Softwarové úpravy motorů: Je stále čeho se bát?

Softwarové úpravy motorů: Je stále čeho se bát?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Ve světě neznalců často velmi kritizovaný chiptuning je dnes nazýván spíše jako „softwarová úprava motoru“, neboli zvýšení výkonu a snížení spotřeby. Jedná se o pojem uchu o hodně více lahodící a velmi lákavě znějící. Každý z Vás asi slyšel nějakou ne příliš pozitivní historku, jak si tatínek nechal „čipnout“ svojí dvoulitrovou nebo ještě lépe „jednadevítkovou oktávii“. Z jejího výkonu byl ze začátku nadšen, později však chtěl výkon více a více zvyšovat, přestal si ale uvědomovat limity svého vozidla a zejména celého hnacího ústrojí. Po určité době mu jeho dieselový miláček začal více a více kouřit a nakonec se dočkal i výměny nebo minimálně repase celého turba. Nemluvě o spotřebě, která rozhodně nebyla o nic moc nižší. Jak je tomu tedy dnes? Pořád je čeho se bát? Odpověď jsem se snažil najít při srovnání námi testovaných vozidel, dlouhodobém testu upraveného vozidla a ze zkušenosti majitelů moderně upravených vozů. Svůj názor bych Vám rád popsal v tomto následujícím textu.

Na začátku bych chtěl interpretovat svůj dosavadní názor. Částečně bych si mohl podat ruku s těmi z vás, kdo zejména díky obavám o svého miláčka tyto úpravy odsuzovali a v životě by do podobné akce nešli. Postupně však musím uznat, že se mění i můj názor. Rozhodně lze říci, že od dob, kdy mnozí z úpravců začínali doma v garáži, učili se od zahraničních „profíků“, kterých ovšem nebylo o moc víc než u nás a od dob, kdy naši tatínkové jezdili jedničkovými oktávkami či prvními dvojkovými, tehdy ještě zejména s populárně upravovanými pumpe-düsovými diesely, se hodně změnilo. Samozřejmě stále najdeme skupinu garáž-mistrů, kteří nám udělají nějaký chiptuning doma „na koleni“, za babku a mnohdy ještě za míň. V takovém případě bych se stále bál i já. Nemáte totiž absolutně žádnou záruku, že bude systém fungovat a že ho váš vůz tzv. přelouská. Dokonce jsou zde ještě větší extrémy. Jelikož je na určitých serverech možné stáhnout téměř cokoliv, nebude pro vás asi ani velké překvapení, že se zde dají najít i jakési záhadně upravené softwary řídících jednotek, které by měli být chiptuningem právě pro váš vůz. Prosím nedělejte to! Hlavně to ne.

Jak popisuje Petr Kučera, obchodní ředitel společnosti XTUNING, právě zde je ten největší rozdíl a posun oproti prvním úpravám. Uvedeme-li si jako příklad vůz Volkswagen Golf v modelové řadě třeba páté, tak u jednoho motoru najdeme až několik desítek kódů, tedy vlastních specifikací, které se mnohdy od sebe liší právě řídící jednotkou nebo spíše jejím softwarem. Proto naděláte opravdu velkou paseku, pokud nahrajete do vašeho vozu nějaký neznámý, z internetu stažený software. Je zde pak poměrně velká pravděpodobnost, že se netrefíte do vašeho kódu motoru a tak mu spíše ublížíte, než abyste mu pomohli. Dobrý úpravce tedy neuvádí nějaké zcela standardizované hodnoty a neřekne vám dopředu konkrétní hodnotu výkonu po úpravě, ale dá vám pouze jakési rozmezí všech koncových parametrů vašeho hnacího ústrojí. Snažím se naznačit, že správně se každé softwarové zvýšení výkonu dělá individuálně na každý vůz. Když říkám individuálně, tak to myslím úplně v plném významu. I když do takové společnosti přijede stejné vozidlo, jako máme my, tak úpravce „vyčte“ software a zkontroluje, zda li se jedná o originál (z výroby) nebo je na něm již provedena nějaká úprava.  Software se pak ladí přímo na vaše konkrétní vozidlo s ohledem na vaše požadavky, stav vašeho vozu a mnoho dalších aspektů. Toto ale stejně není jediný prvek, díky kterému můžete být v klidu, že jste váš automobil svěřili do správných rukou. Důležitým znakem důvěry je také použití motorové brzdy. Díky ní nám dodavatel změří veškeré hodnoty před a po úpravě a díky tomu nám může garantovat parametry úpravy a dodat grafy průběhu výkonu a točivého momentu. Ujistit vás také může například zálohování původního softwaru vozidla s možností řídící jednotku „přehrát“ zpět do zcela původního stavu. Další, co uklidní naše srdíčko, jsou různé záruky, ať už na software nebo na přehrání softwaru a na celou jednotku. Můžou nás také uklidnit reference dané společnosti, které je vždy dobré si přečíst. Přeci jen v dnešní době si stále nemůžeme být jisti u úpravce bez referencí. Nejvýznamnějším bodem a vůbec i námětem k tomuto článku je zcela nová možnost a troufnu si říct i jakási jasná jistota v celé úpravě. Je jí nabídka pojištění tovární záruky vozidla. V praxi to znamená, že tuto záruku přebírá daná společnost díky pojištění tovární záruky a jak popisuje zástupce již zmíněné společnosti, je možné udržet záruku i na nové vozy se standardní záruční dobou 7let. V případě, že by se na vašem vozidle (motoru) něco porouchalo a výrobce vám odmítl uznat záruku, přebírá jí pojišťovna, která uhradí případnou opravu.

Ke konci testu a záplavě všech těchto informací musím zmínit, že jsem opravdu radikálně změnil názor. Myslím, že se nemusím stydět za fakt, že ke změně názoru přispěla zejména záruka a její neztracení po úpravě. Při nejmenším to ve mně vyvolává pocit, že již se není čeho bát a že svěřuji svůj vůz opravdu do role profíků, za které se nebojí dát ruce do ohně právě daná pojistka záruky. Teď už tedy jen stačí zvážit, jestli po úpravě tolik toužím, jestli opravdu potřebuji vyšší výkon a dosáhnu nižší spotřeby. Musím ale uznat, že při ceně i těch nejdražších úpravců se dá o úpravě přemýšlet a mluvit o její případné výhodnosti, většinou s celkem jasným, snad i pozitivním závěrem. Řekněme, že u výrobce vozů se kolikrát cena mezi jednotlivými motory liší i o desítky tisíc korun. Stejného zvýšení výkonu motoru přitom můžeme dosáhnout i po řádově o desítky procent levnější, dobře provedené softwarové úpravě motoru.  Naše názory a pohled na chování standardního a upraveného vozu se dozvíte v jejich vzájemném porovnání ZDE!

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..