Pod pokličkou Toyoty bZ4X konečně i v Čechách: co nabízí za o něco více než 1 milion?
Autor: Jiří Simon · Fotografie: Toyota Central Europe – Czech, s.r.o. (toyotanews.eu)Toyota je značka, která se nesnaží vsadit vše na jednu kartu, a proto se věnuje vývoji hned čtyřem druhům pohonu. Klasické spalovací motory (především benzínové) jsou doplněny nízkoemisními hybridy a plug-in hybridy, dále vodíkovýn pohonem za pomocí modelu Mirai a nyní se pustila i do bateriových elektromobilů. Toyota svůj první elektrický model představila již před nějakým časem, dokonce už je u nás i v nabídce a lze si ho objednat. Konkrétní podrobnosti a změny pro nový modelový rok představila značka novinářům u nás až teď. Toyota svému prvnímu elektromobilu říká bZ4X – nevím, jak vám, ale já mám na tahle číselná a zkratkovitá jména špatnou paměť, navíc se mi pletou. Co zkratka tedy vůbec znamená u tohoto modelu, jaký je a co vše přináší do teď už relativně nabitého segmentu elektrických SUV?
Pojďme si to rozklíčovat…
Písmeny „bZ“ budou označeny všechny následující elektrické modely značky. Znamená to beyond Zero, což lze volně přeložit „až za nulu“. Číslo označí model, v našem případě 4, takže se můžeme těšit zřejmě i na modely 1, 2 a 3. A poslední znak, X označuje, že jde o crossover či SUV s možností pohonu všech kol. Konkrétně je bZ4X velikostně vsazen někde mezi modely Highlander a RAV4.
Model je postaven na nové platformě eTNGA, což je klasická skateboardová architektura s bateriemi mezi nápravami a umístění motorů je pak na jednotlivých nápravách vpředu i vzadu v případě 4×4 nebo pouze vpředu v případě předokolky. Čtyřkolka má dva motory o výkonu 80 Kw a celkový krouťák 336 Nm a předokolka jen jeden o výkonu 150 Kw a točivém momentu 265 Nm. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 6,9 vteřiny s pohonem všech kol a 7,5 sekund s pohonem pouze jedné nápravy. Obě verze mají shodnou 96článkovou baterii o kapacitě 71,4 kWh, z čehož kapacita využitelná pro jízdu činí 64 kWh. To umožní dojezd čtyřkolky i více než 445 km a 500 km pro předokolku. Na tuto baterii dává Toyota za příplatek záruku až 10 let a 1 000 000 km s tím, že baterii neklesne kapacita pod 70 % své původní hodnoty. Má to samozřejmě své podmínky, jako pravidelný servis každý rok nebo 15 000 km, ale to je si myslím zanedbatelné. Baterie má okolo sebe také chytrou elektroniku, která se stará o optimální podmínky při nabíjení a tím ji i chrání. Jde o předehřev nebo chlazení, ale také o to, že pokud by chtěl někdo nabíjet maximálním výkonem více než čtyřikrát za 240 hodin, tak systém sám z důvodu ochrany baterie nabíjecí proudy omezí. Z pohledu uživatele si nemyslím, že by to bylo dramatické omezení, protože při pohledu na teoretický dojezd a nabíjení v rozsahu 20 – 80 % jde o ujetí více než 1200 km za 24 hodin. Ano, není to nic nereálného a ani nic, co bychom si již několikrát nezkusili, ale určitě to není nic, co běžný uživatel udělá více jak 2-3x za rok při cestě na dovolenou. Nabíjet bZ4X lze doma ze zásuvky, nebo z 11kW AC třífázového wallboxu, ale také z DC nabíječky, a to až výkonem 150 kW. To v optimálních podmínkách nabíjí rychlostí 840 km za hodinu, tedy z 10 na 80 % je bZ4X nabito za 30 minut.
Ona celá elektromobilita je o „optimálních“ podmínkách. Na Toyotě se mi ale líbí, že nic nezastírá, nesnaží se zkrášlovat čísla a přímo ve svých materiálech uvádí, kolik z dojezdu ubyde při puštěné klimatizaci nebo naopak při vytápění (což je energeticky náročnější, než chlazení) a dále provoz v zimě atd. Vlivem okolních podmínek může předpokládaný dojezd klesnout až o 200 km. BZ4X se navíc nebojí ani terénu, kde si troufne brodit vodní překážky do hloubky až 500 mm. Baterie je pečlivě izolována tak, aby posádka i okolí byly v bezpečí.
Jde o překvapivě velké a samozřejmě moderní auto…
bZ4x je 4690 mm dlouhý crossover s rozvorem 2850 mm, což je o 6 mm více, než má Škoda Superb a díky tomu je pro posádku mnoho místa v podélném směru. Na zadní sedadla si pohodlně sedne i dlouhán jako já, jen nad hlavou vzadu ten prostor tak štědrý není, ale je to daň za aerodynamický tvar karoserie a svažující se střechu. Ani na šířku při 1860 mm není nikde nedostatek prostoru.
Řidič má před sebou multifunkční volant, pomocí něhož může ve voze ovládat téměř vše. Za volantem je hodně „utopený“ přístrojový štít tak, aby byl co nejvíce v zorném poli řidiče. Zástupci Toyoty to prezentovali tak, že je zde umístěn proto, aby sloužil podobně, jako head-up displej. Středový displej má rozměr 8 nebo 12,5 palce podle zvolené výbavy. Všechny materiály v interiéru jsou pečlivě výbírané s důrazem na kvalitu a pohodlí. Toyota bZ4X je nabitá současnými technologiemi a asistenty pro bezpečnou jízdu, včetně sledování únavy a pozornosti řidiče, nebo asistentem pro bezpečné projetí křižovatek.
To vše zabalené do lákavého balíčku
V současné době nabízí značka na modely bZ zvýhodnění, a to až 300 000 Kč u modelového roku 2022, který postrádá proti modelovému roku 2023 11 kW palubní nabíječku a musí se spolehnout na slabší 7,5 kW. Jiný zasadní rozdíl mezi modely není a tato akce trvá až do vyprodání zásob. Na modelový rok 2023 už je zvýhodnění nižší o 70 000 Kč, ale navíc zákazník dostane sadu zimních kol. Při ceně od 1 350 000 Kč tak můžete v současné chvíli starší modelový rok pořídit za něco málo přes milion korun, a to zní jako vcelku dobrá nabídka na takový vůz. Mě nezbývá než počkat, až se bZ4 dostane k nám do redakčního testu, abychom mohli vyzkoušet vše, co Toyota slibuje. Ačkoliv k elektromobilům pořád uchovávám vlažný vztah, na tohle svezení se opravdu těším…
Jiří Simon