosty z celého světa do pražského O2 Universum. Příležitost to byla opravdu velkolepá, široká veřejnost navíc měla možnost sledovat celou prezentaci přes on-line stream. A co vše že zástupci mladoboleslavské automobilky představili? Především novou identitu značky ŠKODA, která zahrnuje nový designový jazyk, nové logo a velkou změnu firemní identity. Pokud bychom měli být konkrétní, právě i sem zapadají hned tři nové čistě elektrické modely plánované do roku 2026 – kompaktní hatchback, jedno menší SUV a jedno 7místné SUV. To jsou při nejmenším hodně silné ambice. Jejich předvojem má být koncept VISION 7S. I proto, že jsme měli možnost sedět přímo v sále a vidět tak naživo předvoj budoucích modelů značky, vám informace můžeme zprostředkovat tzv. z první ruky. Jdeme na to!

 

Urychlení elektrické ofenzívy: do roku 2026 jsou v plánu tři nové elektromobily, další budou následovat

ŠKODA AUTO výrazně zrychluje svou elektrickou ofenzívu. Do roku 2026 uvede na trh tři nové čistě elektrické vozy. Kromě modelu z kategorie malých vozů jsou v plánu také kompaktní SUV a sedmimístný rodinný vůz. Konkrétní představu sedmimístného elektrického SUV nabízí studie VISION 7S s dojezdem více než 600 km a maximálním nabíjecím výkonem 200 kW. Do roku 2030 chce ŠKODA AUTO dosáhnout podílu čistě elektrických modelů v Evropě přes 70 %. Ve fázi přechodu na e-mobilitu však ŠKODA posiluje také své produktové portfolio vysoce účinných spalovacích motorů a ve druhé polovině příštího roku představí novou generaci modelů SUPERB a KODIAQ. V roce 2024 bude následovat modernizovaná OCTAVIA.

 

ŠKODA VISION 7S: koncept Sedmimístného elektrického SUV s dojezdem více než 600 km

Sedmimístnou studií VISION 7S dává ŠKODA AUTO poprvé konkrétně nahlédnout do nového designového jazyka značky, který se vyznačuje robustním vzhledem, funkčností a autentičností. VISION 7S je také prvním vozem ŠKODA s matnou barvou karoserie. Vzhled interiéru dotvářejí udržitelné materiály a interaktivní povrchy. Baterie s kapacitou 89 kWh umožňuje dojezd více než 600 km v režimu WLTP.

VISION 7S je prvním modelem, který se vyznačuje novým výrazným designovým jazykem značky ŠKODA. Nový designový jazyk se prezentuje maskou Tech-Deck Face na přídi, robustní spodní částí karoserie a aerodynamickými liniemi střechy, které zaručují nízkou spotřebu. Úzké přední světlomety se čtyřokou tváří zasahují hluboko do boků a jsou uspořádány ve dvou řadách nad sebou. Světlomety mají design ve tvaru písmene T. Světla pro denní svícení zasahují až k blatníkům a tvoří ostře ohraničenou horní linii písmene T, což opticky vymezuje příď vozu. Tvar písmene T mají také LED zadní světla. I zde horní linie světel zasahuje až k blatníkům. Velmi výrazným prvkem studie ŠKODA VISION 7S jsou robustní přední a zadní nárazníky, které jsou vyrobeny z odolných recyklovaných kusů starých pneumatik. Stejný materiál byl použit i na obložení podběhů kol a vytváří tak robustní vizuální akcent.

 

Dvě konfigurace interiéru pro jízdu a odpočinek

Studií VISION 7S rozvíjí ŠKODA AUTO důsledně koncept interiéru svých vozů, který kombinuje prostorný bezpečný interiér až pro sedm cestujících s kompletní přeměnou přirozeného uživatelského rozhraní HMI (human-machine interaction). Mezi hlavní novinky patří dvě různé konfigurace interiéru s režimy Jízda a Relax a důraz na vyvážený poměr dotykových a digitálních ovládacích prvků. Bezpečnost a ochranu zajišťuje inovativní dětská autosedačka, která je umístěna proti směru jízdy ve středové konzole před druhou řadou sedadel. To vše je obklopeno odolnými a udržitelnými materiály a mnoha Simply Clever prvky. Vzhled interiéru doplňuje jedinečné dekorativní prošívání ve tvaru písmene X, které podtrhuje charakter vozu SUV. Otočná centrální dotyková obrazovka a posuvné ovládací prvky poskytují správnou atmosféru pro řízení a odpočinek. V režimu Jízda jsou všechny ovládací prvky v základní poloze blízko řidiče a centrální 14,6″ dotykový displej je otočen vertikálně, aby byl v dosahu a bylo možné snadno pracovat s informacemi. Režim Relax lze aktivovat při nabíjení nebo při zastávce na odpočinek stisknutím tlačítka ve středové konzole. Při tomto režimu dochází k proměně interiéru elegantním synchronním pohybem. Volant a přístrojová deska se posunou dopředu dále od řidiče a spolujezdce a dojde tak k vytvoření velkorysého prostoru. Sedadlo řidiče a spolujezdce se otočí směrem dovnitř a sklopí se dozadu, což zajišťuje více pohodlí a také volný výhled na centrální obrazovku pro cestující na zadních sedadlech. Sedadla ve druhé řadě se také sklopí dozadu. Cestující tak mohou sedět ještě pohodlněji a lépe sledovat obrazovku, která se v tomto režimu otáčí do horizontální polohy pro optimální zobrazení zábavního obsahu.

 

VISION 7S prezentuje i Nový designový jazyk, nové logo a změnu firemní identity

Pro éru elektromobility a digitalizace vytvořila ŠKODA AUTO nový designový jazyk, který bude postupně zaváděn od příštího roku. Vyznačuje se jasnými minimalistickými liniemi, které zdůrazňují jednoduchost a kvalitu nových modelů ŠKODA. Charakteristickými prvky nového designového jazyka jsou nová příď vozu s tzv. maskou Tech-Deck Face a udržitelné materiály použité v interiéru.

Nové logo značky ŠKODA je prezentováno bez plastické 3D grafiky. ŠKODA AUTO tak reaguje na rostoucí přesun marketingových a komunikačních aktivit z tisku na internet. Velkou změnou prošla také firemní identita. ŠKODA AUTO bude používat dva různé odstíny zelené: smaragdovou a elektrickou zelenou, které symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu.

závěrem: škoda nemyslí jen na auta aneb cíle v hodnotovém řetězci

V oblasti výroby je ŠKODA AUTO silným zastáncem trvalé udržitelnosti v celém hodnotovém řetězci. ŠKODA AUTO tak využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů a například v Mladé Boleslavi přímo vyrábí baterie, což zásadně snižuje nároky na přepravu. Kromě toho jsou zde pro transportní účely využívány také dva nákladní vozy s elektrickým pohonem. Od roku 2030 mají být vozidla v českých a indických závodech vyráběna s nulovými emisemi. V čele stojí závod ve Vrchlabí, který vyrábí CO2 neutrálně již od roku 2020.

Značka ŠKODA se také důsledně zaměřuje na udržitelnost svých produktů. Například ENYAQ iV využívá více než 13 kg recyklovaných plastů získaných z obalů starých baterií a nárazníků. Podíl recyklovaných materiálů činí u oceli použité při výrobě karoserie 40 %, v případě hliníku dokonce
60 %. Boční okna vozu ENYAQ iV tvoří z 20 % recyklované sklo. V interiéru nabízí ENYAQ iV potahy sedadel vyrobené ze 40 % z přírodní vlny a z 60 % z recyklovaných PET lahví.

Při realizaci svých ambiciózních cílů v oblasti udržitelného rozvoje se ŠKODA AUTO zároveň spoléhá na podporu Poradního výboru pro udržitelný rozvoj. Pět členů nezávislého a nestranného grémia disponujících mezinárodními zkušenostmi přináší nové podněty a návrhy týkající se aktuálních a budoucích opatření v oblasti udržitelného rozvoje. Tímto způsobem podporují rozmanitější dialog o tématech udržitelného rozvoje mezi automobilkou a dalšími zainteresovanými subjekty.

 

Jan Novotný

Sdílet: