Zdroj úvodní fotky: Peugeot (P Automobil Import, s.r.o.)
Peugeot a jeho posádky si z Czech New Energies Rallye 2023 odvezly pohár v trophy značek

Peugeot a jeho posádky si z Czech New Energies Rallye 2023 odvezly pohár v trophy značek

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Peugeot (P Automobil Import, s.r.o.)

V pátek 24. a sobotu 25. března se v okolí Českého Krumlova konal již jedenáctý ročník Czech New Energie Rally. Značka Peugeot a její české posádky se jízd pravidelnosti ekologicky šetrných vozů účastní pravidelně již od roku 2020, a tak nemohly chybět ani na letošním zahajovacím podniku šampionátu PHOENIX CONTACT České Trophy v ecoRally. České zastoupení značky plánuje na všechny zastávky šampionátu vyslat vždy min. 2 posádky. Na tradiční místo startu ČEZ Czech New Energies Rallye 2023, do blízkosti Jaderné elektrárny Temelín, ale tentokrát dorazily hned tři posádky jedoucí s moderními elektrickými vozy Peugeot e-208. Všechny tři se mohly pochlubit bohatými zkušenostmi ze závody obdobného typu. Letošní ročník, jak už bývá u organizátorů zvykem, ale představoval řadu nástrah. Už jen pohled do programu soutěže, kdy od pátečních 13 do zhruba 23 hodin čekala na závodníky trasa dlouhá 314 km, napovídal, že o zábavu i patřičnou náročnost bude bohatě postaráno. Pro 100% elektrický model e-208 ale ani dlouhá první etapa nepředstavovala větší komplikace, normovaný dojezd na jedno nabití až 362 km (dle WLTP) pro to posloužil jako solidní základ.

 

Křest ohněm aneb náročný první den a ještě náročnější noční konec

Do samotného závodního klání nejlépe vstoupila posádka se startovním číslem 9 (Vomáčka / Vomáčková), když na druhém měřeném úseku brala celkové druhé místo a ztratila za celkově třetí posádkou světového šampionátu FIA ecoRally Cup pouhých 18 bodů. Jelikož právě českokrumlovská soutěž patří do stálice na poli zmíněného nadnárodního šampionátu, české posádky mají velmi výjimečnou možnost poměřit své síly se zahraniční konkurencí, o to zajímavější a napínavější boje je možné každoročně spatřovat. Nejinak tomu bylo i letos. Za nejzajímavější a zároveň nejdrsnější část letošního klání lze ale bez pochyb považovat páteční pozdě večerní druhou část první etapy. I s tou se Peugeoty a jejich řidiči (resp. spolujezdci) popasovali s grácií. Kromě již standardně velmi náročných požadavků na jednotlivé závodníky (tj. precizní orientace na přesnost, bezchybné navigování a absolutní soustředěnost), se večer přidávají i další nástrahy, o nichž by dopředu mnozí ani neuvažovali. O tom by mohla vyprávět posádka č. 26 (Hájek / Hájková), jejichž e-208 se málem stalo osudným setkání tváří v tvář se srnkou. I díky bleskurychlé reakci řidiče nedošlo k větší újmě nežli lehce většímu opotřebení soutěžícího vozu. Do cíle 126 km dlouhé, za tmy se jedoucí druhé části první etapy tak dorazily v pořádku všechny 3 Peugeoty e-208.

 

Konec dobrý, všechno dobré

Ani druhý závodní den nepředstavoval procházku růžovým sadem, a to ačkoliv by na první pohled mohlo dopoledních 142 a odpoledních 30 km působit opačným dojmem. Z celkových 486 odjetých km ale hned 291,6 připadalo na ostré závodní kilometry (zkoušky pravidelnosti), v nichž posádky musely tradičně hlídat každý metr, vteřinu či jasně vytyčenou trasu. V rámci celkového pořadí ve PHOENIX CONTACT České Trophy v ecoRally se z Peugeotů nejlépe umístili Lukáš Dittrich společně s Milošem Dittrichem. Ti s celkovým počtem 7.011 trestných bodů brali pátou příčku. Jen malý kousek za nimi dorazily s 9.080 trestnými body na krásném šestém místě do cíle Petr Vomáčka s Martinou Vomáčkovou. Třetí posádka s technikou značky Peugeot se v rámci startovního pole čítajícího 33 soutěžících umístila na 19. příčce. Právě vyrovnané výkony jednotlivých posádek značky Peugeot zajistily jasné prvenství v rámci České trophy značek v ecoRally. Peugeot tak odjíždí z prvního klání s vedením a jasnými ambicemi na další zastávky českého šampionátu. Další zastávkou bude už 12.-13. května 2. FUTURES CONTPRODUCT CLASSIC RALLY MORAVA a Peugeoty samozřejmě nebudou chybět.

REPORTÁŽ: S Peugeot e-2008 na Czech New Energies Rallye 2021 – byla to dřina ale i zábava

 

Petr Vomáčka (posádka č. 9) komentuje náročnost soutěže:

„Páteční den byl extrémně náročný, jelikož se jelo několik etap za sebou, pak přišla noc a opět další ostré zkoušky. K tomu se přidaly navíc jihočeské silnice v poněkud nepříjemné kondici, na nichž jsme museli místy výrazně zpomalit. Zimní pneumatiky nám v totiž sobotu začaly na špinavé silnici plné děr dost klouzat. Bezpečnost byla pro nás holt prioritou číslo 1, a to tedy na úkor lepšího výsledku. Ovšem z druhé strany to byla opravdu extrémně náročná rallye, která prověřila všechny aspekty při jízdě pravidelnosti. Sobota už pak byla celkem pohodová, jelo se za hodně slušného počasí. Ve výsledku jsme nadšeni z 6. místa v kategorii národního šampionátu a získání prvního místa pro automobilku Peugeot.“

 

Kryštof Hájek (posádka č. 26) k premiérové účasti na Czech New Energies Rallye 2023 dodává:

„Pro nás se jednalo o první účast na této eco rally. Navíc se nám potvrdil názor ostatních posádek, které tuto soutěž již zažily – soutěž byla opravdu náročná. Časový harmonogram byl velmi nabitý. Soutěž je navíc náročností na navigaci, což platí hned dvojnásob pro noční část. Tím nejtěžším pak určitě byl měřený úsek páteční noční etapy dlouhý více jak 45 km. Navíc celkový součet kilometrů prvního dne činil 300 km, což v těchto podmínkách představuje hranicí reálného dojezdu našeho závodního auta.  Ani počasí nám neulehčovalo průběh soutěže, neboť se během těchto dvou dnů střídal déšť a silný vítr s občasným sněžením a kroupami. Bohužel se nám v této soutěži nezadařilo tak, jak bychom chtěli. První den jsme po zimě ještě nebyli naladění zpět v soutěžním módu, na který jsme zvyklí. Nervozita a respekt z této obávané soutěže vyústily v pár chyb, které jsme posléze už nemohli napravit. Naštěstí jsme „krizi“ spojenou s náročností prvního dne (mj. s délkou trati na hranicích možností našich i auta) dokázali zvládnout a dojet zdárně do cíle. Do druhého dne jsme vykročili mnohem lépe. Nervozita pominula a vrátili jsme se zpět do našeho tempa. To bylo znát i na výsledcích – podařilo se nám vyhrát jeden měřený úsek, na dalších dvou být druzí. Pro nás se soutěž Czech New Energies Rallye v Českém Krumlově stala křtem ohněm. Věřím ale, že i tyto zkušenosti pomohou v dalších kláních v rámci českého šampionátu a že opět přispějeme hodnotnými body nejen letos velmi silnému týmu značky Peugeot. Už teď se těšíme na další soutěž, kterou bude Futures Contproduct Classic Rally Morava.“

 

Jan Novotný

Sdílet: