Ford Puma: svezli jsme se novým trendy crossoverem do města
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševJak jste jistě zaznamenali na našich sociálních sítích, měl jsem možnost zúčastnit se evropského představení nového Fordu Puma. To probíhalo až na jihu Španělska, ve městě Malaga. Organizace ze strany Fordu byla příkladná, všechny formality byly vyřízeny pružně a vše probíhalo dle plánu, až na přistání v Malaze. Tam se počasí postavilo trochu proti nám a kvůli silnému větru a turbulencím musel pilot asi 10 m nad zemí letadlo znovu zvednout. Jistě, stává se to, ale následné turbulence, které jsme všichni absolvovali během obratu na nové přistání, rozehnaly úsměvy širokého okolí. Potlesk následující po přistání mě překvapil, ale bylo vidět, že mnoho cestujícím se viditelně ulevilo. S odstupem času tuto část považuji za vzrušující prvek cesty, z pozice pasažéra však byly pocity přeci jen trochu hutnější. Zpět ale k našemu dnešnímu příběhu a hlavně k autu, které je pro nás tolik důležité. Ihned na letišti byla připravena flotila novinek k převzetí a my jsme tak vyrazili novým Fordem Puma na první coffee break a prezentaci. První dojem nová Puma umí a i k tomu se dostaneme v dalších částech dnešní reportáže. Cílem naší první cesty byla hacienda na kopci kdesi ve Španělsku s okouzlujícím výhledem na okolí a samozřejmě příjemným programem a něčím na zub. Následný přejezd nás zavedl španělskými okreskami táhnoucími se místními klikatými silničkami s výhledem na místní krajinu přímo k domluvenému hotelu, kde bylo připravené překvapení, dosud neuvedená, luxusně pojatá linie výbavy Vignale… Ani tahle třešnička na dortu vás dnes nemine. Celkem jsem měl možnost strávit v novince od Fordu prakticky celý den na cestách, Puma mi byla příjemnou společnicí. I přes pozitivní jízdní dojmy, jenž by vystačily na samostatný článek plnohodnotného rozsahu, si novinku brzy představíme i v klasickém redakčním testu. Co si o zcela novém Fordu myslíme? Puma se stává druhým nejmenším vozem kategorie SUV, který bude Ford nabízet. Jak tato novinka vypadá? Jaká je a s čím směřuje do tohoto stále rostoucího a vysoce konkurenčního prostředí? V první řadě je odvážná a má toho dost co ukázat, aby zaujala zájemce o tento typ vozu. Pojďme si ji tedy blíže představit…
Design: otázkou vkusu, moderní ale bez pochyb
Kdo si ještě pamatuje na původní Ford Puma, vyráběný od roku 1997, bude pravděpodobně novým vozem překvapen. Nejedná se totiž o nástupce v pravém slova smyslu, cílová skupina je ale velmi podobná, nyní má však jiné představy a priority. Jde o mladé a aktivní řidiče. Co ale požaduje právě takový zájemce od svého nového vozu? Populární je vyšší světlá výška, dynamický vzhled a zajímavé detaily. To vše nová PUMA má. Nový Ford se svou velikostí řadí mezi EcoSport a Kugu (případně mezi Fiestu a Focus – v řeči tříd bez SUV). Vzhled především při pohledu na přední část a díky vysoko umístěným a rozměrným světlům zasahujícím do kapoty opravdu připomíná původní malé a zábavné „kupátko“. Dokonce i boční pohled, odhlédneme-li od vyšší stavby karoserie, těží svým vzhledem ze současného trendu. Právě snížená zadní část střechy a zužující se boční okna směrem odpředu dozadu působí opravdu svěžím dojmem. Zadní partie v tomto ohledu drží partu, a to zvlášť v provedení ST Line, které přidává i sympaticky tvarovanou koncovku výfuku. Ačkoliv se jedná o Crossover, opravdu vytváří dynamický a vyvážený dojem.
Interiér: překvapivě komfortní
Dynamický exteriér může být problémem při navrhování interiéru. Nová Puma však v tomto ohledu předčila očekávání. Stále se jedná o vůz B-segmentu, tedy malý, povětšinou městský automobil a jako takový umí tento nováček mile překvapit. Prostor na předních sedadlech je na danou kategorii nad průměrem, a to ve všech směrech. S mojí téměř dvoumetrovou a řekněme prostorově výraznou postavou si okamžitě nacházím příjemnou řidičskou pozici. To je něco, co Ford v poslední době rozhodně umí. Při zkoumání zadních sedaček s potěšením zjišťuji, že i při pro mě vyhovujícím nastavení předních sedadel je za mnou dostatek místa pro děti i dospělé cestující. Samozřejmě budou mít „čahouni“ díky svažující se linii střechy stísněný prostor pro hlavu, ale na to jsme už zvyklí. Děti a osoby standardních rozměrů budou spokojeni. Interiér je zároveň místem, kde se konstruktéři zamysleli nad reálnou využitelností, Puma tak přichází s pár velmi zajímavými detaily. V případě volby textilního čalounění verze Titanium je údržba vozu řešena velmi originálně. Všechny sedačky opatřil výrobce zipem, po jehož rozepnutí stáhnete potah jednou rukou a můžete směřovat s prádlem do pračky. Zdá se to jako maličkost, ale pravidlem to není a hlavě pro rodiny s malými dětmi nebo domácími mazlíčky taková drobnost může být velkým zjednodušením údržby „domácího mazlíčka“. Dalším tématem je určitě zavazadlový prostor a jeho reálné možnosti využití, ten je zde variabilní a je možné jeho hloubku nastavit ve třech různých úrovních, včetně rovné ložné plochy vytvořené po sklopení zadních sedadel. Zároveň ve Fordu PUMA najdete řešení, s nímž automobilka přichází úplně poprvé. Jedná se o tzv. MEGABOX, což je velmi hluboký prostor pod podlážkou na levé straně kufru. Ten umožňuje přepravu vysokého, špinavého, nebo jinak nevhodného nákladu, jenž můžete umístit pod podlážku standardního zavazadlového prostoru a vše je vyřešeno – nic nepadá, nelítá a nešpiní klasický kufr. V případě převozu znečištěného nákladu, například bot po trekingu a následné potřebě Megabox vyčistit objevíte zcela novou možnost. Lidově řečeno, stačí ho vystříkat hadicí. Na jeho dně je špunt, kterým vypustíte vodu a všechny nečistoty přímo pod vůz. Je to tak snadné, jak to zní, jen s tím ještě nikdo nepřišel a Puma má tedy i jedno praktické prvenství. Co může nabídnout tato novinka v rámci výbavy a komfortu? Je toho dost a velmi záleží na tom, o co budete mít zájem. Ve výbavě najdete také digitální přístrojový štít nebo inteligentní adaptivní tempomat, který hlídá i rychlost dle dopravního značení a s automatickou převodovkou nyní umí i zastavit a znovu se rozjet. Vyhřívané přední i zadní okno, zpětná zrcátka a přední sedačky asi u Fordu nikoho nepřekvapí, vyhřívaný volant je však stále příjemným prvkem tohoto balíčku. Nová Puma nabízí i různé jízdní režimy, od ECO po SPORT, ale ty si rozebereme až u klasického testu, stejně jako jízdní vlastnosti. Jen prozradím, že nová Puma jezdí dobře, jak je u Fordu zvykem. Naše vozy byly vybaveny výhradně audiosoustavou Bang&Olufsen. Multimediální dotykový systém zvládá Apple CarPlay a Androidauto. Indukční nabíječka je zde též, a to jsem jen vybral to zajímavější, co mě v malé novince pozitivně překvapilo. Jedná se tak o bohatě vybavený model.
Technika 1.0 Ecoboost a MILD-Hybrid
V současné době budou v nabídce dvě výkonové varianty, obě tvoří Fordův oblíbení třívalcový Ecoboost. Na výběr jsou buď se 125 anebo 155 koňmi. Slabší z této dvojice si prozatím musí vystačit sama, zatímco silnější variantě pomáhá mild-hybridní systém (MHEV). Elektrická energie se získává samotnou jízdou a pomáhá pak při akceleraci v celém spektru otáček, kde nejvyšší přínos přichází v otáčkách nízkých, v nichž tato technologie přidává 50 Nm a díky tomu Puma reaguje živě na povel pravé nohy především v nízkých rychlostech – samozřejmě v návaznosti na zvoleném jízdním režimu. Obě pohonné jednotky jsou pro tento vůz odpovídající, i když ta výkonnější je samozřejmě dynamičtější, ale ani se slabší se nemáte čeho bát, brzdou provozu nebudete.
Cena: obstojí v Čechách v tolik důležitém poměru cena/výkon?
Mnoho potenciálních zájemců bude pravděpodobně zajímat i cena nového Fordu Puma. Jak je dnes již zvykem, bude se odvíjet především od požadavků a přání konkrétního zájemce. Uvedu tedy cenový rozsah. Základní akční cena za model Ford Puma Titanium s motorem o výkonu 125 koní a manuální převodovkou je 449 900 Kč. V případě silnějšího modelu v zatím nejvyšší výbavě ST-Line X a motorem o výkonu 155 koní s mild hybridní technologií a manuální převodovkou je cena stanovena na akčních 564 900 Kč. Při současné nabídce máte na výběr základních 8 konfigurací a další jsou na cestě. I tak věřím, že už základní výbava bude pro mnoho zájemců příjemným překvapením. Ford Puma si své zákazníky určitě najde.
Na co se kromě podrobného redakčního testu můžeme těšit?
V následujících pár měsících se můžeme těšit na další vylepšení nabídky tohoto modelu, která ho posune opět o trochu výš v rámci B-segmentu. Prvním důležitým prvkem bude nová dvouspojková automatická převodovka. Ta bude nabízet sedm rychlostních stupňů a přispěje k dalšímu snížení spotřeby a pohodlí ve voze. V současnosti nabízené výbavové linie ST-Line nebo ST-Line X, pro sportovně orientované zákazníky, případně Titanium a Titanium X určené pro zájemce o vyšší pohodlí, uživatelský komfort a svou dávku luxusu, doplní na vrcholu nabídky Puma ST-Line X Vignale. Vignale je tradičně zaměřené na maximální luxus na palubě vozů značky Ford a já jsem měl možnost tuto specifikaci vidět již nyní, právě při představení ve španělské Malaze. Musím konstatovat, že se může směle postavit vedle konkurence od prémiových automobilek. A podle zákulisních informací toto stále nebude kompletní nabídka možných specifikací. Máme se tedy na co těšit. A ze všeho nejvíc se já osobně těším na klasický (podrobný) test, který v redakci už teď připravujeme. Ještě ale uvidíme, kdo z redakčního týmu jej podrobí svému drobnohledu…
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Puma 1.5 EcoBlue |
Výkon | 88 kW |
Točivý moment | 285 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10 s |
Max. rychlost | 185 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1499 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 3 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 4 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/55R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1840 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1358 kg |
Přívěs s brzdami | 1100 kg |
Náklad | 482 kg |
Přívěs (bez brzd) | 670 kg |
modelová řada | |
Název generace | J2K |
Uveden | 06/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4186 mm |
Rozvor | 2588 mm |
Šířka | 1805 mm |
Prostor pro zavazadla | 456 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1216 l |
Max. zatížení střechy | 50 kg |
Výška | 1536 mm |
Světlá výška | 166 mm |
Průměr otáčení | 10 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.