Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Limited
Dramatické finále sezóny Formule E: mezi jezdci rozhodla sobota, neděli zdramatizoval déšť

Dramatické finále sezóny Formule E: mezi jezdci rozhodla sobota, neděli zdramatizoval déšť

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Limited & DS Automobiles

Jake Dennis dosáhl druhého místa v náročném prvním závodě London E-Prix 2023, což mu stačilo k zisku titulu ABB FIA Formula E World Championship s tím, že nedělní závod už nemohl jeho zisk titulu ohrozit. Stal se tak prvním britským závodníkem, který získal světový titul na domácí půdě. Deštěm zmáčené ulice Londýna pak v neděli byly svědky elektrizující bitvy, když Nick Cassidy a Envision Racing dosáhli historického vítězství a získali titul mistra světa týmů v napínavém souboji s Jaguar TCS Racing na Hankook London E-Prix 2023.

 

První napínavý závod a zisk titulu pro Jakea Dennise

Dennis přežil dvě nezdařené projížďky „smyčkou ATTACK MODE“, silný tlak od svého největšího soupeře a držitele pole position, Nicka Cassidyho (Envision Racing), stejně jako dvě červené vlajky, a stal se tak prvním britským mistrem světa v historii Formule E. Tento titul je prvním pro tým Andretti v rámci Formule E – americký tým, který byl od začátku zapojen do série – a zároveň to je první mistrovský titul pro samotného Jakea Dennise v rámci FIA světového šampionátu.

Britský závodník nastupoval do závodu s náskokem 24 bodů před Nickem Cassidym, který získal tři body za Julius Bär Pole Position před začátkem závodu. Na počátku závodu vedl Cassidy, než musel ustoupit Mitchi Evansovi, který si nakonec dojel pro vítězství, a jeho týmovému kolegovi Sébastienu Buemimu. Jake Dennis si naopak o pár kol později vychutnal předjetí Cassidyho v poslední zatáčce, ten se okamžitě snažil o odvetu. Boj o titul mistra světa byl v plném proudu.

 

Nešťastné vyšachování Nicka Cassidyho i ostatních soupeřů

Avšak když se Cassidy snažil o předjetí svého týmového kolegy, došlo mezi nimi ke srážce. Cassidyho přední křídlo se odlomilo a zaseklo pod jeho levým předním kolem. Přestože podstoupil rychlou opravu v boxech a vrátil se na trať, nemohl pokračovat, což definitivně ukončilo jeho naděje na na titul. To byla skvělá zpráva pro Dennise a tým Avalanche Andretti. Bohužel pro Wehrleina se jeho naděje zhatily po kolizi před červenou vlajkou, která byla vyvěšena kvůli vyprošťování vozu Nissa Sachy Fenestraze. Wehrlein a Jake Hughes se srazili v první zatáčce, což způsobilo vážné poškození Wehrleinova Porsche a jeho závodní den tak skončil. Po restartu závodu vedl Evans, s Dennisem držícím se na třetím místě – což bylo dostačující na získání titulu v dané situaci. Příliš odvážný manévr Normana Nata (Nissan) v předposlední zatáčce 34. kola vyvolal kolizi, kvůli které se několik aut nemohlo vyhnout srážce, což vedlo k opětovnému vyvěšení červené vlajky.

 

Druhý restart sobotního závodu a jasné rozuzlení

Následovalo rychlé restartování závodu s tříkolovým sprintem k šachovnicové vlajce. Dennis musel jen udržet své místo, aby si zajistil svůj první světový titul. Před radující se domácí podporou přejel Dennis jako třetí cílovou čáru za Evansem, ale po penalizaci Antónia Félixe da Costy (TAG Heuer Porsche) byl povýšen na druhé místo. Třetí místo obsadil Sébastien Buemi (Envision Racing). Jake Dennis byl korunován Mistrem světa s 213 body, zatímco Evans skončil se 176 body na druhém místě a již nemohl Dennise dohnat ani vzhledem k jednomu zbývajícímu závodu v rámci 16závodové sezóny.

 

Napínavá neděle, se kterou zamávalo především typicky britské počasí

V závěrečném závodě 9. sezóny ABB FIA Formula E World Championship ukázal Cassidy nervy z oceli, když od začátku až do konce dominoval na trati – zajistil si pole position, zajel nejrychlejší kolo a dovedl tým k vítězství od startu až do cíle. Novozélanďan svým velkolepým výkonem ve voze s hnacím ústrojím od Jaguaru zajistil týmu Envision Racing nejen titul v kategorii týmů, ale také zasloužené druhé místo v mistrovství světa jezdců. Navzdory přívalovému dešti, který vytvářel zrádné podmínky, Cassidy v souboji na 38 kol udržel nervy na uzdě i po několika červených vlajkách a zajistil svému týmu výrazné vítězství. Bitva o mistrovský titul týmů nebyla ničím jiným než epickým soubojem, v němž se Envision Racing utkal se svými továrními kolegy z Jaguar TCS Racing v napínavém souboji.

A byl to právě tým Envision Racing, který zvítězil, překonal své dosavadní nejlepší třetí místo a získal titul s výrazným náskokem 12 bodů před týmem Jaguar TCS Racing. Svou stopu zanechal také tým Avalanche Andretti Formula E s motorem Porsche, který předstihl své tovární soupeře TAG Heuer Porsche Formula E Team.

 

Atraktivní podívaná, kterou si vychutnali jezdci ale i diváci

Velké finále v londýnské aréně ExCeL nebylo jen o napínavých závodech, ale přilákalo také hvězdné publikum. Mezi celebritami, které ozdobily finále sezóny Formule E, byl i dvojnásobný držitel Oscara Christoph Waltz a všestranně nadaný umělec Jaden Smith.

Na Nicku Cassidym bylo vidět nadšení, když slavil pozoruhodné vítězství svého týmu. „Dnes to pro mě byl těžký den, hlavně proto, že jsem se v noci špatně vyspal a přijel jsem pozdě – ale zvládl jsem to, takže jsem hrdý,“ řekl Cassidy a vzdal hold neuvěřitelnému úsilí svého týmu: „Tihle kluci byli už tolikrát blízko, a když se mi to konečně podařilo, jsem super, super šťastný.

Mitch Evans z týmu Jaguar TCS Racing svedl chvályhodný boj, ale titul v kategorii týmů mu unikl jen o vlásek. „Velké zklamání. Samozřejmě proto, že jsme neskončili jako mistři světa v týmech. Podívejte, Nick odvedl skvělou práci a ostatní kluci předvedli také skvělý výkon. Reagoval na mě, když jsem ho stíhal, a já na to nestačil – všechna čest,“ uznal Evans a ukázal své sportovní kvality.

Pro Jakea Dennise z týmu Avalanche Andretti Formula E to byl den oslav, když stál na stupních vítězů. „Právě teď překonáváme své vlastní rekordy. Získat na konci dne pódium bylo v tak obtížných podmínkách s mokrými a suchými úseky výjimečné – ale podařilo se nám to, udrželi jsme se na trati a byli jsme docela rychlí, to jsme potřebovali,“ řekl Dennis a vyjádřil vděčnost svému týmu.

 

Pro DS Penske šlo o zajímavou sezónu a s 5. místem je tým nakonec spokojený

Závěrečný podnik 9. sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E poskytl Stoffelu Vandoornovi příležitost vykompenzovat si předchozí den. Na konci závodu, který se jel na částečně mokrém okruhu ExCel London, se jezdci týmu DS Automobiles podařilo umístit svůj vůz DS E-TENSE FE23 v TOP 5.

Po úspěšné kvalifikaci měl Stoffel díky startu z pátého místa na startovním roštu dobré šance. A belgický jezdec dokázal tuto příležitost maximálně využít! Ve velmi záludných podmínkách prokázal mistr světa z roku 2022 všechny své kvality i efektivitu elektrických monopostů DS Performance, když dojel na pěkném 5. místě. Díky tomu zakončil rok pozitivně, jak doufal.

Jean-Eric Vergne se však potýkal s nedostatečnou přilnavostí. Musel se vrátit do boxů kvůli výměně pneumatik a v neděli se musel spokojit s 22. místem. Šampion z let 2018 a 2019 se přesto mohl utěšit slušným 5. místem v klasifikaci jezdců. Francouzský jezdec si ze sezóny odnáší také vzpomínku na své skvělé vítězství v Indii!

Při svém prvním společném roce si DS Automobiles a jeho partner PENSKE AUTOSPORT mohou gratulovat k tomu, že se na konci letošní sezóny zařadili mezi nejlepší týmy šampionátu. DS PENSKE zakončil rok jako pátý nejúspěšnější tým. Po sezóně 2023 plné zvratů se nyní všechny oči upírají na rok 2024!

ROZHOVOR: Nejen o napínavém závěru sezóny 2022 a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS

 

Velmi napínavá a hlavně divácky atraktivní sezóna vybízí k dalšímu zamyšlení…

Konec letošní sezóny byl výrazně poznamenaný typickým britským počasím, i tak se fanoušci Formule E již teď mohou těšit na ještě napínavější 10. sezónu, která odstartuje v sobotu 13. ledna 2024 závodem E-Prix v Mexico City 2024 a bude zahrnovat premiérový závod Formule E v ulicích Tokia v sobotu 30. března.

Hankook London E-Prix 2023 byla nezapomenutelnou jízdou na horské dráze plnou emocí, dramat a velkolepých závodů, které zanechaly fanoušky v dychtivém očekávání elektrizující akce, jež je čeká ve světě Formule E. Loňské londýnské klání jsme si dokonce osobně nenechali ujít – naše ohlasy si můžete připomenout ZDE. Stejně jako tomu bylo loni i letos je možné i v příštím roce očekávat strhující souboje a velmi příjemnou diváckou atraktivitu. My se v tuto chvíli loučíme, a to jen opravdu prozatím. Už teď pro vás chystáme shrnutí, resp. celkové zamyšlení nad letošní sezónou. Rozhodně proto zůstaňte s námi.

 

Jan Novotný

Sdílet: