Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd
10. sezóna Formule E odstartovala v Mexicu poměrně vlažně, přesto bylo na co koukat

10. sezóna Formule E odstartovala v Mexicu poměrně vlažně, přesto bylo na co koukat

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles & Formula E Operations Ltd

V oslnivém úvodu 10. sezóny světového šampionátu ABB FIA Formula E v Mexico City předvedl Pascal Wehrlein z TAG Heuer Porsche mistrovskou jízdu a získal první vítězství v letošním ročníku. V elektrizujícím závodě na Autódromo Hermanos Rodríguez Wehrlein vedl od samého začátku a svou čtvrtou pole position Julius Baer v Mexiku proměnil v triumfální druhé vítězství v této zemi.

 

I přes dominanci Wehrleina rozhodně bylo na co koukat

Navzdory krátkému zaváhání během režimu ATTACK MODE za žlutých podmínek na trati prokázal německo-mauricijský jezdec výjimečné schopnosti a odolnost. Wehrlein provedl dobře načasované předjíždění, aby získal zpět vedení, a projel cílem jako vítěz. Jeho vítězství znamenalo nejen osobní úspěch, ale také potvrdilo zdatnost pohonné jednotky Porsche, která si zajistila třetí vítězství v řadě v závodech E-Prix v Mexico City. Relativně čistý závod byl krátce přerušen v 9. kole, kdy Robin Frijns narazil do zdi na výjezdu z Foro Sol, což si vyžádalo žlutou na celé trati kvůli potřeba odstranit vůz, což dočasně pozdrželo Wehrleinovo stíhání do té doby vedoucího Buemiho. Na stupních vítězů se k Wehrleinovi přidali na druhém místě Sébastien Buemi za tým Envision Racing a na třetím místě Nick Cassidy, nová posila týmu Jaguar TCS Racing.

 

Zajímavější souboje ale probíhaly spíše v druhé pětce

V závodě předvedli pozoruhodné výkony Maximilian Guenther (Maserati MSG Racing) a Mitch Evans (Jaguar TCS Racing). Solidně do nové sezóny vstoupila i dost možná nejsilnější týmová dvojka ve startovním poli – mistr světa z roku 2022 Stoffel Vandoorn a jediný dvojnásobný šampionem Formule E Jeanem-Ericem Vergnem. Jezdci DS předvedli už velmi solidní kvalifikační výkony: Stoffel se dostal do duelů a nakonec skončil na P8 po penalizaci jednoho místa na startovním roštu, která byla převzata z 2. volného tréninku, a JEV se kvalifikoval na P10, když mu do duelů chyběl jen zlomek sekundy. Když na začátku závodu zhasla světla, oba jezdci skvěle odstartovali a zajeli solidní první kolo, aby nakonec Stoffel a JEV postoupili o pozice vpřed. Poté oba jezdci urputně bojovali v prodlouženém závodě o 2 kola kvůli dlouhé žluté barvě, která odstraňovala nehodu na začátku závodu. Oba jezdci měli po celý závod výjimečné tempo, a přestože je na tomto okruhu brzdilo obtížné předjíždění, týmová strategie jim zajistila solidní postupová místa.  JEV nadchl diváky několika předjetími v části trati na stadionu, zatímco Stoffel se ubránil několika předjetím a udržel si pozici v první desítce.

 

Ohlasy jezdců

Pascal Wehrlein se následně zmínil o úskalích spojených s vedením po většinu závodu a zdůraznil potřebu vyvážit rychlost s energetickou účinností. Sébastien Buemi, přezdívaný „veterán“ se čtyřmi pódii v Mexiku, uznal důležitost hladkého průběhu závodu a strategické kvalifikace. Nick Cassidy, který začíná novou kapitolu u týmu Jaguar TCS Racing, oslavoval skvělý závodní víkend a vyjádřil optimismus ohledně startovního pole, které bude v budoucnu vyzývat Wehrleina.

 

Stoffel Vandoorne, mistr světa Formule E 2022

„Na to, že to byl první závod nové sezony, si myslím, že to nebylo tak špatné. V týmu došlo k několika změnám a u mě konkrétně to byla první spolupráce s mým novým inženýrem. Nejdůležitější bylo zajet čistý víkend bez větších chyb, a to se nám podařilo. Tým se umístil se dvěma vozy na bodovaných pozicích, což svědčí o pokroku, kterého jsme od loňska dosáhli. Ale co mě opravdu těší, je to, že je vidět potenciál vozu a týmu. Je jasné, že chceme domů přivézt lepší výsledky než dnes, ale máme k tomu k dispozici všechny nástroje.“

 

Jean-Eric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019:

„Celkově jsem s výkonem, který jsme předvedli, velmi spokojen a oproti začátku loňské sezony jsme se jednoznačně zlepšili. Je škoda, že mi několik drobností zabránilo v lepším výkonu v kvalifikaci, protože jsem měl opravdu dobré závodní tempo. V závěru závodu jsem byl výrazně rychlejší než Mitch Evans, ale nebylo možné ho předjet, protože přilnavost mimo závodní trať byla velmi omezená. Přesto jsme díky dobrému využití strategie a útočných režimů získali čtyři místa a měli jeden z nejkonkurenceschopnějších vozů, co se týče závodního tempa. Je také vidět, že v týmu panuje velmi dobrá nálada. To vše je opravdu pozitivní a je to dobrým příslibem do budoucna. Cílem v Diriyah bude dosáhnout lepšího výsledku v kvalifikaci a vzhledem k tvrdé práci, která v týmu probíhá, a současné dynamice si docela věřím.“

 

Již tuto sobotu startuje 10. sezóna Formule E: na co se můžeme těšit? Málo toho není!

 

Lákadla pro příští víkend a překvapivě už i na další sezónu

Jako speciální pozornost pro nadšence Formule E je nyní k dispozici omezené množství zlevněných vstupenek na tribuny na Mexico City E-Prix 2025. Po dalším vyprodaném podniku s více než 40 000 diváky si fanoušci mohou svou návštěvu dopředu naplánovat a zajistit si místa na napínavé závody v příštím roce.

Výsledky Mexico City E-Prix 2024 posunuly Wehrleina do čela tabulky jezdců a TAG Heuer Porsche do čela pořadí týmů. S blížícím se dalším dvojzávodem v saúdskoarabské Diriyah, který se uskuteční 27. a 28. ledna, se očekávají další vzrušující akce Formule E. A právě z tohoto závodního víkendu, který odstartuje již za méně než 14 dní, vám přineseme aktuální zpravodajství. Není totiž už potřeba tajit, že právě do Diriyah se vypravíme osobně!

 

Jan Novotný

Sdílet: