Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Dacia Duster: v automatu a s nejsilnějším motorem, je to ještě vůbec Dacia?

Dacia Duster: v automatu a s nejsilnějším motorem, je to ještě vůbec Dacia?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev & Jan Novotný

Dacia zažila svou obrodu díky spojení s automobilkou Renault, která si z ní udělala divizi pro cenově orientované zákazníky. Reálně to bylo a je spojení pro obě automobilky výhodné až do dnešních dnů. Dacia díky tomu pravděpodobně přežila do současnosti a Renault může prodloužit cyklus některých komponent, které už by do svých současných modelů možná nenamontoval a díky tomu ještě vytěží trochu „zlaťáků“ z osvědčené techniky a relativně méně náročných zákazníků. Když nad tím tak přemýšlím, říkám si, že je to velmi dobrý obchodní plán. Duster je zároveň tím velmi oblíbeným a dlouhé roky se držícím modelem, který pro mnoho zákazníků definuje právě „moderní Dacii“. Většinou to ale bývá rozhodnutí rozumu a vítězí tak praktičtější konfigurace. Navíc je Duster jednou z nejlevnějších variant pro „odolné auto se čtyřkolkou“. Přímá konkurence mě od stolu ani nenapadá. Tento týden mám ale k dispozici jinou variantu – více „luxusní“. Jaká tedy byla? To si rozebereme v dalších odstavcích…

Design: je to Duster, ten si nespletete

Osobně si myslím, že jestli něco u vozu typu Duster není úplně zásadní, tak je to právě design. Nechci se tu z toho důvodu ani mnoho rozepisovat, ale naše atypická verze si pár vět zaslouží. 1. generace Dusteru se ukázala již v roce 2010 a když postavíte tehdejší a současný model vedle sebe, určitá modernizace se Dusteru nevyhnula. Na druhou stranu se nekoná ani revoluce, a to ačkoliv v roce 2017 přišla generace druhá a loni navíc přišla drobná modernizace označovaná jako fáze 2. Auto má stále svůj typický „offroadový“ tvar, vyšší světlou výšku a v podstatě identické tvary. Čím se liší naše verze z roku 2022, to jsou především LEDkové linky denního svícení, zadní grafika lamp i vkusně tvarovaný přední i zadní nárazník nebo líbivější materiály a barvy. Ve výčtu novinek bych pak mohl pokračovat spíše než u designu v motorovém prostoru, o tom ale až za chvíli. Náš vůz byl také osazen výraznými hliníkovými koly. Rozdíl mezi vozy po 12 letech je větší než bych hádal – Duster i přesto, že jde o rozdíl dvou generací, zůstal Dusterem a s jiným vozem si ho nespletete. Osobně bych jej nazval především praktickým kusem, s čímž u takového vozu nemám vůbec žádný problém. Duster má jiné kvality, pro které ho mají zákazníci rádi a proč se k němu vracejí. Ať tak či onak, design současného Dusteru mi rozhodně nevadí a ačkoliv jsem se příliš dlouze nerozepsal, nemohu říci, že by šlo o nějak negativní stránku věci. Zachovávám si proto neutrální pohled a přesouvám se pomalu do interiéru.

 

Interiér: v duchu exteriéru ale s využitím moderních technologií

Po usednutí za volant jsem na první pohled mile překvapen. Analogové přístroje jsem čekal, digitální obrazovku infotainmentu už s ohledem na zaměření vozu spíš ne. O to větší překvapením je bezdrátová konektivita Apple CarPlay. Tempomat ani automatická klimatizace, to už dnes nepřekvapí, ale je příjemné, že v praktickém a cenově dostupném autě mám všechny tyhle věci k dispozici. Co mne trochu trápí je, posaz za volantem. Mám sice nestandartní rozměry, i přes ně mám ale místa v podstatě dostatek, sedačky mi však přijdou velmi jednoduché a je to trochu škoda. Jsou v podstatě rovné, bez jakéhokoli bočního vedení a chyběla mi i bederní opěrka. Na druhou jsem možná zbytečně trochu rozmlsaný tou technikou na palubě. Po pár kilometrech si na způsob posazení ani nevzpomenu a užívám si dostatek prostoru a pohodlí. Vše ve voze až na jemné detaily je černočerné. Materiály jsou tvrdé a levné, nicméně zpracování má i tak vysokou úroveň, celek působí mnohem lepším dojmem, než jsem čekal. Po přesednutí za sebe, jsem pak mile překvapen prostorem pro nohy i hlavu. Dacia zde vytěžila z možného maximum a k tomu přidává i slušný zavazadlový prostor o objemu 445 l.

 

Technika: 1,3 turbo se 110 kW a automatem v Dusteru, vážně?

Tenhle konkrétní motor, dnes už velmi dobře známá přeplňovaná 1,3 vytvořená ve spolupráci s Mercedesem, se do Dusteru nabízí ve dvou výkonových variantách – 96 kW a námi testovaných 110 kW (150koní). U nejsilnější verze je možné si zvolit variantu s manuální převodovkou a pohonem všech kol nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou a předním náhonem, což je případ testovaného modelu. Odhaduji, že tato konfigurace nebude nejrozšířenější, a to ať už kvůli vyšší ceně lehce přes 550 000 Kč nebo právě pro nemožnost volby pohonu všech čtyř kol. Ta cena v podstatě není zas tak vysoká, ale Duster začíná již na 367 500 Kč, takže pro svou cílovou skupinu může být vnímána námi testovaná varianta jako „drahá“. Jakkoliv cena nikterak vysoká není s ohledem na to, co Duster nabízí. Hodně Dusterů ale bude vybaveno spíš čtyřkolkou a dieselovým motorem, což mimochodem stále zůstává v nabídce. Tahle kombinace mu sedí a jeho možnosti praktického a pracovního využití budou samozřejmě širší. Zpátky ale k naší konfiguraci. Ta je reálně milým překvapením. Motor je veskrze moderní a kultivovaný, převodovka si s ním rozumí a Duster se nenuceně proplétá městským provozem. Na okreskách se nechá plynule vést a na dálnici díky 150 koním rozhodně není brzdou provozu. Tenhle Duster je sice možná trochu atypický, ale jako dostupné, praktické a prostorné auto zatím předvádí velmi dobré výkony. A dá se říci, že tady bych mohl u jízdních vlastností de facto skončit, protože i v tomto ohledu Dusteru patří stejné atributy, o nichž mluvili i kolegové při předchozích testech. V zásadě je Duster svým chováním především klidné vozítko, které své kvality předvede především na nezpevněných cestách, na něž se díky vyšší světlé výšce může vydat i bez pohonu všech čtyř kol, který samozřejmě představuje vhodnou volbu buď do náročnějšího terénu nebo horských oblastí s častým výskytem sněhu. Na silnici je pak možná malinko tvrdší, než bychom čekali, to je ale dáno zřejmě jednoduchostí podvozku a jeho komponent. Ostatně právě odhlučnění od okolního světa není vyloženě jeho nejlepší stránkou, přesto hodnotím chování Dusteru na silnici jako dospělé a především odpovídající cenovce i očekáváním. Nemám proto významnějších výhrad.

 

Závěr: praktik v moderním hávu

Dacia Duster s automatem a nejsilnějším motorem není trhač asfaltu a není ani tím veskrze nejpraktičtějším levným vozem, i když v rámci své kategorii levným zůstává nadále. Vyžaduje určité snížení nároků od svého zákazníka, nebo řekněme zaměření na praktické využití vozu. Jakmile se na to podívám touto optikou, tak s radostí říkám, že Dacia Duster se za těch 12 let hodně posunula, zkultivovala a dokázal bych si ji představit jako vůz pro každý den. Typicky by to bylo někde na horách nebo v náročnějších podmínkách. V testované kombinaci by asi nebyla. Volil bych naftu a čtyřkolku, abych si mohl ještě trochu víc užívat drsnější náturu a schopnosti Dustera. Testovaná konfigurace odpovídá trochu jinému zaměření a jakkoliv případný kupec nebude zklamaný a pravděpodobně bude mile překvapený (jako já), mám za to, že dělat z něj ryze civilní verzi je trochu zbytečné. Držel bych se té hrubší nátury. Ale běžte se svézt a udělejte si svůj názor. Dacia Duster je asi poslední svého druhu a je rozhodně dobrým autem. Jen trochu jinak, než jsme dneska zvyklí a já nemohu říci, že by to bylo špatně…

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelDuster TCe 150
Výkon110 kW
Točivý moment250 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1700 RPM
Zrychlení 0-100km/h9.7 s
Max. rychlost199 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5250 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1332 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6.2 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)7.6 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)5.9 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)6.7 l/100km
Velikost nádrže50 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/60R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1774 kg
Prázdná hmotnost (EU)1342 kg
Přívěs s brzdami1200 kg
Náklad432 kg
Přívěs (bez brzd)670 kg

modelová řada

Název generaceSR
Uveden09/21
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4341 mm
Rozvor2673 mm
Šířka1804 mm
Prostor pro zavazadla445 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1478 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1633 mm
Světlá výška183 mm
Průměr otáčení10.2 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: