Nejen o napínavém závěru sezóny a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS

Nejen o napínavém závěru sezóny a atraktivní London ePrix s A.F. da Costou z DS

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Daniela Dlabačová

To, že jsme před necelými 14 dny vyrazili na London ePrix, předposlední závodní víkend letošní sezóny Formule E, vám určitě neuniklo. V průběhu celého klání jsme vám průběžně přinášeli exkluzivní dojmy přímo z ExCeLu, londýnského výstaviště, které se stalo centrem dění a vytvořilo společně s diváky nezapomenutelnou atmosféru. K tomu jsme přihodili i dva články, první dojmy a také krátké shrnutí včetně všech výsledků. Tajností není ani to, že se nám podařilo zrealizovat rozhovor s Antóniem Félixem da Costou, 5. mužem v průběžném pořadí a jedním ze závodníků týmu DS Teechetah. Zatím z něj ale nepadlo vše, a tak těsně před začátkem závěrečného závodního víkendu, tzv. double-headeru (dvou závodů) konaného v daleké Jížní Koreji a její metropoli Soulu, přinášíme poslední poznatky jednak z London ePrix a také vše, co víme před Seoul E-Prix. Tady to je!

 

Krátké shrnutí London ePrix

Jak už jste určitě z četných výstupů pochopili, London ePrix byla výjimečná. Jako první nás překvapila unikátnost tratě, která kombinovala vnitřní prostor ExCeLu (výstaviště v Londýně) a okolní silnice. Jako vždy šlo povětšinou o velmi úzký prostor, na kterém se jen obtížně předjíždí. I tak ale byly atmosféra a divácká atraktivita společně s ní na až nečekaně vysoké úrovni. Možná tomu přispěl i nevšední typ okruhu. Londýňané možná moc dobře věděli, proč vlastně celou E-Village včetně zázemí pro týmy a tribuny umísťují právě dovnitř výstavní plochy. Kromě představení Gen3 (prototypu vozu specifikace určené pro příští sezónu), kterou jsme si mohli vůbec poprvé osobně „osahat“ tak byl v nabídce i velmi široký doprovodný program. Zmínit mohu třeba i to, že si mladší z diváků (od 5 do 18 let) mohli vyzkoušet „malé elektrické formule“ (tzn. elektrické motokáry). Ať jste se každopádně našli v té nebo oné aktivitě, jedno bylo z Londýna naprosto očividně patrné – vysoká úroveň a důraz, který byl na ni během celého víkendu kladen. Je to zvláštní, ale jako bych už tohle někdy v minulosti cítil… Kde to jen bylo? Už vím! Na Rally Wales, kam jsme v rámci šampionátu WRC ještě v roce 2018 vyrazili. Že by to tedy bylo přičiněním britské kultury a váženosti, s jakou k pořádání podniků mistroství světa přistupují? Je to možné. Druhé vysvětlení, které by připadalo v úvahu, vidím ve změně, která nastala mezi předchozí a současnou sezónou, a to sice, že se ze světového šampionátu Formule E stalo oficiální mistroství světa. Zpět už ale k samotnému závodění, v rámci něhož jsme měli letos vůbec poprvé možnost vidět i nový formát kvalifikace. Ta je totiž v základu rozdělena na dvě skupinky (po 11 závodnících) vždy tak, aby byl zastoupen jeden závodník z každého týmu. Pouze čtyři nejlepší postupují, poté se konají už jen duely – čtvrtfinále, semifinále a finále. Příjemné, inovátorské a především divácky atraktivní! Konečně se dá na kvalifikaci koukat… Když se pak vrátím k samotnému londýnskému okruhu, musím vzpomenout na slova Antónia Félixe da Costy, s nimž jsme měli tu čest dělat kratičký rozhovor ještě před zahájením závodního programu. Ten ještě v pátek upozorňoval na to, jak technicky náročná tamější trať je. A skutečně měl pravdu, i na výkonech jezdců, tak na nutnosti (pře)nastavení aut to bylo vidět. Důkazem budiž i to, že většina předních týmů měla problém udržet tempo a náskok před dalšími, v pořadí pozadu se držícími týmy. A co vše nám ještě jeden z předních současných jezdců řekl?

 

Rozhovor s A.F. da Costou – co se podepsalo na zvyšující se divácké atraktivitě?

Antónia Félixe da Costy jsme se společně s dalšími novináři neptali jen na to, co se týká londýnské formule, rozhovor tedy začíná zhodnocením vývoje šampionátu tak, jak jej sám vnímá: „Od těch začátků jsme se ve Formuli E posunuli opravdu neuvěřitelně. A není to jen vývoj jezdců nebo týmů. Je to celá evoluce technologie, budoucnost, kterou tu společně tvoříme. Je to evoluce technologie, což je vidět i na tom, že jsme na začátku museli měnit v půlce závodu monoposty a teď máme výkonnější, rychlejší auto, které zvládne celý závod, ve kterém navíc můžeme měnit výkon (např. díky attack modu nebo fan boostu). Je to opravdu nevuřitelné být součástí něčeho takového a jsem rád, že se i díky tomu zvedá také fanouškovská základna.“ Mimochodem to (právě zvýšení divácké atraktivity) ta atmosféra v Londýně jednoznačně potvrzovala.

Da Costa sbírá zkušenosti i z jiných sériích – jak vnímá (ne)jen Formuli E a London ePrix?

Možná se to nezdá, ale právě nyní před námi stojí závodník, kterému zanedlouho bude 31 let. Sám toho za svou závodní kariéru vyzkoušel už docela dost a v současnosti střídá především vytrvalostní závody a právě Formuli E. Sám tuto svou etapu hodnotí takto: „Není to jednoduché, ale zajímavé to určitě je. Vždycky jsem se snažil závodit v několika druzích závodních vozů a mám to tak ostatně rád. Myslím, že mě to dělá akceschopnějšího nebo spíše přizpůsobitelnějšího různým vozům a různým podmínkám (i na trati). Fakt to mám moc rád.“ Dále pak připouští, že na Formuli E má nejradši soutěživost. Vše je standardně zabaleno do jednoho jediného dne. Jasně, dělá to dané klání přeci jen trošku náročnější, ale je to součást hry, kterou António opravdu rád. Po New York ePrix byl v garáži DS Teechetah vidět poměrně jasný úsměv v tvářích jednotlivých aktérů. Když ale ještě před prvním závodem v Londýně padla otázka na to, jestli si António věří na boj o titul, i přes vítězství v New Yorku s chladnou hlavou odpovídá: „Myslím, že není tajností, na co se v letošním roce soustředíme. Jsem jezdcem DS Teechetah a už několikrát jsem v rámci závodu pustil J.-É. Vergneho před sebe. To myslím odpovídá na danou otázku. Mimo jiné se teď budeme soustředit na boj v poháru konstruktérů.“ O umíštění v Londýně pak nežertuje, očekávání bylo těžké odhadnout, neboť dle vlastních slov je daná trať velmi technická. S úsměvem ale dodává, že je opravdu skvělé zde závodit, trať totiž Antóniovi vyhovuje. Očekávány byly i četné kontakty, neboť do některých šikan a zatáček to přeci jen bylo opravdu úzké a pro 22členné startovní pole je opravdu těžké se do nich vejít. Pokud by vás zajímalo, zda taková očekávání znamenají zvýšenou opatrnost ze strany jezdce, pak minimálně u námi dotazovaného nic takového prý nehrozilo: „Není na mě tlak po titulu, proto nemusím být vyloženě opatrný. Pro jezdce je to opravdu zábava tady závodit, proto si myslím, že si můžu dovolit trošku více dravosti než někteří konkurenti.“  

 

V reálné světě jezdí s DS 7 E-TENSE, co má ale na DS a plug-in hybridech on sám nejradši?

Když na konec rozhovoru odbočíme do reálného světa, zajímáme se i v kontextu toho, že jsme do Londýna (ne)nuceně vyrazili autem, o to, čím takový závodní jezdec jezdí v běžném životě. António Félix da Costa konkrétně nyní má k dispozici DS 7 E-TENSE, čeká na novou DS 4 a připouští, že nejvíce se mu líbí DS 9, ačkoliv si na ní připadá ještě příliš mladý. Doplňuje ale také, že plug-in hybridní technologii v sériových vozech má rád i proto, že v ní často vidí ztělesnění dílčích technologických řešení vyvinutých původně pro závodní účely. I proto završujeme společné povídání přáním a vlastně i neskrývaným natěšením na budoucí roky – neboť to, co nás čeká s Gen3 (novou generací Formule E) bude znamenat výraznou evoluci a možná i revoluci, jejíž implementace do praxe by měla být opravdu vzrušující.

 

Seoul E-Prix – jaké rozuzlení nabídne závěr sezóny?

Londýnská ePrix je už nějaký ten pátek za námi. Výsledky jsme přinesli v podstatě ihned po skončení nedělního závodu. 8. sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E vyvrcholí v Jižní Koreji tento víkend 2022 v rámci Hana Bank Soul E-Prix, kde bude korunován jezdec a tým šampiona a první elektrická motoristická série na světě zaznamená již stý závod. Jedenáct týmů a 22 jezdců soutěžilo v dosud největší závodní sezóně Formule E, přičemž 15. a 16. kolo přijdou na řadu tuto sobotu a neděli. Čtyři jezdci stále bojují o titul v čele průběžného pořadí. Bude to poprvé, kdy se Formule E pojede v Jižní Koreji, přičemž E-Prix se bude konat na unikátní trati postavené kolem olympijského stadionu Jamsil. Půjde o první světový šampionát zde konaný od olympijských her v r. 1988. V mistrovství světa ABB FIA Formule E je důslednost klíčová. Zatímco Vandoorne (Mercedes-EQ) v této sezóně dosáhl pouze jednoho vítězství ve srovnání se třemi pro Evanse a Edoarda Mortara (ROKiT Venturi Racing) na třetím místě, Vandoorne má nejvíce umístění na stupních vítězů a v této sezóně skóroval ve 13 případech. Mitch Evans (Jaguar TCS Racing) se propracoval k nejtěsnějšímu souboji o první místo, ale technický problém v Londýně jeho šance značně ztížil. Na třetím, respektive čtvrtém, Edoardo Mortara a Jean-Éric Vergne z DS TECHEETAH mají co dělat. Vergne zaznamenal svou vůbec nejhorší jízdu ve Formuli E, a to se čtyřmi po sobě jdoucími prázdnými místy vůbec poprvé v šampionátu. Přestože jde o netypický vývoj sezóny pro Francouze, JEV je jediným jezdcem z první čtyřky, který vyhrál světový šampionát – dvakrát – a díky svým zkušenostem by si stále ještě mohl vydobýt místo na stupních vítězů. Připomenout se navíc hodí i to, že tým DS Teechetah nyní figuruje na třetím místě v poháru konstruktérů, a to pouhých 11 bodů za ROKiT Venturi Racing a 47 bodů za prvním Mercedes-EQ. Víkendový program Formule E je možné sledovat vždy na Eurosport 1 od 8:00 kvalifikaci a 8:55 závod (v sobotu i v neděli ve stejných časech). I my budeme rozhodně u toho!

 

Jan Novotný

Sdílet: