Ford Puma: svezli jsme se novým trendy crossoverem do města

Ford Puma: svezli jsme se novým trendy crossoverem do města

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Jak jste jistě zaznamenali na našich sociálních sítích, měl jsem možnost zúčastnit se evropského představení nového Fordu Puma. To probíhalo až na jihu Španělska, ve městě Malaga. Organizace ze strany Fordu byla příkladná, všechny formality byly vyřízeny pružně a vše probíhalo dle plánu, až na přistání v Malaze. Tam se počasí postavilo trochu proti nám a kvůli silnému větru a turbulencím musel pilot asi 10 m nad zemí letadlo znovu zvednout. Jistě, stává se to, ale následné turbulence, které jsme všichni absolvovali během obratu na nové přistání, rozehnaly úsměvy širokého okolí. Potlesk následující po přistání mě překvapil, ale bylo vidět, že mnoho cestujícím se viditelně ulevilo. S odstupem času tuto část považuji za vzrušující prvek cesty, z pozice pasažéra však byly pocity přeci jen trochu hutnější. Zpět ale k našemu dnešnímu příběhu a hlavně k autu, které je pro nás tolik důležité. Ihned na letišti byla připravena flotila novinek k převzetí a my jsme tak vyrazili novým Fordem Puma na první coffee break a prezentaci. První dojem nová Puma umí a i k tomu se dostaneme v dalších částech dnešní reportáže. Cílem naší první cesty byla hacienda na kopci kdesi ve Španělsku s okouzlujícím výhledem na okolí a samozřejmě příjemným programem a něčím na zub. Následný přejezd nás zavedl španělskými okreskami táhnoucími se místními klikatými silničkami s výhledem na místní krajinu přímo k domluvenému hotelu, kde bylo připravené překvapení, dosud neuvedená, luxusně pojatá linie výbavy Vignale… Ani tahle třešnička na dortu vás dnes nemine. Celkem jsem měl možnost strávit v novince od Fordu prakticky celý den na cestách, Puma mi byla příjemnou společnicí. I přes pozitivní jízdní dojmy, jenž by vystačily na samostatný článek plnohodnotného rozsahu, si novinku brzy představíme i v klasickém redakčním testu. Co si o zcela novém Fordu myslíme? Puma se stává druhým nejmenším vozem kategorie SUV, který bude Ford nabízet. Jak tato novinka vypadá? Jaká je a s čím směřuje do tohoto stále rostoucího a vysoce konkurenčního prostředí? V první řadě je odvážná a má toho dost co ukázat, aby zaujala zájemce o tento typ vozu. Pojďme si ji tedy blíže představit…

Design: otázkou vkusu, moderní ale bez pochyb

Kdo si ještě pamatuje na původní Ford Puma, vyráběný od roku 1997, bude pravděpodobně novým vozem překvapen. Nejedná se totiž o nástupce v pravém slova smyslu, cílová skupina je ale velmi podobná, nyní má však jiné představy a priority. Jde o mladé a aktivní řidiče. Co ale požaduje právě takový zájemce od svého nového vozu? Populární je vyšší světlá výška, dynamický vzhled a zajímavé detaily. To vše nová PUMA má. Nový Ford se svou velikostí řadí mezi EcoSport a Kugu (případně mezi Fiestu a Focus – v řeči tříd bez SUV). Vzhled především při pohledu na přední část a díky vysoko umístěným a rozměrným světlům zasahujícím do kapoty opravdu připomíná původní malé a zábavné „kupátko“. Dokonce i boční pohled, odhlédneme-li od vyšší stavby karoserie, těží svým vzhledem ze současného trendu. Právě snížená zadní část střechy a zužující se boční okna směrem odpředu dozadu působí opravdu svěžím dojmem. Zadní partie v tomto ohledu drží partu, a to zvlášť v provedení ST Line, které přidává i sympaticky tvarovanou koncovku výfuku. Ačkoliv se jedná o Crossover, opravdu vytváří dynamický a vyvážený dojem.

 

Interiér: překvapivě komfortní

Dynamický exteriér může být problémem při navrhování interiéru. Nová Puma však v tomto ohledu předčila očekávání. Stále se jedná o vůz B-segmentu, tedy malý, povětšinou městský automobil a jako takový umí tento nováček mile překvapit. Prostor na předních sedadlech je na danou kategorii nad průměrem, a to ve všech směrech. S mojí téměř dvoumetrovou a řekněme prostorově výraznou postavou si okamžitě nacházím příjemnou řidičskou pozici. To je něco, co Ford v poslední době rozhodně umí. Při zkoumání zadních sedaček s potěšením zjišťuji, že i při pro mě vyhovujícím nastavení předních sedadel je za mnou dostatek místa pro děti i dospělé cestující. Samozřejmě budou mít „čahouni“ díky svažující se linii střechy stísněný prostor pro hlavu, ale na to jsme už zvyklí. Děti a osoby standardních rozměrů budou spokojeni. Interiér je zároveň místem, kde se konstruktéři zamysleli nad reálnou využitelností, Puma tak přichází s pár velmi zajímavými detaily. V případě volby textilního čalounění verze Titanium je údržba vozu řešena velmi originálně. Všechny sedačky opatřil výrobce zipem, po jehož rozepnutí stáhnete potah jednou rukou a můžete směřovat s prádlem do pračky. Zdá se to jako maličkost, ale pravidlem to není a hlavě pro rodiny s malými dětmi nebo domácími mazlíčky taková drobnost může být velkým zjednodušením údržby „domácího mazlíčka“. Dalším tématem je určitě zavazadlový prostor a jeho reálné možnosti využití, ten je zde variabilní a je možné jeho hloubku nastavit ve třech různých úrovních, včetně rovné ložné plochy vytvořené po sklopení zadních sedadel. Zároveň ve Fordu PUMA najdete řešení, s nímž automobilka přichází úplně poprvé. Jedná se o tzv. MEGABOX, což je velmi hluboký prostor pod podlážkou na levé straně kufru. Ten umožňuje přepravu vysokého, špinavého, nebo jinak nevhodného nákladu, jenž můžete umístit pod podlážku standardního zavazadlového prostoru a vše je vyřešeno – nic nepadá, nelítá a nešpiní klasický kufr. V případě převozu znečištěného nákladu, například bot po trekingu a následné potřebě Megabox vyčistit objevíte zcela novou možnost. Lidově řečeno, stačí ho vystříkat hadicí. Na jeho dně je špunt, kterým vypustíte vodu a všechny nečistoty přímo pod vůz. Je to tak snadné, jak to zní, jen s tím ještě nikdo nepřišel a Puma má tedy i jedno praktické prvenství. Co může nabídnout tato novinka v rámci výbavy a komfortu? Je toho dost a velmi záleží na tom, o co budete mít zájem. Ve výbavě najdete také digitální přístrojový štít nebo inteligentní adaptivní tempomat, který hlídá i rychlost dle dopravního značení a s automatickou převodovkou nyní umí i zastavit a znovu se rozjet. Vyhřívané přední i zadní okno, zpětná zrcátka a přední sedačky asi u Fordu nikoho nepřekvapí, vyhřívaný volant je však stále příjemným prvkem tohoto balíčku. Nová Puma nabízí i různé jízdní režimy, od ECO po SPORT, ale ty si rozebereme až u klasického testu, stejně jako jízdní vlastnosti. Jen prozradím, že nová Puma jezdí dobře, jak je u Fordu zvykem. Naše vozy byly vybaveny výhradně audiosoustavou Bang&Olufsen. Multimediální dotykový systém zvládá Apple CarPlay a Androidauto. Indukční nabíječka je zde též, a to jsem jen vybral to zajímavější, co mě v malé novince pozitivně překvapilo. Jedná se tak o bohatě vybavený model.

Technika 1.0 Ecoboost a MILD-Hybrid

V současné době budou v nabídce dvě výkonové varianty, obě tvoří Fordův oblíbení třívalcový Ecoboost. Na výběr jsou buď se 125 anebo 155 koňmi. Slabší z této dvojice si prozatím musí vystačit sama, zatímco silnější variantě pomáhá mild-hybridní systém (MHEV). Elektrická energie se získává samotnou jízdou a pomáhá pak při akceleraci v celém spektru otáček, kde nejvyšší přínos přichází v otáčkách nízkých, v nichž tato technologie přidává 50 Nm a díky tomu Puma reaguje živě na povel pravé nohy především v nízkých rychlostech – samozřejmě v návaznosti na zvoleném jízdním režimu. Obě pohonné jednotky jsou pro tento vůz odpovídající, i když ta výkonnější je samozřejmě dynamičtější, ale ani se slabší se nemáte čeho bát, brzdou provozu nebudete.

 

Cena: obstojí v Čechách v tolik důležitém poměru cena/výkon?

Mnoho potenciálních zájemců bude pravděpodobně zajímat i cena nového Fordu Puma. Jak je dnes již zvykem, bude se odvíjet především od požadavků a přání konkrétního zájemce. Uvedu tedy cenový rozsah. Základní akční cena za model Ford Puma Titanium s motorem o výkonu 125 koní a manuální převodovkou je 449 900 Kč. V případě silnějšího modelu v zatím nejvyšší výbavě ST-Line X a motorem o výkonu 155 koní s mild hybridní technologií a manuální převodovkou je cena stanovena na akčních 564 900 Kč. Při současné nabídce máte na výběr základních 8 konfigurací a další jsou na cestě. I tak věřím, že už základní výbava bude pro mnoho zájemců příjemným překvapením. Ford Puma si své zákazníky určitě najde.

 

Na co se kromě podrobného redakčního testu můžeme těšit?

V následujících pár měsících se můžeme těšit na další vylepšení nabídky tohoto modelu, která ho posune opět o trochu výš v rámci B-segmentu. Prvním důležitým prvkem bude nová dvouspojková automatická převodovka. Ta bude nabízet sedm rychlostních stupňů a přispěje k dalšímu snížení spotřeby a pohodlí ve voze. V současnosti nabízené výbavové linie ST-Line nebo ST-Line X, pro sportovně orientované zákazníky, případně Titanium a Titanium X určené pro zájemce o vyšší pohodlí, uživatelský komfort a svou dávku luxusu, doplní na vrcholu nabídky Puma ST-Line X Vignale. Vignale je tradičně zaměřené na maximální luxus na palubě vozů značky Ford a já jsem měl možnost tuto specifikaci vidět již nyní, právě při představení ve španělské Malaze. Musím konstatovat, že se může směle postavit vedle konkurence od prémiových automobilek. A podle zákulisních informací toto stále nebude kompletní nabídka možných specifikací. Máme se tedy na co těšit. A ze všeho nejvíc se já osobně těším na klasický (podrobný) test, který v redakci už teď připravujeme. Ještě ale uvidíme, kdo z redakčního týmu jej podrobí svému drobnohledu…

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelPuma 1.5 EcoBlue
Výkon88 kW
Točivý moment285 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost185 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách4000 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem1499 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)3 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)4 l/100km
Velikost nádrže42 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/55R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1840 kg
Prázdná hmotnost (EU)1358 kg
Přívěs s brzdami1100 kg
Náklad482 kg
Přívěs (bez brzd)670 kg

modelová řada

Název generaceJ2K
Uveden06/20
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaMalé vozy (např. Polo)

rozměry

Délka4186 mm
Rozvor2588 mm
Šířka1805 mm
Prostor pro zavazadla456 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1216 l
Max. zatížení střechy50 kg
Výška1536 mm
Světlá výška166 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

DS Automobiles DS 7
2022J
Body type
SUV
Délka
4593 mm
Šířka
1891 mm
Výška
1625 mm
Rozvor
2738 mm
Boot capacity
555 l
Hmotnost
1651 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Kodiaq
skoda Logo 2024PS
Body type
SUV
Délka
4758 mm
Šířka
1864 mm
Výška
1679 mm
Rozvor
2791 mm
Boot capacity
910 l
Hmotnost
1733 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA Sorento
kia Logo 2024MQ4
Body type
SUV
Délka
4815 mm
Šířka
1900 mm
Výška
1695 mm
Rozvor
2815 mm
Boot capacity
705 l
Hmotnost
1825 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Tayron
vw Logo 2025R4
Body type
SUV
Délka
4792 mm
Šířka
1853 mm
Výška
1666 mm
Rozvor
2790 mm
Boot capacity
885 l
Hmotnost
1824 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 2008
peugeot Logo 2023U
Body type
SUV
Délka
4304 mm
Šířka
1770 mm
Výška
1523 mm
Rozvor
2605 mm
Boot capacity
434 l
Hmotnost
1263 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Kamiq
skoda Logo 2024NW
Body type
SUV
Délka
4241 mm
Šířka
1793 mm
Výška
1562 mm
Rozvor
2651 mm
Boot capacity
400 l
Hmotnost
1223 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Karoq
skoda Logo 2021NU
Body type
SUV
Délka
4390 mm
Šířka
1841 mm
Výška
1624 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
521 l
Hmotnost
1365 kg
Dveře
5
Porovnat
Nissan Juke
nissan Logo 2024F16
Body type
SUV
Délka
4210 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1593 mm
Rozvor
2636 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1274 kg
Dveře
5
Porovnat
Hyundai Kona
hyundai Logo 2023SX2
Body type
SUV
Délka
4350 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1585 mm
Rozvor
2660 mm
Boot capacity
466 l
Hmotnost
1370 kg
Dveře
5
Porovnat
VW T-Cross
vw Logo 2024C1
Body type
SUV
Délka
4127 mm
Šířka
1784 mm
Výška
1573 mm
Rozvor
2551 mm
Boot capacity
455 l
Hmotnost
1267 kg
Dveře
5
Porovnat
Renault Captur
renault Logo 2024RJB
Body type
SUV
Délka
4239 mm
Šířka
1797 mm
Výška
1575 mm
Rozvor
2639 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1293 kg
Dveře
5
Porovnat
DS Automobiles DS 3
2023U
Body type
SUV
Délka
4118 mm
Šířka
1791 mm
Výška
1534 mm
Rozvor
2558 mm
Boot capacity
350 l
Hmotnost
1207 kg
Dveře
5
Porovnat
Mitsubishi ASX
mitsubishi Logo 2024RJB
Body type
SUV
Délka
4239 mm
Šířka
1797 mm
Výška
1575 mm
Rozvor
2639 mm
Boot capacity
484 l
Hmotnost
1296 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.