Exkluzivní srovnávací test: sériová vs. softwarově upravená Astra OPC

Exkluzivní srovnávací test: sériová vs. softwarově upravená Astra OPC

Připravili jsme si pro vás unikátní srovnávací test mezi lidmi poměrně častě diskutovaného „chiptuningu“, dnes lépe a moderněji nazývaným „softwarová úprava motoru“. Zvýšení výkonu a snížení spotřeby, to jsou hlavní atributy společnostmi zabývajícími se právě touto problematikou tolik opěvované. Obě dvě tato hesla zní velmi slibně. Dá se říct až moc slibně, jako taková marketingová lákadla. Já sám jsem příliš nevěřil hlavně druhému bodu, tedy snížení spotřeby. Jak popisuje obchodní ředitel jedné z nejzkušenějších firem v tomto segmentu, Petr Kučera, postupem času se pohled lidí na tyto úpravy změnil. V dnešní době je totiž daleko více zákazníků, kteří volí tuto cestu, právě kvůli snížení spotřeby. Na test pravdivosti těchto „taháků“ a finanční výhodnosti celé transakce jsme si vybrali dva shodné vozy a jeden nechali softwarově upravit. Zdánlivě trošku atypické vozy, ale přeci jen možná tím nejlepším vzorkem k srovnání byl pro nás Opel Astra OPC.

V základu 280 koní a obrovská síla 400Nm! Dají se tyto hodnoty už továrně velmi slušně „vyhoněného“ přeplňovaného dvoulitru ještě zvýšit? Ano dají! Jeden z vozů necháváme ve spolupráci se společností XTuning upravit a dosahujeme úctyhodného výkonu 300koní a až neuvěřitelného točivého momentu 510Nm. Možná na můj vkus až příliš velká síla přenášena na přední nápravu. Kupodivu díky standardně dodávanému samosvornému diferenciálu není pro Astru velký problém přenést i na první pohled velmi drasticky vypadající točivý moment. Na úpravu a celý test jsem si vyčlenil celý den a byl jsem příjemně překvapen, když jsem již kolem oběda odjížděl s 300koněmi pod kapotou. O to víc času pro náš test, pro zhodnocení úprav a srovnání obou vozů. Kam vyrazit na ideální otestování? No jedině na námi už velmi dobře známé letiště Mnichovo Hradiště, kde je nám přístupna celá příjezdová runway.

Jsou zhruba dvě hodiny odpoledne a my se dostáváme na dráhu. Zbývají nám tedy další zhruba dvě hodiny do setmění, poměrně dostatek času na provedení všech testů. Pocitově už při jízdě je lehce cítit vyšší výkon nebo spíš lepší podání výkonu u našeho upraveného „OPCéčka“. Na dráze nám to nejdříve nedá a rozjíždíme se na krátký úsek „do kola“ a dravě se vrháme do první zatáčky. Mezi oběma zatáčkami se nachází pouze krátká rovinka a tak na první pohled není zcela znát rozdíl mezi oběma vozy, proto se po pár kolech ač neradi zastavujeme a domlouváme se teď už na rozhodujících a objektivních testech. Prvním z nich a asi zároveň i testem, který nám dá nejlepší parametry k porovnání, bude sprint na 250 metrů. První se na dráhu vydává vozidlo se základními parametry. I u tohoto vozu není čas špatný. Čísla však hovoří za vše: 12,1 vteřiny kontra 11,24 ve prospěch upraveného vozu. Rozdíl tedy zhruba 8%. Bravo úpravcům motorů!

Než budeme pokračovat v dalších testech, dovolil bych si krátkou vsuvku. Během jízd jsem si totiž všiml jednoho zajímavého prvku úpravy motoru. Omylem se mně v jednu chvíli u upraveného vozidla povedlo vytočit motor až k omezovači otáček. To by nebylo sice asi nic překvapivého, připadalo mi však, že jsem na omezovači poněkud o něco výše, než u základní verze. Sedám tedy do druhého vozu a zkouším tu samou situaci. Je tomu přesně tak, jak jsem si myslel! U ostřejšího OPC je upraven i omezovač otáček. Jedná se sice jen o nepatrný rozdíl zhruba 500 otáček za minutu, ale i tak jsem byl velmi mile překvapen. Pocit dostatku výkonu i v otáčkách okolo 6,5 tisíce za minutu a výše položeného vrcholu výkonové křivky je opravdu úžasný, až by člověka mrazilo v zádech. A tak se pomalu dostávám k rozlousknutí celé úpravy. V čem je opravdu znatelný rozdíl, je podání výkonu (výkonová křivka). S prominutím bych ani neřekl, že je zde znát nějaký brutální nárůst koní nebo newtonmetrů, nicméně rozdíl je cítit opravdu při každém sešlápnutí plynového pedálu. Obecně bych daný rozdíl charakterizoval jako dostupnost maximálního výkonu a zejména obrovské porce krouticího momentu v neobyčejně širokém pásmu otáček. Dá se říct, že se bez mála jedná o celé pásmo otáček. V praxi to znamená dech beroucí zátah na jakýkoliv převodový stupeň a při jakékoliv rychlosti. A vážení, na který z jízdních projevů to bude mít největší vliv? Paradoxně asi největší vliv tento fakt má na spotřebu. Co si budeme povídat, tak Astra OPC není vozidlo zrovna nejšetrnější k naší peněžence, tedy k útratě za spotřebované palivo. Normálně se spotřebou pohybujeme zhruba okolo 10l/100km při klidné jízdě. S upraveným modrákem se nám podařilo dostat při podobném stylu na spotřebu až o 2l nižší*. To je však dle mého názoru velmi znatelný rozdíl. 20%, řekl bych: „WOW!“. Možná to není úplně to, co jsme chtěli my, zejména nadšenci rychlé jízdy a sportovních vozů slyšet, ale i tak se jedná o dobrou zprávu.

Lepší podání výkonu však není jen o spotřebě, rozdíl je samozřejmě i ve sportovním chování motoru, potažmo celého vozu. Motor a jeho charakteristika tak nějak dospěla. Je klidnější, není zde znát vůbec žádný turboefekt a motor má tak zcela lineární zátah. To potěší opravdu nejednoho motoristického nadšence.

Cena, za kterou dané úpravy nabízí i ti nejlepší a nejdražší dodavatelé v republice, se mi pořád zdá celkem přiměřená. Tak kde může být problém? Jediný zádrhel je v Čechách snad jen v nedůvěře uživatelů v tyto úpravy. Jak je tomu dnes? Stále je čeho se bát? Přední dodavatelé už dnes nabízejí ke svým produktům i něco, čemu se u úpravců softwaru vozidel říká pojištění záruky výrobce vozidla. V praxi to znamená, že se nám vlastně nemůže stát, že bychom přišli o záruku na vozidlo.

Více o moderním „chiptuningu“ nebo spíše přesněji nazvaných softwarových úpravách motoru, zda se je stále čeho se bát a zejména pak o zmíněných zárukách se dočtete v připravované reportáži!

 

Vojtěch Šafář

 

Za spolupráci na tomto článku bychom chtěli poděkovat společnosti Xtuning, Easydrift, Dream-cars a Letiště Mnichovo Hradiště.

 

 

 

*Hodnota nižší spotřeby vyplývá ze zkušenosti majitele u tohoto konkétního vozidla. Úspora je docílena zejm. díky posunutí točivého momentu, kterým se právě u tohoto vozu podařilo docílit snížení spotřeby. U jiných vozů se může spotřeba a její snížení lišit.

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.