Formule startující v hale? I to je London ePrix 2022 – společně s DS jsme u toho
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýLondon ePrix 2022 přináší hned několik zajímavostí, většinu z nich bychom ani nečekali. Není tajností, že se Formula E jezdí povětšinou tam, kam se jiný závodní vůz nepodívá – v centrech velkých měst. Je tomu tak i proto, aby závody byly blíž nám všem a především pak vám, divákům a fanouškům. Londýnský okruh vyrazí dech (snad nejen nám) hned po průchodu vstupní bránou. Excel London (v plném originálním znění Exhibition Centre London) je totiž primárně výstavní plochou. Kdyby vám dělalo hlavu – stejně jako mně – jak se pořadatelům podařilo dostat okruh „do haly“, pak vězte, že to nebylo nic moc složitého. O tom ale až později… Podle Antónia Félixe da Costy, 6. muže současného žebříčku jezdců a závodníka z DS Teechetah jde v každém případě o jeden z technicky nejnáročnějších okruhů v závodním kalendáři, pokud ne o ten vůbec nejtechničtější. V neposlední řadě tvoří lákadlo londýnských závodů tento víkend možná ze začátku trošku nenápadná exhibice označovaná jako „Gen3 unboxed“. Jde o prototyp Formule E pro příští sezónu. Ten má přinést možná ještě větší revoluci, než před lety přechod z Gen1 na Gen2. Ostatně o hlavních přednostech jsme vás již informovali… Teď už ale zpět do Londýna, kde jsme tento víkend i my, redakční tým MOTORVIZE.cz. I ze zázemí (a zákulisí) továrního týmu DS Automobiles budeme sledovat celé dění. O zábavu bude postaráno také díky dvoudennímu formátu (standardně bývají ePrix vypsané jako jednodenní – kvalifikace i závod v jednom dni), všechny zúčastněné tak čekají hned dva závody.
DS Automobiles a António Félix da Costa přijíždějí po vítězství v New Yorku nabití pozitivismem!
Není pochyb o tom, že dvanáctý závod osmé sezóny mistrovství světa ABB FIA Formula E bude pro DS Automobiles a Antónia Félixe da Costu jedním z vrcholů roku. Portugalský jezdec získal před necelými 14 dny v ulicích Brooklynu ve druhém kole newyorské E-Prix pro tým první vítězství. Ale to není všechno! Díky tomuto úspěchu se stáj DS Techeetah dostala velmi blízko k prvnímu místu v žebříčku týmů. V boji o titul jezdce je stále vše možné: čtyři závody před koncem je Jean-Éric Vergne na 4. místě se 128 body, tj. 27 bodů od vedoucí pozice. António Félix da Costa se vyšplhal na 6. místo se 100 body.
ROZHOVOR: J.-É. Vergne o Formuli E, DS a současné situaci (v roce 2020)
I my jsme u toho…
Upřímně to nebylo nic jednoduchého. Abych si ale jen nestěžoval na to, jak náročné je naplánovat cestu a 2, resp. 3 dny v Londýně s pouhým 6denním předstihem, pokusím se připojit jen kratičký příběh o tom, co předcházelo nebo v tuto chvíli stále ještě předchází letošní London ePrix – tedy alespoň v podání MOTORVIZE.cz. Nejsem blázen ani masochista, především díky dlouhému čekání na potvrzení akreditací ještě týden zpět nebylo jisté, jestli redakční tým bude moct do ulic Londýna ke sledování 13. a 14. závodu Formule E sezóny 2021/2022 vyrazit. A jak že to s námi dopadlo? Ačkoliv by zřejmě každý „normální“ člověk na cestu z Prahy do Londýna zvolil jako nejvhodnější dopravní prostředek letadlo, my jsme tak neučinili. Přiznávám, že jsme ani nemohli – cestu tam by jedna nejmenovaná letecká společnost ještě zvládla, zpět už ale bohužel nikoliv (snad jen s několika přestupy a ještě navíc s velkou přirážkou). Motoristickým nadšencům by něco takového, jako je zhruba 1.200 km dlouhá cesta ve zcela nové DS 4 vadit nemusela nebo se pletu? Ne. Celé monitorování londýnského klání tak započalo už ve čtvrtek v poledne, kdy jsme s DS 4 vyrazili z Prahy. Zhruba o 24 hodiny později (s přespáním ještě v pevninské Evropě) dorážíme na kraj Londýna, procházíme check-inem v hotelu a přesedáme na vlak do centra. Najít již výše zmíněný „Excel“ nepředstavovalo žádnou komplikaci. O pár minut později, poté co jsme překvapeni zhruba půlkou okruhu vedoucí skrze halu, už stojíme v boxech DS Teechetah, kde máme tu možnost vyzpovídat Antónia Félixe da Costu. Krom toho, že Londýn považuje za velmi technickou trať, jíž bylo potřeba částečně přizpůsobit i nastavení auta, připojil i svůj úhel pohledu na chytanou Gen3 a neochudil nás ani o svou preferenci mezi osobními vozy. I rozhovoru připravíme krátký výstup, pro tuto chvíli (tzn. před začátkem prvního závodního dne) je to ale vše. Více už brzy…
Reportáž: s elektrickým DS 3 Crossback za finišem Formule E 2020/2021
Jan Novotný