Redakční Peugeot 308 GTi s #HORIZONTFULL: provokatér z Francie

Redakční Peugeot 308 GTi s #HORIZONTFULL: provokatér z Francie

Autor: #HORIZONTFULL - David Sutnar; Vojtěch Šrein · Fotografie: #HORIZONTFULL

Představovat tento hothatch, Peugeot 308 GTi v jeho redakční podobě magazínu Motorvize.cz pro pravidelné čtenáře jeho příspěvků určitě nemusíme. Tento Francouz je v redakční flotile již nějakou dobu a velká část redakce již měla možnost jej testovat. No „testovat“, ono když jej máte k dispozici na delší dobu než 14 dní, dá se říct, že už se s ním učíte žít. v tomto případě se určitě nedá říci „učit“, GTi je totiž koncipováno jak pro sportovní jízdu, kdy sedíte zaraženi v sedačce a při každém přeřazení vnímáte jeho dynamiku, tak i na jízdu, která přichází chvilku na to – pro změnu se tentokráte vydáváte s partnerem nebo partnerkou a svým čtyřnohým miláčkem na běžný nákup.

 

Pěkně z ostra: jdeme se svézt s davidem sutnarem!

My jsme ale nakupovat nebyly, když se Vám pod ruce dostane ostré GTíčko nemáte vlastně ani hlad a ani chuť k jídlu. Jako obvykle jsme s testovaným kouskem vyrazili na okresní silnice nedaleko Berouna, kde je velice pestrá skladba povrchů, zatáček, nekonečných rovinek ale i ostrých zatáček do tvaru písmena „U“ . V takovou chvíli si říkáte, proč vaší ruce překáží páčka tempomatu nebo při ostré zatáčce zvyšujete hlasitost rádia, ale to už je na každém, jestli si dokáže zvyknout. Já jen doplním, že samozřejmě mluvím o svižnějším tempu, ke kterému na vaší oblíbené okrsce 308 GTi vyloženě vybízí.

Mechanický samosvor na přední nápravě je kapitolou samou o sobě, a musíme říct, že je potřeba si na něj zvyknout. Když už ale „víte, jak na něj“, dokáže skvěle utáhnout vaši naplánovanou stopu a tím zvýšit zážitek z jízdy. Když ukrajujete jednu zatáčku za druhou, občas je potřeba i někde zklidnit horkou hlavu a přibrzdit, ani tady vás Peugeot nenechá ve šlamastice, plovoucí brzdy připomínající závodní auta fungovaly skvěle a za dobu testu se nám nestalo, že by seberychlejší jízda měla vliv na jejich účinnost. Jak se říká mezi autíčkáři, prostě jen tak nevadnou. Brzdy jsou občas potřeba trochu více, než by se dalo čekat, a to na hlavně na uskákaném povrchu, kde jsme za volantem GTíčka neměli potřebnou jistotu, to jsou ale neduhy místních silnic a s klidným svědomím si troufám říct, že 15% takových silnic, na kterých se s GTi objevíte, je až moc.

Správný kus kovu…

Sportovní divize automobilky, Peugeot Sport nachystala do vozu závodní náčiní, a to v podobě kovaného motoru. Kované písty, zesílená ojnice, vylepšená převodovka s tvrdším povrchem zubů, to jsou jen základní parametry ostrého GTička a to vše se opravdu povedlo, průběh výkonu je čitelný a krásně dávkovatelných 263 koní nás opravdu baví. Hnidopich by mohl namítat, že objem pouhých 1,6 litru nemá v závodním autě dělat. Jasně, můžeme diskutovat nad myšlenkou „objem ničím nenahradíš“ klidně donekonečna. Tady se ale pod kapotou nachází tak vytříbená technika, že 1,6ka ve své nejlepší podobě prostě funguje tak, že jednoduše baví, baví a baví…

 

Když do práce, tak jedině s klidnou hlavu (s vojtou šreinem)

Abychom nezůstávali jen u těch běžných informací, v druhé polovině testu jsme zvolili trochu jiný, osobnější přístup. Pojďme si ujasnit několik otázek.

Dá se “Gtíčko” používat jako běžné „daily car“? Jednoduše řečeno. dá se s tím vůbec jezdit normálně? Tak tohle je otázka, kterou nám dal snad úplně každý, kterého jsme v Peugeotu 308 vezli a popravdě snadno se na ní neodpovídá. Pokud jste plně rozhodnutí, že s “GTíčkem” chcete jezdit už jen normálně, tak doporučuji před každou jízdou hodinu meditace a návštěvu psychologa, protože ať děláte co děláte, Peugeot vás pořád provokuje. Ať se snažíte sebevíc, ten nástup turba je tak rychlý, že je vám líto ho podtáčet. Vydrželi jsme to jen několik málo kilometrů a vždy ta pohodová jízda skončila větou: “Kašlu na to, zkusím to jindy”.

Ač se to s politikou hothatche úplně neslučuje a já se sám sobě divím, že to vůbec píšu, autu by prospěl jízdní režim EKO, který by například přibrzdil nástup turba, popřípadě snížil výkon během běžné denní jízdy. Co se týče podvozku, ten mě v rámci běžného používání popravdě potěšil. Nevadí mi tvrdší nastavení, sám vlastním několik let jeden francouzský hotchatch a u Peugeotu mě překvapili tím, že i na takhle velkých kolech (19“) a na nízkém profilu dokázali najít kompromis na to, aby vám jízda ve městě nezpůsobila duševní újmu. Mimo jiné, i když je interiér auta vyloženě sportovní a nám se moc líbí, pořád mu zůstává pohodlnost, prostornost a funkčnost běžné verze na každodenní používání.

 

Plné ruce zábavy… 

Věc, která byla popsaná už tisíckrát a ani já ji samozřejmě nevynechám. Jaká je s tímhlě autem zábava? Něco málo už jste si mohli přečíst výše od mého kolegy a nebo například od jiných redaktorů portálu motorvize, já na to půjdu opět z vlastní zkušenosti. Auto jsem měl v rukou doslova od rána do rána a chtěl jsem si vyzkoušet prostě všechno. Dostával jsem se do situace, kdy jsem hodinu seděl doma a už jsem měl chuť v tom zase sedět, tak jsem vstal a jel. Z počátku jsem neměl úplně jistotu za volantem, auto se chová trošku „potrhle“ a nekompromisně, ale už druhý den jsem začal nabírat jistotu, a to hlavně při práci s předním diferenciálem, kde jsem si ke konci testu ohromně oblíbil dávkování plynu v kombinaci s využíváním předního diferenciálu na výjezdech ze zatáčky – to neomrzí. Ve zkratce jde o to, že s vyšší mírou stlačení plynu roste i účinnost samosvoru – jako kdybyste měli zatáčet čím dál více. Během testu jsme si projeli celé “Karlštejnsko”, ale i několik RZ Rally Příbram a jeden úsek závodů do vrchu EDDA cup. V souvislosti s tím nesmím zapomenout na plovoucí brzdy, které skvěle fungují a jak řekl kolega, nevadnou. Přímo mně nejednou zachránili krk a neztratily svojí jedovatost ani po několika svižných kilometrech. Věc, která opravdu kazí dojem auta a snižuje pocit z jízdy, je imitace zvuku ostrého motoru z reproduktorů v režimu sport. Když už ze zadního nárazníku trčí dvě krásné koncovky výfuku, je velká škoda, že v režimu sport z nich neslyšíme takové zvuky, jaké by si auto zasloužilo. Snad se toho trendu někdy zbavíme. A to nemluvím ani o filtru pevných částic (GPF), který zvuk auta ještě trochu utlumil. Hold i v hothatchi musíte být trochu eko.

 

ZÁVĚR Z JINÉHO SOUDKU

Peugeot 308 GTI je opravdu zábavné auto plné emocí, a pokud na něj někdo nadává, protože je to Francouz, tak to jen proto, že se v něm ještě nesvezl. Je potřeba si uvědomit, že se bavíme v podstatě o tři roky starém autě, které svým nadčasovým stylem působí jako nedávno představené. Všichni víme, že to přijde a sami netrpělivě očekáváme, s čím se teď Peugeot popřípadě Peugeot Sport vytasí – mluvíme o budoucnosti GTi, která je při nejmenším hodně nejistá, a to bohužel především díky stále se zpřísňujícím emisním normám. Každopádně ve skupině rychlých hatchbacků je teď laťka vysoko a Peugeot bude muset vytáhnout nějaké eso z rukávu, pokud se chce na vrchol ještě jednou vrátit.

 

Za tým # HORIZONTFULL David Sutnar a Vojta Šrein

 

Srovnávací test: PEUGEOT 308 GTi a Renault Megane R.S., co je víc: OLD school nebo NEW age?

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..