Subaru Forester Executive Black Edition: padne do ruky na první dobrou
Autor: Vít Bukač - Vít Bukač · Fotografie: Vít BukačJiž 26 let je Forester nedílnou součástí portfolia Subaru. Poslední, tedy 5. generace relativně nedávno prošla modernizací, a mimo jiné právě proto jsme tuto poslední verzi podrobili klasickému redakčnímu testu. Pro mě osobně to bylo po dlouhé době za volantem Subaru. Ostatně s aktuální evropskou nabídkou této japonské značky je to tak trochu jako na houpačce. Stěžejní je ale to, že primárně díky modernímu mild-hybridnímu hnacímu ústrojí v posledních letech Subaru neupadá do ústraní a naopak má rozhodně co nabídnout. Forester se pak řadí pode SDA do nejpočetnějšího segmentu C-SUV stejně jako Kodiaq, Karoq nebo Tucson. Já jej osobně řadím velikostně nejblíže třeba k Land Roveru Discovery Sport. Přesto všechno si dovolím tvrdit, že je Forester mezi nejpřímější konkurencí relativně unikátním autem. Čím to? Jak jezdí modernizovaná verze populárního SUV od japonského specialisty na pohon všech čtyř kol? A čím vším (ne)potěší? To a mnohem více se dozvíte v následujících řádcích.
Pohled zvenčí – nevšední vůz do všední doby
Silueta Foresteru spíše připomíná kombík se zvýšenou světlou výškou než typické SUV. To ale není žádné překvapení, neb s verzí před faceliftem sdílí stejnou karoserii a když bychom se podívali do historie, více či méně tomu tak bylo vždy. Nejnovější varianta modelu Forester přišla loni s odvážnějším exteriérem inspirovaným designovou filozofií „DYNAMIC X SOLID“. Tento vzhled zaujme inovativně upravenou přední částí, která zahrnuje nově tvarovanou masku chladiče, světlomety a kryty mlhových světel. Přední části vévodí robustní černá maska „Black Edition“, která ve zpětném zrcátku určitě budí respekt. Jedná se o sadu černých exteriérových doplňků, která rozšiřuje vrcholné provedení Executive. Limitovanou edici odlišují 18″ leskle černá kola s pneumatikami o rozměru 225/55, černé provedení předního i zadního nárazníku nebo právě již zmíněná specifická maska chladiče. Paket zahrnuje také černé střešní ližiny, kryty vnějších zpětných zrcátek, okenní lišty, střešní spoiler a anténu. Nechybí ani tmavé nápisy Subaru, Forester a Symmetrical AWD. Sportovněji střižená záď zase evokuje spíše kombík.
Co se týče bezpečnosti, v horní části čelního okna se skrývají 2 kamery systému EYE SIGHT a pohodlnou jízdu i v noci slibují velká světla s Bi-LED technologií a natáčením do stran. Jako celek působí Forester jako elegán a zálesák v jedné osobě, a to mně osobně vůbec nevadí.
Usedám za volant – vše na svém místě
Po seřízení zrcátek, sedaček a volantu nabývám rychle dojmu, že ačkoli v autě sedím poprvé, tak mi padne perfektně do ruky. Uvnitř je dostatek prostoru i na zadních sedadlech, což je možná až na škodu vzhledem k velikosti zavazadelníku. Musím pochválit zpracování A sloupků, které nijak zásadně nebrání výhledu a také velká zpětná zrcátka, díky kterým máte perfektní přehled, co se děje kolem vozidla. Ovládací prvky oken a nastavení zmiňovaných zrcátek opět nachází moje ruka intuitivně. Ostatní ovládací prvky jsou také ve velké míře zachovány v klasické podobě a nikoli zanořené někde v menu dotykového infotainmentu. Za tento lehce staromilecký přístup Subaru chválím.
Za zmínku také stojí koncepce 3 displejů. Tím prvním je palubní počítač uprostřed přístrojového štítu mezi analogovým rychloměrem a otáčkoměrem. Pak na palubě najdeme jeden menší v kapličce nad středovým panelem pro zobrazování aktuálního použití mild-hybridního ústrojí (vč. nabití baterie) nebo záběru kamery směřující na pravé přední kolo. Tady je škoda, že si Subaru nepohrálo s dnes běžnou funkcí „Bird View“ – tedy pohled na auto z ptačí perspektivy při zajíždění do parkovacího místa, který se tvoří pomocí kamer v náraznících a ve zpětných zrcátkách. A nakonec je tu základní displej nad středovým panelem pro média, navigaci a vše ostatní. Navigace pracuje na podkladech TomTom. Nabízí samozřejmě 3D a 2D pohledy. K tomu navíc nabídne několikero alternativních tras. Samozřejmě lze pro navigaci použít také konektivitu zrcadlení chytrého telefonu – CarPlay nebo Android auto.
Věnec volantu padne perfektně do ruky a jestli jsem doteď chválil zachování klasických tlačítek ovládání, tak tady se to možná malinko přehnalo. Na volantu je těch tlačítek na můj vkus opravdu přehršle. Je to ale o zvyku. Zajímavostí je – alespoň pro mě – nenápadné, na volantu umístěné tlačítko „S/I“, které slouží k přepínání jízdních režimů. Po jeho stisknutí a přepnutí do režimu „S“ (Sport) totiž Forester opravdu citelně ožije. Skoro bych si troufl tvrdit, že přepnutí bude uživatel využívat častěji, než se může zdát. Po čase bych si ale určitě zvyknul a onoho zrychlení dosáhl i bez dlouhého hledání mezi směsicí tlačítek. Ovládání bezpečnostních asistentů je jako obvykle vlevo dole u dveří. Je to sice přes ruku, ale mnohem méně než u jiných značek, které to umí módně zanořit do menu dotykového displeje.
Uvnitř je auto velmi prostorné. Nabízí dostatek úložných prostor a i na zadních sedadlech je hodně místa a možná i na úkor zavazadelníku, který je podle mého gusta menší, než by si takové auto zasloužilo. Příjemným doplňkem je panoramatická střecha. K ní mám ale 2 poznámky. Nelze jen vyklopit. Buď máte otevřeno nebo zavřeno. Nechybí sluneční clona, ale u auta v této cenové hladině je manuální ovládání trošku překvapující. Na druhou stranu je to o 1 prvek, který se může pokazit méně.
Jízdní vlastnosti – ticho v hlavní roli
Konečně nastává čas nastartovat a vydat se na cestu. Co bych hned na první dobrou rád vypíchnul, je ticho na palubě. Motor i auto jako celek jsou velice dobře odhlučněné. Dvoulitrový e-BOXER má kultivovaný chod bez vibrací, které by se přenášely do vozidla. No a když vás přestane to ticho bavit, pak si můžete dopřát hudební zážitek aparatury Harman – Kardon, která hraje opravdu dobře. Ačkoli od soundsystému této značky se to očekává, jeho výkon ve Foresteru je opravdu příjemný. Na druhé straně už nejsem tolik nadšený z převodovky. Tak, jak už je u Subaru zvykem, je součástí aktuálního hnacího ústrojí převodovka označovaná CVT Lineartronic. Ačkoliv jde o variátor, určitým způsobem se logika snaží předstírat klasické řazení. Výsledkem je to, že si občas řadí, jak chce a celkem bez příčiny ipři jízdě na tempomat občas zbytečně podřadí a pak motor ve vysokých otáčkách nechává zbytečně slyšet.
U motoru ještě chvilku zůstaneme. Subaru má omezenou nabídku motorů a má to velice jednoduchý důvod – BOXER. Karoserie je upravena výhradně pro tento plochý motor a tím pádem nemůže sáhnout po jiné konstrukci či dokonce jiném výrobci motorů, jako to dělají jiné automobilky. Velice dlouho se čekalo na oblíbené dieselové motory, ale v případě Subaru měly téměř jepičí život a nepatřily k těm nejpovedenějším. I Forester tak disponuje mild-hybridním pohonem, tedy má relativně kapacitně malou baterii, i tak je ale schopna v nízkých rychlostech pohánět celé auto. Jinak pomáhá při rozjezdech a akceleracích. Na poměry mild-hybridů poměrně silná pomoci elektromotoru a baterie vděčí e-BOXER primárně nevšedně vysokému 118V napětí. Auto jsem přebíral s téměř prázdnou baterií, ale defenzivní jízdou se během pojížděk po Praze za chvíli dobila tak, že poměrně aktivně mohla opět pomáhat klidu na palubě a příjemnému projevu hnacího ústrojí. Za zmínku stojí i spotřeba, která se během týdenního ježdění pohybovala jen lehce nad 6,5 l /100 km, a to v primárně městském a meziměstském režimu. V rámci testování jsem kousek popotáhl i přívěs a ani tato zátěž se významně nepodepsala na spotřebě.
Krátce se vyjádřím i k „Subaráckému“ pojetí poloautonomní jízdy – tedy jízdy se zapnutým adaptivním tempomatem a asistentem jízdy v pruzích. Častým neduhem asistenta jízdy v pruzích bývá to, že vede auto od jedné dělící čáry k druhé a nedokáže auto udržet zcela plynule uprostřed jízdního pruhu. Tady je software vychytaný a asistent činí přesně to, co se očekává. V případě, že se systémům zdá, že příliš kličkujete nebo se nevěnujete plně řízení, vyzve vás k malé pauze hláškou „Dejte si kávu“. K vyvolání tohoto hlášení se stačí několikrát krátce po sobě přiblížit středové nebo krajní čáře na silnici.
TEST: Subaru Outback 2,5i – jistota (ne)jen doby minulé
Forester zraje jak víno
Celý dojem je veskrze pozitivní. Auto mi padlo na první dobrou do ruky. Nemusel jsem si na nic neobvyklého zvykat. Vše bylo na místě, kde se to čekalo, vše fungovalo tak, jak má. Není to určitě závodník, ale auto, které má dost elegance na to, abyste v něm přijeli na důležité obchodní jednání, stejně tak je to auto do lehkého terénu a právě s ním se nebudete bát vyjet po nezpevněné silnici na chatu. Je otázkou, kolik lidí v dnešní době takové auto potřebuje. Určitě se ale najdou a u Subaru mají jasné zastání. V případě jeho volby pak rozhodně neudělají chybu…
Vít Bukač
Technická specifikace
motor | |
Model | Forester 2.0ie |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 194 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11.8 s |
Max. rychlost | 188 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5600 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Objem | 1995 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 8.1 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.8 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 7.5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 9.5 l/100km |
Velikost nádrže | 48 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/55R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2185 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1662 kg |
Přívěs s brzdami | 1870 kg |
Náklad | 523 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | S5 |
Uveden | 10/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4640 mm |
Rozvor | 2670 mm |
Šířka | 1815 mm |
Prostor pro zavazadla | 509 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1779 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 1071 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1730 mm |
Světlá výška | 220 mm |
Průměr otáčení | 11.6 m |
Sedadla | 5 |