Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Před Diriyah ePrix jsme vyzpovídali J.-É. Vergne. Jaké je závodit v noční Saudské Arábii? Start již dnes!

Před Diriyah ePrix jsme vyzpovídali J.-É. Vergne. Jaké je závodit v noční Saudské Arábii? Start již dnes!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný & DS Automobiles

Druhý a třetí závod 10. sezóny šampionátu ABB FIA Formule E se uskuteční pod umělým osvětlením ve dnech 26. a 27. ledna na 2,5 km dlouhém městském okruhu v Diriyah, který se nachází v těsné blízkosti saúdskoarabského hlavního města Rijádu. A jak jsme již předem avizovali, právě nyní se nacházíme v samotném centru dění a připravujeme pro vás to nejzajímavější. První vlaštovkou je rozhovor s Jeanem-Éricem Vergnem, jediným dvojnásobným šampionem Formule E, kterého jsme vyzpovídali ještě před startem závodního programu. Jeho postřehy i kompletní přehled toho, co nás v následujících dvou dnech čeká, přinášíme právě nyní.

 

O městském okruhu v Diriyah

Městský okruh Diriyah, který se nachází nedaleko saúdského hlavního města Rijádu, je skutečným pouličním okruhem, jenž se táhne podél historických hradeb města zapsaného na seznamu světového dědictví UNESCO.

Hrbolatá „bobovitá“ trať Driiyah je oblíbeným místem jezdců a jedním z nejnáročnějších okruhů v kalendáři, co se vyvážení mezi hospodárnosti s energií a závodním tempem týče. Na druhou stranu tu ale jezdci nikdy nepovažovali předjíždění za problém.

 

Krájení tmy

Saúdská Arábie hostí jediné noční závody v rámci mistrovství světa ABB FIA Formule E. Okruh je osvětlen energeticky účinnou LED technologií a k tomu navíc svítí neonové „haló“ 22 závodních vozů Formule E GEN3. Osvětlení LED snižuje spotřebu energie až o 50 % ve srovnání s jednotkami bez LED a je napájeno generátory biopaliv z udržitelných zdrojů, což podtrhuje pozici Formule E jako světového lídra v zavádění udržitelnosti do vrcholového sportu.

 

Rozhovor s J.-É. Vergne o závodění v Diriyah, letošní sezóně i technice

S jediným dosavadním dvojnásobným šampionem Formule E jsme měli možnost se setkat již několikrát a ačkoliv jde už na první pohled o velkého sympaťáka, v tak uvolněné atmosféře jsme jej možná ještě nezastihli. Svědčí to o dobrém naladění, povedených úpravách, které tým provedl během podzimní pauzy anebo taky o atmosféře zde v Saudské Arábii, jejíž městský okruh a celá „village“ působí už na první pohled opravdu profesionální a možná až megalomansky. O tom všem jsme mluvili…

 

S pozitivním naladěním relax jako kdyby skoro ani nebyl třeba

Většina otázek mimochodem vzešla od vás, čtenářů MOTORVIZE.cz a fanoušků DS Automobiles. A světe div se, zasmáli jsme se hned u té první. Asi vás (ne)překvapí, jak profesionální jezdec zvládá časté přesuny přes půlku světa. Před necelými 14 dny totiž celá rodina Formule E absolvovala první závod letošní sezóny v Mexiku. JEV doslova řekl, že letí letadlem. S úsměvem dodal „Je to opravdu praktické…“ A v opravdu hodně odlehčené atmosféře překvapivě pokračoval dále, když jsme se ptali, jak mezi závody relaxuje… Dodal: „Docela jednoduše. Vlezu do letadla, pustím si nějaký film a snažím se usnout. Pak dorazím domu a strávím pár dní s rodinou. A pak už zase musím zpátky do práce,“ a v pozitivní atmosféře pokračoval, když připomněl, že první závod v Mexiku minimálně pro něj nebyl stresující, proto ani nebylo potřeba nijak zvlášť relaxovat.

 

Je závodění v Saudské Arábii něčím specifické a jak zde dosáhnout dobrého výsledku?

Je jasné, že závody v saudskoarabském Diriyah se vymykají především umělým osvětlením, pod kterým se pojedou. Nejde sice o destinaci z Evropy, kde většina týmů (vč. DS Penske) sídlí, nijak zvlášť vzdálenou, přesto jsme ale na jiném kontinentě a přes půl světa z Mexika, kde se jel první závod sezóny. Jak to tedy vidí samotný jezdec a s jakým cílem sem přijíždí? „Je to jednoduché, cíl je vyhrát. A nejlepším způsobem, jak vyhrát, je mít dobrou kvalifikaci. Na to se hodně soustředíme. Musíme postoupit z první skupiny a zajistit si tak dobrou pozici na startu,“ říká dvojnásobný šampion Formule E a doplňuje, že závodění pod umělým světlem na to nemá nijak výrazný vliv – cíl i postup, jak ho dosáhnout, zůstávají stejné. Zároveň nás také s lehkostí pro něj typickou ubezpečuje, že závodění v Saudské Arábii pro něj jako pro jezdce nepředstavuje žádná výraznější specifika. Jedním z důvodů je i kvalitní osvětlení, které si JEV chválí: „V televizi to vypadá skvěle, myslím závodění v noci. Pro nás to ale moc velká změna není, protože systém osvětlení je opravdu efektivní. Díky tomu vidíme opravdu dobře.“
Z jeho slov to kolikrát může vypadat, že je lidově řečeno se vším rychle hotový. V praxi to spíš působí, že si společně s pozitivním naladěním zachovává i jakýsi nadhled, což pro jezdce může být jedině dobře. I přesto v rámci této sekce přišla otázka, na níž odpověď nebyla tak pozitivní jako všechny předešlé. JEV se s námi totiž podělil o svůj vztah k tamějšímu okruhu. Ve zkratce totiž nepatří k jeho oblíbeným. Důkazem budiž i výsledky, které i přes jeho dosud velmi úspěšnou kariéru v rámci celé Formule E zrovna v Diriyah nikdy vyloženě výšin nedosahovaly. Za nejlepší umístění lze považovat druhé místo hned v prvním ročníku 2018. Ku příkladu loni měl ale na svém kontě pouze 7. a poté dokonce 16. příčku. O tom, zda letošní velmi pozitivní naladění vydrží, rozhodne zřejmě už první závod, který startuje již dnes v 18:00 našeho (českého) času.

 

Nastavení monopostu je pro každý okruh přizpůsobeno. Hlavní změny se ale udály o pauze mezi sezónami

Označení vozu DS E-TENSE FE23 zůstává pro letošní sezónu stejné jako loni. Důvod je jednoduchý – homologace pohonné jednotky, která je klíčovým elementem vozu a hlavní částí, za jejíž pomocí mohou svým vývojem týmy dosáhnout výhody oproti konkurenci, platí na dva roky. Přesto ale týmy – včetně DS Performance – v rámci podzimní pauzy pracovali na vylepšení svých monopostů. Jak odhaluje JEV, nejde ale jen o tyto změny, které budou hrát prim zde v Saudské Arábii: „Máme několik různých „set-upů“ pro různé druhy tratí. Pro tuto trať se nejvíc hodí takový, který je přizpůsobený zatáčkám projížděným ve vysokých rychlostech. A samozřejmě jsou tu i další drobnosti, které upravujeme na míru jednotlivým okruhům, takže i v tomto směru jsme udělali pár úprav.“

Zajímavější to v technickém ohledu bude zřejmě právě s již zmíněnými úpravami provedenými mezi loňskou a letošní sezónou. Jean-Éric potvrzuje, že tím hlavním, co mohli konstruktéři a inženýři vylepšovat, byl software. „Věřím, že nám tyto změny právě tady opravdu pomůžou,“ začíná pozitivně. Mimo záznam se pak dozvídáme, že změny se konkrétně týkali především rekuperace a jejího využití. Dá se tedy říci, že letošní Formule E od DS Perfromance umí jednoduše lépe využít energii z brzdění a dokonce i samo o sobě lépe brzdit. Dle slov ředitele DS Performance, Eugenia Franzetti, dokonce mohou jezdci DS Penske brzdit o něco později, než tomu bylo dříve. Největší efekt těchto změn by ale měl být znát hlavně v závodě. Už v Mexiku bylo vidět, že monoposty DS E-TENSE FE 23 dosahovaly dobré hospodárnosti a do cíle nedojeli s nulovou kapacitou baterie, jak tomu bývá mnohdy zvykem. Okruh v Diriyah by měl oproti Mexico City nabízet rozhodně více předjížděcích možností, proto jsme více než zvědavi, jak se podaří větší množství zrekuperované energie využít na závodní trati.

 

Formule E je průkopníkem v nové, otevřenější filosofii Saudské Arábii, kdysi sem přivezla první zahraniční koncert a tím to rozhodně nekončí…

Závodění v Saudské Arábii je lehce specifické i tím, že sem nedorazí příliš skalních fanoušků. Je to poměrně logický jev, když se tato země otevřela turistům teprve v roce 2018 a navíc pak velmi brzy přišla pandemie, která cestování prakticky znemožnila. Výsledkem je, že většina fanoušků okolo trati pochází z řad místních obyvatel. Jaké to je pro zástupce evropské značky? „Myslím, že je to i tak skvělé. Dorazí sem během víkendu opravdu mnoho lidí. A není to jen o závodění. Budou tady velké koncerty. Kdysi to byl při příležitosti Formule E mimochodem první koncert zahraničního interpreta v historii této země,“ odhaluje usměvavý Francouz obrovský otisk, který Formule E na místě zanechává. Šampionát elektrických formulí je podle JEVa jedním ze symbolů nové, otevřenější filozofie země: „Formula E tu má velký vliv. Pro jednotlivé značky je ctí tady prezentovat nové technologie mimo jiné také proto, že se Saudská Arábie postupně otevírá světu. A když se podíváte na místní projekty, ty jsou prostě obrovské. Věřím, že sem postupně začne jezdit hodně lidí i na dovolenou. Je prostě skvělé tu být a být součástí něčeho takového!“

 

Start již za pár hodin!

První závod Diriyah ePrix odstartuje již dnes v 18:00 našeho (českého času). Předchází mu kvalifikace, do níž se jezdci rozjedou ve 13:20. My budeme samozřejmě vše sledovat z centra dění a v průběhu pro vás přinášet postřehy ze zákulisí i ty nejzajímavější novinky. Vše najdete na našich sociálních sítích, především na instagramu MOTORVIZE.cz a taktéž @ds_cesko.
Jednotlivé body programu, včetně druhého závodu v sobotu od 18:00 můžete sledovat prostřednictvím kanálů Eurosport (závody na Eurosport 1, ostatní program prostřednictvím Eurosport Player).

 

Jan Novotný

Sdílet: