Martin Prokop přiváží z Dakaru první ohlasy za 12. místem v barvách Fordu, Benziny a Orlenu

Martin Prokop přiváží z Dakaru první ohlasy za 12. místem v barvách Fordu, Benziny a Orlenu

O tom, že je letošní Rally Dakar již minulostí, určitě víte. Pořadí v jednotlivých etapách jste, pokud patříte mezi etablované fanoušky této nejnáročnější automobilové soutěže, sledovali určitě hodně napjatě. Rally jako takovému se i my v redakci samozřejmě aktivně věnujeme. Z toho českého pravidelně jen tak nějaký podnik nevynecháme. Občas se zadaří a i ze světového šampionátu pro vás máme tu čest připravit reportáž. Teď ale zpět k Dakaru. Ten sice označujeme za „rally“, otázkou ale zůstává, zda-li tak náročný podnik s tímto označení má co dělat. A takhle bychom se mohli ptát sami sebe dále, ono je sporné vlastně i druhé slovo v názvu – na Dakaru se už dávno nejezdí. Nejen lokalita byla ale v dalším ročníku nová. Letošní Dakar dostál své pověsti a opět potvrdil, že co se týče náročnosti, nemá konkurenci. Ročník 2020 ale vzbudil i jistou vlnu kontroverze. Minimálně první půlku se trápili i naši (čeští) jezdci, a to v čele s Martinem Prokopem, v rally u nás snad nejzkušenějším jezdcem. A právě jemu bude věnováno dnešní krátké poohlédnutí za Rally Dakar 2020. Před necelým týdnem se totiž i se svým spolujezdcem, Viktorem Chytkou a celým týmem dorazil zpět do Čech, nabitý spoustou emocí, dojmů a hlavně touhy „po pivu a spánku“. Jak zmíněných velmi náročných 14 dní přežili, co dělalo největší starosti a s jakou spokojeností se po úspěšném dojetí do cíle vracejí, to vše nás při první „podakarském“ setkáním s ním zajímalo.

 

Martin Prokop s barvách Fordu, Orlenu a Benziny: Dakar byl jen začátkem!

Český automobilový jezdec Martin Prokop úspěšně absolvoval první závod jako člen tradičního ORLEN Teamu. Jihlavský rodák si za volantem Fordu Raptor RS Cross Country dojel v nabité konkurenci pro celkové 12. místo na Rallye Dakar. Nejúspěšnější automobilový zástupce Česka na tradičním maratónském podniku v posledních letech se i v dalších závodech letošní sezony bude objevovat ve společných barvách ORLENU a Benziny. Závodní speciál i kombinéza Martina Prokopa ponesou i během jeho dalších startů v letošním roce společné barvy ORLENU a Benziny. V plánech závodníka týmu MP-Sports figurují závody Abu Dhabi Desert Challenge, Baja Dubai, Baja Jordan, Baja Italy, Baja Spain, Baja Hungary, Baja Poland, Rallye du Maroc a také Rallye Sardegna v rámci šampionátu WRC.

 

Dakar 2020: co, kdy, kde a jak?

Boje ve 42. ročníku tradiční Rallye Dakar probíhaly v Saudské Arábii od 5. do 17. ledna. Maratónský podnik změnil dějiště po dlouhých 11 letech v Jižní Americe, kam se v roce 2008 přesunul kvůli obavám o bezpečnost z Afriky. ORLEN Team se slavného závodu zúčastnil už podvacáté, přičemž všichni jeho členové s výjimkou motorkáře Adama Tomiczka úspěšně dojeli do cíle. Nejlépe si vedl Kamil Wiśniewský na čtyřkolce, který obsadil 5. místo. Motorkář Maciej Giemza závod zakončil na 17. pozici a o dvě příčky níže dojel do cíle automobilový závodník Kuba Przygońsky.

Připomeňme, že pro letošní rok zbyl z někdejší neporazitelné ekipy Peugeotu jenom jeden soukromě nasazený vůz, ale konkurence byla i tak hrozivá: rychlé a spolehlivé Toyoty, mrštná Mini, stále zrychlující buginy nebo celá armáda špičkových jezdců. Přibyl třeba i dvojnásobný mistr světa Formule 1, Fernando Alonso, s Toyotou – a ten před soutěží nenechal nic náhodě. Má za sebou spoustu testovacích kilometrů (asi nejvíc ze všech účastníků), převážně v dunách – a, jak se ukázalo, byl soupeřem mimořádně těžkým. Posádka druhého vozu, rovněž Fordu Raptor s motorem Mustang 5.0 V8 a interním označením Shrek 1, vyvolala pro mnoho lidí doslova šok. Tvořil jí totiž Martin Kolomý se spolujezdcem Jiřím Strossem. Kolomý má za sebou už deset Dakarů – ale v kamionu! Po rozchodu s týmem Buggyra se ale velmi rychle dohodl s Martinem Prokopem na pozici týmové dvojky, která šéfovi měla krýt záda. Jedenáctého startu se prozatím ale Kolomý bohužel nedočkal, Martin Prokop tak krytá záda neměl. Tahle událost by ale zasluhovala pomalu celý jeden článek – nehoda Kolomého na shakedownu (ještě před startem) se stala terčem kritiky, s objektivitou na klávesnici ale nechávám tohle téma tam, kam patří – do diskuzí.

 

Martin Prokop jako jezdec, a to v rally jeden z nejzkušenějších

Martin Prokop začal svoji kariéru v mistrovství světa v rallye. Je držitelem titulu juniorského mistra světa z roku 2009. Závodil mimo jiné za volantem Suzuki Ignis S1600, Citroën C2 S1600, Mitsubishi Lancer Evo IX, Ford Fiesta S2000 a Peugeot 207 S2000. Mezi lety 2012 a 2015 byl nejúspěšnějším soukromým jezdcem v seriálu WRC. Dakarské rallye se zúčastnil pětkrát: doposud byl na čtrnáctém (2016), jedenáctém (2017), sedmém (2018), šestém (2019) a dvanáctém místě (2020). Jeho navigátorem byl v letošním roce Viktor Chytka, který nahradil Jana Tománka. Ten totiž stále není fit po vážné nehodě na říjnové rallye v Maroku.

Martin je známý tím, že v soutěžích příliš nebourá, za téměř dvacet let své kariéry měl dosud vlastně jen tři velké „rány“. Ale přišla děsivá havárie letos na podzim v Maroku, za kterou jezdec ani spolujezdec nemohl, ale z níž Honza Tománek vyšel s nepříjemným zraněním, Martin „jen“ s menším otřesem mozku, ale jejich Ford Raptor prakticky přestal existovat. I s tím se musel v hlavě Martin vypořádat. Dle mého osobního názoru na to ale příliš času v dějišti dalšího závodu posádka neměla. Nám nezbývá než držet palce do dalších závodů a těšit se na další společné setkání.

 

Martin Prokop po úspěšném dokončení letošního ročníku Rallye Dakar konstatuje:

„Jsem velmi rád, že spolupráci s ORLENEM a Benzinou se podařilo zahájit již před Dakarem 2020, který jsem tak mohl odjet s jejich podporou a v jejich barvách. Těší mě, že jsem se stal členem ORLEN Teamu, ve kterém je sdruženo mnoho vynikajících závodníků. Jsem si jistý, že výsledky naší spolupráce budou v letošní sezoně světového poháru v Cross Country vidět a potěší všechny fanoušky motorsportu.“

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..