Formula E Gen3 je nejúčinnější formulí všech dob, před Monakem je ve vedení J.-E. Vergne z DS
Autor: Jan Novotný, zdroj: C Automobil Import, s.r.o. (DS Automobiles) · Fotografie: Formula E Comms TeamPřed víkendovou Monaco ePrix byla představena třetí generace Formule (Gen3), která přináší řadu inovací, mimo jiné rapidní zvýšení schopnosti rekuperace, díky čemuž mohlo dojít k odstranění klasických zadních brzd. Do letošní Monaco ePrix, která staruje ještě s monoposty Gen2 už dnes v 15:00, vstupuje z pozice lídra šampionátu dvojnásobný šampion Formule E, jezdec stáje DS Automobiles Jean-Eric Vergne. V letošním roce se navíc Formula E pojede vůbec poprvé na plnohodnotné verzi okruhu, který je považován za nejslavnější městskou trať motoristického sportu. I my jsme se podívali na to, jak bude vypadat Monaco ePrix 2022 a nemohli jsme si nechat ujít ani představení zmíněné Gen3, které proběhlo před začátkem závodního víkendu.
Jaká je situace v šampionátu a na co se dnes těšit?
Mistrovství světa ABB FIA Formule E zamíří již popáté od svého vzniku na nejslavnější městský okruh v motoristickém sportu: do Monaka! V sobotu 30. dubna bude 22 jezdců soutěže 100% elektrických vozů bojovat v nejslavnějších zatáčkách motoristického sportu, kterými jsou Sainte-Dévote, La Rascasse, Le Casino, La Piscine a další. A vůbec poprvé pojedou po celém monackém okruhu.
Jean-Éric Vergne přijíždí do Monaka po pěti odjetých kolech jako lídr šampionátu. Pro ambasadora DS Automobiles, který je jediným francouzským jezdcem ve startovním poli a v roce 2018 zde zvítězil, bude Monaco E-Prix tak trochu „domácím závodem“ a bude zde usilovat o první vítězství v letošní sezóně. Loňský vítěz António Félix da Costa se bude snažit vrátit na stupně vítězů a získat co nejvíce bodů do šampionátu.
Z pohledu týmů je DS Automobiles a jeho partner Techeetah v současné době na třetím místě se ztrátou pouhých 14 bodů na vedoucí pozici. Tento rozdíl by se mohl na konci tohoto kola snížit, protože tým je odhodlán potřetí vystoupit na nejvyšší stupeň vítězů.
REPORTÁŽ z Monaco e-Prix 2019: překvapivě zajímavá zkušenost
Představení Gen3, doposud nejrychlejší Formule E a nejefektivnější formule všech dob!
Ještě před monackou E-Prix, ve čtvrtek 28. dubna 2022, odhalil promotér šampionátu třetí generaci Formule E (Gen3), která se objeví na startu 9. sezóny a DS Automobiles se s ní zavázala setrvat v šampionátu až do roku 2026. Tato nová formule E připomínající vzhledem stíhačku, která představuje skutečnou technologickou revoluci, bude výkonnější (max. výkon 350 kW oproti dnešním 250 kW), lehčí a bude vybavena předním 250kW a zadním 350kW pohonným ústrojím, které více než zdvojnásobí rekuperační schopnost brzd (600 kW oproti dnešním 250 kW).
Gen3 je první závodní auto na světě navržené a optimalizované speciálně pro pouliční závody. Speciál vyvinutý inženýry a odborníky na udržitelnost z FIA a Formule E cílí na tři aspekty: vysoký výkon, efektivitu a udržitelnost. Gen3 má být navržena tak, aby ukázala světu, že vysoký výkon a udržitelnost mohou účinně koexistovat bez kompromisů a je průkopníkem špičkových technologií, které umožní přechod ze závodu na silnici v budoucím přechodu na čistou mobilitu i v osobní silniční dopravě. Zatímco programy aerodynamického vývoje byly po desetiletí ústředním prvkem pro postupné zlepšování v motoristickém sportu, uvedení Gen3 posouvá softwarové inženýrství kupředu jako nové bojiště pro inovace a soutěž v motoristickém sportu. Výkonnostní upgrady Gen3 budou dodávány jako aktualizace softwaru přímo do pokročilého operačního systému zabudovaného ve voze. U každého aspektu výroby Gen3 byl kladen důraz na zajištění toho, aby vůz nastavoval měřítko pro vysoce výkonné a udržitelné závodění bez kompromisů. Například do pneumatik, baterií a konstrukce karoserie byly zavedeny přírodní materiály, jejichž středobodem je životní cyklus. Kromě DS Automobiles potvrdily svou účast s Gen3 tyto automobilky: Jaguar, VB; Mahindra Racing, Indie; Maserati, Itálie; NIO 333, VB a Čína; Nissan, Japonsko; Porsche AG, Německo.
Klíčové vlastnosti Gen3 přehledně:
- Dosud nejrychlejší vůz Formule E s maximální rychlostí přes 322 km/h..
- Nejúčinnější formule všech dob s více než 40 % energie spotřebované v závodě produkované regenerativním brzděním.
- Přibližně 95% energetická účinnost elektromotoru s výkonem až 350 kW (470 koní), ve srovnání s přibližně 40 % u spalovacího motoru.
- Vůbec první formule s pohonem vpředu i vzadu. Nové přední hnací ústrojí přidává 250 kW k 350 kW vzadu, což více než zdvojnásobuje regenerační schopnost současného Gen2 na celkových 600 kW.
- Možnost ultravysokorychlostního nabíjení 600 kW pro získání dodatečné energie během závodu, téměř dvojnásobek výkonu nejpokročilejších komerčních nabíječek na světě.
- První formulový vůz, který nebude mít zadní hydraulické (kotoučové) brzdy, což bylo umožněno přidáním předního hnacího ústrojí a jeho regenerační schopnosti.
Thomas Chevaucher, ředitel DS Performance a šéf týmu DS Techeetah k Monaco ePrix dodává:
„Monako je závod, který je často plný překvapení, ale my sem přijíždíme s velkým sebevědomím. Jean-Éric Vergne je díky své důslednosti aktuálním lídrem šampionátu a náš tým je nyní na třetím místě. Navíc jsme tu v minulosti dvakrát vyhráli, takže máme vše potřebné k tomu, abychom si vyjeli třetí vítězství!“
Jean-Éric Vergne, vítěz Formule E z let 2018 a 2019, neskrývá nadšení ve svém komentáři:
„Monako je jeden z mých nejoblíbenějších okruhů, zbožňuji ho! Má bohatou historii, fantastický profil se stoupáním, klesáním, rychlými zatáčkami… Ve Formuli 1 není možné předjíždět. Ve Formuli E je však spousta zatáček, kde se předjíždět dá. Je to velmi náročný okruh pro jezdce, který je ale zároveň velmi zábavný pro fanoušky. Už se nemůžu sobotního závodu dočkat!“
Jan Novotný