Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost Hybrid: když slušný základ dostane mild-hybrid
Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava · Fotografie: Jan Nemrava155 koní a výbava ST line. Tentokrát bychom vám rádi představili trochu jinou verzi Fordu Focus. Navazujeme tak na jen pár týdnů „starý“ ostrý model Focus ST Plus. Pokud opomeneme rozdíl v karosářsské verzi (hatchback vs. kombi), jsou tato auta vzhledově až překvapivě podobná, největší rozdíl je ale v technice. Tentokrát se pod kapotou nachází litrový tříválec v kombinaci s mild-hybridním pohonem, manuální převodovkou a udávanou spotřebu na úrovni 5,1 litru benzínu na sto kilometrů.
Kombi pěkně narostlo, ale jaké vlastně je?
Focus je velmi pohledné auto nižší střední třídy, které však ve variantě kombi dost narostlo. Na délku je téměř o 30 cm delší než hatchback a kombi se tak může pochlubit takovými rozměry, že je jen o 2 cm kratší než Škoda Octavia. Rozvor náprav má Focus dokonce o 14 mm delší. Už jen to napovídá, že uvnitř bude podobně velký, a to včetně zavazadlového prostoru, který má jen o 5 litrů méně než český rekordman, a to sice 635 litrů. Je tedy typickým rodinným autem. Ale nejen to. Focus byl vždy kromě toho také vždy autem, které v dané třídě přináší jedny z nejlepších jízdních vlastností a intenzivní řidičský požitek. Jaké trumfy může v tomto směru Focus s litrovým motorem nabídnout?
Především příjemně laděný vůz, a to po všech směrech
Před námi stojí černý vůz na velkých osmnáctipalcových kolech s pneumatikou o šířce 235 mm. Už jen to je v této kategorii neobvyklé a lehce poodhaluje, jaké svezení by mohl Focus nabídnout. Stejně sportovně působí i prvky výbavy ST line – třeba nástavce prahů a nárazníků. I v této verzi potěší kvalitní interiér s vysokou hradbou přístrojové desky zvýrazněný červeným prošíváním a příjemnými sedadly. Uspořádání přístrojové desky i pocit z vnímané kvality je velmi dobrý, Focus potěší odděleným ovládáním klimatizace ale i infotainment jednotkou s velmi rychlou odezvou. Stejně tak jezdce nadchne do ruky dobře padnoucí volant a také samotný posed za volantem. Digitální přístrojová deska mění svůj grafický motiv podle zvoleného režimu jízdy (Eko, Normal, Sport), mimo to nic extravagantnějšího nenabízí. Nad ní je doplňkový head-up displej promítaný na pomocné sklíčko, nikoliv přímo na sklo. Ten nabízí dobře vyvedenou grafiku s jasnými instrukcemi. Mně osobně pomocné sklo rušilo a tak jsem ten head-up displej využil jen párkrát.
(Ne)překvapivě vytříbené jízdní vlastnosti
Tlačítkem probouzím tříválcový litrový turbomotor s označením EcoBoost, kterému pomáhá mild-hybridní pohon k celkovému výkonu 155 koní, resp. 235 Nm při 2000 otáčkách. Výrobce udává spotřebu v rozsahu 5,1 – 5,5 litrů/100 km a zrychlení z nuly na sto za 9,1 vteřin při provozní hmotnosti 1388 kg. To nejsou sice zrovna hodnoty ani počty válců, které bychom při pohledu na tak svalnaté auto čekali, ale nedělejme ukvapené závěry. Motor po nastartování není prakticky slyšet. A slyšet příliš není ani v běžných provozních otáčkách. Do 2 tisíc otáček se moc nepředvádí, pak ale ožívá a pod zátěží se začne ozývat příjemným vzdáleným bručením. Tah mu vydrží až do maximálních otáček. Při klidné městské jízdě jsem zpočátku trochu bojoval s řazením na základě zvuku motoru. To mi dělalo trochu potíž, protože v těch středních otáčkách je motor opravdu dobře utlumen a zvuk lichého počtu válců trochu klame, takže není jasně odhadnutelné, kdy už je potřeba řadit. Ale už po prvních metrech je jasné, že ST line přináší tvrdší odpružení, které společně s velkými koly nabízí velmi vytříbené jízdní vlastnosti. Není přehnaně tvrdý, ale není určitě pro každého. Další věc, která překvapí, je akustický komfort karoserie – na městském okruhu není prakticky znát rozdíl v hluku mezi 80 km/h a 100 km/h a nutno podotknout – rychlost je třeba hlídat… Od prvních chvil Focus působí jako dokonale odladěné auto.
I nějaká ta „ale“ se najdou
Netrvalo ale dlouho a ty mouchy se přece jen ukázaly. Rovnou prozradím, že většina nešvarů, které mi na Focusu vadily, byly spojené s mild-hybridním pohonem. Nezvykl jsem si na větší než malé brždění motorem, které nastalo po každém uvolnění plynu a prakticky znemožňovalo plynulou jízdu. Vadilo mi, že auto okamžitě začne zpomalovat a udržet konstantní rychlost znamená v křeči balancovat na milimetrové dráze plynu. Druhým neduhem byla přehnaná reakce na dotyk brzdového pedálu – jako by se zapnul druhý stupeň rekuperace. Stačil sebemenší dotyk brzdového pedálu a náš Focus začal zbytečně silně brzdit. Kromě toho, že tohle opět prakticky znemožňuje plynulou jízdu, neustálé zpomalování a zrychlování má samozřejmě vliv i na úsporný provoz, o který se právě mild-hybrid tak snaží – podle výrobce má uspořit cca 0,3 litru oproti klasickému motoru. Jestli je ale tohle cena za nemožnost komfortní jízdy, zůstal bych raději u klasického litrového motoru, se kterým Ford už tolik let dělá parádu.
Zmíním ještě dvě věci, které mi na Focusu nevyhovovaly. A pak už to bude zase všechno sluncem zalité… První věc – motor do dvou tisíc otáček duní. To se dá obejít držením e ve vyšším spektru otáček (pak ale nečekejte 5litrovou spotřebu). Co se řeší hůř, je opět temný zvuk – tentokrát z výfuku – který se děje v úzkém pásmu kolem 3 tisících otáček. A kolik motor točí pří 130 km/h? Přesně 3 tisíce otáček. Nepomůže ani 125 km/h ani 135 km/h. I v těchto rychlostech převažuje hluk ze zadní části auta, který mě osobně rušil a představa dlouhých cest s tímto dunivým společníkem není zrovna přesvědčující. Nevím, jestli to má co do činění s mild-hybridem nebo st-line výbavou, ale ten temný zvuk na dálnici byl pro mě zklamáním. Ale jak jsem slíbil, tím výtky končí.
Zpět k vytříbeným jízdním vlastnostem
Co se týče spotřeby, hodnoty kolem 5,5 litru opravdu nejsou vzácné, na dálnici lze počítat s hodnotami lehce přes 6 litrů, po městě zhruba 6,5 litru na 100. Na dlouhodobém počítadle svítilo 6,2 l/100 km. To nejsou špatné hodnoty, ale nijak zásadně nevybočují z průměru.. Focus se vyplatí ve městě právě díky příspěvku toho mild-hybridu. Ten ale ve spojení s manuální převodovkou nedosahuje svého potenciálu. Jízdně mě Focus přesvědčil na plné čáře. Na vozovce drží jak přibitý a limitu pneumatik jsem se vlastně ani nepřiblížil. Na to by byl potřeba trochu silnější motor. Neřekl bych úplně, že je jeho chování bezkonkurenční, ale je vynikající, je zábavné, je zážitkem. Zároveň se na něj dá spolehnout i ve městě a vejce se vám cestou z nákupu nerozbijí.
TEST: Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost – skvěle pro rodinu i řidiče
I v celkovém hodnocení pozitivní, co ale ten mild-hybrid?
Summa summarum, už dlouho jsem neměl tak rozporuplné pocity z testovaného auta. Je krásné na pohled a má naprosto parádní jízdní vlastnosti, které jsou ale zároveň dostatečně komfortní a prostorné. Zkrátka ideál. Vlastně skoro. Kazí to ten mild-hybrid, který v mých očích sebral velký kus radosti z jízdy. Nutno říct, že to není problém Focusu ale obecně mild-hybridů. Není to totiž první mild-hybrid, který se chová tímto způsobem. Akorát v tom Focusu to v kombinaci s jinak bezchybnými komponentami hnacího ústrojí zamrzelo o to více.
Jan Nemrava