Do Česka se ojetiny nejčastěji dováží z Německa. Nemusí být tak bezchybné, jak se traduje
Autor: Michaela Rubešová, CarVertical · Fotografie: PixabayPodle statistik společnosti carVertical tvoří v portfoliu dovážených ojetin ty z Německa až 50,3 %. Mezi další země, z nichž dochází k dovozu ojetin do ČR nejčastěji, jsou Itálie, Slovensko, Polsko a Francie. Ačkoliv bývá právě Německo považováno jako „původce“ kvalitních ojetých vozů, i zde se najdou výjimky. My jsme tak ve spolupráci s odborníky z carVertical připravili pár tipů, na co si dát při dovozu (z Německa) pozor.
Řada problémů se ukáže v regionu provozu
„Kupující ojetých vozů vyhledávají vozy z Německa, protože věří, že němečtí řidiči se o své vozy starají lépe než kdokoli jiný. Lidé si myslí, že řidiči na nejrozsáhlejším trhu ojetých vozidel nezapomínají na termíny údržby, provádějí kvalitní opravy a kupují především lépe vybavené vozy,“
říká Matas Buzelis ze společnosti carVertical.
Zajímavostí jistě je, že vozidla, která se dováží z jiných koutů Evropy, mají často problémy ovlivněné regionem, ve kterém se provozují. Například automobily ze Švédska často v našich končinách podléhají korozi. Oproti tomu vozidla z Itálie jsou proti korozi v bezpečí, problémem je u nich lak. Ten je v důsledku intenzivního slunečního zářený vybledlý. Extrémní výkyvy teplot autům prostě neprospívají, proto mají čeští zákazníci nejraději auta z Německa. To nabízí mírné klima i kvalitní silnice. Navíc je to náš soused, a tak pro auto není daleko.
PROVĚŘIT VIN VÁMI VYBRANÉHO VOZU MŮŽETE ZDE:
Pozor na nákup ze zahraničí – naše tipy
Pokud se rozhodnete pro nákup ojetiny z jiného než českého bazaru, pak byste si jak o daném voze, tak o celé problematice dovozu měli nastudovat pár informací. Najděte si prověřené dovozce nebo pokud chcete vyrazit na vlastní pěst, pak si s sebou vezměte mechanika, případně někoho, kdo vám bude tlumočit, jestliže narazíte na jazykovou bariéru.
Vždy trvejte na kompletních dokladech od auta. V opačném případě je velmi těžké vysledovat servisní historii, protože si země mezi sebou informace o autech nesdílí. Je pak prakticky nemožné přijít i na to, zda byl vámi vybraný vůz bouraný či nikoliv. Do Česka se totiž může přivézt jako zbrusu nový, zatímco bude dokonale skrývat havárii, na kterou přijde samozřejmě až po čase užívání.
Motoristé si ale mohou pomoci tak, že nechají vůz před koupí řádně prověřit. Například podle Market Transparency Indexu bylo 51,6 procent všech vozů prověřených na carVertical v České republice v minulosti havarováno a 11,4 procent mělo stočené kilometry. Tyto statistiky dokazují, že i trh s ojetými vozidly v Česku zdaleka není tak transparentní a kupující by si měli dávat pozor na běžné podvody.
Michaela Rubešová