Osmiválcové kupé, homologační rallye speciál, auto na vodík i celá řada SUV – Toyota předvedla své portfolio

Osmiválcové kupé, homologační rallye speciál, auto na vodík i celá řada SUV – Toyota předvedla své portfolio

Autor: Autohled.cz - Jiří Chomát · Fotografie: Toyota Central Europe – Czech, s.r.o. (toyotanews.eu)

Pokud bychom hledali automobilku s nejširším spektrem vozů, je jí v současném světě jistojistě Toyota. V dnešní “emisní” době je ale nadmíru sympatické zejména to, že velkou část tohoto spektra si můžeme zakoupit i v EU, a to zjednodušeně díky tomu, že Toyota zvládá prodávat velké množství nízkoemisních vozů. A tak na nás v Adventure Landu v Bělé pod Bezdězem čekala řada lákadel v čele s osmiválcovým Lexusem LC500, šestiválcové Supry i tříválcového GR Yarisu. 

Ale byly tu samozřejmě i vozy, které vzorně plní emisní limity a zároveň nepostrádají aspekt zajímavosti – měli jsme tu čest absolvovat první svezení s vodíkovou Toyotou Mirai, které bylo doslova zážitkem, avšak kdyby vás do auta někdo posadil a neřekl vám, že jezdí na vodík, tak to nejspíš nepoznáte – tak dobře se Toyotě podařilo udělat z Miraie běžný vůz – prostorný, komfortní, pohledný a hbitý. I když označení “běžný” je zde tak trochu v uvozovkách – Mirai je totiž postavená na platformě TNGA-L, kterou sdílí s Lexusem LC a LS.

 

Novinka Yaris Cross v (ne)jen v terénu

Kromě toho Toyota nabízí také celou škálu terénních vozů, kterou shodou okolností právě na akci, na níž jsme byli pozváni, prezentovala. Novinkou a mezi SUV největším lákadlem dne se beze sporu stal nový Yaris Cross, který má na svou třídu velmi sofistikovaný pohon, jenž dokáže poslat až 60% síly na zadní nápravu a který lze konfigurovat pomocí předvolených režimů. Systém si automaticky vybírá a kombinuje přední a zadní pohon v poměru od 100:0 až 40:60 podle typu povrchu i rychlosti. Zadní elektromotor se připojuje do rychlosti 70 km/h. Obecně platí, že při rozjezdu je poměr předního a zadního pohonu 40:60, během plynulé jízdy a při brzdění je to 100:0, na kluzkém povrchu 60:40. Jako řidič pak vybíráte mezi režimem normálním, do sněhu či na nezpevněnou cestu. Poslední jmenovaný mód Trail přibrzďuje volně se protáčející kolo a posílá točivý moment na kola s dobrou přilnavostí.

Na šotolinové trati mě právě novinka od Toyoty překvapila nejvíce svou agilností a na svůj segment i jistou dospělostí. 306koňová RAV4 Plug-in hybrid, kterou jsme měli možnost taktéž vyzkoušet, si zde jela “jak z praku”, nicméně v zatáčkách ji dohnala její hmotnost, a tak bylo potřeba brzdit opravdu brzo, načež právě tady se projevovali přednosti Yarisu Cross. Na šotolině jsme pak vyzkoušeli i Highlander, který potvrdil svoje americké naladění – houpal a nakláněl se o sto šest, ale žádný tvrdý náraz se neprojevil ani při hrubém zacházení. To jen potvrdilo mé dojmy z týdenního testování. Kontrast s tužší RAVkou byl velmi zřejmý – tam bychom náklony a houpání v takovém rozsahu hledali marně. 

zdroj foto: Toyota Central Europe – Czech, s.r.o. (toyotanews.eu)

 

Pořádný off-road s Land Cruiserem a Hiluxem

Na terénní trať jsme poté byli vysláni s Land Cruiserem a Hiluxem, nicméně nutno podotknout, že limity těchto vozů v Adventure Landu Bělá rozhodně nenajdeme. Během jízdy s instruktorem jsme ale díky tomu měli možnost probrat právě specifika těchto vozů a vyzkoušet si asistenční systémy – potvrdilo se, že přední kamera je v terénu skvělým doplňkem i pro zkušené řidiče, potěší také asistent sjezdu z kopce. 

Za příplatek je možné mít i systém Multi-Terrain Monitor. Ten pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.

 

Toyoty a jejich druhy pohonu všech kol

Land Cruiser má řadu skvělých předpokladů pro úspěšné zdolávání i těch nejnáročnějších terénů, jedním z nich je také nejdospělejší z pohonů 4×4, které Toyota nabízí. Pohony 4×4 mají totiž několik různých variant. Například Hilux má jednoduchý přiřaditelný pohon všech čtyř kol. Řidič tak může manuálně volit mezi pohonem dvou kol (2WD) a pohonem všech kol (AWD). Naopak RAV4 automaticky rozděluje točivý moment pohonu mezi přední a zadní kola podle jízdních podmínek. A pak je tu právě Land Cruiser vybavený stálým pohonem AWD s redukcí. Všechna čtyři kola jsou stále využívána a není potřeba žádný zásah řidiče, diferenciály mohou být v případě offroadu uzamčeny.

Stálý pohon 4×4 je bezpečnější, pro řidiče pohodlnější, protože nemusí přemýšlet, kdy ho použít, a obecně je považován za nejlepší řešení v offroad podmínkách. Na druhou stranu připojitelný pohon 4×4 má samozřejmě nižší spotřebu v běžném provozu a zajišťuje rovné a konstantní rozložení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4×4. V náročnějších podmínkách je však spolehlivější stálý pohon.

Offroad auta se liší také podle diferenciálů – může být otevřený, uzamykatelný či s omezeným prokluzem, jehož verzi Torsen má i Land Cruiser. Diferenciál Torsen spojuje výhody otevřeného i zavřeného diferenciálu. Mechanicky rozděluje točivý moment na kola s přilnavostí a eliminuje tak prokluz kol, které přilnavost nemají. Výsledkem je lepší stabilita vozu, lepší trakce i funkčnost vozu.

Odlišnosti představují i různé typy zavěšení (zadních kol). RAV4 má na zadní nápravě nezávislé zavěšení se dvěma příčnými rameny, Hilux má listové pružiny a Land Cruiser kombinuje tuhou zadní nápravu se čtyřbodovým předním zavěšením. Pro náročné zákazníky je k dispozici varianta zadního vzduchového odpružení, kde je možné měnit manuálně světlou výšku vozidla.

 

Svezení Suprou, Lexusem LC500 a GR Yarisem 

Po terénní vložce následoval program, na který jsem se těšil nejvíce – a tím je svezení s Petrem Semerádem a Alešem Jiráskem vozy ze sportovní divize GR a Lexusem LC500. Zajímavé bylo sledovat, jak rozdílným způsobem se musí krátký Yaris GR s pohonem všech kol řídit oproti zadokolkové Supře a Lexusu. Zatímco zadokolky se do ostrých zatáček na podzimním listí ochotně přetáčiey okolo své osy a odjížděly ve stylovém lehkém powerslidu, Yaris GR bylo nutné nasměrovat přes ruční brzdu a i tak se hned opět chytl do správného směru a upaloval vstříc dalším zatáčkám. Jakkoliv bylo svezení Yarisem subjektivně rychlejší, tak větší zábava na tomto podzimně-suchém okruhu byla podle jezdců (a i v našem pohledu) za volantem Supry. To už je ale otázka subjektivních požadavků. Není sporu o tom, že Yaris GR představuje neuvěřitelný kus techniky, jejíž vznik by ke konci druhé dekády 21. století očekával málokdo a před níž je potřeba ještě jednou smeknout. To vše se navíc skvěle předvedlo právě v Bělé pod Bezdězem, která slouží mimo jiné jako testovací trať pro řadu českých rallyových závodníků – GR Yaris nejenže je homologačním speciálem pro budoucí vrcholné rallyové vozy WRC, zároveň taky představuje skvělé náčiní na okresní silnice, na nichž navazuje na tradici, s níž před lety skončily legendy, jako je Mitsubishi Lancer Evolution nebo Subaru (Impreza) WRX STI

TEST: Toyota GR Yaris – poslední Mohykán i překvapení současného světa

 

Závěrem – co nám nejvíce utkvělo v paměti?

A tím den s Toyotou pomalu končí – i když rozmanitost nabídky Toyoty je obecně známá, bylo velmi zajímavé si ji vyzkoušet na vlastní kůži. Je vidět, že v Toyotě jsou zvyklí nesázet jen na jednu kartu, a tak kromě hybridů a obecně dále nízkoemisních vozidel mají v nabídce stále i konvenční vozy tam, kde to dává smysl. A pak je tu vodíková Mirai. Pamatujete si ještě, když přišel Prius a tím se prakticky stal synonymem pro hybrid a zakladatelem své vlastní kategorie? Tak přesně tam má nakročeno Mirai ve své druhé generaci. Kam se nakonec automobilový průmysl bude ubírat je otázkou, faktem však je, že Toyota se zdá být připravena na vše. 

 

Jiří Chomát

Sdílet: