Škoda představila nový plán své udržitelné mobility – nejde jen o elektromobilitu
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Škoda Storyboard (Škoda Auto, a.s.) & Michaela RubešováSnižování emisí je velké téma, které se probírá snad častěji než válka. Automobilky na to samozřejmě musí nějak reagovat a přizpůsobit tomu své další aktivity. Tuzemská značka si tak dala za cíl do roku 2030 snížit emise s její produkcí související o více než 50 %. Docílit tím chce především elektromobilitou, klimaticky neutrální výrobou a opakovaně používat recyklované materiály. Udržitelnost ve všech směrech se tak stala hlavním tematickým cílem. Při této příležitosti nás, zástupce odborné veřejnosti, mladoboleslavská Škoda Auto sezvala na jedno společně zajímavě strávené odpoledne. Právě teď si díky němu můžete přečíst o nové „udržitelné“ strategii přečíst více…
Next level – Škoda strategy 2030
Pod honosným názvem (podnadpis této části) se skrývá komplexní plán opatření, kterým Škodovka urychluje dekarbonizaci podniku. Investice společnosti ŠKODA AUTO a její komplexní a transparentní komunikace v oblastech životního prostředí, sociálních témat, governance a financí pomohla koncernu Volkswagen stát se v uplynulém roce první automobilkou na světě, která splnila požadavky definované Akčním plánem Evropské unie pro financování udržitelného růstu a taxonomie EU.
Do blízké budoucnosti má automobilka v plánu uvést na trh tři nová čistě elektrická vozidla. Při výrobě svých vozů bude používat více obnovitelné energie, čímž sníží rovněž emise CO2. Například závod ve Vrchlabí už tento požadavek plní od roku 2020. Komplexní opatření také dále zahrnují recyklaci odpadů, používání udržitelných materiálů, procesy šetřící zdroje a do značné míry i ekologickou logistiku.
Druhý životní cyklus baterií
Automobilka používá stále více přírodních, recyklovaných materiálů, nejlépe je toho vidět na koncepčním voze Vision 7S. Týká se to kovů, hliníku, skla nebo třeba i recyklovatelných plastů. Ostatně i Enyaq iV má sedadla vyrobená ze střižní vlny a PET lahví. Vývoj značky zkoumá rovněž, jestli by se daly použít rýžové slupky a konopná, korková či kokosová vlákna. Škoda také využívá použité vysokonapěťové baterie z elektromobilů ještě před jejich recyklací jako stacionární úložiště energie. Tento druhý životní cyklus samozřejmě účinně snižuje stopu CO2.
Zkušenosti získané v rámci pilotního projektu v Praze ukázaly, že kapacita baterií ve stacionárních úložištích klesá jen asi o dvě procenta ročně. Životnost baterií se tak prodlouží až na 15 let a výrazně se tím zmírní uhlíková stopa. Po skončení druhého životního cyklu v úložištích Škodovky se předává baterie do řízeného recyklačního procesu. Získané suroviny se pak používají k výrobě nových baterií.
Johannes Neft, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Technického vývoje, dodává:
„Téměř úplná recyklovatelnost vozu je pro ekologicky orientovaného výrobce ideálem. Ve společnosti ŠKODA AUTO a v koncernu Volkswagen jsme si stanovili cíl dosáhnout míry využití více než 95 %, což je výrazně více, než je cíl EU, který činí 85 %. Především chceme co nejvíce recyklovaných materiálů sami znovu použít a udržovat je v koloběhu. Proto neustále zkoumáme ještě účinnější recyklační procesy a nové materiály, nejlépe z přírodních zdrojů, z obnovitelných zdrojů nebo dokonce z odpadních produktů.“
Komplexní přístup společnosti k udržitelnosti zahrnuje nejen výrobu s neutrálními emisemi CO2, ale také provoz elektromobilů s převážně nízkými emisemi. Již dnes je zákazníkům dodávána modelová řada Škoda Enyaq iV s neutrální bilanční stopou CO2. Škoda Auto kompenzuje emise CO2, kterým se zatím při výrobě nelze vyhnout, nákupem certifikovaných uhlíkových kreditů. Kromě toho společnost podporuje rozšiřování obnovitelných zdrojů energie v Evropě. Podílí se například na výstavbě nové větrné farmy ve Finsku. S vypočteným množstvím energie 570 GWh ročně bude elektrárna v budoucnu vyrábět dostatek tzv. zelené energie pro zásobování elektřinou přibližně 150 000 domácností nebo pro lokální bezemisní pohon elektromobilů značky.
Poradní výbor i školení pro prodejce
V listopadu 2021 byl také založen speciální výbor, který dohlíží na udržitelný rozvoj. Ve výboru je zastoupení pěti mezinárodně uznávaných odborníků, kteří radí představenstvu při realizaci plánovaných opatření v oblasti udržitelnosti. Jde tak o jednu z prvních společností, která má vlastní odbornou komisi.
Aby vše fungovalo, jak má, je důležité do procesu zapojit všechny důležité články, mezi které patří i prodejci. Školení se však netýkají pouze českých prodejců, nýbrž i těch zahraničních. I malá opatření mohou totiž snížit uhlíkovou stopu, například nabídka jízdních kol namísto náhradních vozidel pro zákazníky při návštěvě servisu. Kromě pilíře GreenRetail v maloobchodním sektoru se GreenProduct zaměřuje na vozidla, která jsou co nejšetrnější k životnímu prostředí, a GreenFactory na udržitelnou výrobu. To jsou ve zkratce tři oblasti, na které Škoda Auto klade důraz, co se udržitelnosti týče. A klobouk dolu před ní za tahle snažení…
Michaela Rubešová