GR: nejen označení sportovních vozů, Toyota prozrazuje vše o Gazoo Racing

GR: nejen označení sportovních vozů, Toyota prozrazuje vše o Gazoo Racing

Autor: Jan Novotný, Toyota Motor Poland Company Limited (Toyota News CZ) · Fotografie: Toyota Motor Poland Company Limited (Toyota News CZ)

Vozy a jezdci Toyota týmu Gazoo Racing závodí a testují nové technologie v extrémních podmínkách a výsledky se používají právě v automobilech označených symbolem GR. Toyota se svým továrním týmem v posledních letech posbírala řadu vítězství v šampionátech WEC, WRC i Rally Dakar. A právě zde se rodí i myšlenky sportovních vozů určených na běžné komunikace. Připomeňme, že první takovou vlaštovkou byl Yaris GRMN, limitovaná edice oblíbeného hatchbacku, který vzbudil rozruch vlastně úplně vším, čím byl. Dnes se však kromě již zmíněných aktivit v oblasti motorsportu pod označením Gazoo Racing (případně zkráceně GR) skrývá i šest modelů, a právě proto japonská značka připravila pro české fanoušky zcela novou webovou prezentaci. Kromě nás, novinářů, tak mají i běžní smrtelníci a automobiloví nadšenci možnost nakouknout pod pokličku takřka všeho, co se v rámci aktivit „rychlých čtyř kol“ od Toyoty odehrává a připravuje. Pojďme se na to tak podívat i my…

 

Již šest modelů z linie GR

Toyota má v současnosti na našem trhu šest modelů typu GR, které se liší různým stupněm modifikace. Základní úroveň GR Sport, kterou bychom mohli označit za designově-funkční paket, nabízí vylepšení umožňující lépe využít potenciálu vozu k dynamické jízdě, výbavu zvyšující pohodlí v kabině a designově odkazující na sportovní původ. Jeden z posledních GR modelů první úrovně představuje Corolla GR Sport, jejíž výbava může obsahovat 17″ nebo 18″ hliníkové disky, sportovní sedačky, znak GR Sport na víku kufru i adaptivní zavěšení kol s proměnlivou tuhostí AVS. Nejnověji se pak zákazníci dočkali podobné úpravy modelu Toyota C-HR GR Sport.

Střední úroveň GR disponuje prvky sportovní výbavy, jako jsou sedačky, zavěšení a brzdy nebo doplňkové aerodynamické prvky či vyztužení karoserie, včetně mnohem silnějšího motoru. Sportovní modely GR Supra a GR Yaris byly již od základu zkonstruované jako sportovní vozy pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Zejména model GR Yaris se těší obrovské popularitě napříč celou Evropou. Jen v Čechách si ho pořídilo již 180 zákazníků. Nevznikl jen pro radost nejnáročnějších klientů Toyoty, ale představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spojený se šestirychlostní manuální převodovkou a pohonem 4×4 dodává autu vyšší výkon (261 koní), točivý moment 360 Nm, a umožňuje mu zrychlit na stovku za pouhých 5,2 s. Nejvyšší úrovní celé GR pyramidy jsou pak samotné závodní vozy.

 

Od Publiky po GR Yaris: Historie malých vozů Toyoty

Počátek městských vozů segmentu B je od 60. let spjat s vývojem sportovních aut. Toyota Publica vstoupila na trh v roce 1961 a hned rok na to Toyota uvedla model Publica Sports, na jehož základě vznikl v roce 1965 Sports 800. Modely Starlet a Yaris, které nahradily Publiku, mají také svoje sportovní, a dokonce i závodní verze. Aktuální GR Yaris je obojí – výjimečné sportovní silniční auto i rally vůz.

V roce 2017 uvedla Toyota novou sérii GR (Gazoo Racing), jejímž prvním zástupcem byl v Evropě globální, ač krátkosériový model Yaris GRMN vycházející ze třetí generace Yarisu. Hot hatch s kompresorem přeplňovaným motorem 1.8 o výkonu 212 koní a dlouhým seznamem závodní výbavy se dočkal finálních úprav na slavném Nürburgringu v Německu. Auto bylo zkonstruováno na počest návratu Toyoty do světového šampionátu v rallye za volantem Yarisu WRC, po bezmála dvacetileté přestávce. Nástupcem Yarisu GRMN je GR Yaris z roku 2020. Jedná se o první rallye vůz, který je zároveň homologován na běžné silnice, od doby Celicy GT-Four, jejíž výroba byla ukončena v roce 1999. GR Yaris je unikátní automobil na trhu, protože nevznikl ze sériového Yarise čtvrté generace, nýbrž byl zkonstruován od základů na zvláštní platformě TNGA. Tato platforma je spojením přední části vycházející z podvozku modelu Yarisu a zadní z modelu Corolla, což umožnilo namontovat do vozu stálý pohon všech čtyř kol GR-Four.

 

Nejen auta, ale i E-shop i virtuální showroom

Gazoo Racing ale nejsou jen auta, nýbrž také oblečení a sportovní doplňky. Odkazy z této z podsekce tak vedou i na nový e-shop Toyoty, kde se fanoušci mohou obléknout do barev továrního týmu. Stejně tak se můžou zájemci o nový vůz v rámci celého webu toyota.cz prokliknout přímo na online showroom a zajistit si virtuální schůzku s prodejcem, během které si vybraný vůz mohou skrze videohovor podrobněji prohlédnout nebo si domluvit testovací jízdu. A i taková je holt dnešní doba – interaktivnější, přímější, inovativnější a obecně tak trochu více počítačová, a to ať chceme nebo ne. Ať tak či onak, rozhodně můžeme být rádi, že stále ještě existují taková auta, jako je GR Yaris. Je totiž doslova až překvapující, že mohlo v roce 2020 vzniknout něco takového – řidičské auto. Mluvím především o souvislosti se stále se zpřísňujícími emisními regulacemi, které z evropského trhu sportovních aut vyhánějí nejednu (mnohdy i velmi tradiční) automobilku. O to více už se na test nového ostrého Yarisu těšíme. Tak snad brzy…

Jan Novotný

Sdílet: