DS 7 Crossback Grand Chic: svět luxusu shrnutý v jediném voze
Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie PřádováDnešní doba automobilového průmyslu je opředena nejrůznějšími automobilkami, kdy většinu z nich každý dobře známe. Mimo ty do povědomí veřejnosti již dobře rozšířené se kolem nás vyskytují i méně známé značky, které si naši pozornost také více či méně zaslouží. Jednou takovou automobilkou, která poslední roky budí dost velký rozruch a za pozornost rozhodně stojí, je francouzská DS automobiles, jejíž název kdysi předznamenával prémiové řady vozidel automobilky Citroen a od roku 2014 je samostatnou divizí výroby automobilů koncernu PSA. Vozy DS se pyšní především svým avantgardním vzhledem, nekonečnou vlnou luxusu a nejmodernějšími technologiemi. Bylo mi tudíž velikou poctou testovat nové DS 7 Crossback, a to rovnou v nejvyšší výbavě Grand Chic s priplatkovou “inspirací” Opera. Jaký na mně tento první čistě vlastní model značky udělal dojem a zaslouží opravdu si všichni zúčastnění (auto i automobilka) zaslouží vaši pozornost?
Avantgardní SUV ve zlatém provedení
Nastává den D a je mi předáváno od kolegy Honzy nové DS 7 Crossback. Jestliže má u vás něco vyvolat takzvaný „wau“ efekt, tak je to přesně tento kousek. Přijíždí zlaté SUV a já mohu sbírat bradu až ze země. Mimo naprosto originální barvou, kdy jsem po dobu mého testování nepotkala ani jeden stejně barevný vůz, vás auto zaujme nadčasovým designem, který je na našich silnicích zcela výjimečný. Již zmíněná zlatá barva vás bude stát 19 000,-Kč, kterou za již zmíněnou originalitu rád obětuje každý alespoň trošku výstřední člověk. Mimo zbarvení většinu lidí uhranou přední, ba dokonce i zadní světlomety. Přední jsou tvořeny několika čočkami, které se při odemknutí otočí o 180 stupňů. Ve tmě při tomto zážitku navíc házejí lehký fialový odstín, který je naprosto dokonalý, vlastně je efektní celé toto divadlo – jako kdyby na něj inspirace “Opera” snad už rovnou naznačovala. Není tak divu pozornosti lidí, která se na vůz upoutá. Naopak zadní světlomety jsou tvořené sestavou trojúhelníků, které spolu s předními tvoří již zmíněný originální světelný podpis automobilky, jenž si se žádnou jinou nespletete. Vrátíme-li se ještě k barvě auta, zajímavostí je především její počátek, který je inspirován noční Paříží. Na bocích auta poté můžeme vidět nápis Opera, ta francouzská se též stala inspirací pro vznik tohoto SUV. Celkově na autě najdeme mnoho originálních a designových prvků, které dávají DS 7 jedinečnost. Zmínit mohu třeba ještě hodně výrazná 20” kola kombinující efekt leštěného hliníku s leskle černým lakovaním – po designové stránce mají ode mě jedničku, o té funkční se ještě zmíním.
Obývací prostor pro ty nejnáročnější z nás = interiér
Stejný úžas nás neopouští ani při otevření dveří od vozidla, jelikož originálnost vývojáři zasadili i dovnitř. V námi testované výbavě Grand Chic, čili té nejvyšší, doplněné o již zmíněnou inspiraci, jsme měli možnost okusit hnědou kůži, která pokrývala téměř každý kout interiéru. Ten je tvořen velkou škálou technologií, která řidičům usnadňuje každodenní trápení v ulicích města. Prvním prvkem, který vám zpříjemní ranní cestu do práce, jsou jednoznačně sedadla. V naší výbavě byly jednak vyhřívané, ale i odvětrávané, polohovací ba dokonce i masážní a nechyběl samozřejmě ani výsuvný sedák. Na posed byly sedačky velmi příjemné a v těchto horkých dnech bylo odvětrávání koženého potahu více než přívětivé. Teoreticky si neumím představit, co víc by ještě mohly nabídnout nebo v čem by mělo být sezení uvnitř vozu lepší. Co se týče volantu, velikostně a tvarově je optimální pro dnešní dobu. To se navíc bohužel nedá říci o každém vozidle. Multifunkčnost je přehledná a tudíž neodpoutává při řízení pozornost od jízdy. Mrzí mě jen, že PSA prohodilo přepínání skladeb a hlasitosti, která dle mého názoru má mít proste vždy otočný ovladač (u PSA je kolečko na volantu použita pro skladby/rádia). Uvnitř interiéru najdeme od nejzákladnějších věci (jako je dvouzónová automatická klimatizace a digitální přístrojový panel) až po nejneobvyklejší věci (jako jsou například hodiny B.R.M R180 na palubní desce, které mají elektrické vyklápění a dodávají interiéru jistou dávku luxusu). Když se vrátím zpět k přístrojovému panelu, i ten nabízí nepřeberné množství funkcí. V rámci navigačního systému nám DS7 ve výbavě Grand Chic nabízí 12palcový dotykový displej, který se i při jízdě ovládá velmi zlehka (má navíc skleněný povrch pomáhající dobré odezvě) a vstupy na USB/Ipod či konektivitu Bluetooth a Androidauto či Apple CarPlay, který je v dnešní době uznávaný především mladší generací. Po shrnutí máme k dispozici vůz s nepřeberným množstvím funkcí a technologií, kdy každá z nich má své určité místo, skvěle pasující do tohoto SUV. Toto označení je o to zajímavější, že právě pro DS platí pravidlo “vše co nejvíce jinak” (třeba ovládání oken na středovém panelu či startovací tlačítko nahoře pod zmíněnými hodinami). I když je zde opravdu mnoho možností a využití, i tak si DS 7 zachovává svůj markantní prostor nejen na předních, ale i na zadních sedadlech, které navíc nabízejí i velmi příjemné polohování opěradla. Solidní prostor nabídne i kufr, jenž by bohužel zřejmě na úkor designu mohl být i o něco širší či hlubší.
Jízda – klidná i sebejistá
Ladnost a lehkost nás neopouští ani při samotné jízdě. První pozitivum, kterého si každý všimne, je především tichost motoru, který při nastartování téměř není slyšet. To je samozřejmě způsobeno především díky skvěle odhlučněnému vnitřnímu prostoru. Klasický dvoulitrový diesel se pak samozřejmě stejně nezapře, a to ani v dobrém ani ve zlém, i když toho moc není. Díky automatické převodovce je na denním pořádku i plynulost jízdy, kterou ocení především řidiči v centru města. Vzhledem k momentálně početnějšímu zastoupení modelů SUV v prodejním mixu mohu tvrdit, že se DS 7 řadí mezi ty nejpohodlnější. Tomu pomáhá i volba jízdních režimů a s tím související elektronicky nastavitelná tuhost tlumičů. Mně osobně nejvíce překvapil rozdíl mezi standardem a režimem sport, ve kterém jinak vcelku lehký volant s možná malinko přeposilovaným řízením hodně ztuhne a promění tak pohodlné a snad i trochu těžkopádné SUV v čitelný a agilní vůz. Dominantou sportovního režimu je pak především tvrdší podvozek a zvuk, který je, jak tomu už dnes bývá, doprovázen reproduktory. Nejvíce využívané jsou samozřejmě kromě “základu”tak komfort a eko. Začneme-li komfortním režimem, jízda je podvozkově velmi příjemná. Menší nerovnosti povrchu silnice nejsou téměř zaznamenány a větší nerovnosti jen nepatrně. Na větších příčných nerovnostech se naše DS snad možná i trochu překvapivě zhoupne, což konkrétně cestujícím vzadu nemusí být vždy příjemné. Přední náprava navíc díky 20” kilům trpí na příčných prazích, při jejichž přejíždění zejména v rychlosti vyšší než “krokem” má auto tendenci odskakovat. Tento režim je ideální především na delší cesty a poklidnou jízdu. Celkově bez ohledu na zvolený režim musím zastat názor, že v zatáčkách auto krásně drží a není potřeba k němu získávat nějakou větší důvěru. LED světlomety zaručují naprosto skvělé světelné podmínky i pro noční jízdu, navíc se spolu s nočním viděním nemůže stát, ze by vás například při jízdě v odlehlejších krajinách překvapila třeba srnka, poněvadž DS 7 na tento pohyb okamžitě zareaguje a dá vám vědět, že se něco pohybuje po silnici či dokonce přibrzdí. 180koňový dieselový dvoulitr dobře známý téměř ze všech modelů PSA je především klidný a tichý, i když má dostatek síly i výkonu v celém širokém spektru otáček – ty optimální vcelku dobře vybírá automatická převodovka s hydrodynamickým meničem a dobrou logikou řazení. Spotřeba vás, jak je u slušného dieselu zvykem, nikterak neprekapi, a to opět ani pozitivně ani negativně. Nejčastěji se budete pohybovat mezi 6,5 a 7,5 l/100 km, což na relativně velké SUV není špatné.
Zhodnocení: komu ho vlastně (ne)doporučit?
Po celkovém shrnutí dojmů z mého testování jsem nadmíru spokojená s kvalitou zpracování tohoto SUV, na kterém je jednoznačně vidět pokrok dnešní doby, co se týče technologií a jízdních vlastností. Doporučit DS 7 crossback mohu nejen pro ženy, které mají rády luxus a pohodlí, ale i jako rodinný vůz prostorně vyhovující tří nebo čtyřčlenné rodinné smečce. Bohužel se v dnešní době za luxus a pohodlí platí nemalé částky, a to platí i v případě tohoto DS, které se pohybuje v cenové relaci od 895.900,00,-Kč v Performance Line, ve výbavě So Chic poté od 990.00,00,-Kč a v námi testované verzi Drand Chic od 1.165.000,00,-Kč. Za tuto cenu si již dokáže každý představit širokou škálu automobilů, kterou si lze pořídit, avšak pro lidi preferující originalitu s luxusem je DS 7 Crossback jasnou volbou. Za mně si automobilka DS rozhodně zaslouží zvýšenou pozornost především díky avantgardnímu vzhledu, barvám a samozřejmě technologiím, na kterých si vývojáři dali velmi záležet. Díky jejich píli vznikl nadčasový vůz, který uspokojí i hodně náročného řidiče či módního aristokrata. Negativa se navíc hledají opravdu jen velmi těžko – snad třeba zmíněná velká kola bychom si odpustili, stejně jako pár superluxusních prvků, které ženou jeho cenu do astronomických výšin. Zároveň se těšíme na plug-in hybridní verze, které i díky vyššímu výkonu (až 300 koní) vyženou DS do opravdového prémiového segmentu!
Lucka Přádová
Technická specifikace
motor | |
Model | DS 7 Crossback PureTech 225 |
Výkon | 165 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1900 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8 s |
Max. rychlost | 234 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 5 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 62 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC (WLTP) 36AM-AO |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2050 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1503 kg |
Přívěs s brzdami | 1550 kg |
Náklad | 547 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | J |
Uveden | 01/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4573 mm |
Rozvor | 2738 mm |
Šířka | 1895 mm |
Prostor pro zavazadla | 555 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1750 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1618 mm |
Světlá výška | 190 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.