362 předjetí a 8 různých lídrů jednoho závodu, to byl rekordní víkend Berlin ePrix 2023
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles (C Automobil Import, s.r.o.)Berlin, jediné město, které se objevuje na každém kalendáři Formule E, hostilo sedmý a osmý závod světového šampionátu ABB FIA Formule E. Formula E se vrátila na okruh Berlin Tempelhof a opět přinesla velmi taktické závody, plné předjíždění a strategických tahů. V celém víkendu bylo uskutečněno 362 předjetí, z toho 172 ve druhém závodě. Z vítězství se v sobotu radoval Mitch Evans, v neděli pak Nick Cassidy. Na tento neuvěřitelně zajímavý, napínavý a divácky atraktivní závodní víkend se podíváme v reportáži právě teď i my.
Sobota plná rekordů – 190 předjetí a 8 různých lídrů závodu
V náročném závodě plném strategických rozhodnutí a tvrdé konkurence vidělo plné hlediště okruhu Tempelhof Airport 190 předjetí, 53 změn ve vedení a osm různých lídrů závodu. Vítězem se stal Nick Cassidy, který odstartoval ze 8. místa a dokázal se držet vepředu po celý závod. Závod také přinesl evropskou premiéru GEN3, nejrychlejšího, nejlehčího, nejsilnějšího a nejefektivnějšího elektrického závodního vozu na světě, který byl navržený speciálně pro závody bok po boku na rychlých uličních okruzích.
Během 43 kol si početná skupina jezdců střídala vedení, přičemž strategie týmů se postupně projevovaly. Někteří jezdci volili ATTACK MODE již na začátku závodu, zatímco ti, kteří byli dále vzadu, se snažili ujet co nejdále. Dan Ticktum (NIO 333 Racing) se úžasně dostal na první místo při průjezdu první zatáčkou, před Sebasteinem Buemim (Envision Racing), Samem Birdem (Jaguar TCS Racing) a Stoffelem Vandoornem (DS PENSKE). Poté, co vedoucí skupina využila svůj druhý 50kW boost, se závod trochu uklidnil. Pak však Edoardo Mortara (Maserati MSG Racing) a Vandoorne předvedli vynikající výkon a dostali se na čelo závodu. Vedení se střídalo téměř každou chvíli, takže první místo si držel prakticky každý jezdec. První z obou pauz za Safety Carem situaci ještě zkomplikovala, protože se pole rozdělilo pouhých pět sekund před druhou polovinou závodu.
Dan Ticktum byl v úvodu rychlý, ale pak se dostal do těžkého kontaktu se Stoffelem Vandoornem a museli se společně rozloučit se závodem. Safety car byl nasazen podruhé. Poté se začalo bojovat o pozice v čele závodu mezi týmem Jaguar a Sébastienem Buemim. V průběhu závěru se Günther dostal na první místo, ale Jaguar se nedal a dokázal si udržet svou novou dominanci a rychlost. Mitch Evans a Sam Bird byli schopni proniknout na první dvě místa, přičemž Evans dokázal vybojovat první místo před Buemim. Bird neustále napadal Buemiho a nakonec se mu podařilo dostat před něj díky riskantnímu brzdění před zatáčkou „Airplane“. To znamenalo, že Jaguar TCS Racing získal své první 1-2 v historii Formula E.
Maximilian Günther se nechtěl vzdát a nakonec dokázal předjet Buemiho v poslední zatáčce, což znamenalo první pódium pro tým Maserati MSG Racing. Pascal Wehrlein, lídr žebříčku, se musel probojovat z 15. místa, ale nakonec dokázal skončit na šestém místě. To mu umožnilo udržet své vedoucí postavení před Nickem Cassidym, který dokázal obsadit páté místo. Jean-Éric Vergne se zotavil ze ztráty pozice na začátku závodu a dokázal dojet na sedmém místě.
O trochu klidnější neděle, přesto plná poutavého děje
V celém víkendu bylo uskutečněno 362 předjetí, z toho 172 ve druhé závodě. Vítězem se stal Nick Cassidy, který odstartoval ze 8. místa a dokázal se držet vepředu po celý závod.
Na tomto okruhu je klíčové šetřit energii, což bylo důležité pro Cassidyho vítězství. Musel se bránit všem svým soupeřům včetně největších rivalů v šampionátu. Jake Dennis se dostal do dostřelu, pouze půl sekundy za Cassidyho, a zůstal tak na čtvrtém místě v šampionátu. Pascal Wehrlein odstartoval ze šestého místa, ale nakonec skončil na sedmém místě. Jean-Éric Vergne, který čas od času vedl závod, musel nakonec ustoupit Cassidyho Envisionu poháněným jednotkou od Jaguaru a skončil na třetím místě. Tým DS PENSKE však stále drží čtvrtou příčku v poháru týmů.
Mitch Evans, který vyhrál sedmý závod, dokázal zlepšit svou pozici o jedno místo a skončil na čtvrtém místě. Jeho týmový kolega Sam Bird se dostal do kontaktu a musel ze závodu odstoupit, ale týmy s pohonem Jaguar se staly prvními v historii Formule E, které dokázaly vyhrát tři po sobě jdoucí závody.
Maximilian Günther z týmu Maserati MSG Racing zaznamenal vynikající výkon, když se dokázal posunout o 15 míst až na šestou příčku. Robin Frijns, který odstartoval z pole position, se musel spokojit se sedmnáctým místem, zatímco jeho týmový kolega Nico Müller skončil na devátém místě. V současné době je Cassidy druhý v šampionátu, pouhé čtyři body za Wehrleinem. Tým TAG Heuer Porsche stále drží první místo v tabulce týmů, ale jeho náskok se snižuje a Envision Racing s pohonem Jaguar se dostává na místo druhé.
DS Penske drží čtvrté místo v poháru týmů a vyhlíží příští, nejslavnější podnik v šampionátu
Jean-Éric Vergne za volantem svého vozu DS E-TENSE F23 tuto neděli opět dokázal, že patří k velkým lídrům mistrovství světa ABB FIA Formule E. Francouzský jezdec si třetím místem ve druhém závodě berlínské E-Prix připsal velmi důležité body do hodnocení jezdců. Skvělý start do druhé poloviny sezony!
Den po skvělém boji v prvním závodě se šampion z let 2018 a 2019 na okruhu Berlin-Tempelhof opět vyznamenal. V kvalifikaci na mokré trati získal velmi dobré 4. místo a během velmi strategického závodu, který se jel na suchu, důsledně bojoval o vedení. Díky dobrému hospodaření s energií celého týmu se nakonec po ujetí 40 kol dostal na třetí příčku stupňů vítězů. Z hlediska celkového šampionátu to je vynikající výsledek: Jean-Éric Vergne si nejen udržel třetí místo v pořadí jezdců, ale také snížil odstup od lídra soutěže. Po osmi závodech z celkových 16 ztrácí jezdec DS Automobiles pouhých 19 bodů!
Stoffel Vandoorne, který musel den předtím kvůli kontaktu se soupeřem odstoupit, byl odhodlán v neděli bodovat. A to se mu také podařilo. Úřadující mistr světa, který startoval jako devátý, si dokázal o jedno místo polepšit a skončil osmý.
Celý víkend na Berlin Tempelhof Circuitu byl plný napětí a taktických tahů. Díky celkovému výsledku si tým DS PENSKE udržel před cestou do Monaka čtvrté místo v pořadí týmů. Nejslavnější podnik v kalendáři je naplánován na sobotu 6. května. A právě tento den budou na značkách i redaktoři MOTORVIZE.cz, kteří právě Monaco ePrix 2023 budou přihlížet přímo v centru dění. Díky tomu určitě nepřijdete o nic důležitého!
Nejen o napínavém závěru sezóny a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS
Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, komentuje napínavé boje v Berlíně:
„Celkově to byl dobrý víkend! Jak v kvalifikaci, tak v nedělním závodě jsme měli velmi dobrý den. Díky správným rozhodnutím a vynikajícímu vozu jsme dosáhli pravděpodobně nejlepšího možného výsledku. Jsem velmi šťastný, že jsem dosáhl na stupně vítězů. Teď musíme dál tvrdě pracovat, protože potřebujeme vyhrávat dál!“
Jan Novotný