Zdroj úvodní fotky: Honda Motor Europe Ltd. (Honda Newsroom)
Honda CMX 1100: Rebel (ne)jen do pohody

Honda CMX 1100: Rebel (ne)jen do pohody

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Honda Motor Europe Ltd.

V roce 2017 uvedla Honda na trh prvního Rebela, známého taky jako CMX500 Rebel, s dvouválcovým motorem o objemu 500 cm3. Nutno říct, že Honda se trefila do černého a už v roce 2019 se Rebel v Evropě stal třetím nejprodávanějším strojem kategorie custom. Honda s ním zacílila primárně na mladší jezdce a nabídla jim skvělou kombinaci. Motorka je za rozumnou cenu, praktická pro každodenní ježdění, a navíc má osobitý styl, pro který slaví velký úspěch.

Letos dostala původní motorka velkého bráchu – CMX1100 Rebel. Jak číslice v názvu napoví, srdcem velkého Rebela je řadový dvouválcový motor o objemu 1 084 cm3. Pokud je vám tahle specifikace povědomá, vězte, že je to stejný agregát, který pohání i novou Afriku neboli CRF1100L Africa Twin. Motor byl samozřejmě přepracován, aby odpovídal charakteru Rebela, takže má pořádně silný zátah hezky odspodu a dostal i výraznější a hlubší zvuk, jak se na takovou mašinu sluší.

 

Malý velký Rebel, jehož styl jednoduše funguje

Na první pohled to vypadá, že se Honda s designem moc nemazala a jednoduše vzala původního Rebela a trochu ho přifoukla. Motorky jsou si podobné opravdu jako vejce vejci. Až na ten motor. U velkého Rebela je to pořádný kus železa, který s sebou všude taháte. Navíc byl testovaný model vybavený převodovkou DCT, která tuhle mohutnost ještě trochu podtrhuje. Jelikož je DCT automatem, navíc odpadá taky spojková a řadící páka. Na první nasednutí je to fakt divný, ale funguje to překvapivě dobře. Jinak je design perfektní ukázka jednoduchosti a lehkého retro stylu. Je na každém, jestli se mu to líbí nebo ne. Já se přikláním k první skupině, Honda se do toho stylu prostě pustila opravdu s kuráží. Důkazem toho budiž třeba blatníky i nádrž, které jsou čistým plechem, po plastu ani vidu. 

 

Jízdní vlastnosti: najen otázka, zda zvolit DCT nebo ne

Samozřejmě nejdůležitější na motorce je, jak to jezdí. I když, co si budeme povídat, důležité je i, jak u toho vy i motorka vypadáte. Na první svezení Rebel zaujme příjemným posedem. Upřímně jsem byl překvapený, jak pohodlná motorka je. Posed je docela vzpřímený, řídítka přiměřeně široká, a hlavně v dobré vzdálenosti. Na rozdíl od některých jiných cruiserů nevisíte na řídítkách jak cvičenec na hrazdě, ani nemáte nohy v nepřirozené poloze vykopnuté nesmyslně daleko. Rebel je tady možná trochu víc konvenční, ale rozhodně mu to prospívá. Jediné, co není úplně komfortní, je sedlo samo o sobě. To v kombinaci s klasickým odpružením znamená, že vás asi tak po půl hodině jízdy na úžasných českých okreskách začne docela slušně bolet zadní část těla. Na druhou stranu to není úplně „hard tail, takže se to dá vydržet. Nebo si jednoduše zvyknete. Celkově je ale jízda pohodlná a motorka je na navzdory svojí hmotnosti úžasně agilní. Za to můžeme poděkovat hlavně perfektně sladěným komponentům a nízkému těžišti. Jak jsem už zmiňoval, testovací kousek byl vybaven převodovkou DCT, tedy automatem. Co se samotné techniky týká, DCT funguje špičkově. Řazení je hladké, plynulé a naprosto precizní. Navíc si můžete vybrat ze tří režimů, případně si upravit celé nastavení. Otázka ale je, jestli se to k téhle motorce hodí. Přeci jen to není skútr. Za mě byla DCT docela zábavným a zajímavým prvkem. Ačkoli ne vždy řadila tak, jak bych řadil já, v 90 % případů jsme se shodli. V těch 10 %, kdy jsme se rozcházeli, šlo často o podřazování před předjížděním, nebo při brzdění motorem. Ale i to se dá vyřešit. U DCT máte taková tlačítka na levém řídítku. Ty fungují stejně jako pádla u auta. Můžete dokonce přepnout na plně manuální režim a řadit jen pomocí tlačítek. Upřímně je to trochu návykové a funguje to fakt dobře. Na klidnou pohodovou jízdu, kdy se chcete jen kochat a užít si pohodu na mašině, představuje DCT ideální volbu. Na režim standard se otáčky drží kolem pohodových 2000 a motorka je takový cruiser – bublák. Jakmile přepnete na režim sport, charakter se změní a motorka točí nad 4000 a z bubláku se stává dravec, který si nezadá s kdejakým naháčem. Rychlosti jsou docela krátké a motorka má zátah hezky odspodu, jak jsem již zmiňoval – přesně to, co od takové motorky čekáte. Přeci jen je to cruiser s minimem kapoty, takže nad 140 km/h už si jízdu moc neužijete.

Ještě se ale vrátím k motoru. Technicky je to motor z Africa Twin. Architektura je stejná, ale u Hondy si s ním pohráli. Upravili časování ventilů, změnilo se nastavení zapalování a zvětšil se i setrvačník. Motor dává slušných 86 koní při 7 000 ot/min, díky čemuž dokáže opravdu pěkně zabrat už odspoda a táhne jako čert. Navíc má nádherně vyladěný, drsný až hrdelní zvuk. Rebel prostě není žádný lenoch a společné geny s Afrikou rozhodně nezapře.

TEST: Honda CMX500 Rebel – výjimečně rozumná stylovka

 

Nečekaně povedený univerzál

Vedle jedinečného stylu je na téhle motorce zásadní výhodou její ovladatelnost. To z ní dělá skutečně univerzální stroj snad pro každého jezdce. Pokud přecházíte z menší kubatury, ovladatelnost Rebela vás překvapí svojí jednoduchostí. Motorka má ideální rozměry a hmotnost, dobrý posed, a i když jste byli možná zvyklí na menší kubaturu, přechod na tenhle stroj nebude problém. Pro zkušenější jezdce připravila Honda perfektně vyladěný podvozek – tuhý, trubkový rám s kvalitním odpružením a kvalitními brzdami. Zkrátka na Rebelovi si každý najde to svoje. A jestli vás už unavuje řazení, sáhněte po DCT. I když je motorka možná lehce retro, nebudete ochuzeni ani o slušnou dávku elektroniky. Dostanete systém nastavitelné kontroly trakce, systém pro zamezení zvedání předního kola, tempomat a 3 přednastavené jízdní režimy ovládané elektronicky řízenou škrticí klapkou. Novinkou je také osvětlení LED diodami a negativní LCD přístrojový panel, který špičkově ladí se zbytkem motorky. Za mě mohl být přístrojový panel klidně ještě jednodušší. Sice tady nepřibylo nic navíc, ale údajů je až zbytečně moc. Další – a rozhodně ne poslední – vychytávkou je i odkládací schránka pod sedlem, ve které navíc najdete i USB-C nabíječku.

 

Závěr

Rebel 1100 je nádherná stylovka, na které si užijete každý kilometr. Ať se na něm vydáte na projížďku po městě, jen tak na kávu nebo vyrazíte na okresku plnou zatáček, Rebel vás bude bavit všude. Byla by velká chyba brát ho jako další chopper, Rebel toho umí mnohem víc. Podvozek, motor, brzdy, odpružení i rám jsou skvěle sladěné, a i když vás po delším ježdění bude asi trochu bolet sedací svalstvo, určitě budete z motorky sesedat pořádně vysmátí. Jen si dejte pozor na mokrém povrchu, tam trochu tancuje anebo prostě jen počkejte, až bude silnice zase suchá a začněte se znovu kochat tak, jak jen to Rebel umožní (tzn. hodně).

 

Jirka Babický

Sdílet: