Zdroj úvodní fotky: Jan Nemrava
MG HS 1.5 TGI: základ v SUV za rozumnou cenu. Proč je na českém trhu hitem?

MG HS 1.5 TGI: základ v SUV za rozumnou cenu. Proč je na českém trhu hitem?

Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava · Fotografie: Jan Nemrava

MG HS je SUV (staro)nové značky MG velikostně podobné Škodě Karoq. Oni sice kořeny značky MG sahají do Anglie již k roku 1924, ale realita je samozřejmě taková, že na testovaném modelu HS nic z roku 1924 nenajdete. Jde o nově vyvinutý model čínské automobilky SAIC, která sto let starou britskou značku vlastní. Nejdůležitější je ale to, jak takové velké SUV za velmi zajímavých 600 tisíc jezdí. A to teď zjistíme.

 

První dojmy nijak zásadně nepřekvapí

Na test máme model HS v základní výbavě, ve stříbrné barvě, na 17palcových kolech. Tyhle tři atributy většinou autům na kráse nedodají a jinak tomu není ani u MG. Autu sluší mnohem více nějaká pastelová, křiklavější barva. Na druhou stranu jsou menší kola s pneumatikou s vyšší bočnicí zárukou toho, že cestovní komfort bude spíše lepší než horší. Co se týče designu, zepředu se nelze ubránit inspiraci Mazdou. Těmi kulatými a fluidními tvary jako by design celkově byl o pár let pozadu oproti evropské konkurenci. I ten přerušovaný pásek denních LED světel jako by vypadl z oka autům o generaci zpět. A chromové kliky dveří jsou tradičním způsobem, jak design dohnat zdobností. Ale zezadu je na MG hezká ta jednoduchost designu. Se svými 4,5 metry se v rámci českého trhu přesně trefilo mezi Karoq a Kodiaq. Troufnu si říct, že největším sokem pro HS budou ale dvojčata Tucson/Sportage nebo případně dnes již také populární SUV Ssangyong Korando. Při popisu exteriéru MG ještě pochválím překryté prahy i to, že na trh pomalu přichází facelift, který HS velmi příjemně doladil a dovybavil.

 

Interiér nabízí příjemný komfort a na základ i solidní výbavu

Beru za kliku a usedám do syntetickou kůží čalouněných sedadel. Před sebou mám relativně konzervativní interiér s příjemným volantem a dvěma displeji. K těm lze mít pár výhrad. Ten před řidičem nenabízí žádné možnost nastavení a použitý font není úplně nejvhodnější, protože si lze snadno splést číslo 1 s číslem 7 a obecně to, že nenabízí možnost zobrazení klasických ukazatelů je trochu škoda. Ale rychlost ukazuje a otáčky, teplotu, palivoměr i data z palubního počítače taktéž, takže svůj účel splní. Zobrazuje dokonce hodnoty tlaků v pneumatikách, což značí, že je HS vybaveno aktivním měřením TPMS. Díky kšiltu displeje si u něj nemůžu stěžovat na malý kontrast tak, jako si budu stěžovat u toho centrálního. Tam by mi ani nevadilo to, že nenabízí moc funkcí, za to ale nepotěší tím, že na jeho matném skle – které je ale výbornou ochranou proti otiskům prstům – není na ostrém světle vidět, co je na něm zobrazené. Ale jinak i v této verzi najdete CarPlay a Android Auto, takže ani tady mu funkčně úplně nemám co vytknout.

Jinak uvnitř nalezneme až překvapivě kvalitní materiály. Všude, kde se člověk dotýká, jsou měkčené plasty, které dobře vypadají. Výtku mám k materiálu hlavice řadící páky a použití lesklých černých plastů na středové konzoli. Ale v rámci té ceny je to asi pořád dobré. Jdeme dál. Sedí se mi dobře, sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné, má i bederní podpěru, sedáky jsou příjemně dlouhé, takže tady asi bez připomínek. MG HS potěší nabídkou prostoru na zadních sedadlech, tam je místa snad až moc. Překvapí možnost naklápět opěradla i kvalitní provedení prostřední loketní opěrky s držáky nápojů. Základní objem kufru nabízí rozumných 463 litrů. Pokud netoužíte po rezervním kole, využije se obří místo, které zbylo po něm a kufr se zvětší až na parádních 580 litrů.

 

Jízdní vlastnosti standardní koncepce – benzínového motoru a manuálu

Tlačítkem probouzím čtyřválcový turbomotor o objemu 1.5 litru. Ten disponuje výkonem 119 kW a točivým momentem 250 Nm v širokém spektru 1 500 – 4 400 ot./min. Dle výrobce s ním HS zrychlí na stovku za 9,7 vteřiny a řekne si o 7,4 litru na sto km dle normy WLTP. Zajímavé. Aktuálně jde o jediný nabízený motor, který můžete mít i s dvouspojkovou převodovkou. Tak už pojedeme.

První metry pozitivně překvapí. Auto působí velmi měkce, měkká je spojka a rozjezdy jdou hladce a plynule. Odladěně působí i motor, který nemá skokový náběh turba a hezky se sbírá i z velmi nízkých otáček. Měkké tlumiče na vysokých pneumatikách velmi dobře tlumí nerovnosti a v autě je i díky nim překvapivé ticho. Ty měkké přední tlumiče občas nechají předek několikrát zhoupnout. Někdy je to příjemné, někdy ne. Motor krásně táhne, obyčejně stačí řadit kolem 2,5 tisíc otáček. To se vám odvděčí jednak tím, že motor není vůbec slyšet, a druhak tím, že se pohybujete s rozumnou spotřebou, klidně kolem 6 litrů na 100 km. Na dálnici pak na hranici rychlostních limitů motor točí 2,8 tisíce otáček. Kdybych měl být na MG HS hodně přísný, tak řeknu, že mi vadil lehký přenos vibrací od motoru do volantu, který právě na té dálnici už je malinko znát. Ale neumím si moc představit, že by to někomu v této kategorii vadilo. Tím myslím auta pro ty, kteří hledají především pohodlí. A to MG nabízí v první řadě. I v druhé řadě. Na dálnici se také může hodit tempomat, jeho páčka je však schovaná pod volantem, není prakticky vidět a je třeba se s ní naučit manipulovat poslepu.

 

A teď trocha kritiky…

Tenhle odstavec by se mohl jmenovat trápení. Asi největší trápení jsem měl s něčím, co výrobce nazývá “digitální klimatizace”. Ve skutečnosti má totiž na mysli “manuální klimatizace na digitálním displeji”. Naše tradiční stížnosti, že ovládání automatické klimatizace je schováno v palubním systému, bývá často umlčeno tím, že teplotu si nastavím jednou a pak na ni moc sahat nemusím. Ne tak tady. Tradiční posuvníček od “modré do červené” vyžaduje občasné změny dle venkovních podmínek. Tenký nastavovací proužek je jako ke vzteku umístěn v dolní části displeje, zatímco celý displej je prakticky prázdný. Na jeho okraji jsou pak malé ikony směru a způsobu ventilace. Tohle teda není moc uživatelsky přívětivé. Naštěstí mohu pro návrat na navigaci použít přednastavené tlačítko na volantu. To tu situaci docela zachránilo.

Druhé trápení jsem měl s předními parkovacími senzory. V testovaném voze se aktivovaly až po zařazení zpátečky. A to je u předních senzorů trochu potíž. Když dojíždíte popředu k překážce, senzory ani nepípnou, ani se na displeji nezobrazí indikace vzdálenosti. Jako by tam nebyly. Až když zařadíte zpátečku, začnou ječet a zobrazí se indikace, že jste u překážky příliš blízko. V tu chvíli začnou fungovat a dají se použít. Občas navíc vydávají při couvání falešný poplach. Je to asi softwarová záležitost, možná dokonce jen konkrétní kousek. A třetí trápení bylo řazení rychlostí, které sice šlo lehce, ale občas se stalo, že tam rychlost nezapadla a bylo jí potřeba trochu pomoci.

MG4 Electric 64 kWh: co s trhem udělá elektromobil za cenu spalováku?

 

Závěrečné hodnocení ale rozhodně není špatné

Musím říct, že MG HS příjemně překvapilo. Kromě ovládání klimatizace a nespolehlivých předních parkovacích senzorů není nic moc, co bych mu vytknul. Z pohledu běžného motoristy nabízí řadu výhod. Je velmi tiché, motor je skvěle pružný, rozumně úsporný. HS skvěle tlumí nerovnosti, i když za cenu (na můj vkus) moc houpavého podvozku. Zajímavá je i základní záruka na vozidlo, která činí 7 let nebo 150 tisíc km. A to vše můžete mít kolem 600 tisíc Kč vč. DPH. To je velmi dobrá cena, a pokud bude nižší než zavedené modely, může být rozhodující. Jen Hyundai Tucson momentálně začíná na 580 tisících Kč, díky čemuž půjde minimálně o velmi drsný souboj.

 

Jan Nemrava

Sdílet: