Redakční Peugeot 308 GTi: stále stojí za to, říká AUTOHLED

Redakční Peugeot 308 GTi: stále stojí za to, říká AUTOHLED

Hothatche jsou stále v kurzu, automobilkám se je zatím daří produkovat i na vzdory emisním normám. Šestiválců se v nich asi už nikdy nedočkáme, i tak ale si dovolím říct, že jezdí líp než kdy dřív. Na Peugeot 308 GTi jsem se těšil, i přestože nejde o žádnou novinku a přes úbytek 7 koní, který způsobila implementace filtru pevných částic pro nový modelový rok. Něco si samozřejmě přečtete i před samotným testem, v rámci tohoto průzkumu jsem se snad ani jednou nesetkal s negativním názorem na tenhle kousek. Co vám budu povídat, i díky tomu jsem byl hodně zvědav. Téměř 270 koní, mechanický samosvor, velké brzdy a nízká hmotnost, tak přesně tyhle atributy slibují mnou testovanému GTi hodně solidní základ pro příjemné sportování. Tak jdeme na to?

Na týden jsem si půjčil vzhlednou černobílou 308 GTI od MOTORVIZE, redakce, v níž tohle konkrétní auto ještě nějaký ten pátek pobude. Že jde o jejich nový redakční vůz jste asi už pochopili – brzy se určitě dočtete více. Na papíře může působit až trochu puristicky – trakci obstarává mechanický samosvorný diferenciál se zvučným jménem Torsen, vepředu jsou velké 380 mm kotoučové brzdy a prakticky jediné nastavení, které mění charakteristiku jízdy, umožňuje tlačítko SPORT. Hned po usednutí vás přivítá na displeji mezi budíky logo GTI s výzvou declutch + start, která je jak z nějaké počítačové hry – při prvním pohledu na displej v kombinaci s logem Peugeot Sportu jsem si vzpomněl, jak jsem se “proháněl” s 206kou ve hře Colin McRae Rally 2 po severských etapách. A to jsem ještě nevěděl, že ony rally stage nebudou tak daleko od pravdy – 308 GTI je totiž přesně tou hračkou, jakou jsem si ji představoval…

O zábavu je postaráno…

O 308 GTI se totiž v poslední době ve světle novějších hothatchů až zas tolik nemluví, i proto pro mě byla jizdně takovým překvapením. Po přepnutí do sportovního režimu je odezva na plyn prakticky okamžitá, i malé posunutí se na sedačce s nohou na plynu znamená, že auto s sebou citelně trhne. Co je ale podle mě na autě nejdůležitější, je ten samosvorný diferenciál, díky kterému pod plynem vykroutí zatáčky v rychlostech, které jsou úctyhodné i v měřítku těch nejmodernějších hothatchů. Jak moc je Torsen oporou, zjistíte až ve chvíli, kdy neodhadnete kvalt a na výjezdu ze zatáčky chcete podřadit – při rozpojení spojky vám auto uskočí o metr ven. 

Netajím se tím, že s hothatchi nemám nijak velké zkušenosti, i proto oceňuji, jak nezákeřné 308 GTI je – když se něco nepovede, skvělé brzdí, v noci díky full LED světlometům v základu skvělé svítí a ESP je ve sportovním režimu nastavené tak, že jsem jej minimálně při prvním týdnu s autem neměl potřebu vypínat. Ostatně třeba oproti Swiftu Sport, kterého jsem měl o pár týdnů dříve, se vše odehrává v daleko vyšších rychlostech a popravdě jsem byl rád, že zde stabilizace jako poslední záchrana je. Taktéž oceňuji možnosti nastavení, respektive jejich absenci – pro mě a dovolím si tvrdit i spoustu dalších “běžných” řidičů by to byla zbytečná “featura”, která by představoval tak trochu ekvivalent domácího tuningu – velká očekávání a efekt při nejlepším žádný. Auto prostě jede nejlépe, jak umí a výběr mezi “NORMAL” a “SPORT” je dostačující na výbornou..

308 GTI je se svými 270 koňmi samozřejmě rychlá i v přímce, na stovku se dostane za 6 sekund, což je na hothatch tak akorát. Co mě ale opravdu uchvátilo, je chování v zatáčkách – až mě to donutilo přemýšlet, jestli ostatní hothatche mohou být vůbec nějak zásadně lepší. Po chvilce googlování jsem narazil na video od britského AutoExpressu, které potvrdilo moje domněnky – nemůžou. I i30N, o které se v poslední době tolik mluví, zajela o něco horší čas na technickém okruhu než právě 308 GTI, což potvrzují i další videa. Pochvalu si zaslouží i tovární montáž pneumatik Michelin Pilot Sport 4 v celkem velkorysé šířce 235 mm, které mají na trakci také zásadní vliv. Žádná Korea ani Asie, prostě na francouzském autě nejlepší francouzské silniční sportovní pneumatiky – a tak to má být.

Exteriér: příjemně vyzývavý i bez výstředního černobílého lakování

Vraťme se ale k osnově tradiční recenze – i kdyby nemělo asi to nejkontrastnější lakování, jakým může být vybaveno, trénovanému oku by neuniklo, že se jedná o ostřejší verzi 308čky – prozrazují ji hlavně velké koncovky výfuku, červené lakování spodní části předního spoileru a velká 19” GTI kola nenechávající v podbězích žádný zbytečný přebytek místa. U námi testovaného vozu ale spolehlivě největší rozruch budilo i to zavolené lakování, tolik specifické právě pro 308 GTI. Trochu jsem se bál, že bude působit moc “tuningově”, nicméně je provedeno opravdu precizně – nejedná se o fólii a ani na omak není přechod barev cítit. Pozornost pak auto budilo prakticky jen pozitivní, částečně to asi může být i tím, že je hlučné “tak akorát”. 

 

Interiér: funkční, sportovní i vybavený

Že je 308 GTI zábavné vozítko, jsme již probrali, nicméně hothatch si lidé kupují i kvůli každodenní praktičnosti. Prostoru je všude dost, trochu zamrzí jen méně úložných prostorů vepředu, na druhou stranu je to možná i dobře, protože před ostřejší jízdou je stejně třeba vše vyklidit nebo dostatečně zabezpečit. Vnitřek vozu se od standardní 308 příliš neliší, nebyli by to ale Francouzi, pokud by svůj ostrý hatchback trochu nevyšperkovali. A tím pomyslným šperkem je pro mě kaplička budíků – analogová, ale s číselnými údaji, které jsou ale udělané tak, aby se proměnili do červena, když zapnete sportovní režim. Pozadí budíků pak tvoří jemný “závodní” vzor – na budíky se prostě pěkně kouká. Samozřejmě nelze opomenout skvělá Peugeot Sport sedadla, která skvěle drží tělo a jsou i rozumně pohodlná. V kabině pak samozřejmě můžete využívat veškerého komfortu navigace/automatické klimatizace/zrcadlení telefonu, což je vše navíc schované už v základní cenovce – příplatek chce Peugeot jen opravdu za málo věcí – za zmínku stojí snad jen sledování mrtvého úhlu, výhřev sedadel nebo nám dopřávaný prémiový soundsystém Denon, jehož výkon ve francouzském autě doslova předčil má očekávání.

 

Závěr: i na nudné dny?

308 GTI mi za ten týden, co jsme spolu strávili, celkem přirostla k srdci – sympatický dvoubarevný Peugeot umí budit emoce jak zvenčí, tak hlavně i uvnitř. Otázkou tak zůstává, zda se s 308 GTi dá jezdit každý den. A jako vždy, je to o prioritách – na každodenní dálniční přesuny bude asi třeba Cupra s adaptivními tlumiči vhodnější, i když i 308 GTI je na D1 v pohodě, pokud se tedy po betonových blocích pohybujete v dostatečných rychlostech. Jezdit s 308 GTI po dálnici je ale škoda – to auto je prostě dělané do zatáček a je škoda s ním nesjet alespoň o sjezd dříve. Ve městě se sice taktéž nebude cítit nejlépe, vzhledem k absenci elektronicky stavitelných či adaptivních tlumičů a velkým kolům s nízkoprofilovými pneumatikami je GTi pořád relativně tvrdé, na nerovnostech ale přílišně neodskakuje a rány do volantu či doprovodná zvuková kulisa jsou tak tabu. Mimo jiné je velkou devízou tohoto hothatche nižší střední třídy i nízká hmotnost (pouhých 1.380 kg), na níž konkurence prostě vůbec nemá, a tak se opět vracím zpět na hlavní místo určení – zatáčky, vlásenky, vracečky. Však to znáte. Tady se mi to líbí (a 308 GTi taky), takže se s vámi prozatím loučím a alespoň ve vzpomínkách jsem stále na té krásné silničce… 

 

Jirka Chomát

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..