London ePrix jako opravdu velkolepá podívaná, DS přiváží 16 bodů a drží 3. místo mezi týmy
Autor: Jan Novotný · Fotografie: P Automobil Import s.r.o. (DS Automobiles media)Sotva před pár minutami jsme se vrátili z London ePrix, předposlední zastávky letošní sezóny Formule E. Druhý závod proběhl v neděli mezi 3. a 4. hodinou odpolední a stejně jako ten sobotní nabídl hodně zajímavou podívanou. Ta byla na rozdíl od prvního ostrého poměření sil okořeněna výjezdem safety caru. Ze stáje DS Automobiles, se kterým jsme do Londýna vyrazili i my, se více blýskl António Félix da Costa, který po vítězství v New Yorku pro DS Teechetach získal tentokrát 16 bodů (6 sobotu a 10 v neděli). J.-É. Vergne, jeho týmový kolega a v současnosti 4. muž průběžného šampionátu, by naopak na londýnské závodění nejraději zřejmě zapomněl. Kdo na něj ale určitě zapomenout nechce, jsme my. Možná je to i tím, že až tato sezóna dostala oficiální punc „mistroství světa“ anebo třeba jen tím, že chtěli Londýňané ukázat, jak vážně to s elektromobilitou a Formulí E myslí vážně – tohle byly ale bezesporu opravdu velkolepé závody se vším všudy. Však i Mohammed Ben Sulayem, současný prezident mezinárodní automobilové federace, dal nedělnímu programu Formule E přednost před královnou motorsportu, Formulí 1. Vůbec poprvé předal cenu vítězi nedělního závodu. Koneckonců i my jsme si celý závodní víkend, od pátku až do neděle náramně užili. A jak že to celé probíhalo a dopadlo? Pojďme se na to společně podívat…
Sobotní program ukazuje vyrovnanost týmů a obtížnost okruhu
Londýnská E-Prix, předposlední podnik 8. sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E World Championship, odstartovala v sobotu prvním závodem ve slavném Excel Centru (v plném znění Exhibition Centre London, tj. výstaviště). Šlo o opravdu jedinečnou výzvu pro týmy a jezdce, a to především díky kombinaci vnitřní a venkovní části dráhy. Den začal druhým volným tréninkem, po kterém následovala kvalifikace v hlavním městě Británie. Jednou ze zajímavostí Formule E je pro „laika“ poměrně překvapivá vyrovnanost týmů. Tím mám v tuto chvíli na mysli především to, že v průběhu sezóny povětšinou nedominuje jeden tým či jezdec a vítězi se postupně stává čím dál více závodníků, i proto ještě před poslední zastávkou stále není jasno ani o vítězi „singlu“ ani mezi týmy.
Stejně jako většině špičkových týmů trať v Londýně příliš nevyhovovala ani DS Teechetah. Antonio Felix Da Costa se kvalifikoval na 11. místě a Jean-Éric Vergne na 13. místě. Když odmávali zelenou vlajkou k prvnímu závodu, oba jezdci DS TECHEETAH začali dobře a vyhýbali se různým incidentům na trati. Antonio Felix Da Costa za volantem svého DS E-TENSE FE21 udržel svou pozici a předjel několik vozů, vyhnul se problémům a závod vypsaný na 45 minut + 1 kolo zakončil na 7. místě. Jean-Éric Vergne odstartoval 13. na startovním roštu a měl závod plný událostí, byl zúčastněn v několika incidentech a u šachovnicové vlajky skončil 14. Díky 6 bodům Antonia Felixe Da Costy se s celkovými 234 body DS TECHEETAH vyšplhal na druhé místo v šampionátu týmů.
Neděle připravila skvělou podívanou a vyrovnané souboje
Druhý závod londýnské E-Prix se jel v neděli na slavné trati ExCel. Pro jezdce DS Automobiles to byla příležitost, jak se pomstít a udržet si na konci 14. podniku osmé sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E šanci na titul. Během kvalifikace dokázali António Félix da Costa a Jean-Éric Vergne za volantem vozu DS E-Tense FE21 podat mnohem lepší výkon než předchozí den. Portugalský jezdec obsadil čtvrté, francouzský pilot desáté místo. Tento dobrý výkon odměnil odhodlání celého týmu DS Techeetah.
Nedělní závod se od první chvíle jevil ještě dramatičtěji než ten sobotní. Důkazem budiž i výjezd safety caru, který byl bohužel zapříčiněn odstavením jednoho z vozů DS Teechetach. Šlo o J.-É. Vergneho, který se dostal do kolize a poškodil svou formuli natolik, že se později jen dobelhal do boxů. I díky necelým 3 kolům stráveným za safety carem, kterým se pro letošní rok stal mimochodem Porsche Taycan, se nakonec prodlužoval závod o celé 3 minuty. António Félix da Costa získal v tomto náročném 48minutovém závodu opět cenné body. Díky tomu, že se na tomto okruhu, který je známý mj. tím, že díky technickému charakteru je velmi náročný na předjíždění, vyhnul kolizím, přejel cílovou pásku na velmi slušném pátém místě. To Jean-Éric Vergne měl znovu smůlu, k poškození došlo údajně bohužel díky kontaktu ze strany jiného závodníka.
Z Londýna jsme zpět, o kompletní dojmy nebudete ochuzeni
Snad se nemusíme tajit tím, že jsme vzhledem k okolnostem do Londýna vyrazili novou DS 4. Zhruba 24 hodin po skončení druhého ze dvou londýnských závodů je redakční tým zpět doma a ačkoliv kompletní dojmy ještě plně neuzrály, přichází první poohlédnutí právě teď. Nemáte se ale čeho bát, i vzhledem k opravdu nabitému a plně vychutnanému programu nemáme v plánu vás ochudit ani o špetku dojmů. Ty přijdou ale s drobným odstupem. A jak je na tom po Londýně DS Teechetah?
Díky 5. místu Antónia Felixe Da Costy získalo DS Automobiles dalších 10 bodů do pořadí týmů, což francouzského prémiového výrobce průběžně řadí na třetí místo. V šampionátu jezdců se nic nezměnilo: Jean-Éric Vergne je stále čtvrtý, António Félix da Costa pátý. Po tomto londýnském víkendu budou následovat poslední dva závody sezóny. Mistrovství světa ABB FIA Formule Ese 13. a 14. srpna poprvé přesunuje do Soulu v Jižní Koreji.
Formule startující v hale? I to je London ePrix 2022 – společně s DS jsme u toho
António Félix da Costa, vítěz šampionátu Formule E z roku 2020, dodává:
„Dnes to bylo o něco lepší než včera. Kvalifikoval jsem se jako čtvrtý a jel jsem líp. I tak jsem se v druhé části závodu více trápil. Odešly mi pneumatiky a bylo hodně těžké udržet se na trati. Proto jsem klesl na pátou pozici. Získali jsme však cenné body a pokusíme se vrátit do Soulu na poslední závod sezóny silnější.“
Jean-Éric Vergne, vítěz šampionátu Formule E z let 2018 a 2019, se smutnou tváří komentuje víkend:
„Nebyl to pro mě dobrý víkend. V prvním kole se jeden ze soupeřů rozjel a pak do mě narazil, takže jsem nemohl udělat nic, abych se mu vyhnul. Myslel jsem, že jsem nehodu přežil, ale auto vypovědělo službu a pro mě závod skončil. Tak už to chodí, motoristický sport umí být krutý. Musíte prostě překousnout zklamání a bojovat dál, usmívat se a neztrácet motivaci.“
REPORTÁŽ – Za Volantem na Monaco ePrix 2019 s DS 7 Crossback
Jan Novotný